Buddy / mentorsysteem

Plaats reactie
Online
Bertiel
Berichten: 4622
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Buddy / mentorsysteem

Bericht door Bertiel »

in onze gemeente is er al langer de wens van de kerkenraad en de jeugdraad om het buddysysteem op poten te zetten (https://www.hhjo.nl/jongerenmentoraat) . Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
JvW
Berichten: 761
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Buddy / mentorsysteem

Bericht door JvW »

In onze gemeente is het een aantal jaren geleden opgezet. De ervaring in ons gezin is dat het voor de ene goed werkt en voor de andere minder.
Gemeentebreed merk je wel dat er uiteindelijk meer ‘lijntjes’ lopen tussen gemeenteleden en er hierdoor meer aandacht is voor de jeugd (ze worden ‘gezien’). Het is wel belangrijk (naar mijn idee) dat het echt 1op1 is. Dan is er ruimte voor een open gesprek.


Even je link gelezen:
In onze gemeente is het dus niet gekoppeld aan de jeugdouderling/diaken of aan de jeugdvereniging. Het is echt tussen ‘gewone’ leden en de jeugd. Begin wel op een jonge leeftijd (denk zelf 9/10 jaar). Dan is het nog meer een vanzelfsprekendheid. Daarna is het lastiger (denk ik) om de kids hier enthousiast voor te krijgen. Er zijn er altijd die het echt niet willen.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Buddy / mentorsysteem

Bericht door Anselmus »

Bertiel schreef: 04 dec 2023, 20:59 in onze gemeente is er al langer de wens van de kerkenraad en de jeugdraad om het buddysysteem op poten te zetten (https://www.hhjo.nl/jongerenmentoraat) . Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben?
In onze gemeente sinds kort gestart. Ik ben er niet direct bij betrokken, maar hoor links en rechts ervaringen. Voor de geïnteresseerde jongeren is het een goed middel om gesprek en verdieping aan te brengen en je kunt het (soms grote) niveauverschil in een klein groepje beter opvangen dan in een grote groep. Voor de enkele jongere die niet geïnteresseerd is of geen zin in praten heeft is het lastiger, want je kunt niet ongeïnteresseerd in je stoel hangen. Van de catecheten uit de gemeente hoor ik positieve verhalen en hoor ik dat ze dankbaar zijn dat ze met de jongeren kunnen optrekken en het gesprek aan kunnen gaan. Ze zien soms jv-leiding niet zo zitten, maar ervaren dit als waardevol en manier om iets aan jongeren te kunnen overdragen en een band met hen te krijgen.

Ik weet dat ze informatie hebben ingewonnen bij gemeenten die hier ervaring mee hebben. O.a. CGK Urk en ze hebben er jeugdouderlingen voor aangesteld die vrijgesteld zijn van het reguliere huisbezoek en die die avond aan de mentorcatechese besteden en zo een band opbouwen met jongeren. Meer dan één jeugdouderling was ook een advies uit een andere gemeente zodat niet één iemand iemand de hele kar trekt, maar dat je een maatje hebt om te sparren.

Een buddysysteem om jongeren aan een oudere /gezin te koppelen werkte niet zo goed begreep ik. Te vrijblijvend, nog geen visie met evaluatie, onwennigheid misschien ook. Bij een enkeling ging dit goed, maar het verwaterde.
Wel heb ik ervaring vanuit het jeugdwerk om alle jongeren te koppelen aan een jeugdwerkleider als het Mozesmodel. Dat werkte goed. Even een appje bij verjaardag/diplomering/ik miste je in de kerk/zaterdag schaatsen ga je mee?. Dat werkte goed. Twee keer per jaar evalueerden we dit.
Fides Quaerens Intellectum
Plaats reactie