Hyperdordt

DDD

Re: Hyperdordt

Bericht door DDD »

Psalm schreef: 05 dec 2023, 09:28
Wim Anker schreef: 05 dec 2023, 09:24 Tja, toen ik een jaar of 15 was heb ik eens een brief geschreven met vragen. Verder nooit antwoord gehad overigens. Wel de zondag erop in de preek de tekst: "De natuurlijke mens verstaat de dingen die des Geestes Gods zijn niet, ze zijn hem dwaasheid".
Ik krijg het idee dat @Herman zijn "methode" heeft overgenomen.
Dat is een zeer schadelijke houding van de predikant of ouderling. Het niet serieus nemen van geestelijke vragen. Hierdoor leven velen in het duister en dat is niet tot eer van God en uitbreiding van zijn koninkrijk!
Precies. Dat is schandelijk. Zo iemand zou een berisping moeten krijgen.
Psalm

Bericht door Psalm »

Simon0612 schreef: 05 dec 2023, 09:30 Kun je dat onderbouwen met cijfers? Hoe weet jij of dat er velen zijn? Kun je die velen eens concreet maken?
Of is dit een niet-onderbouwde uitroep die nergens op gestoeld is?
Jazeker. Kijk naar het percentage kerkgangers dat deelneemt aan het Heilig Avondmaal. Dat is een belangrijke indicator van het probleem. Lees goed: ik zeg dat het een indicator is. Want ik bepleit hiermee niet dat mensen zonder grond aan het Heilig Avondmaal mogen deelnemen. Maar je kunt hier zeker spreken van een indicator.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Wim Anker schreef: 05 dec 2023, 09:30 Kleuterschoolniveau reactie.
"Doe je even normaal?"
"Ik wil best normaal doen, als hij het ook doet!"

Ik zou zeggen: Neem even een time out. En reageer dan of inhoudelijk en serieus of reageer niet.
Het zou helpend zijn als je inhoudelijk iets zegt over bijdragen. In plaats om hier wat te roepen en anderen verdacht te maken. Ik vind dat best jammer. Mijn inhoudelijke bijdrage sneeuwt daarbij onder.

Ik zou de bijdragen van Herman en mij wel een startpunt kunnen noemen voor een nieuwe topic. Dan plaatsen we het buiten Dordt (2.0).
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Herman schreef: 05 dec 2023, 09:39
Wim Anker schreef: 05 dec 2023, 09:30
Herman schreef: 05 dec 2023, 09:27
Wim Anker schreef: 05 dec 2023, 09:24 Tja, toen ik een jaar of 15 was heb ik eens een brief geschreven met vragen. Verder nooit antwoord gehad overigens. Wel de zondag erop in de preek de tekst: "De natuurlijke mens verstaat de dingen die des Geestes Gods zijn niet, ze zijn hem dwaasheid".
Als ik met mensen in gesprek bent, krijgen ze een serieus antwoord op serieuze vragen. Dat is wat anders dan hier op het forum wat te babbelen over allerlei vermeende misstanden in de prediking. Ik snap dat je de link legt tussen een persoonlijke ervaring en mijn bijdragen hier op het forum, maar ik zat toen dus niet aan de andere kant van die brief.
Kleuterschoolniveau reactie.
"Doe je even normaal?"
"Ik wil best normaal doen, als hij het ook doet!"

Ik zou zeggen: Neem even een time out. En reageer dan of inhoudelijk en serieus of reageer niet.
Ik ben hier gewoon in gesprek en ik breng mij standpunten en visie in. En als je het daar niet mee eens ben, dan is dat prima. Maar het is tamelijk nutteloos om te denken dat je me hiermee op bijzondere inzichten brengt.
Dit is een discussie forum. Ik zit hier ook niet om zending te bedrijven of voor een ander maar voor mijzelf.
Typerend wel dat blijkbaar andersdenkenden als een soort irritante jehova getuigen gezien worden. Ga dan artikelen schrijven in het blaadje: "Voor iedereen die het met mij eens is".

Fatsoen moet je doen is helaas teveel gevraagd in een "gewoon gesprek".
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

sorry, ik ben het gedrag even spuugzat.
Iedereen die toetert wat @herman en @jij hier doen zou zonder het groene kleurtje allang zijn weggemodderd.

Mischien een paar pagina's verwijderen en opnieuw beginnnen. Dat lijkt met nog het beste.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 05 dec 2023, 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.
huisman

Bericht door huisman »

Psalm schreef: 05 dec 2023, 09:49
Simon0612 schreef: 05 dec 2023, 09:30 Kun je dat onderbouwen met cijfers? Hoe weet jij of dat er velen zijn? Kun je die velen eens concreet maken?
Jazeker. Kijk naar het percentage kerkgangers dat deelneemt aan het Heilig Avondmaal. Dat is een belangrijke indicator van het probleem. Lees goed: ik zeg dat het een indicator is. Want ik bepleit hiermee niet dat mensen zonder grond aan het Heilig Avondmaal mogen deelnemen. Maar je kunt hier zeker spreken van een indicator.
Geloof jij nog dat de zaaier die in getrouwheid zaait lang niet altijd veel vrucht zal zien? Of zijn er in 2023 geen steenachtige plaatsen meer. Zijn er geen doornen meer die het zaad verstikken?
Bij sommigen op dit forum krijg ik het idee dat de hele gemeente in het bezit is van goede aarde en dat als de zaaier zaait iedereen vrucht gaat dragen. Jezus leert echter een andere werkelijkheid.

Voor het overige ben ik het eens met de leerzame postings van Herman.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Wim Anker schreef: 05 dec 2023, 10:08 sorry, ik ben het gedrag even spuugzat.
Iedereen die toetert wat @herman en @jij hier doen zou zonder het groene kleurtje allang zijn weggemodderd.

Mischien een paar pagina's verwijderen en opnieuw beginnnen. Dat lijkt met nog het beste.
Ik snap je gewoon niet meer. Wat is precies je probleem? Zijn de bijdragen van Herman en mij zodanig dat ze eigenlijk verwijderd moeten worden? Waar doel je dan op?

Er is een nieuwe topic. Deze is besmet. Niet alleen door de opmerkingen van hedenmorgen, maar ook alleen al door de titel.
MePaul

Bericht door MePaul »

Simon0612 schreef: 05 dec 2023, 09:30
Psalm schreef: 05 dec 2023, 09:28
Dat is een zeer schadelijke houding van de predikant of ouderling. Het niet serieus nemen van geestelijke vragen. Hierdoor leven velen in het duister en dat is niet tot eer van God en uitbreiding van zijn koninkrijk!
Kun je dat onderbouwen met cijfers? Hoe weet jij of dat er velen zijn? Kun je die velen eens concreet maken?
Zo'n uitspraak is feitelijk te onderbouwen. Kijk naar de Avondmaalstafels in bepaalde gemeentes en je hebt antwoord. De Heere Jezus gaf een bevel "doe dat tot Mijn gedachtenis". Dit bevel moet iedereen opvolgen die de Heere Jezus van harte lief heeft gekregen. Iedereen die in Hem gelooft wordt geroepen aan het Heilig Avondmaal om zich te verwonderen over de genade van de Heere Jezus Christus voor zondaren.
Psalm

Bericht door Psalm »

huisman schreef: 05 dec 2023, 10:09 Geloof jij nog dat de zaaier die in getrouwheid zaait lang niet altijd veel vrucht zal zien? Of zijn er in 2023 geen steenachtige plaatsen meer. Zijn er geen doornen meer die het zaad verstikken?
Bij sommigen op dit forum krijg ik het idee dat de hele gemeente in het bezit is van goede aarde en dat als de zaaier zaait iedereen vrucht gaat dragen. Jezus leert echter een andere werkelijkheid.

Eerder terug in dit topic trek ik ook de vergelijking met de gelijkenis over de zaaier. Daarin erken ik ook dat deze factoren een rol spelen. Ik maak het zelfs concreet door Herman gelijk te geven over het zjoeven in dure bolides een doorn of distel kan zijn op de akker. Dus dat kan allemaal waar zijn.

Maar de discussie is hier: hoe gooit de zaaier zijn zaad? Doet hij dat zoals God dat van hem zou verwachten? Als de zaaier het zaad maar half gooit, dan heb je een gehalveerde opbrengst. Het een sluit het ander niet uit.

Juist ds. G.A. van de Brink erkent dat de gemeente niet alleen uit goede aarde bestaat. Dat kun je hem ook niet verwijten. Als je zo redeneert dan begrijp je toch echt de discussie niet en het punt dat hij wil maken.

Daarnaast heeft ds. G.A. van de Brink ook in een van zijn lezingen het gehad over de gelijkenis van de zaaier. Dat deze gelijkenis voor hem een troost is; omdat hij worstelt met de vraag: is er wel vrucht op mijn arbeid als zaaier? Dan zegt deze gelijkenis dat hij door gaan moet met zijn arbeid, omdat het zaad, dat hij strooit, ook op vruchtbare plaatsen terecht komt en zijn wasdom geeft.
huisman

Bericht door huisman »

Psalm schreef: 05 dec 2023, 10:22
huisman schreef: 05 dec 2023, 10:09 Geloof jij nog dat de zaaier die in getrouwheid zaait lang niet altijd veel vrucht zal zien? Of zijn er in 2023 geen steenachtige plaatsen meer. Zijn er geen doornen meer die het zaad verstikken?

Eerder terug in dit topic trek ik ook de vergelijking met de gelijkenis over de zaaier. Daarin erken ik ook dat deze factoren een rol spelen. Ik maak het zelfs concreet door Herman gelijk te geven over het zjoeven in dure bolides een doorn of distel kan zijn op de akker. Dus dat kan allemaal waar zijn.

Maar de discussie is hier: hoe gooit de zaaier zijn zaad? Doet hij dat zoals God dat van hem zou verwachten? Als de zaaier het zaad maar half gooit, dan heb je een gehalveerde opbrengst. Het een sluit het ander niet uit.

Juist ds. G.A. van de Brink erkent dat de gemeente niet alleen uit goede aarde bestaat. Dat kun je hem ook niet verwijten. Als je zo redeneert dan begrijp je toch echt de discussie niet en het punt dat hij wil maken.

Daarnaast heeft ds. G.A. van de Brink ook in een van zijn lezingen het gehad over de gelijkenis van de zaaier. Dat deze gelijkenis voor hem een troost is; omdat hij worstelt met de vraag: is er wel vrucht op mijn arbeid als zaaier? Dan zegt deze gelijkenis dat hij door gaan moet met zijn arbeid, omdat het zaad, dat hij strooit, ook op vruchtbare plaatsen terecht komt en zijn wasdom geeft.
Wat jij over deze predikant zegt zal waar zijn. Ik ken zijn geschriften en zijn prediking amper. De zaaier in de gelijkenis zaait getrouw het zaad (het Woord) en toch op veel plaatsen geen vrucht. Dat is de werkelijkheid. Vele van Zijn discipelen verlieten de grote Zaaier na zijn prediking in Johannes 6 . Ik hoop dat wij de Heere Jezus niet beschuldigen van preken met kleine lettertjes?

Soms denk ik dat er hier zijn die denken dat predikanten mensen bekeren.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Wim Anker schreef: 05 dec 2023, 10:06 Typerend wel dat blijkbaar andersdenkenden als een soort irritante jehova getuigen gezien worden.
Kernachtige typering. Daar vroeg ik ook aandacht voor. Met eigen stijl en op eigen manier. Maar dat is dus de bron van mijn bijdrage en ergernis. De Zeloten in hun strijd tegen het vermeende hypercalvinisten krijgen ruim baan. Als je daar tegen in gaat ben je een kleuter, onfatsoenlijk en dergelijke meer. Ik dank u weer voor de typeringen.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Met eerbied gesproken: weet je hoe die tafels aan het Heilig Avondmaal zo vol komen?
ZWP

Bericht door ZWP »

huisman schreef: 05 dec 2023, 10:30 Soms denk ik dat er hier zijn die denken dat predikanten mensen bekeren.
Soms denk ik dat een predikant wel heel weinig in te brengen heeft, alsof het niet uitmaakt hoe en wat er gepredikt wordt. Hij heeft én een grote verantwoordelijkheid én als het goed is een grote geestelijke ontspannenheid.

En ik zie de link tussen lege avondmaalstafels en de prediking wel. Net zoals andersom: volle tafels en de prediking. De verbinding tussen die twee ontkennen we toch niet?
En we zoeken allemaal het Bijbelse evenwicht hierin.
Psalm

Bericht door Psalm »

huisman schreef: 05 dec 2023, 10:30 Wat jij over deze predikant zegt zal waar zijn. Ik ken zijn geschriften en zijn prediking amper. De zaaier in de gelijkenis zaait getrouw het zaad (het Woord) en toch op veel plaatsen geen vrucht. Dat is de werkelijkheid. Vele van Zijn discipelen verlieten de grote Zaaier na zijn prediking in Johannes 6 . Ik hoop dat wij de Heere Jezus niet beschuldigen van preken met kleine lettertjes?

Soms denk ik dat er hier zijn die denken dat predikanten mensen bekeren.
Nee, als wij Zijn preek bekijken zien we daar geen kleine lettertjes terug. Hij roept hier sterk op om in Hem te geloven. Maar omdat de mensen niet in Hem geloofden vielen zij af. Zij wilden Hem niet geloven. We zien hier de oorzaak van hun boze hart. Laat duidelijk zijn dat ik niet ontken dat dit ook een oorzaak kan zijn van de huidige situatie.

Verder denk ik niet dat predikanten mensen bekeren. Dat doet God. Maar hij gebruikt daar zijn gepredikte Woord als instrument wel voor. De zaaiers hebben daar dus wel een cruciale rol in. Als er geen zaaiers zijn, dan is er überhaupt ook geen wasdom.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Oke...jij stelt dat velen in duisternis leven door het niet serieus nemen van geestelijke vragen en dat toetsen we dan aan het aantal Avondmaalgangers? Dat is wat je hier zegt. Snap ik niets van eigenlijk.
Gesloten