Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23858
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door refo »

Bruna schreef: 04 dec 2023, 08:23
CvdW schreef: 04 dec 2023, 06:23
Mannetje schreef: 02 dec 2023, 21:39
Bruna schreef: 02 dec 2023, 20:49 In het RD van woensdag een artikel over duurzaamheid.
Het gaat over iemand uit Poortvliet met gasverbruik bij aankoop woning van 3300 kuub per maand.
Nu inmiddels 500 kuub.

Dat is nog veel, maar die 3300 is redelijk bizar.
In de krant er na stond een correctie. Het gaat per jaar...
Dan is het nog heel veel. Kachel graadje lager zetten en bij Woord en Daad winkel meer truien komen voor de kruipende kinderen over de vloer.
500 per jaar is knap gedaan. Zeker als je doucht en kookt op gas maar dat weet ik niet.
Per maand, daar gaat het over.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door windorgel »

Nee, van 3300 naar 500 kuub per jaar. Werd gecorrigeerd in de krant van donderdag.
merel
Berichten: 9851
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door merel »

Besparen jullie ook dit jaar op de energierekening of staat de verwarming alweer volop aan? Afgelopen week kregen wij een overzicht van het verbruik in november en dat wij toch het drievoudige van vorig jaar. Vandaag ben ik thuis aan het werk. Ik heb maar een extra wollen trui aangedaan en de verwarming nog niet.

Ik bemerk ook nog steeds een forse stijging in de prijs van de boodschappen. De prijs van boodschappen blijft stijgen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17376
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door huisman »

merel schreef: 11 dec 2023, 10:00 Besparen jullie ook dit jaar op de energierekening of staat de verwarming alweer volop aan? Afgelopen week kregen wij een overzicht van het verbruik in november en dat wij toch het drievoudige van vorig jaar. Vandaag ben ik thuis aan het werk. Ik heb maar een extra wollen trui aangedaan en de verwarming nog niet.

Ik bemerk ook nog steeds een forse stijging in de prijs van de boodschappen. De prijs van boodschappen blijft stijgen.

De verwarming staat volop aan net als vorig jaar. Vast contract afgesloten met aardige prijzen.
Natuurlijk zijn alle prijzen wat omhoog gegaan maar de lonen natuurlijk ook fors. Per 1 jan 2024 in mijn geval 7% en vorig jaar 8,65% . Mijn tweede inkomen is met per 1 juli 2023 met 5% gestegen en per 1 januari 2024 met 4,75%.

Mijn zoon zit bij de politie. Zijn laatste CAO een stijging van 9,5% in 2 jaar.

Zulke percentages zie je bijna in elke CAO. Dat gaat natuurlijk doorwerken in de prijzen. Maar daarom worden we nog niet armer toch?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Herman »

Mijn CAO loop 31 maart af. Over de onderhandelingen is nog niets bekend. Wel krijg ik per 1-1-2024 een verhoging van 0,6%. :D
merel
Berichten: 9851
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door merel »

huisman schreef: 11 dec 2023, 10:23
merel schreef: 11 dec 2023, 10:00 Besparen jullie ook dit jaar op de energierekening of staat de verwarming alweer volop aan? Afgelopen week kregen wij een overzicht van het verbruik in november en dat wij toch het drievoudige van vorig jaar. Vandaag ben ik thuis aan het werk. Ik heb maar een extra wollen trui aangedaan en de verwarming nog niet.

Ik bemerk ook nog steeds een forse stijging in de prijs van de boodschappen. De prijs van boodschappen blijft stijgen.

De verwarming staat volop aan net als vorig jaar. Vast contract afgesloten met aardige prijzen.
Natuurlijk zijn alle prijzen wat omhoog gegaan maar de lonen natuurlijk ook fors. Per 1 jan 2024 in mijn geval 7% en vorig jaar 8,65% . Mijn tweede inkomen is met per 1 juli 2023 met 5% gestegen en per 1 januari 2024 met 4,75%.

Mijn zoon zit bij de politie. Zijn laatste CAO een stijging van 9,5% in 2 jaar.

Zulke percentages zie je bijna in elke CAO. Dat gaat natuurlijk doorwerken in de prijzen. Maar daarom worden we nog niet armer toch?
Bij defensie, onderwijs, politie en zorg zijn de salarissen inderdaad fors gestegen. Bij de andere sectoren valt het vies tegen. Bij ons vorig jaar januari een stijging van 1,7% en bij mijn man 2,5% stijging. Dus vooralsnog zien wij forse stijging in lasten en niet in inkomsten. ;)
merel
Berichten: 9851
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door merel »

Herman schreef: 11 dec 2023, 10:32 Mijn CAO loop 31 maart af. Over de onderhandelingen is nog niets bekend. Wel krijg ik per 1-1-2024 een verhoging van 0,6%. :D
Precies, dat is ook mijn ervaring. Bij ons lopen de CAO onderhandelingen nog. Ik vermoed dat wij daar medio 2024 meer over horen. Ik verwacht niet veel stijging. Ik lees dat de bonden en werkgevers ongeveer 10% uit elkaar liggen qua stijging :haha
Laatst gewijzigd door merel op 11 dec 2023, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
HHR
Berichten: 991
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door HHR »

merel schreef: 16 jun 2023, 15:22
huisman schreef: 16 jun 2023, 14:09
Bertiel schreef: 10 jun 2023, 15:10 Ik zou nu gaan bellen als ik jou was.
Vanaf de zomer wordt er toch echt enkel verhogingen verwacht
Tarieven stijgen alweer. Voorlopig lijkt het dat ik precies op tijd een vast contract heb genomen.
Wij hebben het vandaag ook vastgezet voor 3 jaar.



Afgelopen zomer heb ik ook getwijfeld. Toch maar blijvend voor variabel gekozen.
Vooralsnog daalt het weer.
Een stijging lijkt er niet meer in te zitten.
Voorraden zitten vol en beschikbaarheid is toegenomen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17376
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door huisman »

merel schreef: 11 dec 2023, 10:36
Herman schreef: 11 dec 2023, 10:32 Mijn CAO loop 31 maart af. Over de onderhandelingen is nog niets bekend. Wel krijg ik per 1-1-2024 een verhoging van 0,6%. :D
Precies, dat is ook mijn ervaring. Bij ons lopen de CAO onderhandelingen nog. Ik vermoed dat wij daar medio 2024 meer over horen. Ik verwacht niet veel stijging. Ik lees dat de bonden en werkgevers ongeveer 10% uit elkaar liggen qua stijging :haha
Decennia lang stonden de CAO’s bij defensie in het teken van weer een ronde bezuinigingen. Wat we bij defensie de afgelopen tijd op het gebied van arbeidsvoorwaarden meemaken is ongekend. Niet alleen de loonstijgingen maar ook de reiskosten en allerlei toeslagen zijn soms meer dan verdubbeld. Denk dat ik Poetin maar een kerstkaartje stuur. :) Omdat ik bij defensie met emeritaat ben krijg ik alleen de loonsverhogingen maar die zijn dan ook fors. Mijn andere parttime baan in de civiele luchtvaart is iets matiger met loonstijgingen maar nog altijd veel hoger dan dat ik de afgelopen decennia gewend was.

Dit geldt toch best in veel bedrijfstakken. Denk dat voor veel werkenden de koopkracht echt niet onderuit is gegaan ondanks de inflatie.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bertiel
Berichten: 4627
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Bertiel »

huisman schreef: 11 dec 2023, 11:16 Dit geldt toch best in veel bedrijfstakken. Denk dat voor veel werkenden de koopkracht echt niet onderuit is gegaan ondanks de inflatie.
Ik heb de laatste 10 jaar geen enkele keer een loonaanpassing gehad op of boven de inflatie.
Werkte gedeeltelijk buiten CAO, maar ook binnen CAO TLN komt het maar zelden voor dat je een loonscorrectie hebt boven de inflatie

Vaste lasten t.o.v. salarisstijging loop ik minimaal 400 mis in die 10 jaar (excl hypotheek)
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17376
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door huisman »

Bertiel schreef: 11 dec 2023, 11:20
huisman schreef: 11 dec 2023, 11:16 Dit geldt toch best in veel bedrijfstakken. Denk dat voor veel werkenden de koopkracht echt niet onderuit is gegaan ondanks de inflatie.
Ik heb de laatste 10 jaar geen enkele keer een loonaanpassing gehad op of boven de inflatie.
Werkte gedeeltelijk buiten CAO, maar ook binnen CAO TLN komt het maar zelden voor dat je een loonscorrectie hebt boven de inflatie

Vaste lasten t.o.v. salarisstijging loop ik minimaal 400 mis in die 10 jaar (excl hypotheek)
Zie een eindbod CAO TLN van 10% in twee jaar. Vind ik best fors. De inflatiecijfers waren natuurlijk erg beïnvloed door de gasprijs. Nu de prijzen weer terug zijn op het niveau van voor de oorlog is de inflatie ook ingezakt. Mensen die deze hele periode een vast contract hadden hebben nog veel minder last gehad van de inflatie.

De mensen die aan de onderkant van het loongebouw zitten in slechte doorwaai huurhuizen hebben nog wel extra aandacht nodig.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1500
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Bourdon16 »

Ik val helaas niet onder een CAO en het is knokken voor elk procentje.
Maar we hebben het goed en niets te klagen. Ook een nieuw energiezuinig huis.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17376
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door huisman »

Bourdon16 schreef: 11 dec 2023, 11:30 Ik val helaas niet onder een CAO en het is knokken voor elk procentje.
Maar we hebben het goed en niets te klagen. Ook een nieuw energiezuinig huis.
Moet je dan individueel onderhandelen met je werkgever ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bertiel
Berichten: 4627
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Bertiel »

a. de prijzen van de energie zitten nog 1/3 boven de prijs van voor de prijzenslag (die al in 2021 begonnen is)
b. vorig jaar was de inflatatie alleen al 9%, het jaar ervoor 3.5%, kom je al weer 2.5% te kort
c. de jaren ervoor zijn allemaal onder de inflatie geëindigd (5% over 3jaar bijvoorbeeld)
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
merel
Berichten: 9851
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door merel »

Bertiel schreef: 11 dec 2023, 11:32 a. de prijzen van de energie zitten nog 1/3 boven de prijs van voor de prijzenslag (die al in 2021 begonnen is)
b. vorig jaar was de inflatatie alleen al 9%, het jaar ervoor 3.5%, kom je al weer 2.5% te kort
c. de jaren ervoor zijn allemaal onder de inflatie geëindigd (5% over 3jaar bijvoorbeeld)
Herkenbaar!
huisman schreef: 11 dec 2023, 11:16
merel schreef: 11 dec 2023, 10:36
Herman schreef: 11 dec 2023, 10:32 Mijn CAO loop 31 maart af. Over de onderhandelingen is nog niets bekend. Wel krijg ik per 1-1-2024 een verhoging van 0,6%. :D
Precies, dat is ook mijn ervaring. Bij ons lopen de CAO onderhandelingen nog. Ik vermoed dat wij daar medio 2024 meer over horen. Ik verwacht niet veel stijging. Ik lees dat de bonden en werkgevers ongeveer 10% uit elkaar liggen qua stijging :haha
Decennia lang stonden de CAO’s bij defensie in het teken van weer een ronde bezuinigingen. Wat we bij defensie de afgelopen tijd op het gebied van arbeidsvoorwaarden meemaken is ongekend. Niet alleen de loonstijgingen maar ook de reiskosten en allerlei toeslagen zijn soms meer dan verdubbeld. Denk dat ik Poetin maar een kerstkaartje stuur. :) Omdat ik bij defensie met emeritaat ben krijg ik alleen de loonsverhogingen maar die zijn dan ook fors. Mijn andere parttime baan in de civiele luchtvaart is iets matiger met loonstijgingen maar nog altijd veel hoger dan dat ik de afgelopen decennia gewend was.

Dit geldt toch best in veel bedrijfstakken. Denk dat voor veel werkenden de koopkracht echt niet onderuit is gegaan ondanks de inflatie.
Onze koopkracht is wel degelijk achteruit gegaan door de torenhoge inflatie. Mijn man krijgt er per januari 1,5% bij en bij mij is nog niets bekend, omdat de CAO dit jaar is afgelopen. Wij hebben nog ruimte om te schuiven, maar merken ook dat het sparen (voor bv isolatie/ramen die niet tochten) hierdoor moeizamer gaat. En dan zitten wij niet eens aan de onderkant van de samenleving.
Laatst gewijzigd door merel op 11 dec 2023, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie