bidden met de psalmen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

bidden met de psalmen

Bericht door Miscanthus »

--------------------------------------------------------------------------------
God is het schild dat mij beschermt, hij bevrijdt de oprechten van hart. God is een rechtvaardige rechter, hij bestraft het kwaad, elke dag.

Psalm 7:11-12
--------------------------------------------------------------------------------


Schild en rechter
Al biddend met de Psalmen leren we God kennen in zijn veelzijdigheid. Ook leren we om niet eenzijdig te zijn, door Hem alleen te kennen als rechter, of alleen te kennen als schild. Hij is het beide tegelijk. Hij is onze beschermende God en tegelijk is Hij het die recht over ons spreekt. In Jezus Christus zien we alles op een volmaakte wijze bij elkaar komen: onze Redder en Rechter.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Is dit n.a.v. Diettrich Bonhoeffer's boekje?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
Is dit n.a.v. Diettrich Bonhoeffer's boekje?
Niet dat ik weet, maar het zou wel kunnen.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

--------------------------------------------------------------------------------
De woorden van de HEERE zijn zuiver als zilver, gesmolten in de smeltkuil, gelouterd tot zevenmaal toe.

Psalm 12:7
--------------------------------------------------------------------------------


Zuiver als zilver
Biddend met de Psalmen komen we ook op het spoor van de zuiverheid en de kostbaarheid van Gods woorden. Want waar vind je woorden die niet leugenachtig, te mooi of nietszeggend zijn? Onze woorden zijn niet zuiver. Gods woorden wel. Zevenmaal zuiver. Zo zijn Zijn Woorden zaligmakend zilver. Eindeloos kostbaar om eindeloos van te genieten.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

--------------------------------------------------------------------------------
U schenkt hem voor altijd uw zegen, u verblijdt hem met het licht van uw gelaat.

Psalm 21:7
--------------------------------------------------------------------------------


Het licht van Gods gelaat
De koning uit Psalm 21 - David - is een man die van geluk mag spreken. Op allerlei manieren zegent God hem. Met kracht, vreugde, verhoring, roem, glans en glorie. De koning wordt zelfs eeuwig gezegend met vreugde vanwege het zien van het gelaat van God. David vertoont hier de trekken van Jezus die ook Koning is. God heeft zijn Zoon voor eeuwig gezegend met de glans en glorie van zijn gelaat. Zo doet Hij het met al zijn zonen en dochters. In Jezus' naam.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

--------------------------------------------------------------------------------
De HEER is een vriend van wie hem vrezen, hij maakt hen vertrouwd met zijn verbond.

Psalm 25:14
--------------------------------------------------------------------------------


Vriendschap en verbondenheid
Het is verbazingwekkend hoe intiem God om wil gaan met wie hem vol ontzag kennen. Hij sluit vriendschap met hen! De omgang krijgt een vertrouwelijkheid die haar weerga niet kent. Dat is wat het betekent om opgenomen te zijn in zijn verbond: intense, vriendschappelijke verbondenheid kennen met de God die een eeuwige Verlosser is.

[Aangepast op 5/7/05 door Miscanthus]
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

--------------------------------------------------------------------------------
Want bij u is de bron van het leven, door úw licht zien wij licht.

Psalm 36:10
--------------------------------------------------------------------------------


Uw licht
Mensen zoeken de bron van hun leven vaak op heel verkeerde plaatsen. In zichzelf bijvoorbeeld, of in relaties met andere mensen, of in materiële dingen. Psalm 36 verwoordt op onnavolgbare wijze dat de bron van het leven alleen in God te vinden is. Alleen zijn licht maakt ons leven licht. Bid daarom mee: 'Heere, laat mij uw licht zien, en maak door uw licht mijn leven licht. Laat mij Jezus zien, die uw stralende licht is.'
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

--------------------------------------------------------------------------------
U maakte mijn dagen een handbreed lang, mijn levensduur is niets in uw ogen, niet meer dan lucht is het bestaan van een mens.

Psalm 39:6
--------------------------------------------------------------------------------


Lucht en leven
Het is goed om door de Psalmen ook even te worden stilgezet bij de vergankelijkheid van het leven. Het is niet meer dan lucht, een briesje, gemeten aan de eeuwigheid eigenlijk helemaal niets. Klem je daarom ook niet vast aan het leven en aan de dingen die we in dit leven zo belangrijk vinden. Dat zal steeds meer gebeuren als God voor ons in Christus steeds meer alles wordt. En in Hem hebben we ook nu al de eeuwigheid in ons bestaan.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

--------------------------------------------------------------------------------
'Staak de strijd, en erken dat ik God ben, verheven boven de volken, verheven boven de aarde.'

Psalm 46:11
--------------------------------------------------------------------------------


Erken God
We zijn vaak onder de indruk van oorlogsgeweld en natuurgeweld op deze aarde en zien met ontzag en ontzetting het rumoer van de volken. Psalm 46 helpt ons dan om alles weer in perspectief te zien: God is boven dat alles ver verheven. De God die mateloos in jou is geïnteresseerd is de God die de Verhevene is: ver verheven boven aarde en volken. Erken dat Hij zo'n God is!
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

--------------------------------------------------------------------------------
Verhef u boven de hemelen, God, laat uw glorie heel de aarde vervullen.

Psalm 57:12
--------------------------------------------------------------------------------


Glorie op aarde
De Psalmen leren ons niet alleen bidden. Ze leren ons ook aanbidden. Aanbidden is: God groot laten zijn in je leven. En niet alleen in je eigen leven, ook op aarde. Want God wil met zijn glorie heel de aarde vervullen. Daarom wil hij gebeden zijn. Wat zou er gebeuren als steeds meer christenen elke dag gingen bidden dat Gods glorie deze aarde zou overrompelen?
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

--------------------------------------------------------------------------------
Wie bij u hun geluk zoeken zullen lachen en vrolijk zijn, wie van u hun redding verwachten zullen steeds weer zeggen: 'God is groot!'

Psalm 70:5
--------------------------------------------------------------------------------


Lachen en vrolijk zijn
Ze zeggen wel eens dat evangelische christenen altijd zo eenzijdig en oppervlakkig nadruk op vreugde en vrolijkheid leggen omdat ze de diepte van de Psalmen niet kennen. Maar ze kennen dan toch in elk geval wel de hoogte van de Psalmen. Wat is dit vers toch een prachtig opwekkingslied. Wat een mooi evangelie: als je je geluk in de Heere Jezus zoekt, zul je lachen en vrolijk zijn! God is echt groot!
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Bericht door Gabrielle »

Ja, iets van die vreugde moet David geproefd hebben toen hij van vreugde voor Zijn Heer voor de ark danste.

we lazen het vanavond aan tafel.
Muziek en dans, blijdschap, hij verheugde zich in Zijn Heer.
Maar ook dankbaarheid, na iedere zes stappen die de dragers van de ark gedaan hadden, offerde hij een stier en een koe !

( 't was even off-toppic, maar toen ik de overdenking van vandaag las, schoot me dit te binnen)
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

--------------------------------------------------------------------------------
Zou de Heer voor eeuwig verstoten, zou hij niet langer liefhebben?

Psalm 77:8
--------------------------------------------------------------------------------


Verstoten?
Soms kunnen grote en diepe vragen ons bespringen. In dagen van eenzaamheid en ellende, van rouw en rampen kunnen al onze zekerheden ons uit handen geslagen worden en lijkt ongeloof het te winnen van vertrouwen. Zou God me dan toch niet langer liefhebben? Zou hij me voor eeuwig verstoten? Er is maar één manier om met die vragen om te gaan: kijk naar Jezus. God heeft hem verstoten opdat wij nooit meer door hem verstoten zouden worden. Het kruis is het beeld van Gods eeuwige liefde.
Plaats reactie