Opmerkelijk: Toenemende verwarring

Plaats reactie
-DIA-
Berichten: 32752
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Opmerkelijk: Toenemende verwarring

Bericht door -DIA- »

De titel voor dit topic was eigenlijk te lang.
Ik bedoelde een zaak die we waarnemen en die ons veel zorgen baart.
De toenemende verwarring en verharding van standpunten,
in een steeds slinkende gereformeerde gezindte.
Een toenemende verwijdering over de vaste koers terwijl het schip als zinkend lijkt.

Nee, al lijkt het een zinkend schip, de Kerk blijft tot op de laatste dag.
Maar we mogen wel vrezen dat deze Kerk in Nederland wordt weggenomen.
Hoeveel predicaties zijn er niet die ons jaren al hebben gewaarschuwd dat
om zo te spreken, God op de drempel staat, om dit land te verlaten.

En wat zal er dan van dit arme land worden.
Moeten we dan niet, met onze oude predikanten uitroepen:
O land, land, land, hoort des Heeren Woord?

Maar wij zeggen met sprekende daden:
We zullen niet terugkeren.
Ik zal toch niet de enige zijn die dit voor ogen ziet?
Onverdraagzaam enerzijds en verdraagzaam anderzijds, zoals het ons goed lijkt.
Zien we dit niet allen voor ogen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Opmerkelijk: Toenemende verwarring

Bericht door DDD »

Dat is geen oproep van oude predikanten, maar van de profeet Jeremia. Al citeer je hem onzorgvuldig. Want de profeet heeft het over het woord des HEEREN. Dat is de eeuwig aanwezige God van het verbond.

En het verschil daartussen is nu precies wat er in jouw bespiegelingen ontbreekt.
Refojongere
Berichten: 383
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: Opmerkelijk: Toenemende verwarring

Bericht door Refojongere »

Beste DIA,

Sinds 1834 zijn er talloos veel scheuringen geweest. Daarbij was er ook heel veel verwarring. Het is van alle tijden. Zeg niet dat vroeger alles beter was. De verwarring verplaatst zich helaas alleen maar. Je had vroeger de strijd tussen het midden van de Herv Kerk en de bonders. Nu tussen bonders onderling.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Opmerkelijk: Toenemende verwarring

Bericht door DDD »

Dat is niet waar. Ook in de tijd van dr. Woelderink was er al meningsverschil tussen de bonders onderling.

Er is nu minder strijd zelfs dan een halve eeuw geleden.
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Opmerkelijk: Toenemende verwarring

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: 20 nov 2023, 22:00 Dat is niet waar. Ook in de tijd van dr. Woelderink was er al meningsverschil tussen de bonders onderling.

Er is nu minder strijd zelfs dan een halve eeuw geleden.
Omdat de context anders is. Toen had je nog redelijk volle kerken
Inwoner
Berichten: 407
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: Opmerkelijk: Toenemende verwarring

Bericht door Inwoner »

Ambtenaar schreef: 21 nov 2023, 07:14
DDD schreef: 20 nov 2023, 22:00 Dat is niet waar. Ook in de tijd van dr. Woelderink was er al meningsverschil tussen de bonders onderling.

Er is nu minder strijd zelfs dan een halve eeuw geleden.
Omdat de context anders is. Toen had je nog redelijk volle kerken
Lopen de kerken wellicht juist leeg vanwege de verwarring?
HHR
Berichten: 990
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Opmerkelijk: Toenemende verwarring

Bericht door HHR »

Inwoner schreef: 21 nov 2023, 08:25
Ambtenaar schreef: 21 nov 2023, 07:14
DDD schreef: 20 nov 2023, 22:00 Dat is niet waar. Ook in de tijd van dr. Woelderink was er al meningsverschil tussen de bonders onderling.

Er is nu minder strijd zelfs dan een halve eeuw geleden.
Omdat de context anders is. Toen had je nog redelijk volle kerken
Lopen de kerken wellicht juist leeg vanwege de verwarring?
Zouden het vroeger niet meer discussies tussen theologen onderling zijn geweest?
En nu wordt vooral de preekstoel gebruikt om jan en alleman die iets anders denkt af te schieten.

Laat men gewoon het Woord preken ipv allerlei dogma verschillen oprakelen.
Inwoner
Berichten: 407
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: Opmerkelijk: Toenemende verwarring

Bericht door Inwoner »

HHR schreef: 21 nov 2023, 08:29
Inwoner schreef: 21 nov 2023, 08:25
Ambtenaar schreef: 21 nov 2023, 07:14
DDD schreef: 20 nov 2023, 22:00 Dat is niet waar. Ook in de tijd van dr. Woelderink was er al meningsverschil tussen de bonders onderling.

Er is nu minder strijd zelfs dan een halve eeuw geleden.
Omdat de context anders is. Toen had je nog redelijk volle kerken
Lopen de kerken wellicht juist leeg vanwege de verwarring?
Zouden het vroeger niet meer discussies tussen theologen onderling zijn geweest?
En nu wordt vooral de preekstoel gebruikt om jan en alleman die iets anders denkt af te schieten.

Laat men gewoon het Woord preken ipv allerlei dogma verschillen oprakelen.
Het afschieten is niet zozeer toe te schrijven aan (alleen) de preekstoel. Ook hier op het forum zie je verwarring. Zelfs mensen die met één zin anderen figuurlijk in de kou kunnen zetten. Ik vind dat weinig christelijk en bepaald niet getuigen van naastenliefde. En ja, het zorgt voor nóg meer verwarring. En wat is het doel van verwarring?
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Opmerkelijk: Toenemende verwarring

Bericht door DDD »

Ds. Kersten schreef ook polemische stukken. Ik vind dat jullie ontzettend overdrijven. Er is nu véél minder polarisatie binnen orthodox-christelijke kring dan 100 en 70 jaar geleden. Wat DIA daarover schrijft, is op niets gebaseerd.

Verder is er ook heilzame verwarring, als je namelijk van onjuiste inzichten afgebracht wordt. Dat is als het goed is, altijd het doel van verwarring op dit forum.
-DIA-
Berichten: 32752
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Opmerkelijk: Toenemende verwarring

Bericht door -DIA- »

DDD schreef: 21 nov 2023, 09:41 Ds. Kersten schreef ook polemische stukken. Ik vind dat jullie ontzettend overdrijven. Er is nu véél minder polarisatie binnen orthodox-christelijke kring dan 100 en 70 jaar geleden. Wat DIA daarover schrijft, is op niets gebaseerd.

Verder is er ook heilzame verwarring, als je namelijk van onjuiste inzichten afgebracht wordt. Dat is als het goed is, altijd het doel van verwarring op dit forum.
Dat er uitwendig minder polarisatie zichtbaar is komt mijns inziens doordat we compromissen kunnen sluiten die eerder niet konden. Maar waarom kan er nu zoveel bij door? Dat acht ik niet positief. De kerk zou immers enerzijds alleen moeten wonen, en anderzijds een stad op een berg moeten zijn. Beide zien we bijna niet meer.
Ik moet ook denken aan deze woorden: Wanneer een sterke gewapende zijn hof bewaart, zo is al wat hij heeft in vrede. Maar als een daarover komt die sterker is dan hij, en hem overwint, die neemt zijn gehele wapenrusting, waar hij op vertrouwde, en deelt zijn roof uit. Wie met Mij niet is, die is tegen Mij; en wie met Mij niet vergadert, die verstrooit.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32752
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Opmerkelijk: Toenemende verwarring

Bericht door -DIA- »

Toenemende verwarring en verharding:
Misschien ten overvloede opgemerkt:
Lees als voorbeeld het topic 'Hyperdordt'.
Dit behoeft verder geen betoog.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Refojongere
Berichten: 383
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: Opmerkelijk: Toenemende verwarring

Bericht door Refojongere »

DIA,

In 1931 zette de GG zich af tegen alle andere kerken met de leeruitspraken en 1953 scheurden de GG op aanbod van genade. Dus de discussie hyperdordt leidde vroeger tot scheuringen en nu tot een keurige polemiek.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Opmerkelijk: Toenemende verwarring

Bericht door DDD »

-DIA- schreef: 21 nov 2023, 11:31
DDD schreef: 21 nov 2023, 09:41 Ds. Kersten schreef ook polemische stukken. Ik vind dat jullie ontzettend overdrijven. Er is nu véél minder polarisatie binnen orthodox-christelijke kring dan 100 en 70 jaar geleden. Wat DIA daarover schrijft, is op niets gebaseerd.

Verder is er ook heilzame verwarring, als je namelijk van onjuiste inzichten afgebracht wordt. Dat is als het goed is, altijd het doel van verwarring op dit forum.
Dat er uitwendig minder polarisatie zichtbaar is komt mijns inziens doordat we compromissen kunnen sluiten die eerder niet konden. Maar waarom kan er nu zoveel bij door? Dat acht ik niet positief. De kerk zou immers enerzijds alleen moeten wonen, en anderzijds een stad op een berg moeten zijn. Beide zien we bijna niet meer.
Ik moet ook denken aan deze woorden: Wanneer een sterke gewapende zijn hof bewaart, zo is al wat hij heeft in vrede. Maar als een daarover komt die sterker is dan hij, en hem overwint, die neemt zijn gehele wapenrusting, waar hij op vertrouwde, en deelt zijn roof uit. Wie met Mij niet is, die is tegen Mij; en wie met Mij niet vergadert, die verstrooit.
Zeker DIA. Dat laatste zou ik graag mét jou benadrukken: Wie met Mij niet is, die is tegen Mij; en wie met Mij niet vergadert, die verstrooit.

Daar mag iedereen wel mee tot zichzelf inkeren. Ik ook.

Maar ik ben er nog niet zo van overtuigd dat al dat roepen over verwarring een vorm van vergaderen is. Ik vrees dat het meer verstrooien is.
Plaats reactie