Hyperdordt

Psalm

Re: Hyperdordt

Bericht door Psalm »

Simon0612 schreef: 21 nov 2023, 13:16En hoe geloof je dat dan precies?
Geloven is ontvangen. Je houdt het het evangelie voor waarachtig en legt je vertrouwend op de beloften van Jezus Christus neer. Je ziet niet meer op de golven, maar kijkt naar Jezus. Je ziet niet meer op de omstandigheden, maar kijkt naar de koperen slang. Je legt al je mitsen en maren in de handen van de Heere.
Simon0612 schreef: 21 nov 2023, 13:16Hoe neem je Jezus aan?
Door te geloven in Hem Die de goddeloze rechtvaardigt, wordt zijn geloof gerekend tot gerechtigheid (Romeinen 4:5). Geloven in Jezus is van onze kant geen volkomen daad; de Heere vraagt geen volkomen geloof. Hij vraag geloof in Hem als Zaligmaker.
Simon0612 schreef: 21 nov 2023, 13:16Mis je Hem uberhaupt wel? Heb je Hem wel nodig?
Wij zijn verdorven zondaren en missen Hem vanuit onszelf nooit. Indien wij Hem missen, dan is dat gewerkt door de Heilige Geest. Want Paulus zegt: "Er is niemand rechtvaardig, ook niet één, er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt. Allen zijn zij afgedwaald, samen zijn zij nutteloos geworden. Er is niemand die goeddoet, er is er zelfs niet één" (Romeinen 3:10-13). Van ons als zondaren is dus niets goeds te zeggen. Wij zullen hem nooit missen, tenzij de Heilige Geest door de verkondiging van het Woord het missen in ons hart werkt. Dan gaan wij hem missen en ontstaat de behoefte om in Jezus te geloven.
Simon0612 schreef: 21 nov 2023, 13:16Wat is je oude natuur doden en in een nieuw godzalig leven wandelen?
Na de rechtvaardigmaking, het geloven in Jezus Christus als zaligmaker, blijft er in de gerechtvaardigde zondaar de oude natuur over. Hier heeft de gerechtvaardigde zondaar zijn hele leven mee te strijden. Hij zal deze oude natuur moeten doden. Dit is de heiligmaking. Belangrijk is natuurlijk dat de drijfveer hiervoor niet het verdienen van de zaligheid is, maar de dankbaarheid die volgt op de rechtvaardigmaking.
Simon0612 schreef: 21 nov 2023, 13:16Doe je dat ook direct als je begint met geloven?
Het doden van de oude natuur volgt op het geloof. Bij een waar geloof hoort het strijden tegen de zonde. Maar het kan zijn dat een beginneling dit niet direct van zichzelf kan zeggen.
Simon0612 schreef: 21 nov 2023, 13:16Begint God of begin jij?
De zaligheid komt volledig uit God. Wij als mensen zijn dood in zonden en misdaden. Wij zijn hierdoor zelfs vijanden van God. Wij kunnen Gods heiligheid niet verdragen. We lezen hier iets van in Jesaja 6 "Heilig, heilig, heilig is de HEERE van de legermachten, heel de aarde is vol van Zijn heerlijkheid!". Jesaja moet dan uitroepen: "Wee mij, want ik verga! Ik ben immers een man met onreine lippen en woon te midden van een volk met onreine lippen. Mijn ogen hebben namelijk de Koning, de HEERE van de legermachten, gezien". Wij kunnen voor God niet bestaan, tenzij hij ons in genade aanneemt. Hier lezen we ook over in Jesaja 6: "Maar een van de serafs vloog naar mij toe, en hij had een gloeiende kool in zijn hand, die hij met een tang van het altaar had genomen. Daarmee raakte hij mijn mond aan en zei: Zie, deze heeft uw lippen aangeraakt. Zo is uw misdaad van u geweken en uw zonde verzoend". Hier zien wij duidelijk dat God het initiatief neemt. Ook nu neemt God het initiatief om mensen tot het geloof in Jezus (de vurige kool) te brengen. Hij zendt evangeliedienaren met een zeer blijde boodschap, tot wie Hij wil en wanneer Hij wil. Deze evangeliedienaren roepen de mensen op tot bekering en geloof in Christus (DL 1.3). Dit is een welmenend aanbod die ieder hoorder mag aannemen.

Is de mens dan begonnen? Nee.
Simon0612 schreef: 21 nov 2023, 13:16Hoe rijm je dat met de teksten die je eerder van Smytegelt zag? Volgens mij kleurde je groen: 'bekeerd zoals al Gods volk bekeerd' en 'in een weg van ellende, verlossing en dankbaarheid'. Zoals jij het omschrijft lijkt ellende niet noodzakelijk te zijn.
De mens komt niet bij Jezus uit als hij zijn ellende niet kent. Mensen die bij Jezus uit zijn gekomen, hebben dus genoeg kennis van hun ellende gehad.
Psalm

Bericht door Psalm »

Simon0612 schreef: 21 nov 2023, 13:25
Psalm schreef: 21 nov 2023, 13:17
Simon0612 schreef: 21 nov 2023, 13:09 Ja wie ben ik om valse gronden te bepalen? Die leven in een hart van een mens, bouwen op zand in plaats van op de Rots. Ik kan daar niet over oordelen / benoemen.
Dan citeer ik liever opnieuw ds. Smytegelt:
Het spruit uit hun valse gronden. Zij hebben kentekens, en wat zijn die? Wat zijn uw kentekens, zondaar? Zij zijn allemaal ijdel en zot: zij zijn gedoopt, gaan ten Avondmaal, leiden een burgerlijk leven, en zijn niet slechter dan een ander. En op al zulke slechte redenen bouwen zij hun eeuwige staat, maar het zijn zandgronden, die hun begeven zullen, Matth. 7:26, 27.
Ten derde, let er toch op, wij moeten vermijden valse gronden te nemen, die de Koning niet aanstaan: dan zou Hij van ons walgen, Zijn oog is wakker.
U zult zeggen: wat zijn dat voor gronden? O dit; u moet niet zeggen: God is een God van alle mensen, de Heere Jezus heeft voor alle mensen genoeg gedaan, het is zulk een klein getal niet die zalig worden, het is een grote schare. God begeert de dood des zondaars niet, maar Hij wil dat hij zich bekere en leve, Hij vergeeft menigvuldig, het schort aan God niet dat de mens niet zalig wordt, maar het schort aan de eigen kracht en vrije wil van de mens. En zo misbruiken zij daartoe die plaats waar de Heere Jezus zegt: gij wilt tot Mij niet komen, opdat u het leven moogt hebben in Mijn Naam, Joh. 5:40. Die treden evenwel binnen op de nodiging van Zijn knechten, die volgen zij op; de Koning, zeggen zij, heeft gezegd: Wendt u naar Mij toe, alle u einden der aarde, en wordt behouden; ik zal daarmee gaan zitten, zeggen zij, onder de gasten, en ik zal mijn hand in één schotel steken met Abraham, Izak en Jakob; en zij zijn niet eens ontsteld, maar welgemoed. De mensen, zeggen zij, hebben niets tegen mij; de dienaars hebben het niet kunnen weren, maar zij hebben het mij toegelaten, en gezegd: ga op uw beproeving; ik ben er en niemand kan mij weren. Dat gaat zover al wel, zeggen wij, totdat de Koning komt, Die ogen heeft als een vlam vuur. De gemeenten moeten het weten, dat Hij het is Die de nieren proeft. Die gaat al de rijen door. Meent u dat de Heere zo in het algemeen eens al de gasten overziet? Och neen, maar Hij doorziet man en vrouw, elk lidmaat in het bijzonder. En als Hij er vindt die op valse gronden gekomen zijn: Hoe, zegt Hij, zijt gij hier ingekomen?
Ik kan mij in het eerste citaat vinden. Dat is bijbels. Maar het tweede citaat is mij wel onduidelijk. Wat is daar precies de valse grond?
Dit.
Ja, het is nog steeds onduidelijk voor mij. Maar ik denk dat ds. B. Smytegeld hier doelt op een remonstrants geloof.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Psalm schreef: 21 nov 2023, 17:47
pierre27 schreef: 21 nov 2023, 17:36 Welnee DIA, dit zijn gewoon wat mede-forumleden die ogenschijnlijk een eigen theologie erop nahouden. Deze vergaderen niet maar verstrooien. Ook dit moet gebeuren he. Maar het gaat er bij jou en mij om of we in de voorbede van de Heere Jezus begrepen zijn en in Zijn Werk mogen rusten. Onmogelijk van onszelf maar mogelijk door Hem. Daar moeten we naar streven en ons zeker niet teveel laten afleiden door deze mensen. Ook zij worden gebruikt denk ik maar zo.
Het lijkt er op dat je niet meer in het donker zit door mijn woorden en niet meer twijfelt. Zie jouw onderstaande post. Zou je nog kunnen toelichten wat die twijfel en donkerheid precies was?
pierre27 schreef: 21 nov 2023, 00:31
Psalm schreef: 20 nov 2023, 21:53
pierre27 schreef: 20 nov 2023, 21:49 Ik zit in het donker door jouw woorden.
Dat is niet de bedoeling. Kun je precies aangeven waarom je door mijn woorden in het donker zit?
Door stelselmatig predikanten in de verdachtenbank te plaatsen krijg ik heel veel twijfel. Daardoor blijf ik door jouw woorden in het donker zitten.
Ik vind dat ik duidelijk genoeg ben geweest en ga verder niet op jouw vragen in.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

pierre27 schreef: 21 nov 2023, 17:36
-DIA- schreef: 21 nov 2023, 11:53 Wat we hier voor ogen zien gebeuren lijkt de complete ineenstorting van de laatste zuil in Nederland, die als reformatorische zuil bekend was.
Welnee DIA, dit zijn gewoon wat mede-forumleden die ogenschijnlijk een eigen theologie erop nahouden. Deze vergaderen niet maar verstrooien. Ook dit moet gebeuren he. Maar het gaat er bij jou en mij om of we in de voorbede van de Heere Jezus begrepen zijn en in Zijn Werk mogen rusten. Onmogelijk van onszelf maar mogelijk door Hem. Daar moeten we naar streven en ons zeker niet teveel laten afleiden door deze mensen. Ook zij worden gebruikt denk ik maar zo.
Is het zo moeilijk de woorden van Ad ter harte te nemen en gewoon inhoudelijk te reageren? Volgens mij ben jij daar, in tegenstelling tot sommige anderen, prima toe in staat.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Psalm schreef: 21 nov 2023, 19:00
Geloven is ontvangen. Je houdt het het evangelie voor waarachtig en legt je vertrouwend op de beloften van Jezus Christus neer. Je ziet niet meer op de golven, maar kijkt naar Jezus. Je ziet niet meer op de omstandigheden, maar kijkt naar de koperen slang. Je legt al je mitsen en maren in de handen van de Heere.
Door te geloven in Hem Die de goddeloze rechtvaardigt, wordt zijn geloof gerekend tot gerechtigheid (Romeinen 4:5). Geloven in Jezus is van onze kant geen volkomen daad; de Heere vraagt geen volkomen geloof. Hij vraag geloof in Hem als Zaligmaker.
Simon0612 schreef: 21 nov 2023, 13:16Mis je Hem uberhaupt wel? Heb je Hem wel nodig?
Wij zijn verdorven zondaren en missen Hem vanuit onszelf nooit. Indien wij Hem missen, dan is dat gewerkt door de Heilige Geest. Want Paulus zegt: "Er is niemand rechtvaardig, ook niet één, er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt. Allen zijn zij afgedwaald, samen zijn zij nutteloos geworden. Er is niemand die goeddoet, er is er zelfs niet één" (Romeinen 3:10-13). Van ons als zondaren is dus niets goeds te zeggen. Wij zullen hem nooit missen, tenzij de Heilige Geest door de verkondiging van het Woord het missen in ons hart werkt. Dan gaan wij hem missen en ontstaat de behoefte om in Jezus te geloven.
Simon0612 schreef: 21 nov 2023, 13:16Wat is je oude natuur doden en in een nieuw godzalig leven wandelen?
Na de rechtvaardigmaking, het geloven in Jezus Christus als zaligmaker, blijft er in de gerechtvaardigde zondaar de oude natuur over. Hier heeft de gerechtvaardigde zondaar zijn hele leven mee te strijden. Hij zal deze oude natuur moeten doden. Dit is de heiligmaking. Belangrijk is natuurlijk dat de drijfveer hiervoor niet het verdienen van de zaligheid is, maar de dankbaarheid die volgt op de rechtvaardigmaking.
Simon0612 schreef: 21 nov 2023, 13:16Doe je dat ook direct als je begint met geloven?
Het doden van de oude natuur volgt op het geloof. Bij een waar geloof hoort het strijden tegen de zonde. Maar het kan zijn dat een beginneling dit niet direct van zichzelf kan zeggen.
De zaligheid komt volledig uit God. Wij als mensen zijn dood in zonden en misdaden. Wij zijn hierdoor zelfs vijanden van God. Wij kunnen Gods heiligheid niet verdragen. We lezen hier iets van in Jesaja 6 "Heilig, heilig, heilig is de HEERE van de legermachten, heel de aarde is vol van Zijn heerlijkheid!". Jesaja moet dan uitroepen: "Wee mij, want ik verga! Ik ben immers een man met onreine lippen en woon te midden van een volk met onreine lippen. Mijn ogen hebben namelijk de Koning, de HEERE van de legermachten, gezien". Wij kunnen voor God niet bestaan, tenzij hij ons in genade aanneemt. Hier lezen we ook over in Jesaja 6: "Maar een van de serafs vloog naar mij toe, en hij had een gloeiende kool in zijn hand, die hij met een tang van het altaar had genomen. Daarmee raakte hij mijn mond aan en zei: Zie, deze heeft uw lippen aangeraakt. Zo is uw misdaad van u geweken en uw zonde verzoend". Hier zien wij duidelijk dat God het initiatief neemt. Ook nu neemt God het initiatief om mensen tot het geloof in Jezus (de vurige kool) te brengen. Hij zendt evangeliedienaren met een zeer blijde boodschap, tot wie Hij wil en wanneer Hij wil. Deze evangeliedienaren roepen de mensen op tot bekering en geloof in Christus (DL 1.3). Dit is een welmenend aanbod die ieder hoorder mag aannemen.

Simon0612 schreef: 21 nov 2023, 13:16Hoe rijm je dat met de teksten die je eerder van Smytegelt zag? Volgens mij kleurde je groen: 'bekeerd zoals al Gods volk bekeerd' en 'in een weg van ellende, verlossing en dankbaarheid'. Zoals jij het omschrijft lijkt ellende niet noodzakelijk te zijn.
De mens komt niet bij Jezus uit als hij zijn ellende niet kent. Mensen die bij Jezus uit zijn gekomen, hebben dus genoeg kennis van hun ellende gehad.
Volgens mij een post die we gezamenlijk kunnen onderschrijven.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Zeeuw schreef: 21 nov 2023, 20:29
-DIA- schreef: 21 nov 2023, 11:53 Wat we hier voor ogen zien gebeuren lijkt de complete ineenstorting van de laatste zuil in Nederland, die als reformatorische zuil bekend was.
Welnee DIA, dit zijn gewoon wat mede-forumleden die ogenschijnlijk een eigen theologie erop nahouden. Deze vergaderen niet maar verstrooien. Ook dit moet gebeuren he. Maar het gaat er bij jou en mij om of we in de voorbede van de Heere Jezus begrepen zijn en in Zijn Werk mogen rusten. Onmogelijk van onszelf maar mogelijk door Hem. Daar moeten we naar streven en ons zeker niet teveel laten afleiden door deze mensen. Ook zij worden gebruikt denk ik maar zo.
Is het zo moeilijk de woorden van Ad ter harte te nemen en gewoon inhoudelijk te reageren? Volgens mij ben jij daar, in tegenstelling tot sommige anderen, prima toe in staat.
Ik dacht dat ik inhoudelijk genoeg was, in elk geval wel mijn intentie. Ik sta voor de volle honderd procent achter deze met zorg gekozen woorden. Ik ben Peter en geen Ad he;)
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

pierre27 schreef: 21 nov 2023, 20:32
Ik dacht dat ik inhoudelijk genoeg was, in elk geval wel mijn intentie. Ik sta voor de volle honderd procent achter deze met zorg gekozen woorden. Ik ben Peter en geen Ad he;)
Als je anderen van verstrooien beticht en van te worden gebruikt en dat met zorg kiest, heb je ook nog wel iets te leren qua vergaderen.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Zeeuw schreef: 21 nov 2023, 20:35

Als je anderen van verstrooien beticht en van te worden gebruikt en dat met zorg kiest, heb je ook nog wel iets te leren qua vergaderen.
Ja Zeeuw maar ik kan dat even niet anders zien. Maar je hoeft het absoluut niet met mij eens te zijn. Ik heb nu eenmaal wat meer met DIA op als anderen.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Cyrillus schreef: 21 nov 2023, 17:45
Simon0612 schreef: 21 nov 2023, 16:02
Cyrillus schreef: 21 nov 2023, 14:33
Simon0612 schreef: 21 nov 2023, 13:51
Kun je voorbeelden noemen van waarschuwingen tegen valse gronden die de echte grond wegslaat? Kan me dat niet goed voorstellen. Als de Heilige Geest in iemand werkt dan sla je dat werk niet weg door te waarschuwen voor valse gronden.

Dus moet er niet gewaarschuwd worden omdat God oordeelt? Die mensen moeten zonder waarschuwing verloren gaan? Wat wreed is dat. Goed voorbeeld waarbij je ziet dat waarschuwingen uit liefde gedaan worden.
Laat ik een voorbeeldje noemen, wordt gemakkelijk gezegd, namelijk: dit moet eerst beleefd worden. De Bijbel zegt: je moet geloven. De Bijbel zegt niet dat je van alles moet beleven of voelen of wat dan ook. Wat gebeurt er? Een man in de kerk hoort dat hij zich moet bekeren van zijn zonde en geloven dat zijn zonden om het bloed van Christus zijn vergeven. Hij beseft dat hij zondig is, gelooft dat en besluit Zijn leven op dat moment aan Hem te wijden. Heeft hij zoveel beleefd of gevoeld? Nee, maar genoeg om het bij Hem te zoeken. En dan klinkt er in de preek van de kansel: "je moet eerst hebben ondervonden dat er een zwaar pak op uw hart ligt en je zult gevoelig moeten kunnen zeggen: Heere, niets is er in mij als zonde!" De man denkt: ach, dan is het niet voor mij, misschien voel ik me niet zondig genoeg. Maar nergens in de Bijbel staat de zwaarte waarmee je je zonden moet belijden voordat je behouden wordt.

Het excuus van de Heilige Geest is wel erg gemakkelijk. Inderdaad, God kan ook werken door kleine lettertjes heen. Maar wee degene die Zijn kinderen van Hem heeft weggehouden! Bijbels waarschuwingen staan vaak in het teken van het strijden om in te gaan. In de gelijkenis van het zaad beschrijft Jezus hoe het vaak gaat: we horen en we leggen het al dan niet na enige tijd naast ons leer. De gelijkenis is een waarschuwing, niet om maar niet te geloven, maar om aan te sporen. Ja, er moet dus gewaarschuwd worden, maar niet om tegen te houden.
Wordt nu eens concreet. Geef echte concrete voorbeelden, niet van die zelfverzonnen verhalen. Waar lees ik of hoor ik in een preek over die zwaarte dan? Jij verbindt die beleving gelijkt met een zogenaamde zwaarte. Terwijl ik altijd gehoord heb dat de Heere vrij is in hoe hij iemand bekeerd, de een zal zwaardere zaken meemaken, de ander minder. Maar wel altijd in een weg van ellende, verlossing en dankbaarheid. En wat ik hier heel erg proef is dat die ellende eraf moet, het moet alleen verlossing en dankbaarheid zijn. Maar daarmee laat je wel de drie formulieren van enigheid los!

Het niet waarschuwen voor valse gronden en voor een tijdgeloof is wreed. Je gaat daar niet op in, maar het was de Heere Jezus zelf die in de gelijkenis van de zaaier waarschuwde voor een tijdgeloof. Het koren komt op, ziet er prachtig uit. Juichend christendom. Maar het vergaat want het heeft de wortel der zaak niet. En dan staat het er ook zo treffend:
"En dezen zijn desgelijks, die op de steenachtige plaatsen bezaaid worden, welke, als zij het Woord gehoord hebben, terstond hetzelve met vreugde ontvangen; en hebben geen wortel in zichzelven, maar zijn voor een tijd; daarna, als verdrukking of vervolging komt om des Woords wil, zo worden zij terstond geërgerd."

Terstond... wat is de betekenis van terstond?
onmiddellijk, meteen. zo, aanstonds. (bw) - NU!!! 1) À la minute 2) Aanstonds 3) Bijwoord 4) Bijwoord van tijd 5) Dadelijk 6) Direct 7) Dra 8) Fluks 9) Gelijk
"Je moet NU geloven"

Wat betreft je opmerking van de Heilige Geest. Je draait het om. Jij stelde dat de predikant echte gronden wegslaat door valse gronden te preken. Ik zeg dat de Heilige Geest dat niet zal toelaten. Dat is wat anders dan te stellen dat God kan werken door kleine letterjes heen. Allemaal heel menselijke gedachten over God. Als ik de preken lees van ds. Smytegelt dan ben ik blij dat ze die bij ons nog lezen en dat ik preken hoor die daar grotendeels mee overeen komen, en dat men niet afglijdt naar een geloof wat verstandelijk redeneert.
1) Ik geef nota bene een heel concreet voorbeeld over zwaarte van Smytegeld om het gemakkelijk te maken: "Heere, niets is er in mij als zonde!" Dat is een vorm van zwaarte. Dat iemand besef van zonden moet hebben, dat snap ik, anders immers geen bekering. Maar de mate waarin geeft de Bijbel niet aan en wordt vaak pas geleerd naarmate men langer Christus navolgt.
2) De Heere Jezus waarschuwde voor tijdgeloof inderdaad, maar in welke context? "13 Opdat zij ziende zien en niet bemerken, en horende horen en niet verstaan; opdat zij zich niet te eniger tijd bekeren en hun de zonden vergeven worden." Hij wist dat ze zich niet zouden bekeren. Hij verklaarde met de gelijkenis hun ongeloof bij voorbaat. Maar in ons geval hebben we het over mensen die wellicht oprecht net tot geloof gekomen zijn. Ga je dan zeggen: pas op hoor, want het kan wel eens niet waar zijn? Nee, je legt ze meer uit over het Evangelie en dan kan op een gegeven moment die waarschuwing wel nodig zijn - elke christen moet scherp blijven - maar dat doe je toch niet bij voorbaat?
3) Een geloof wat steunt op het gevoel is beter? Immers, je moet eerst wat beleefd hebben...
1) Wat is er zwaar aan 'Niets is er in mij als zonde'. Dat klink mij in de oren als een ontdekte zondaar, iemand die weet Wat hij mist in dit leven. Iemand die in de ELLENDE is gekomen. Eigenlijk wil je liever met de verlossing beginnen, en eindigen met ellende? Volgens mij heb ik dat eerder al gezegd, de mate waarin je deze stukken leert is verschillend, maar dat je ze leert mag duidelijk zijn.
2) Dus een predikant staat op de kansel en heeft een gemeente voor zich en die moet alleen maar verkondigen dat je NU moet geloven? Er moet niet gewezen worden op valse gronden, geen wet alleen evangelie, want een predikant kan nou eenmaal niet in de harten kijken van al zijn hoorders. Hij weet niet of er mensen tussen zitten die 'net tot geloof' zijn gekomen en door te wijzen op valse gronden van hun geloof afvallen. Hoe kan dat dan eigenlijk? Er is toch geen afval der heiligen? En mochten er dan mensen zijn die op valse gronden of tijdgeloof voortleven, so be it? Oordeelt God wel over? Niet waarschuwen, laat maar verloren gaan? Is dat jouw strekking?
3) Op gevoel? Waarom op gevoel? Beleving is geen gevoelen.

Ik merk dat jouw visie op geloof heel ver afstaat van mijn visie. We kunnen hier eindeloos over doorpraten, maar zoals DIA eerder al schreef, we gaan beide de bakens niet verzetten. Ik denk dat zowel jij als ik het bij de woorden van Zefanja moeten houden: Doorzoekt u zelven nauw, ja doorzoekt nauw!
Psalm

Bericht door Psalm »

pierre27 schreef: 21 nov 2023, 20:22 Ik vind dat ik duidelijk genoeg ben geweest en ga verder niet op jouw vragen in.
Jammer hoor. Ik vind jouw gedrag nu lastig te interpreteren. Je geeft aan dat je door mijn uitspraken in het donker komt en begint te twijfelen. Dat is niet niks. Dus vraag ik: waar komt dat door? Dan krijg ik een kort antwoord waar je niks mee kunt. Plaats dan deze opmerking helemaal niet óf licht hem gewoon uitgebreid toe. Het is ook niet eerlijk richting mij, want je geeft mij ook niet de gelegenheid om te zien waar ik iets fout doe.

Ik krijg nu meer de indruk dat je geïrriteerd bent richting mij en dat op een indirecte manier communiceert. Ik weet niet of dat écht zo is, maar ik houd er wel rekening mee.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

pierre27 schreef: 21 nov 2023, 20:38
Zeeuw schreef: 21 nov 2023, 20:29 Is het zo moeilijk de woorden van Ad ter harte te nemen en gewoon inhoudelijk te reageren? Volgens mij ben jij daar, in tegenstelling tot sommige anderen, prima toe in staat.
Ja Zeeuw maar ik kan dat even niet anders zien. Maar je hoeft het absoluut niet met mij eens te zijn. Ik heb nu eenmaal wat meer met DIA op als anderen.
Dat laatste is helemaal in orde. Maar dat staat m.i. los van de rest. Ik vind een aantal posts, waaronder hier iets boven van Psalm juist erg inhoudelijk en een goed uitgewerkte reactie op een vraag. Het is dus blijkbaar wel mogelijk om inhoudelijk op elkaar te reageren zonder het, direct, eens te zijn.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Zeeuw schreef: 21 nov 2023, 20:40

Dat laatste is helemaal in orde. Maar dat staat m.i. los van de rest. Ik vind een aantal posts, waaronder hier iets boven van Psalm juist erg inhoudelijk en een goed uitgewerkte reactie op een vraag. Het is dus blijkbaar wel mogelijk om inhoudelijk op elkaar te reageren zonder het, direct, eens te zijn.
Helder, dank voor je vriendelijke toon.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

pierre27 schreef: 21 nov 2023, 20:43
Zeeuw schreef: 21 nov 2023, 20:35 Als je anderen van verstrooien beticht en van te worden gebruikt en dat met zorg kiest, heb je ook nog wel iets te leren qua vergaderen.
Jaja, ik weet het vaak goed te verbergen, maar ergens in me zit het wel :)
pierre27

Bericht door pierre27 »

Zeeuw schreef: 21 nov 2023, 20:45
pierre27 schreef: 21 nov 2023, 20:43

Jaja, ik weet het vaak goed te verbergen, maar ergens in me zit het wel :)
Haha, gekheid. Je bent nuchter genoeg.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Psalm schreef: 21 nov 2023, 19:00

Ik had een mooie reactie geschreven en toen ik op Verstuur klikte was alles weg en moest ik opnieuw inloggen. Ik ga het nogmaals proberen.

Ik kan me grotendeels vinden in jouw beschrijvingen, mooi dat we daar een overeenkomst hebben. Het ligt er wel aan hoe je de toevlucht neemt tot Christus. Het maakt nogal een verschil of dit is met een waar geloof of met een tijd geloof. Als een predikant dan zegt: "Je moet geloven. NU. Op dit moment" denk jij dan dat bovenstaande beschrijvingen van toepassing zijn? Ik vrees dat er dan heel veel mensen verstandelijk met een tijdgeloof zeggen: Ik geloof.

De Heere Jezus zegt zelf "Die gezond zijn hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn." Pas als je doordrongen bent van je ziekte (ellende) vlucht je naar de dokter, dat doe je niet als je denk dat je gezond bent, dat doe je niet snel als je maar een klein beetje ziek bent. De meeste mensen gaan pas naar de dokter als ze flink ziek zijn. Pas als je je ellende doorleeft zal je tot die Medicijnmeester vluchten. Met een verstandelijke keus om te geloven ben je mijn inziens niet ontdekt aan je ziekte en ellende.
Zoals ook een zeer oud rijmpje hier in de regio gaat: God is het best, maar we bewaren Hem tot het lest!

(Het is wat korter geworden dan het was, beetje inspiratieloos op dit moment)

Hier doel ik op:
viewtopic.php?p=1119936#p1119936
Gesloten