Actuele situatie Israël
Re: Actuele situatie Israël
De liefde denkt geen kwaad. Maar de liefde slaat ook wel eens de plank mis en moet dan nodig door gezond verstand worden gecorrigeerd.
- ds. C. den Boer
- ds. C. den Boer
Ergens begrijp ik je redenering wel. Tegelijkertijd is het vaak een bewuste keus van de mannen die alleen naar Europa komen (of dit nu Gazanen zijn, Syriers of Pakistanen, vul maar in), om hun gezin achter te laten in een afgrijselijk gebied, waarbij de vrouw, die nul rechten heeft, aan haar lot overgelaten wordt en het maar moet zien te redden met de kinderen. Dat is net zo goed een keuze als doelbewust op vakantie gaan naar Gaza (zoals de mensen die 'gered' moesten worden door de Nederlandse overheid).parsifal schreef: ↑17 nov 2023, 21:07 Gezinnen horen in principe bij elkaar. Zo is het ook geschapen. Er kunnen omstandigheden zijn waardoor het niet kan, soms is dat gebroken schepping, soms andere oorzaken. Maar als we het huwelijk hoog hebben staan, dan is het ook belangrijk dat we dat aan vluchtelingen laten blijken.
In dit geval hebben we al een deel van het gezin toegelaten en in Gaza is het nu vreselijk toeven. Zet deze mensen nu maar voor in de rij en schuif het niet op het bord van een ander land (waarbij het gezin ver van elkaar blijft).
Hoe heilig vinden zij hun huwelijk? Ik kan voor mezelf niet zo goed uitmaken of 'wij' dat gebrek ongelimiteerd moeten compenseren en goedmaken. Dat staat inderdaad wellicht haaks op onze christelijke visie, dus nogmaals, ik begrijp je daar wel in. Ik vind het heel lastig om daar de balans in te vinden en ons niet te laten verblinden voor het risico dat we een adder gaan koesteren. Moeilijk, moeilijk...
Verder deel ik graag deze column met jullie.
Deze alinea springt er daarbij uit voor mij.
Verbazend hoe snel het in de wereld 8 oktober werd. Was Israël nog bezig te onderzoeken wie de doden waren, nog aan het verwerken dat het land blijkbaar fragieler was dan gedacht, in de steek gelaten door de eigen politiek en defensie, en aan het rouwen – al gauw ging de wereld verder. En zo moest, nog verbazingwekkender, Israël ook maar eens opschieten.
Velen zijn jou voorgegaan met deze zogenaamde liefde. Kijken we naar de misdaad statistieken in bijv. Duitsland of Zweden dan weten we waar die liefde toe leidt. Jouw liefde is niet meer dan eigenliefde. Het geeft je een goed gevoel wellicht, maar al die slachtoffers in Europa hebben bij jouw liefde wel een ander beeld dan jij.parsifal schreef: ↑17 nov 2023, 21:46Nee, in dit geval gaat het om zo'n belangrijk punt dat ik dat mee neem in mijn uitgangspunten om mijn mening op uit te bouwen. Liefde is voor Christenen het belangrijkste in alle horizontale relaties (en ook in verticale), maar dat staat niet tegenover het verstand.Cyrillus schreef: ↑17 nov 2023, 21:34Je denkt met je gevoel niet met je hoofd.parsifal schreef: ↑17 nov 2023, 21:07 Gezinnen horen in principe bij elkaar. Zo is het ook geschapen. Er kunnen omstandigheden zijn waardoor het niet kan, soms is dat gebroken schepping, soms andere oorzaken. Maar als we het huwelijk hoog hebben staan, dan is het ook belangrijk dat we dat aan vluchtelingen laten blijken.
In dit geval hebben we al een deel van het gezin toegelaten en in Gaza is het nu vreselijk toeven. Zet deze mensen nu maar voor in de rij en schuif het niet op het bord van een ander land (waarbij het gezin ver van elkaar blijft).
Ik denk ( waarover Parsifal elders schreef) dat zijn mening ook ongetwijfeld te maken heeft met zijn eigen situatie. En dat is zo begrijpelijk. Theorie en praktijk liggen soms zo ver uit elkaar.Cyrillus schreef: ↑18 nov 2023, 12:34Velen zijn jou voorgegaan met deze zogenaamde liefde. Kijken we naar de misdaad statistieken in bijv. Duitsland of Zweden dan weten we waar die liefde toe leidt. Jouw liefde is niet meer dan eigenliefde. Het geeft je een goed gevoel wellicht, maar al die slachtoffers in Europa hebben bij jouw liefde wel een ander beeld dan jij.parsifal schreef: ↑17 nov 2023, 21:46Nee, in dit geval gaat het om zo'n belangrijk punt dat ik dat mee neem in mijn uitgangspunten om mijn mening op uit te bouwen. Liefde is voor Christenen het belangrijkste in alle horizontale relaties (en ook in verticale), maar dat staat niet tegenover het verstand.Cyrillus schreef: ↑17 nov 2023, 21:34Je denkt met je gevoel niet met je hoofd.parsifal schreef: ↑17 nov 2023, 21:07 Gezinnen horen in principe bij elkaar. Zo is het ook geschapen. Er kunnen omstandigheden zijn waardoor het niet kan, soms is dat gebroken schepping, soms andere oorzaken. Maar als we het huwelijk hoog hebben staan, dan is het ook belangrijk dat we dat aan vluchtelingen laten blijken.
Alleen denk ik dat het niet vergelijkbaar is, (dat beweert Parsifal overigens niet), maar waar/hoe trek je die grens?
Mijn eigen situatie speelt deels mee, maar het gezin blijft belangrijk voor me, ook buiten mijn eigen situatie. Ik pleit ook nergens voor minder nadruk op veiligheid ( al is het huwelijk wel zo belangrijk dat het wat risicos waard zou zijn), maar in dit geval mensen vooruit in rij voor behandeling schuiven omdat de situatie in Gaza nu vreselijk is om te leven.
De situatie in Zweden ken ik ook wat beter. Jaren naar een kerk gegaan waar ook veel vluchtelingen kwamen. Dat was goed. Ja in Zweden zijn er nu bendeoorlogen, maar het is veel te gemakkelijk omdat aan vluchtelingenbeleid toe te schrijven.
De situatie in Zweden ken ik ook wat beter. Jaren naar een kerk gegaan waar ook veel vluchtelingen kwamen. Dat was goed. Ja in Zweden zijn er nu bendeoorlogen, maar het is veel te gemakkelijk omdat aan vluchtelingenbeleid toe te schrijven.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Iedereen heeft met eigen situaties te maken. In mijn buurt zag ik oorlogsvluchtelingen regelmatig naar land van herkomst gaan. Ik ben nuchterder geworden in de loop der tijd over al die moeilijke omstandigheden.Terri schreef: ↑18 nov 2023, 13:41Ik denk ( waarover Parsifal elders schreef) dat zijn mening ook ongetwijfeld te maken heeft met zijn eigen situatie. En dat is zo begrijpelijk. Theorie en praktijk liggen soms zo ver uit elkaar.Cyrillus schreef: ↑18 nov 2023, 12:34Velen zijn jou voorgegaan met deze zogenaamde liefde. Kijken we naar de misdaad statistieken in bijv. Duitsland of Zweden dan weten we waar die liefde toe leidt. Jouw liefde is niet meer dan eigenliefde. Het geeft je een goed gevoel wellicht, maar al die slachtoffers in Europa hebben bij jouw liefde wel een ander beeld dan jij.parsifal schreef: ↑17 nov 2023, 21:46Nee, in dit geval gaat het om zo'n belangrijk punt dat ik dat mee neem in mijn uitgangspunten om mijn mening op uit te bouwen. Liefde is voor Christenen het belangrijkste in alle horizontale relaties (en ook in verticale), maar dat staat niet tegenover het verstand.
Alleen denk ik dat het niet vergelijkbaar is, (dat beweert Parsifal overigens niet), maar waar/hoe trek je die grens?
Mag ik vragen of je wat kwijt wilt over jouw situatie, parsifal? Kom je zelf uit een bepaald gebied, of je partner? En geen antwoord is natuurlijk ook goed!parsifal schreef: ↑18 nov 2023, 14:07 Mijn eigen situatie speelt deels mee, maar het gezin blijft belangrijk voor me, ook buiten mijn eigen situatie. Ik pleit ook nergens voor minder nadruk op veiligheid ( al is het huwelijk wel zo belangrijk dat het wat risicos waard zou zijn), maar in dit geval mensen vooruit in rij voor behandeling schuiven omdat de situatie in Gaza nu vreselijk is om te leven.
Over je laatste zin kunnen we denk ik wel veilig stellen dat het migrantenbeleid hier wel degelijk aan bij heeft gedragen.
Since the 2000s, street gangs in predominantly immigrant suburbs of large cities have become more involved in organized crime including shootings and bombings, with 80% of shootings in Sweden occurring in a “criminal environment” mostly in disadvantaged immigrant neighborhoods according to the Swedish National Council for Crime Prevention (2022). As the financial stakes have risen, so have the disputes between gangs. Deaths involving guns tripled in between 2012 and 2020.
(...) Sweden’s then National Police Commissioner Anders Thornberg told the Financial Times the rising gang violence in Sweden could potentially be a “threat” to its democracy if “certain groups” continue to “stand outside” of society, referring to immigrants in disadvantaged neighborhoods. Hier de bron met daarin uiteraard nog veel meer bronnen.
Terug naar Israel. Het was weer een bewogen weekend, waarin Hamas wederom op vluchtende mensen schiet, een arts verklaart over kelders in het al-Shifa-ziekenhuis in Gaza; het duidelijk wordt dat het ziekenhuis inderdaad een rol speelt bij het onderbrengen van gijzelaars; 31 baby's uit dat ziekenhuis nu veilig in Rafah zijn en Israel die de rollen omdraait en nu de UN ter verantwoording roept. Dat laatste kan juridisch op termijn nog wel eens heel interessant worden.
Mijn vrouw is Indonesische (was studiemigrant in Zweden, kreeg na ons trouwen een verblijfsvergunning als partner van EU-burger -hoewel ze ook snel baan had aan universiteit, dus had ook ander visum kunnen krijgen). Nu hebben we in Nederland ook goede vrienden die als asielzoekers hier zijn gekomen (Christenen uit Pakistan) en ook op school speelt onze oudste veel met kinderen van vluchtelingen.Edelweiss schreef: ↑20 nov 2023, 11:57Mag ik vragen of je wat kwijt wilt over jouw situatie, parsifal? Kom je zelf uit een bepaald gebied, of je partner? En geen antwoord is natuurlijk ook goed!parsifal schreef: ↑18 nov 2023, 14:07 Mijn eigen situatie speelt deels mee, maar het gezin blijft belangrijk voor me, ook buiten mijn eigen situatie. Ik pleit ook nergens voor minder nadruk op veiligheid ( al is het huwelijk wel zo belangrijk dat het wat risicos waard zou zijn), maar in dit geval mensen vooruit in rij voor behandeling schuiven omdat de situatie in Gaza nu vreselijk is om te leven.
Over je laatste zin kunnen we denk ik wel veilig stellen dat het migrantenbeleid hier wel degelijk aan bij heeft gedragen.
Since the 2000s, street gangs in predominantly immigrant suburbs of large cities have become more involved in organized crime including shootings and bombings, with 80% of shootings in Sweden occurring in a “criminal environment” mostly in disadvantaged immigrant neighborhoods according to the Swedish National Council for Crime Prevention (2022). As the financial stakes have risen, so have the disputes between gangs. Deaths involving guns tripled in between 2012 and 2020.
(...) Sweden’s then National Police Commissioner Anders Thornberg told the Financial Times the rising gang violence in Sweden could potentially be a “threat” to its democracy if “certain groups” continue to “stand outside” of society, referring to immigrants in disadvantaged neighborhoods. Hier de bron met daarin uiteraard nog veel meer bronnen.
Terug naar Israel. Het was weer een bewogen weekend, waarin Hamas wederom op vluchtende mensen schiet, een arts verklaart over kelders in het al-Shifa-ziekenhuis in Gaza; het duidelijk wordt dat het ziekenhuis inderdaad een rol speelt bij het onderbrengen van gijzelaars; 31 baby's uit dat ziekenhuis nu veilig in Rafah zijn en Israel die de rollen omdraait en nu de UN ter verantwoording roept. Dat laatste kan juridisch op termijn nog wel eens heel interessant worden.
De bendeoorlog in Zweden is echt een stuk erger geworden inderdaad. Het gaat echter niet vooral om mensen uit Midden-Oosten, Afrika of Azie. Al is er wel het gevaar dat mensen uit deze groepen in de goedkopere huizen in wijken bij elkaar wonen en zich afsluiten van het geheel van de samenleving. (Daarom is het ook zo absurd dat men in Zweden van confessionele scholen af wil. De Christelijke scholen zijn qua afkomst en opleidingsniveau van ouders, onder de minst-gesegregeerde, juist omdat ze kinderen uit meerdere wijken trekken.
Maar goed, dit is echt een terzijde. Ik hoop dat Israel in ieder geval met goed bewijs komt van wat er in de ziekenhuizen gevonden is. En het kan inderdaad heel goed zijn om de rollen om te draaien en VN en bijvoorbeeld medewerkers van AZG enz aan te klagen als ze op de hoogte waren van waar de gijzelaars waren. Ik begrijp ook dat sommige NGOs zo veel mogelijk mensen wil helpen en toegang tot de ziekenhuizen super belangrijk is, maar het is dan ook goed dat zo geen partij kiezen via sociale media.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
Het maakt jouw standpunt omtrent gezin een stuk begrijpelijker, dus dank voor je reactie, parsifal, en ook voor je openheid!
Wat staat er in die link? Enige duiding vind ik fijn, zeker in een situatie waarin beelden heftig kunnen zijn.
-
https://israeltoday.nl/read/palestijnen ... an-israel/
Uit een opiniepeiling die op 14 november werd gepubliceerd, bleek dat 75 procent van de Palestijnen de massamoorden van Hamas steunt, waaronder verkrachtingen en onthoofdingen, terwijl slechts 13 procent ertegen is....Uit de peiling bleek ook dat 68% van de Palestijnen op de “Westelijke Jordaanoever” het doden van Israëli’s “in grote mate” steunt, terwijl nog eens 14,8% zegt het “enigszins” te steunen. In totaal is 87,7% van de Palestijnen op de Westelijke Jordaanoever voorstander van Hamas. Slechts 10,2% van de Palestijnen op de Westelijke Jordaanoever staat negatief tegenover Hamas.
Uit een opiniepeiling die op 14 november werd gepubliceerd, bleek dat 75 procent van de Palestijnen de massamoorden van Hamas steunt, waaronder verkrachtingen en onthoofdingen, terwijl slechts 13 procent ertegen is....Uit de peiling bleek ook dat 68% van de Palestijnen op de “Westelijke Jordaanoever” het doden van Israëli’s “in grote mate” steunt, terwijl nog eens 14,8% zegt het “enigszins” te steunen. In totaal is 87,7% van de Palestijnen op de Westelijke Jordaanoever voorstander van Hamas. Slechts 10,2% van de Palestijnen op de Westelijke Jordaanoever staat negatief tegenover Hamas.
Ik ben blij met de waardige manier waarop Stoffer reageert. Precies twee tegenpolen in de wereldwijde strijd tussen goed en kwaad.