Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Psalm »

Het verhaal van de vragensteller komt mij ook niet helemaal zuiver over. De vragensteller sluit af dat ze het er moeilijk mee heeft. Soort slachtoffer. Ik kan niet precies vinger achter leggen, maar ik proef toch verholen vijandschap. Verder vind ik de beschreven belijdenispraktijk wel heel goed. Je merkt daar echt wel veel desinformatie bij de vragensteller.
CvdW
Berichten: 2984
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

Psalm schreef: 17 nov 2023, 20:05 Het verhaal van de vragensteller komt mij ook niet helemaal zuiver over. De vragensteller sluit af dat ze het er moeilijk mee heeft. Soort slachtoffer. Ik kan niet precies vinger achter leggen, maar ik proef toch verholen vijandschap. Verder vind ik de beschreven belijdenispraktijk wel heel goed. Je merkt daar echt wel veel desinformatie bij de vragensteller.
Hoe merk je dat?
DDD
Berichten: 28951
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik ben naar mijn idee vrij goed bekend in de linkerflank van de GG. Maar ik heb toch het idee dat de beschrijving nogal overdreven is.

Dat voor belijdenis gevraagd wordt om een waar geloof, zal zeker voorkomen. Dat past ook heel goed in de gereformeerde traditie. Dat een deel van de vrouwelijke gemeenteleden geen hoed draagt, komt ongetwijfeld ook voor. Hoewel ik ook geregeld in als gematigd bekend staande GG kom, waar vrijwel alle vrouwen een hoofddeksel dragen. In één daarvan kom ik alleen in de middag, dus misschien maakt dat verschil.

Verder denk ik dat er 40 jaar geleden meer Gereformeerde Gemeenten waren waar veel vrouwen geen hoed droegen, dan nu.

Ik ben jarenlang geregeld in Houten naar de kerk geweest, en daar was het verschil tussen morgen en middag niet groot qua opkomst. Maar ik kan mij voorstellen dat als er geregeld dominees komen preken waar je als gemeente niet blij van wordt, je merkt dat de middagdiensten minder druk bezocht worden.
CvdW
Berichten: 2984
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

Twee jaar geleden waren we in Zeeland op vakantie. We zijn toen in Vlissingen naar de kerk geweest. We zagen meerdere dames zonder hoed. In Kapelle waren er ook zonder hoed. Verder weet ik dat er in Goes in de middag 'weinig' mensen komen.
DDD
Berichten: 28951
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ja, maar meerdere dames zonder hoed is nog niet de omschrijving uit dit verhaal.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33397
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

MGG schreef: 17 nov 2023, 20:05
Tiberius schreef: 17 nov 2023, 18:50
Tiberius schreef: 10 nov 2023, 12:26
MGG schreef: 10 nov 2023, 00:06

Ik lees 'Zo is het toegestaan dat vrouwen en meisjes zonder hoofddeksel naar de kerk komen'.

Het is voor mij een raadsel waar jij leest dat de vraagsteller beweert dat er weinig hoofdbedekking gedragen wordt.
Ik lees die zin eerlijk gezegd ook zo dat vrouwen en meisjes zonder hoofddeksel naar de kerk komen en zo - zonder hoofdbedekking - de dienst bijwonen.
Het is volgens mij een Zeeuwse manier van spreken.
In de vervolgvraag lees je dat mijn aanname klopt: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/30 ... meente-2-/ : "Een aanzienlijk aantal vrouwen en meisjes zet nooit een hoed op tijdens de dienst en de kerkenraad doet daar niets aan."

Al verbaast het me eerlijk gezegd wel.
Daar ging ik ook van uit.

Mij helaas niet. Een enkele gemeente zijn qua naam GG, maar staan mijlenver af van de landelijke koers.
Aan welke gemeenten moet ik dan denken?
Erskinees
Berichten: 2769
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Ik vraag me af of het verhaal achter deze vraag wel klopt. Er wordt zo negatief over de eigen gemeente geschreven dat het wat vreemd is. Daarnaast staat in iedere linkerflank GG de noodzaak van wedergeboorte nog steeds iedere zondag centraal. Het kan ook iemand zijn die de linkerflank graag even negatief wil belichten.

Een aantal weken terug was ik na lange tijd weer eens in Houten. Ik zat centraal achterin en telde zeven vrouwen zonder hoed. Vier daarvan waren jongere meiden. Als ik de roddels die in de GG wereld rondgaan (op familieverjaardagen helaas) moeten geloven zat de halve gemeente daar zonder hoed (daarom zo'n specifieke telling). Zeven vrouwen op een gemeente van 500 man vind ik niet bepaald schokkend en écht geen probleem, zeker niet in een gemeente waar veel jongeren niet op een refo school zitten.

Al met al zou er in de GG wel meer aandacht voor hoofdbedekking mogen komen. Houd themapreken over dit onderwerp. Nodig ds. Klaassen of ds. Brons uit n.a.v. geschreven boeken. Behandel het onderwerp op catechisatie, laat Danielonline een mooie video maken. Ik heb helaas nog nooit een preek over hoofdbedekking gehoord. Benadruk de waarde van dit Bijbelse gebruik voor de jeugd. Mijn dochters hebben ook een hekel aan het gebruik. Helaas lukt het mij slecht om het uit te leggen.
MGG
Berichten: 3669
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Tiberius schreef: 17 nov 2023, 21:07
MGG schreef: 17 nov 2023, 20:05
Tiberius schreef: 17 nov 2023, 18:50
Tiberius schreef: 10 nov 2023, 12:26
Ik lees die zin eerlijk gezegd ook zo dat vrouwen en meisjes zonder hoofddeksel naar de kerk komen en zo - zonder hoofdbedekking - de dienst bijwonen.
Het is volgens mij een Zeeuwse manier van spreken.
In de vervolgvraag lees je dat mijn aanname klopt: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/30 ... meente-2-/ : "Een aanzienlijk aantal vrouwen en meisjes zet nooit een hoed op tijdens de dienst en de kerkenraad doet daar niets aan."

Al verbaast het me eerlijk gezegd wel.
Daar ging ik ook van uit.

Mij helaas niet. Een enkele gemeente zijn qua naam GG, maar staan mijlenver af van de landelijke koers.
Aan welke gemeenten moet ik dan denken?
Volgensmij ken jij de GG goed genoeg om in te kunnen schatten welke gemeente ik mijlenver van de landelijke koers af vind staan.
Ik had trouwens beter meters kunnen zeggen. Binnen een relatief smal kerkverband kom je niet zo snel aan een mijl ;)
DDD
Berichten: 28951
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Dit is geen antwoord op de vraag. Ik ken er een aantal, en daar zou het niet bij passen. Dan zijn er nog twee langsgekomen zojuist, en die zijn het dus ook niet. Dan blijven er heel weinig opties over. Dus ik ben heel benieuwd.
MGG
Berichten: 3669
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

DDD schreef: 17 nov 2023, 21:27 Dit is geen antwoord op de vraag. Ik ken er een aantal, en daar zou het niet bij passen. Dan zijn er nog twee langsgekomen zojuist, en die zijn het dus ook niet. Dan blijven er heel weinig opties over. Dus ik ben heel benieuwd.
Goed gezien. Praktisch altijd onderbouw ik mijn berichten of geef ik een onderbouwing als iemand daarom vraagt. In dit geval heb ik er bewust voor gekozen om geen naam/namen te noemen. Het heeft weinig zin om te wijzen en het betreft maar een mening. Ik had beter eerst 10 seconden kunnen nadenken, want de vraag welke gemeente ik bedoelde was voorspelbaar.
Silo
Berichten: 225
Lid geworden op: 07 sep 2017, 21:14

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Silo »

De duivel zal blij zijn met zulke vragen. Dat zorgt weer voor verdeeldheid.

Ter vergelijking

In de 'zware" gg in mijn woonplaats:
Wordt de middagdienst ook slecht bezocht
En mogen niet alle classis predikanten komen
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33397
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

MGG schreef: 17 nov 2023, 21:24
Tiberius schreef: 17 nov 2023, 21:07
MGG schreef: 17 nov 2023, 20:05
Tiberius schreef: 17 nov 2023, 18:50
In de vervolgvraag lees je dat mijn aanname klopt: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/30 ... meente-2-/ : "Een aanzienlijk aantal vrouwen en meisjes zet nooit een hoed op tijdens de dienst en de kerkenraad doet daar niets aan."

Al verbaast het me eerlijk gezegd wel.
Daar ging ik ook van uit.

Mij helaas niet. Een enkele gemeente zijn qua naam GG, maar staan mijlenver af van de landelijke koers.
Aan welke gemeenten moet ik dan denken?
Volgensmij ken jij de GG goed genoeg om in te kunnen schatten welke gemeente ik mijlenver van de landelijke koers af vind staan.
Ik had trouwens beter meters kunnen zeggen. Binnen een relatief smal kerkverband kom je niet zo snel aan een mijl ;)
Ja dat dacht ik zelf ook, maar zoals de vraagsteller het beschrijft, kan ik me eerlijk gezegd maar moeilijk voorstellen.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Silo schreef: 17 nov 2023, 21:39 De duivel zal blij zijn met zulke vragen. Dat zorgt weer voor verdeeldheid.

Ter vergelijking

In de 'zware" gg in mijn woonplaats:
Wordt de middagdienst ook slecht bezocht
En mogen niet alle classis predikanten komen
Zijn er gemeenten waar de middagdienst wel goed bezocht wordt (als het leesdienst is)?
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Erskinees schreef: 17 nov 2023, 21:07 Ik heb helaas nog nooit een preek over hoofdbedekking gehoord. Benadruk de waarde van dit Bijbelse gebruik voor de jeugd.
Eens, dat hoort ook bij geestelijk leiding geven.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
MGG
Berichten: 3669
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Tiberius schreef: 17 nov 2023, 21:58
MGG schreef: 17 nov 2023, 21:24
Tiberius schreef: 17 nov 2023, 21:07
MGG schreef: 17 nov 2023, 20:05

Daar ging ik ook van uit.

Mij helaas niet. Een enkele gemeente zijn qua naam GG, maar staan mijlenver af van de landelijke koers.
Aan welke gemeenten moet ik dan denken?
Volgensmij ken jij de GG goed genoeg om in te kunnen schatten welke gemeente ik mijlenver van de landelijke koers af vind staan.
Ik had trouwens beter meters kunnen zeggen. Binnen een relatief smal kerkverband kom je niet zo snel aan een mijl ;)
Ja dat dacht ik zelf ook, maar zoals de vraagsteller het beschrijft, kan ik me eerlijk gezegd maar moeilijk voorstellen.
Ik denk dat de vraagsteller het wat dik aanzet, maar dat doet weinig van de kern af.
Plaats reactie