Mag een predikant alles zeggen?

Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Psalm »

Je hebt gelijkt. Hij stelt het niet als feit. Maar vind het toch een beetje voorbarig; "we moeten vrezen...".

Dat er dan een gemeente ontstaat met weinig belijdende leden is een juiste consequentie. Het is zeer droevig, maar het toont wel de werkelijke situatie aan. We kunnen niet zomaar gaan sjoemelen in de "belijdeniseisen". Dat is een beetje hetzelfde als een school cijfers onder een 5.5 als voldoende gaat zien omdat de studenten wel hun best doen en wel wat studeren. Ik denk echt dat dit geen zuivere praktijk is binnen veel van onze kerken. Heb er behoorlijke moeite mee.

Je hoort dan soms mensen zeggen dat ze blij zijn dat er zoveel belijdeniscatechisanten zijn. En dat snap ik wel. Maar de meesten van deze catechisanten geven aan dat ze "onbekeerd" belijdenis doen. Ze doen belijdenis van de "waarheid". Met een historisch geloof dus. Dat vind ik dan altijd heel schrijnend. Je merkt dit vaak in kerken aan de rechterzijde in de Gereformeerde Gemeente. Daar wordt dit allemaal heel normaal gevonden.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2998
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Job »

Psalm schreef: 03 nov 2023, 07:41 (...) Daar wordt dit allemaal heel normaal gevonden.
O ja?
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Geytenbeekje »

Psalm schreef: 03 nov 2023, 07:41 Je hebt gelijkt. Hij stelt het niet als feit. Maar vind het toch een beetje voorbarig; "we moeten vrezen...".

Dat er dan een gemeente ontstaat met weinig belijdende leden is een juiste consequentie. Het is zeer droevig, maar het toont wel de werkelijke situatie aan. We kunnen niet zomaar gaan sjoemelen in de "belijdeniseisen". Dat is een beetje hetzelfde als een school cijfers onder een 5.5 als voldoende gaat zien omdat de studenten wel hun best doen en wel wat studeren. Ik denk echt dat dit geen zuivere praktijk is binnen veel van onze kerken. Heb er behoorlijke moeite mee.

Je hoort dan soms mensen zeggen dat ze blij zijn dat er zoveel belijdeniscatechisanten zijn. En dat snap ik wel. Maar de meesten van deze catechisanten geven aan dat ze "onbekeerd" belijdenis doen. Ze doen belijdenis van de "waarheid". Met een historisch geloof dus. Dat vind ik dan altijd heel schrijnend. Je merkt dit vaak in kerken aan de rechterzijde in de Gereformeerde Gemeente. Daar wordt dit allemaal heel normaal gevonden.
Ik denk dat het te maken heeft met de visie op belijdenis doen is.
In de rechterflank erkennen ze dat ze belijdenis doen op de leer en niet zo zeer van het geloof. Belijdenis doen ze dan op basis van NGB artikel 29? Dat ieder zich bij de ware kerk moet voegen.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Psalm »

Job schreef: 03 nov 2023, 16:49
Psalm schreef: 03 nov 2023, 07:41 (...) Daar wordt dit allemaal heel normaal gevonden.
O ja?
Jah.
Lies
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 aug 2023, 12:48

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Lies »

Ik kom op dit forum heel veel voor mij onbekende woorden tegen, die ik maar op zoek op Google. Bijv: Wat is Discrepantie?

logo #10101) Afwijking 2) Deviatie 3) Misverstand 4) Onderlinge afwijking 5) Onderlinge tegenstelling 6) tegenspraak 7) tegenstrijdigheid 8)

Wat is Semantische?

De semantiek of betekenisleer is een wetenschap die zich bezighoudt met de betekenis van symbolen, waarbij het in het bijzonder de bouwstenen van natuurlijke talen die voor de communicatie dienen ofwel woorden en zinnen betreft.

Deze twee woorden vond ik in deze discussie. 🤓
Als ik niet op zoek wat het betekent, kan ik er niets mee. Ik ken helemaal geen kerkelijke uitdrukkingen. Zo kom ik dus elke keer weer dingen tegen die ik “vertaal”. 😀
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Mannetje »

Het leuke is dat discrepantie en semantisch helemaal geen typisch kerkelijke woorden zijn.
Gewoon mooie Nederlandse woorden, die op velerlei wijzen toegepast kunnen worden.
-
Lies
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 aug 2023, 12:48

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Lies »

Grappig. Maar zou iedereen deze woorden begrijpen denk je? Want wat er geschreven wordt moet toch wel begrijpbaar zijn. Maar aan de andere kant leer ik ook weer de betekenis er van. En ben ik er mooi druk mee. 😉
Plaats reactie