Hoed in eredienst?

Inwoner
Berichten: 407
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Inwoner »

GerefGemeente-lid schreef: 30 sep 2023, 14:01
Ad Anker schreef: 30 sep 2023, 13:59 Het is heel simpel. Nuffige dames die op hun gepermanente krullenbol een haaraccessoire planten, soms half zijwaarts tegen het hoofd geplakt, dragen geen hoofdbedekking, en het is ook nog eens (een geheel persoonlijk detail) spuuglelijk.

Uitstekende column dus. En nee, Zeeuw, alles afschudden als geen hoofdzaak is dé droeve dwaling van onze gezindte.
Inderdaad. Zo is het maar net.

Dank voor je bijdrage. Vooral die laatste zin is treffend.
Vrouwen in de Friedenstimmegemeenten in onder meer Duitsland dragen bescheiden hoofddoeken. Hoeden zijn daar verboden vanwege het gevaar voor wereldgelijkvormigheid. Hoe groter de hoed, hoe meer gepronk en afhouden van het zicht op de voorganger voor degene die achter je zit.
Jullie argumenten in acht nemende: Klopt het dat de Friedenstimmegemeente dwaalt?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6582
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef: 30 sep 2023, 14:44
Maanenschijn schreef: 30 sep 2023, 14:43 Bedoelt de schrijver zo'n gebakschoteltje met haarband mee? Bedekt niet veel idd, maar kijkt wel handig langs heen.
Haha, die. Zie je ze veel? Bij ons nauwelijks.
Bij ons ook niet, m.u.v. de Biblebeltvakanties :D. Bij eigen leden zijn het meestal normale of rietachtige hoeden of een baret.
HHR
Berichten: 991
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door HHR »

GerefGemeente-lid schreef: 29 sep 2023, 22:31
HHR schreef: 29 sep 2023, 21:58 Ik waardeer de hernieuwde aandacht voor de bijbelse hoofdbedekking tijdens de eredienst de laatste tijd.
Terecht.
Maar wat is dit een slecht stuk:

https://www.rd.nl/artikel/1036420-haard ... in-de-kerk

Ik dacht dat het een column was, maar wordt als opinie artikel gepresenteerd.
Ik denk dat je de column dan nog een keer aandachtig moet lezen. Want het is de spijker op z'n kop. Ik hoop dat hij in alle kerkbladen op de Biblebelt wordt afgedrukt.
Dus je erkent dat het meer een column is?
Maar wat kan jij overdrijven.

Laten eerst het boekje van ds Klaassen maar eens de aandacht krijgen die het verdient.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Dodo »

Wat is het verschil tussen een column en een opiniestuk? Beiden hebben een flink gehalte eigen mening.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6582
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Inwoner schreef: 30 sep 2023, 14:56
GerefGemeente-lid schreef: 30 sep 2023, 14:01
Ad Anker schreef: 30 sep 2023, 13:59 Het is heel simpel. Nuffige dames die op hun gepermanente krullenbol een haaraccessoire planten, soms half zijwaarts tegen het hoofd geplakt, dragen geen hoofdbedekking, en het is ook nog eens (een geheel persoonlijk detail) spuuglelijk.

Uitstekende column dus. En nee, Zeeuw, alles afschudden als geen hoofdzaak is dé droeve dwaling van onze gezindte.
Inderdaad. Zo is het maar net.

Dank voor je bijdrage. Vooral die laatste zin is treffend.
Vrouwen in de Friedenstimmegemeenten in onder meer Duitsland dragen bescheiden hoofddoeken. Hoeden zijn daar verboden vanwege het gevaar voor wereldgelijkvormigheid. Hoe groter de hoed, hoe meer gepronk en afhouden van het zicht op de voorganger voor degene die achter je zit.
Jullie argumenten in acht nemende: Klopt het dat de Friedenstimmegemeente dwaalt?
Ik zou zeggen dat dit artikel juist pleit vóór het standpunt van de Friedenstimmegemeenten, omdat de schrijver de moslima met haar sluier juist ten voorbeeld stelt.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 30 sep 2023, 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
MGG
Berichten: 3568
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door MGG »

Ad Anker schreef: 30 sep 2023, 14:44
Maanenschijn schreef: 30 sep 2023, 14:43 Bedoelt de schrijver zo'n gebakschoteltje met haarband mee? Bedekt niet veel idd, maar kijkt wel handig langs heen.
Haha, die. Zie je ze veel? Bij ons nauwelijks.
Nauwelijks. Tot ik mijn bril opzet dan zie ik deze mini dopjes wel ;).
Inwoner
Berichten: 407
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Inwoner »

Dodo schreef: 30 sep 2023, 15:00 Wat is het verschil tussen een column en een opiniestuk? Beiden hebben een flink gehalte eigen mening.
Klopt Dodo, maar van de schrijver van een opiniestuk mag je toch wel de nodige en steekhoudende argumenten verwachten in plaats van wat eigen waarnemingen?
HHR
Berichten: 991
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door HHR »

Dodo schreef: 30 sep 2023, 15:00 Wat is het verschil tussen een column en een opiniestuk? Beiden hebben een flink gehalte eigen mening.
Een column kan grappig zijn, is vaak niet of weinig onderbouwt en is scherper dan de werkelijkheid.
Bij een opiniebijdrage verwacht je een stevig onderbouwd verhaal.

Dat was dit stukje natuurlijk echt niet.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6582
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Inwoner schreef: 30 sep 2023, 15:02
Dodo schreef: 30 sep 2023, 15:00 Wat is het verschil tussen een column en een opiniestuk? Beiden hebben een flink gehalte eigen mening.
Klopt Dodo, maar van de schrijver van een opiniestuk mag je toch wel de nodige en steekhoudende argumenten verwachten in plaats van wat eigen waarnemingen?
Ik denk dat je het artikel als een opiniërende column moet zien. ;)
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Hoed in eredienst?

Bericht door Dodo »

Ja, dat is zo. Dat wordt hier inderdaad gemist. Geen onderbouwing, alleen eigen mening.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6582
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Dodo schreef: 30 sep 2023, 15:03 Ja, dat is zo. Dat wordt hier inderdaad gemist. Geen onderbouwing, alleen eigen mening.
Vindt jij het een eigen mening als de refomevrouw van de hoedenwinkel aangeeft dat een haardecoratie iets anders is dan een hoed en dat dit dus, volgens de algemene modetrend ook niet bedoeld is als zodanig?
Inwoner
Berichten: 407
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Inwoner »

GerefGemeente-lid schreef: 30 sep 2023, 15:07
Dodo schreef: 30 sep 2023, 15:03 Ja, dat is zo. Dat wordt hier inderdaad gemist. Geen onderbouwing, alleen eigen mening.
Vindt jij het een eigen mening als de refomevrouw van de hoedenwinkel aangeeft dat een haardecoratie iets anders is dan een hoed en dat dit dus, volgens de algemene modetrend ook niet bedoeld is als zodanig?
Dat kan niet anders gezien worden dan als een mening. Of moet dit gezien worden als een feit?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Dodo »

De norm is toch niet dat het een hoed moet zijn? Wel een hoofdbedekking. Groter of kleiner, ach, ik weet niet of dat veel uitmaakt.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6582
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Dodo schreef: 30 sep 2023, 15:17 De norm is toch niet dat het een hoed moet zijn? Wel een hoofdbedekking. Groter of kleiner, ach, ik weet niet of dat veel uitmaakt.
In het huwelijksformulier staat dat de vrouw in alle zedigheid en eerbaarheid, zonder wereldlijke pracht, wandelen zou, opdat zij anderen een goed voorbeeld der zedigheid zou geven. Zou het kunnen dat een haardecoratie, die dus niet bedoeld is als hoofdbedekking, maar als hoofdversiersel, dan valt onder de wereldlijke pracht?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6582
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Inwoner schreef: 30 sep 2023, 15:09
GerefGemeente-lid schreef: 30 sep 2023, 15:07
Dodo schreef: 30 sep 2023, 15:03 Ja, dat is zo. Dat wordt hier inderdaad gemist. Geen onderbouwing, alleen eigen mening.
Vindt jij het een eigen mening als de refomevrouw van de hoedenwinkel aangeeft dat een haardecoratie iets anders is dan een hoed en dat dit dus, volgens de algemene modetrend ook niet bedoeld is als zodanig?
Dat kan niet anders gezien worden dan als een mening. Of moet dit gezien worden als een feit?
Waarom vindt jij het een mening? Als iets verkocht wordt onder de noemer haardecoratie, heeft dit dan de functie van een hoofdbedekking zoals dit in Bijbelse zin bedoeld is?
Plaats reactie