Ziekenhuis laat ouders uit ouderlijke macht zetten

Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Bericht door vlinder »

Miscanthus schreef:
Gian schreef:[Of geen voedsel meer toedienen als de patient het toch afslaat.
Volgens mij heet dat versterven. Het is een wat vaag begrip waarin men de vraag kan stellen, in hoeverre het euthenasie is.

Misschien kan zuster Vlinder je er meer over vertellen, ik geloof dat het voor veel christenen (terecht..?) een gevoelig onderwerp is.
Aan de andere kant moeten we ons ook niet bezighouden met het rekken van het leven voorzover dat mogelijk is. ???
Dat is miscanthus, nu idd het moeilijke punt. MAG iemand die in het ziekenhuis ligt ook nog op een natuurlijke manier sterven?

Maar het is ook een moeilijk punt wat betreft de morfine. Normaal gesproken wordt gestart met morfine voor de pijn. Morfine wordt dan gebruikt als spierverslapper die voor de pijn zorgen. Iemand kan dan (verlost van de pijn) even gaan slapen. Maar je voelt hem al: als je morfine gaat toedienen, (dit is een opiaat, moeten verpleegkundigen ook altijd aftekenen) gaat een lichaam er aan wennen en keert de pijn terug. Hierdoor wordt de dosis verhoogd. Op een gegeven moment, wordt de dosis zo hoog dat ook de ademhalings en hartspieren hier last van krijgen en zo kan iemand aan morfine sterven. Ik heb niets tegen morfine als pijnstiller, maar vooral in de terminale fase is het een heel moeilijk punt.

Ambulance broeders gebruiken het ook na een ongeval, alleen dit wordt afgebouwd. In het geval van een terminale (stervende) mens, vind ik het nog steeds geen euthanasie. Maar als meer geeft dan nodig is en de spieren gaan verslappen, ben je mij inziens verkeerd bezig.

Dit is zo al voor veel mensen een moeilijke kwestie. Als jij je naaste familie enorm ziet lijden wil je alles doen om diegene te helpen.

In dit geval vind ik het ook moeilijk. Ik kan niet vanaf hier oordelen of dit goed of fout is. Als het alleen een dwarslaesie is, kan ik me in de ouders verplaatsen. Maar als het aan de beademing ligt veranderd er wel het een en ander. Waarom ligt dit kind aan de beademing. Een hoge dwarslaesie kan dwars door de ademhalingsspieren in de wervelkolom lopen. Is dit kind dus in staat om zelf te ademen? Dan zou ik me beter in de arts kunnen verplaatsten en moeten die ouders onder ogen zien dat hun kindje geen overlevingskansen heeft zonder beademing.

Wel zou ik dan geen morfine toedienen maar de ouders vertellen dat hun kind geen overlevingskansen heeft en "de stekkers eruit halen". Maar misschien willen de ouders dit ook niet en kunnen zij nog niet onder ogen zien dat hun geliefde kindje geen overlevingskansen heeft en zegt de arts: zal ik morfine geven. (Dit is een gedachtenspinsel) Ik vind het zelf ook moeilijk en kan hier verder geen oordeel over geven.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Plaats reactie