Terrorisme

Plaats reactie
Barnabas
Verbannen
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 sep 2023, 13:34

Terrorisme

Bericht door Barnabas »

Sinds enige tijd wordt de samenleving geteisterd door terreur. Aanslagen worden gepleegd, burgemeesters worden bedreigd. Wat is terreur? Hoe moet je het omschrijven? Wat is de oplossing die de schrift aanbiedt?
PS dit betreft een maatschappelijk probleem.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Terrorisme

Bericht door Psalm »

Bij terreur denk ik aan geweld, intimidatie en angst zaaien. Het doel daarvan is een samenleving te destabilieren of om specifieke politieke doelen te bereiken. Ik denk dat met name aan Moslim extremisten, rechts- en linksextremisten.
Barnabas
Verbannen
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 sep 2023, 13:34

Re: Terrorisme

Bericht door Barnabas »

Psalm schreef: 23 sep 2023, 10:14 Bij terreur denk ik aan geweld, intimidatie en angst zaaien. Het doel daarvan is een samenleving te destabilieren of om specifieke politieke doelen te bereiken. Ik denk dat met name aan Moslim extremisten, rechts- en linksextremisten.
Angst zaaien is inderdaad wel een aspect. Zit ook in de afkomst van het woord:
Opgezocht bij Wikipedia: Terrorisme (van het Latijnse terror, paniek) is het zonder wettige grond plegen van ernstig geweld, of ernstige dreiging daarmee, met een politiek of religieus doel. In de meeste opvattingen over wat terrorisme is, moet het om illegaal geweld gaan, doorgaans gekoppeld aan burgers als slachtoffers.
-DIA-
Berichten: 32751
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Terrorisme

Bericht door -DIA- »

Ik denk bij terreur aan Diabolus.
Misschien verdere uitleg overbodig?

Ter verduidelijking: Ik denk aan woorden als 'verwarring', 'verstoring'
Diabolus is overal actief. Gaat een gezin naar de kerk, vlak voor we weg moeten heet Teunie haar jurk bevuild met een kop thee, en Daan kan zijn schoenveter niet dicht krijgen en Marieke valt zodat haar knie gaat bloeden. Zo zijn er zoveel ophouders die een rustige kerkgang beletten.
Dit is dan in het klein wat we ook in terrorisme zien: Verwarren, verstoren, angst aanjagen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Inwoner
Berichten: 407
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: Terrorisme

Bericht door Inwoner »

-DIA- schreef: 23 sep 2023, 13:54 Ik denk bij terreur aan Diabolus.
Misschien verdere uitleg overbodig?

Ter verduidelijking: Ik denk aan woorden als 'verwarring', 'verstoring'
Diabolus is overal actief. Gaat een gezin naar de kerk, vlak voor we weg moeten heet Teunie haar jurk bevuild met een kop thee, en Daan kan zijn schoenveter niet dicht krijgen en Marieke valt zodat haar knie gaat bloeden. Zo zijn er zoveel ophouders die een rustige kerkgang beletten.
Dit is dan in het klein wat we ook in terrorisme zien: Verwarren, verstoren, angst aanjagen.
Onlangs hier een ds over gehoord: verwarring is op dit moment het grootste wapen in de hand van de duivel.
Verwarring op het wereldtoneel.
Verwarring in de landsregering.
Verwarring in de kerk in het algemeen.
Verwarring in de diverse kerkverbanden.
En verwarring op refoforum... (?)
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Terrorisme

Bericht door Mannetje »

Om met dat laatste te beginnen: wat kunnen jij en ik daar concreet tegen doen?
-
Inwoner
Berichten: 407
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: Terrorisme

Bericht door Inwoner »

Mannetje schreef: 23 sep 2023, 17:42 Om met dat laatste te beginnen: wat kunnen jij en ik daar concreet tegen doen?
met elkaar een kop koffie gaan drinken...
Maar onderschat de auteur van de verwarring niet.
Barnabas
Verbannen
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 sep 2023, 13:34

Re: Terrorisme

Bericht door Barnabas »

Psalm schreef: 23 sep 2023, 10:14 Bij terreur denk ik aan geweld, intimidatie en angst zaaien. Het doel daarvan is een samenleving te destabilieren of om specifieke politieke doelen te bereiken. Ik denk dat met name aan Moslim extremisten, rechts- en linksextremisten.
Heerszucht lijkt mij een belangrijke rol te spelen.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Terrorisme

Bericht door Psalm »

Je vroeg ook wat het bijbelse antwoord is. Toen moest ik denken aan Simson. Dat zou vandaag de dag ook als terrorisme gezien worden.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1468
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Terrorisme

Bericht door Delftenaar »

Er is wel een verschil tussen Simson in het OT die namens God optrad en hedendaags terreur.

Bij islamitisch terreur kun je de link nog wel leggen.
Maar bij bv. rechts-extremistisch terreur zoals Anders Breivik ligt die connectie er niet.
Barnabas
Verbannen
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 sep 2023, 13:34

Re: Terrorisme

Bericht door Barnabas »

In het verhaal van Simson komt inderdaad een vorm van handelen uit angst voor waartegen Simson in het geweer komt. Nadat Hij door God gezalfd is om problemen met de onderdrukker, de Filistijnen, aan te gaan pakken wordt hij door zijn eigen mensen overgeleverd omdat de Filistijnen hem willen vinden en zij bang zijn voor de Filistijnen omdat zij niet tegen hen op kunnen. Daarom stuurt God Simson en begiftigd hem met een bijzondere kracht. Simson staat toe dat zijn volksgenoten hem binden en leveren hem dan over in de handen van de Filistijnen, maar Simson wordt door de Geest Gods machtig gemaakt, breekt los en verslaat een heleboel vijanden.

Zie het verhaal in Richteren 15;9-15: "Toen trokken de Filistijnen op, sloegen hun kamp op tegen Juda en verspreidden zich in Lechi. En de mannen van Juda zeiden: Waarom bent u tegen ons opgetrokken? En zij antwoordden: Wij zijn opgetrokken om Simson te binden, om met hem te doen, zoals hij met ons heeft gedaan. Daarop kwamen drieduizend man uit Juda naar de kloof van de rots Etam en zij zeiden tegen Simson: Wist u niet dat de Filistijnen over ons heersen? Waarom hebt u ons dit dan aangedaan? Maar hij zei tegen hen: Zoals zij bij mij gedaan hebben, zo heb ik bij hen gedaan. En zij zeiden tegen hem: Wij zijn gekomen om u te binden en over te leveren in de hand van de Filistijnen. En Simson zei tegen hen: Zweer mij dat ú mij niet zult doodsteken. Daarop zeiden zij tegen hem: Nee, wij zullen u namelijk alleen binden en u in hun hand overleveren. Doden zullen wij u echter zeker niet. En zij bonden hem vast met twee nieuwe touwen en voerden hem mee van de rots. Toen hij bij Lechi kwam, kwamen de Filistijnen hem juichend tegemoet. Maar de Geest van de HEERE werd vaardig over hem, en de touwen die om zijn armen zaten, werden als vlas dat door het vuur verbrand is. En zijn boeien vielen zomaar van zijn handen. En hij vond een verse ezelskaak. Hij stak zijn hand uit, nam die en sloeg er duizend man mee dood."

Merk op dat de Israëliten, uit de stam van Juda, vermelden dat de Filistijnen over hen heersen. Dat is dus geen gezonde situatie en rechtvaardigd het optreden van God.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Terrorisme

Bericht door refo »

Het primaire doel van terrorisme is dat de bevolking het vertrouwen in de eigen regering kwijtraakt.
Dat kan door veel slachtoffers te maken, maar dat is niet noodzakelijk.
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Terrorisme

Bericht door Ambtenaar »

refo schreef: 26 sep 2023, 16:22 Het primaire doel van terrorisme is dat de bevolking het vertrouwen in de eigen regering kwijtraakt.
Dat kan door veel slachtoffers te maken, maar dat is niet noodzakelijk.
Daar heb je natuurlijk geen terroristen voor nodig. Dat kunnen politici ook geheel zelf.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Terrorisme

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef: 26 sep 2023, 19:18
refo schreef: 26 sep 2023, 16:22 Het primaire doel van terrorisme is dat de bevolking het vertrouwen in de eigen regering kwijtraakt.
Dat kan door veel slachtoffers te maken, maar dat is niet noodzakelijk.
Daar heb je natuurlijk geen terroristen voor nodig. Dat kunnen politici ook geheel zelf.
:haha
Plaats reactie