Waar denk je op dit moment aan? [4]

HHR
Berichten: 990
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door HHR »

Dat God wonderen doet: https://cgkrijnsburg.nl/node/4987
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Herman »

HHR schreef:Dat God wonderen doet: https://cgkrijnsburg.nl/node/4987
Mooi om te horen
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Maanenschijn »

Ad Anker schreef:Aan een jongeman die stond te evangeliseren in Ridderkerk. Ik had daar bewondering voor. Wilde even een praatje met hem maken maar toen ik een winkel uitliep was hij weg. Het regende ook heel hard.
Ik heb veel aan dit bericht gedacht. Recent in een preek: een levende kerk is een zendende, evangeliserende kerk. Dan kan zo’n jongeman je best beschaamd achterlaten: ‘Hoe levend is mijn gemeente eigenlijk? Hoe levend ben ik eigenlijk?’
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3984
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Terri »

HHR schreef: 25 sep 2023, 10:11 Dat God wonderen doet: https://cgkrijnsburg.nl/node/4987
Even voor mijn beeld: is dit de jonge ds Butter?
Johannes 3:16
Berichten: 913
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Johannes 3:16 »

Terri schreef: 25 sep 2023, 12:11
HHR schreef: 25 sep 2023, 10:11 Dat God wonderen doet: https://cgkrijnsburg.nl/node/4987
Even voor mijn beeld: is dit de jonge ds Butter?
Klopt, het gaat om ds. L.A. den Butter uit Rijnsburg.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Anselmus »

Maanenschijn schreef: 25 sep 2023, 11:14
Ad Anker schreef:Aan een jongeman die stond te evangeliseren in Ridderkerk. Ik had daar bewondering voor. Wilde even een praatje met hem maken maar toen ik een winkel uitliep was hij weg. Het regende ook heel hard.
Ik heb veel aan dit bericht gedacht. Recent in een preek: een levende kerk is een zendende, evangeliserende kerk. Dan kan zo’n jongeman je best beschaamd achterlaten: ‘Hoe levend is mijn gemeente eigenlijk? Hoe levend ben ik eigenlijk?’
Mooi vraag. Pas stelde iemand in ons gezin de vraag: wat zou er verdwijnen als onze kerk niet meer op de plek zou staan waar hij staat? Ziet de omgeving dan een groep mensen die het goed had met elkaar er niet meer is? Wat verdwijnt er voor de buurt precies als de kerk niet meer op de plek zou staan waar hij nu staat? De vraag laat me niet meer los. Wat stralen we uit als gemeente, hoe betrekken we de buurt, welke invloed hebben we in de wijk?
Fides Quaerens Intellectum
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door GerefGemeente-lid »

... Rotterdam ...
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Chrisje72
Berichten: 1486
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Chrisje72 »

GerefGemeente-lid schreef:... Rotterdam ...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Anselmus »

Chrisje72 schreef: 28 sep 2023, 21:24
GerefGemeente-lid schreef:... Rotterdam ...
Afbeelding
De doodgeschoten man was vorig jaar mijn docent. Bevlogen enthousiaste huisarts die ook enorm goed was als docent. Onbegrijpelijk verdrietig.
https://www.parool.nl/nederland/collega ... ~b76a9cf0/
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1500
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Bourdon16 »

Anselmus schreef: 28 sep 2023, 22:53
Chrisje72 schreef: 28 sep 2023, 21:24
GerefGemeente-lid schreef:... Rotterdam ...
Afbeelding
De doodgeschoten man was vorig jaar mijn docent. Bevlogen enthousiaste huisarts die ook enorm goed was als docent. Onbegrijpelijk verdrietig.
https://www.parool.nl/nederland/collega ... ~b76a9cf0/
Sterke zeg. Dan komt het echt dichtbij.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 3000
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Job »

Dat is inderdaad heel erg. Je kende de schutter dan misschien ook?

Wat me o.a. bezighoudt: er worden veel problematische kanten van de persoonlijkheid van deze man gedeeld. Toch moet hij ook een erg beschaafde kant hebben, want is ver gevorderd in zijn basisarts-opleiding. Dat is niet niks, zo'n studie is geen sinecure. Wat kunnen er toch uitersten schuilen in een mens. Daarnaast leert het ons dat psychische problemen niets zeggen over intelligentie en andersom. Daar zijn wijdverbreide misvattingen over.
2e Hans
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 aug 2022, 12:25

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door 2e Hans »

Job schreef: 29 sep 2023, 21:47 Dat is inderdaad heel erg. Je kende de schutter dan misschien ook?

Wat me o.a. bezighoudt: er worden veel problematische kanten van de persoonlijkheid van deze man gedeeld. Toch moet hij ook een erg beschaafde kant hebben, want is ver gevorderd in zijn basisarts-opleiding. Dat is niet niks, zo'n studie is geen sinecure. Wat kunnen er toch uitersten schuilen in een mens. Daarnaast leert het ons dat psychische problemen niets zeggen over intelligentie en andersom. Daar zijn wijdverbreide misvattingen over.
https://www.de-nfg.nl/NL/verbeter-psych ... ag-iq.html

Zowel bij hoog (hoogbegaafd) als bij laag iQ is er een verhoogd risico. Er is wel degelijk een verband.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Anselmus »

Job schreef: 29 sep 2023, 21:47 Dat is inderdaad heel erg. Je kende de schutter dan misschien ook?

Wat me o.a. bezighoudt: er worden veel problematische kanten van de persoonlijkheid van deze man gedeeld. Toch moet hij ook een erg beschaafde kant hebben, want is ver gevorderd in zijn basisarts-opleiding. Dat is niet niks, zo'n studie is geen sinecure. Wat kunnen er toch uitersten schuilen in een mens. Daarnaast leert het ons dat psychische problemen niets zeggen over intelligentie en andersom. Daar zijn wijdverbreide misvattingen over.
De schutter kende ik niet. Wel weet ik dat hij meerdere tentamens moest overdoen op het gebied van interactie met patiënten en dat hij 10 (i.p.v. 6) jaar over dit deel van de opleiding heeft gedaan. (En in de medische wereld is het best moeilijk om iemand op basis van één co-schap te laten stoppen met een opleiding, je bent relatief kort op afdelingen en werkplekken. De meeste instellingen branden hun vingers daar niet aan en blijft dus de opleiding over hier iets mee te doen). Je kunt best ver komen als je voldoende beoordelingen weet je scoren (meestal worden houdingsaspecten als feedback meegegeven, terwijl de beoordeling dan voldoende is). Uiteindelijk was er mede n.a.v. de zorgen die het OM aan het EMC had doorgegeven aangegeven dat hij een psychologische test moest ondergaan voor hij zijn diploma in ontvangst kon nemen. Dat is echt een moeilijke keuze voor een EMC om een extra voorwaarde te stellen voor het behalen van een diploma. De doodgeschoten docent was o.a. hoofd van Practicum Klinische Vaardigheden, het deel waar je leert op een goede manier een anamnese af te nemen en lichamelijk onderzoek te doen. In die hoedanigheid was hij betrokken bij een deel van het examen dat afgelegd moet worden voor het diploma behaald kan worden. De schutter heeft diverse onderdelen hiervan meerdere keren over moeten doen schrijf hij zelf en hij was hier gefrustreerd over.

De schutter schrijft over zichzelf dat hij een genie is. Hij wil eigenlijk niet zo te maken hebben met 'gewone' mensen die hem in de weg lopen. Hij zag de aanvullende eis van psychologische test ook als het zoveelste hoepeltje waar hij door moest springen om aan de eisen van het 'gewone gepeupel' te moeten voldoen.

Van medestudenten begreep ik dat de schutter het lokaal in liep en zei "het is tijd Jurgen". Dit geeft wel het persoonlijke motief weer. Ik denk dat er vooral frustratie onder zat samen met de ervaring van tegengewerkt worden. Mogelijk een beperkt inzicht in zichzelf en wat sociaal wenselijk gedrag is.

Zelf vind ik het wel een heftig idee dat je 's ochtends naar je werk gaat en dat het mogelijk is dat je iets zegt/doet wat de ander niet op prijs stelt en je wordt neergeschoten. Dan denk ik tegelijk aan het bord wat in een ziekenhuis op Rotterdam Zuid hangt bij de ingang 'mijn tijden zijn in Uw hand" (Ps. 31).
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Tiberius »

Anselmus schreef: 30 sep 2023, 12:39(…)
Zelf vind ik het wel een heftig idee dat je 's ochtends naar je werk gaat en dat het mogelijk is dat je iets zegt/doet wat de ander niet op prijs stelt en je wordt neergeschoten. Dan denk ik tegelijk aan het bord wat in een ziekenhuis op Rotterdam Zuid hangt bij de ingang 'mijn tijden zijn in Uw hand" (Ps. 31).
Is het wel verstandig dit allemaal zo gedetailleerd te delen, terwijl de media heel terughoudend zijn?
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Erskinees »

Zo terughoudend zijn de media toch niet?
Plaats reactie