Gereformeerde Gemeenten

DDD

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Nee hoor. Je hebt een tamelijk zelfstandige oordeelsvorming. Al valt dat mensen hier naar het schijnt niet altijd op.

Wellicht dat je in jouw gemeente wel tot de tien procent meest rechtse leden behoort, dat zal wel kunnen. Maar je moet toch niet onderschatten welke gedachten er achter een heel gewoon uiterlijk allemaal kunnen schuilgaan... :D
Psalm

Bericht door Psalm »

DDD schreef: 22 sep 2023, 23:10 Daarnaast is het heel moeilijk omdat er nauwelijks goed onderzoek beschikbaar is. Ik weet heel zeker dat er bijvoorbeeld ook in rechtse gemeenten gemeenteleden zijn die geen probleem hebben met vrouwelijke ambtsdragers en homoseksuele relaties. Alleen door het taboe daarop zijn er maar weinig mensen die daarover spreken. Dat maakt ook dat de relatie met wereldgelijkvormigheid, die ook tot onverschilligheid op deze punten kan leiden, moeilijk te verhelderen is.

Dus het is een beetje moeilijk in te schatten.
Wat zeg je me nou? Vrouwelijke ambtsdragers en homoseksuele relaties? Dat zijn mijn inziens opvattingen die niet binnen de GG vallen. Dan behoor denk ik tot 0,1% meest linkse leden. Als ik het voor het zeggen had, dan had ik je onder de tucht geplaatst vanwege onbijbelse leringen.
Psalm

Bericht door Psalm »

GerefGemeente-lid schreef: 22 sep 2023, 23:22 Ik behoor waarschijnlijk tot de 3% uiterst rechtse leden. :)
Nee, ik schaal jou rechts van het midden in. Je behoort zeker niet tot de uiterst rechtse flank.
refo

Bericht door refo »

Psalm schreef: 22 sep 2023, 23:25
DDD schreef: 22 sep 2023, 23:10 Daarnaast is het heel moeilijk omdat er nauwelijks goed onderzoek beschikbaar is. Ik weet heel zeker dat er bijvoorbeeld ook in rechtse gemeenten gemeenteleden zijn die geen probleem hebben met vrouwelijke ambtsdragers en homoseksuele relaties. Alleen door het taboe daarop zijn er maar weinig mensen die daarover spreken. Dat maakt ook dat de relatie met wereldgelijkvormigheid, die ook tot onverschilligheid op deze punten kan leiden, moeilijk te verhelderen is.

Dus het is een beetje moeilijk in te schatten.
Wat zeg je me nou? Vrouwelijke ambtsdragers en homoseksuele relaties? Dat zijn mijn inziens opvattingen die niet binnen de GG vallen. Dan behoor denk ik tot 0,1% meest linkse leden. Als ik het voor het zeggen had, dan had ik je onder de tucht geplaatst vanwege onbijbelse leringen.
Constateringen zijn géén leringen.
Job

Bericht door Job »

GerefGemeente-lid schreef: 22 sep 2023, 23:22 Ik behoor waarschijnlijk tot de 3% uiterst rechtse leden. :)
De uiterst rechtsen mijden internet en zeker ook Refoforum. Dus nee, helaas...
DDD

Bericht door DDD »

@Psalm:

Dat kan niet. Zolang je opvattingen niet actief uitdraagt, zou dat ook ongereformeerd zijn. Synodebeslissingen, laat staan niet geformaliseerde breed gedragen inzichten, binden het geweten niet.

Iets meer inzicht in het gereformeerd kerkrecht zou wel goed zijn.

Maar los daarvan: ik schat dat minstens tien procent van de belijdende leden van de GG geen problemen heeft met (een van) beide fenomenen. Dan houd ik er rekening mee dat de grootste gemeenten vaak het meest rechts zijn.

@Job:
Pietje Puk is toch heus wel uiterst rechts, ook binnen de GGiN, naar mijn idee.
Laatst gewijzigd door DDD op 22 sep 2023, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Psalm

Bericht door Psalm »

Job schreef: 22 sep 2023, 23:28
-DIA- ook GerGem-lid toch? In Rijssen volgens mij? Die vind ik wel uiterst rechts.

@DDD ik heb weinig verstand van kerkrecht. Maar ik dacht dat opvattingen ook altijd tuchtwaardig waren. Maar misschien heb ik het fout. Nog nooit in die situatie verkeerd of mee gemaakt.
Laatst gewijzigd door Psalm op 22 sep 2023, 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Job

Bericht door Job »

Tiberius schreef: 22 sep 2023, 22:13 Het zal wel locatie-afhankelijk zijn.
Ik hoor meer van HHK'ers, dat binnenkomende ex-GG'ers hun voormalige cultuur en identiteitsmarkers in hun nieuwe kerkverband willen implementeren. Bepaalde discussie die hervormden vreemd zijn, worden dan ook daar gevoerd.
En dat geeft frictie.
Klopt zeker. Ik bedoelde mijn bijdrage aanvullend, niet corrigerend. Beide groepen zijn er en overlappen elkaar ook deels. Jammer, is geen fijn visitekaartje.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef: 22 sep 2023, 23:25 Nee hoor. Je hebt een tamelijk zelfstandige oordeelsvorming. Al valt dat mensen hier naar het schijnt niet altijd op.

Wellicht dat je in jouw gemeente wel tot de tien procent meest rechtse leden behoort, dat zal wel kunnen. Maar je moet toch niet onderschatten welke gedachten er achter een heel gewoon uiterlijk allemaal kunnen schuilgaan... :D
Ik val van verbazing van mijn stoel. Hoe kan iemand dat nou niet opvallen?

Maar goed, ik ben verbaasd dat ik nog tot het midden behoor, volgens jullie. Dat lijkt me echt niet aannemelijk.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Psalm schreef: 22 sep 2023, 23:30
Job schreef: 22 sep 2023, 23:28
-DIA- ook GerGem-lid toch? In Rijssen volgens mij? Die vind ik wel uiterst rechts.
Laten we geen anderen gaan indelen.

Ik denk dat ik tot de middelste 100% behoor. Je mag er ook wel 50% van maken
- Niet meer zo actief -
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

GerefGemeente-lid schreef: 22 sep 2023, 20:22
Simon0612 schreef: 22 sep 2023, 20:15 Ho, ho, ho...Wat strijdt tegen mijn eigen opvattingen? Ze vragen mij of ik een Bijbeltekst wil noemen waaruit blijkt dat Paulus uit de kerk gestapt is. Dat kan niet want er was geen constitutionele kerk, dus zijn daar geen Bijbelteksten van. Waarom jij dat gelijk doortrekt naar waarom we nu wel kerken hebben en kerkmuren is me een raadsel. Daar gaat de hele discussie niet over. Dus nogmaals wat bedoel je met strijden tegen eigen opvattingen?
Dat klopt. Maar je geeft zelf aan dat je tegen het samenvoegen bent van de GG en de GGiN, om een voorbeeld te noemen, want het gaat om de geestelijke eenheid, zeg je.

Als jij nu zelf zegt dat er in de tijd van de Bijbel geen constitutionele kerk was, waarom zouden we daar dan nu nog wel aan vasthouden? Dat strijdt dan toch tegen je opvatting om als kerken te zoeken naar constitutionele eenheid?
Dit was niet de discussie, hier maak jij nu een discussie van. Maar je mag zelf best de vraag beantwoorden hoor. Daarnaast snap ik je laatste zin niet want die spreekt de eerste zin van deze alinea tegen.
GerefGemeente-lid schreef: 22 sep 2023, 20:22
Simon0612 schreef: 22 sep 2023, 20:15 De grap is we maken geen ruzie omdat we elkaar niet toelaten op elkaars preekstoelen (in officiële diensten dan). Ik hoor veel vaker het gerommel van binnenuit een verband waar ze zelfs elkaar niet toelaten op de preekstoelen binnen eigen verband. Hoe je jouw mooie volzinnen moet uitleggen ga ik me verder niet aan wagen, dat mag je echt zelf uitleggen.
Ik geloof persoonlijk dat het geheel van de GGiN binnen de bandbreedte van de GG past. Dus mijn vraag is van toepassing op de preekstoelen binnen beide verbanden voor alle predikanten uit beide verbanden. :langue
Dat zou kunnen, ik heb dat ook nergens ontkent. Maar het ook willen is een andere discussie. Nee je vraag is niet relevant, want die situatie is nu niet, en zo ver ik weet is er ook geen ruzie over. Dus houden zo!
MGG

Bericht door MGG »

GerefGemeente-lid schreef: 22 sep 2023, 23:33
DDD schreef: 22 sep 2023, 23:25 Nee hoor. Je hebt een tamelijk zelfstandige oordeelsvorming. Al valt dat mensen hier naar het schijnt niet altijd op.

Ik val van verbazing van mijn stoel. Hoe kan iemand dat nou niet opvallen?

Maar goed, ik ben verbaasd dat ik nog tot het midden behoor, volgens jullie. Dat lijkt me echt niet aannemelijk.
Mogelijk kom je weinig op de Veluwe?
Psalm

Bericht door Psalm »

GerefGemeente-lid schreef: 22 sep 2023, 23:33 Ik val van verbazing van mijn stoel. Hoe kan iemand dat nou niet opvallen?

Ja, die eer gunnen wij jou niet. Dat wil je namelijk te graag :langue

Ik denk dat jij je soms wat rechtser voor doet dan je in werkelijkheid bent.

Edit: Ik bedoel meer. Jij ziet gevaren van linkerkant en daardoor ga je meer aan rechter kant hangen. Maar dat je van origine meer rechts van het midden zit.
Laatst gewijzigd door Psalm op 22 sep 2023, 23:44, 2 keer totaal gewijzigd.
DDD

Bericht door DDD »

Ik zeg niet dat je tot het midden behoort. Maar je had het over de drie procent meest rechtse GG-ers.

Dat klopt echt niet. Als ik een inschatting zou doen, zou het ergens rond de 70-75 zitten, dus de 30 procent meest rechtse GG-ers.
DDD

Bericht door DDD »

Maanenschijn schreef: 22 sep 2023, 22:27
DDD schreef:
Maanenschijn schreef: 22 sep 2023, 18:22
Thea schreef:Welke cultuurverschillen zijn dat dan, @Maanenschijn? Ik bedoel tussen 'links' gg en hhk?
Onder andere bijvoorbeeld de 'Hervormde kunst' van het elkaar vrij laten in middelmatige zaken.

Of de volkskerkgedachte, waar soms ook 'kaartenbakleden' bij zitten.

Of predikanten wat minder op een voetstuk plaatsen.

Zomaar wat voorbeelden waar ik verschillen zie.
De volkskerkgedachte kan ik mij voorstellen, maar verder zie ik op deze punten echt geen verschil. Je denkt toch niet dat linkse GG's predikanten op een voetstuk plaatsen? Niks daarvan hoor. Ze worden eerder wantrouwend bekeken.
Zeker wel. Sommige predikanten en evangelisten worden door links-GG als boegbeelden gezien, bemerk ik aan diverse discussie op dit forum. Al lees ik hier ook een welwillende houding van ‘linkse’ gemeenten naar meer conservatieve predikanten.
Ik heb hier even over na moeten denken, maar ik denk toch ook bij nader inzien dat een boegbeeld niet perse op een voetstuk staat.

Er kan sprake zijn van waardering vanwege iemands voortrekkersrol en voorbeeldfunctie. Maar op een voetstuk plaatsen is mijns inziens toch wat anders. Dat suggereert een weinig kritisch volgend publiek. Daar is echt grosso modo in links GG geen sprake van. Het is eerder andersom: dat mensen gaan denken 'zou die dat nu allemaal zelf ook vinden.'
Plaats reactie