Gereformeerde Gemeenten

DDD

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

GGG038 schreef: 22 sep 2023, 13:34

Wees met ootmoedigheid bekleed, zegt de apostel. Dat klinkt hier duidelijk in door.

Ja, ootmoed in interviews, artikelen en een geschreven boekje.
Helaas is de praktijk weerbarstiger, ook voor ds. Hoogerland zelf.

Leden die weg wilden in IJsselmonde en naar Zuidwijk wilde overgaan kregen geen bewijs van lidmaatschap.
'Daar staat geen knecht van God' en nog veel ernstiger beschuldigingen. Nee, in de classis Rotterdam heeft hij niet aan eenheid gewerkt.
Vaak zien mensen de gebreken die zij zelf ook hebben bij anderen het best. Dat moet dus zeker geen reden zijn om zo'n analyse niet serieus te nemen.

Ik ben ook niet ootmoedig, helaas. Maar daarom herken ik hoogmoed nog wel bij andere mensen.
Inwoner

Bericht door Inwoner »

GGG038 schreef: 22 sep 2023, 13:34 Wees met ootmoedigheid bekleed, zegt de apostel. Dat klinkt hier duidelijk in door.

Ja, ootmoed in interviews, artikelen en een geschreven boekje.
Helaas is de praktijk weerbarstiger, ook voor ds. Hoogerland zelf.

Leden die weg wilden in IJsselmonde en naar Zuidwijk wilde overgaan kregen geen bewijs van lidmaatschap.
'Daar staat geen knecht van God' en nog veel ernstiger beschuldigingen. Nee, in de classis Rotterdam heeft hij niet aan eenheid gewerkt.
[/quote]

Is er gegrond bewijs voor bovenstaand verhaal?
En als dat zo is, hoe kan er dan gezegd worden dat er in de GG eenheid is?
En hoe kan er nagedacht worden over samensmelten van de GGN met de GG?
GGG038

Bericht door GGG038 »

Vaak zien mensen de gebreken die zij zelf ook hebben bij anderen het best. Dat moet dus zeker geen reden zijn om zo'n analyse niet serieus te nemen.

Ik ben ook niet ootmoedig, helaas. Maar daarom herken ik hoogmoed nog wel bij andere mensen.
[/quote]

Ik neem de analyse ook serieus. Maar betreur wel het feit dat deze predikant in elk interview over eenheid opduikt, door het land reist om bij kerkenraden in andere gemeenten te spreken over eenheid en het vervolgens in Rotterdam zelf zo uit de hand laat lopen.
HHR

Bericht door HHR »

Ik weet inderdaad dat hij kritiek had op zijn medebroeder(s)
Dat is erg jammer .
Al is dat volgens mij al van een tijd geleden.
Misschien is dat sindsdien veranderd ten goede?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

GGG038 schreef: 22 sep 2023, 14:03 Ik neem de analyse ook serieus. Maar betreur wel het feit dat deze predikant in elk interview over eenheid opduikt, door het land reist om bij kerkenraden in andere gemeenten te spreken over eenheid en het vervolgens in Rotterdam zelf zo uit de hand laat lopen.
Hoe kom je aan deze wijsheid? Kan ik dat controleren? Of is het meer de kerkenraad die deze opmerking maakte en kon de predikant daar niets aan doen?

En hoe is dit nu? Het is namelijk zo dat de beide huidige Rotterdamse predikanten nog niet zo lang geleden ook in een andere classis tegelijkertijd stonden en er toen ook in eerste instantie geen attestatie werd afgegeven. Later kon dit echter wel.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 22 sep 2023, 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
GGG038

Bericht door GGG038 »

Is er gegrond bewijs voor bovenstaand verhaal?
En als dat zo is, hoe kan er dan gezegd worden dat er in de GG eenheid is?
En hoe kan er nagedacht worden over samensmelten van de GGN met de GG?
[/quote]

Ik kan hier diverse mensen bij naam noemen.
Deze mensen hebben meerdere gesprekken met predikant en kerkenraad gehad.
Maar bewijs van lidmaatschap om over te gaan naar Zuidwijk kwam niet. Deze mensen zijn inmiddels lid van andere kerkverbanden in de omgeving.
De predikant en kerkenraad hadden/hebben ernstige bezwaren tegen predikant en leer en zien hun leden liever daarheen vertrekken dan naar Zuidwijk.

Ik weet niet waar gezegd is dat er eenheid is binnen de GG. Die is er helaas niet.
Het verschil tussen de flanken wordt steeds groter. Ook predikanten erkennen dit openlijk.
Laatst gewijzigd door GGG038 op 22 sep 2023, 14:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

HHR schreef: 22 sep 2023, 14:05 Ik weet inderdaad dat hij kritiek had op zijn medebroeder(s)
Dat is erg jammer .
Zo'n houding blijft lang hangen.
Inwoner

Bericht door Inwoner »

GGG038 schreef: 22 sep 2023, 14:03 Vaak zien mensen de gebreken die zij zelf ook hebben bij anderen het best. Dat moet dus zeker geen reden zijn om zo'n analyse niet serieus te nemen.

Ik neem de analyse ook serieus. Maar betreur wel het feit dat deze predikant in elk interview over eenheid opduikt, door het land reist om bij kerkenraden in andere gemeenten te spreken over eenheid en het vervolgens in Rotterdam zelf zo uit de hand laat lopen.
[/quote]

Ik betreur dat dit soort 'van horen zeggen'-verhalen openbaar op Refoforum terecht komen.
Ik heb nog geen bewijs gezien.
Verder kan desbetreffende predikant zich hier niet verdedigen.
Laster is wellicht een groot woord, maar dit valt naar mijn mening niet onder 'des naasten goed gerucht bevorderen'.

Of is dat niet de intentie van dit forum?
GGG038

Bericht door GGG038 »

HHR schreef: 22 sep 2023, 14:05 Ik weet inderdaad dat hij kritiek had op zijn medebroeder(s)
Dat is erg jammer .
Casus is uit zijn tijd in Rotterdam. Dus 2-3 jaar terug.
GGG038

Bericht door GGG038 »

Ik betreur dat dit soort 'van horen zeggen'-verhalen openbaar op Refoforum terecht komen.
Laster is wellicht een groot woord, maar dit valt naar mijn mening niet onder 'des naasten goed gerucht bevorderen'.

[/quote]

Eens, geheel eens.
Helaas is dit niet zomaar van horen zeggen maar zijn het mijn eigen bekenden die het betreft.
Via een PB kan ik hun contactgegevens delen en kun je dit uit de eerste hand horen.

Het gaat mij er absoluut niet om, middels dit forum o.i.d. de predikant te beschadigen.
Maar een medaille heeft twee kanten. En hoezeer ik zijn pogingen ook waardeer omtrent dit onderwerp, ik vind dat heel moeilijk gezien het gebeuren in Rotterdam.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Tussen Zuidwijk en IJsselmonde was altijd vrij grensverkeer mogelijk. Dat was in mijn studententijd al (en dat is al even geleden) en een aantal jaar geleden kon dat ook nog, want dat heeft mijn zus gedaan. Als dat onder ds. Hoogerland inderdaad veranderd is, is dat echt een wijziging.
MGG

Bericht door MGG »

Inwoner schreef: 22 sep 2023, 14:08
GGG038 schreef: 22 sep 2023, 14:03 Vaak zien mensen de gebreken die zij zelf ook hebben bij anderen het best. Dat moet dus zeker geen reden zijn om zo'n analyse niet serieus te nemen.

[/quote]

Het eerlijke antwoord hierop is nee.
Het juiste antwoord hierop is ja dit is wel de intentie.
Laatst gewijzigd door MGG op 22 sep 2023, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
GerefGemeente-lid
Verbannen

GGG038 schreef: 22 sep 2023, 14:12 Eens, geheel eens.
Let je een beetje op met quoten? Je kan rechtsboven de " aanklikken en dan quote je nooit verkeerd.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 22 sep 2023, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Erskinees schreef: 22 sep 2023, 14:14 Tussen Zuidwijk en IJsselmonde was altijd vrij grensverkeer mogelijk. Dat was in mijn studententijd al (en dat is al even geleden) en een aantal jaar geleden kon dat ook nog, want dat heeft mijn zus gedaan. Als dat onder ds. Hoogerland inderdaad veranderd is, is dat echt een wijziging.
Overigens herken ik wel dat er vanuit meerdere gemeenten gewaarschuwd werd of wordt om lid te worden in Zuidwijk. Zelfs van naburige gemeenten buiten de classis als men daar dan als student (belijdenis)catechisatie wil(de) volgen.
GGG038

Bericht door GGG038 »

GerefGemeente-lid schreef: 22 sep 2023, 14:19
Erskinees schreef: 22 sep 2023, 14:14 Tussen Zuidwijk en IJsselmonde was altijd vrij grensverkeer mogelijk. Dat was in mijn studententijd al (en dat is al even geleden) en een aantal jaar geleden kon dat ook nog, want dat heeft mijn zus gedaan. Als dat onder ds. Hoogerland inderdaad veranderd is, is dat echt een wijziging.
Overigens herken ik wel dat er vanuit meerdere gemeenten gewaarschuwd werd of wordt om lid te worden in Zuidwijk. Zelfs van naburige gemeenten buiten de classis als men daar dan als student (belijdenis)catechisatie wil(de) volgen.
De juiste weg is hier dan dat bezorgde (classis)gemeenten dit via de D.K.O. aankaarten, met visitatiebezoeken, commissie van onderzoek, enz. Toch?
Maar geen enige gemeente doet dit. Niemand spreekt via de officiele weg de predikant of gemeente aan (nogmaals: ik bespreek hier de casus maar kies geen enkele kant).

Op deze manier behandel je als bezorgde (classis)gemeenten toch niet de oorzaak maar bespreek en waarschuw je enkel voor de gevolgen en komt er geen oplossing.
Laatst gewijzigd door GGG038 op 22 sep 2023, 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie