Gereformeerde Gemeenten

merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door merel »

Geytenbeekje schreef: 18 sep 2023, 21:10
DDD schreef: 18 sep 2023, 18:58
Tiberius schreef: 18 sep 2023, 18:28 Op zichzelf is slagroom denk ik niet ongezond, alleen in combinatie met het bewegingspatroon van veel mensen in onze samenleving is het slecht.
Er zijn toch steeds meer deskundigen die zeggen dat suiker sowieso ongezond is, net als alcohol.
Er zit toch wel verschil tussen fruitsuiker en gewone rietsuiker??
Nee, voor het lichaam maakt het niet uit welke vorm suiker het betreft. De werking in het lichaam, insuline afgifte voor de verwerking van suiker, is hetzelfde. Fruit wordt gezond genoemd, omdat het ook goede stoffen bevat en daardoor valt binnen een gezond voedingspatroon. Rietsuiker is dusdanig bewerkt dat het naast de snelle glucoses geen andere voedingswaarde bevat.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

DDD schreef: 19 sep 2023, 10:38 Welnee, je moet gewoon duidelijk én aardig zijn.
Moet ik daaruit dan concluderen dat ik niet aardig overkom...? :amour
Of, en dat kan ook, duidelijkheid vindt niet iedereen aardig.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Dat is misschien wel wat off-topic. Maar ik kom ook niet altijd aardig over.

Het is dus een aandachtspunt in zijn algemeenheid, maar het geldt zeker ook voor jou.
TSD
Berichten: 2117
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door TSD »

merel schreef: 19 sep 2023, 11:05
Geytenbeekje schreef: 18 sep 2023, 21:10
DDD schreef: 18 sep 2023, 18:58
Tiberius schreef: 18 sep 2023, 18:28 Op zichzelf is slagroom denk ik niet ongezond, alleen in combinatie met het bewegingspatroon van veel mensen in onze samenleving is het slecht.
Er zijn toch steeds meer deskundigen die zeggen dat suiker sowieso ongezond is, net als alcohol.
Er zit toch wel verschil tussen fruitsuiker en gewone rietsuiker??
Nee, voor het lichaam maakt het niet uit welke vorm suiker het betreft. De werking in het lichaam, insuline afgifte voor de verwerking van suiker, is hetzelfde. Fruit wordt gezond genoemd, omdat het ook goede stoffen bevat en daardoor valt binnen een gezond voedingspatroon. Rietsuiker is dusdanig bewerkt dat het naast de snelle glucoses geen andere voedingswaarde bevat.
Maar het belangrijkste is dat suikers in fruit gecombineerd gaan met de vezels die nodig zijn om deze suikers te kunnen verwerken en het tempo daarvan wat te remmen (waardoor je daadwerkelijk langer meer energie hebt). Vandaar dat je prima fruit kan eten, maar je op moet passen met fruitsappen.

Dus én de suikers zijn gewoon ongezuiverd én in de natuurlijke producten vind je automatisch een belangrijke voedingsbalans, je loopt dus veel minder snel de kans om
A) teveel suiker binnen te krijgen (want met "lege suikers" kan je je honger nauwelijks stillen of alleen voor korte tijd)
B) Een onbalans te krijgen met de andere voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft.

Ik vind bijv. ook dat de uitspraak dat er geen verschil zou zijn tussen geraffineerde rietsuiker/bietsuiker en bijvoorbeeld honing echt tekort door de bocht. De voedingswaarde van honing is anders (minder calorieën) en ook in honing zitten andere voedingsstoffen en mineralen die in geraffineerde suiker niet zitten. (én honing is zoeter, dus als je het als zoetmaker gebruikt heb je ook nog eens minder nodig, het werkt dus dubbelop met de calorieën)

Dus met andere woorden: Het is áltijd beter om te kiezen voor de natuurlijke variant.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Posthoorn »

Zullen we een gezondheidstopic openen en hier verder gaan met de Gereformeerde Gemeenten? :) :offtopic
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Posthoorn schreef: 19 sep 2023, 12:01 Zullen we een gezondheidstopic openen en hier verder gaan met de Gereformeerde Gemeenten? :) :offtopic
Wat mij betreft, goed idee!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zita »

Inderdaad, ontopic!
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik hoorde vanavond een heel verheugend verhaal over de High Tea's die de GG van Gouda organiseert. Daar was ik erg blij mee.

Er komen naar het schijnt veel mensen, ook die verder niets met de kerkgemeente te maken hebben. Ik ben benieuwd hoe de dominee het pastoraat voor deze schapen die nog niet van de kudde zijn, vormgeeft.
Refojongere
Berichten: 382
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Refojongere »

Mooi nieuws, kan ik daar ergens meer over lezen? Kan inspirerend zijn voor andere kerken.
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door crossmountain »

Refojongere schreef: 20 sep 2023, 18:02 Mooi nieuws, kan ik daar ergens meer over lezen? Kan inspirerend zijn voor andere kerken.
https://gergemgouda.nl/over_ons/meer_weten_
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

En ook een mooi interview:

https://www.rd.nl/artikel/1035409-l-van ... ds-kersten

Ik kan het met beiden eens zijn. Dat is ook wel heel uitzonderlijk.

Wees met ootmoedigheid bekleed, zegt de apostel. Dat klinkt hier duidelijk in door.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

DDD schreef: 19 sep 2023, 23:58 Ik hoorde vanavond een heel verheugend verhaal over de High Tea's die de GG van Gouda organiseert. Daar was ik erg blij mee.

Er komen naar het schijnt veel mensen, ook die verder niets met de kerkgemeente te maken hebben. Ik ben benieuwd hoe de dominee het pastoraat voor deze schapen die nog niet van de kudde zijn, vormgeeft.
Niet.
Het is ook alleen een hightea. Geen evangelisatie.
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Maar het is toch wel een vorm van stadspastoraat of diaconaal werk? Op de website staat het bij de missionaire activiteiten.

Het is toch daad én woord, neem ik aan.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1429
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Marck »

DDD schreef: 21 sep 2023, 17:15 En ook een mooi interview:

https://www.rd.nl/artikel/1035409-l-van ... ds-kersten

Ik kan het met beiden eens zijn. Dat is ook wel heel uitzonderlijk.

Wees met ootmoedigheid bekleed, zegt de apostel. Dat klinkt hier duidelijk in door.
"Eenheid begint op de knieën".
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef: 21 sep 2023, 17:15 En ook een mooi interview:

https://www.rd.nl/artikel/1035409-l-van ... ds-kersten

Ik kan het met beiden eens zijn. Dat is ook wel heel uitzonderlijk.

Wees met ootmoedigheid bekleed, zegt de apostel. Dat klinkt hier duidelijk in door.
Eens. Het is ook opvallend dat ds. Hoogerland zowel de uiteengroei binnen de GG naar links alsook naar rechts benoemt. Blijkbaar heeft hij dat laatste persoonlijk toch ook ondervonden in zijn ambtelijke loopbaan, anders zeg je dat toch niet zo openlijk.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Plaats reactie