Het nut van levensbeschrijvingen of: hoe om te gaan met populariteit

Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12061
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Het nut van levensbeschrijvingen of: hoe om te gaan met populariteit

Bericht door Herman »

Ja, dat was in de tijd dat je anders niks kon horen.

Je kunt ook naar plaats A rijden als je in plaats B woont.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Het nut van levensbeschrijvingen of: hoe om te gaan met populariteit

Bericht door Ad Anker »

Maanenschijn schreef: 20 sep 2023, 15:23
Als antwoord: ik denk dat de onderlinge bijeenkomst niet moet worden nagelaten, ondanks dat we niet goed kunnen luisteren. Wel ontstaat er dan op momenten dat er geen samenkomst is (waarschijnlijk) de behoeft naar voedsel te zoeken die tijdens de kerkdienst niet aanwezig was.
Helder. Ik heb ook wel eens de behoefte aan aanvullend voedsel. Dat is best te krijgen door bijv. een preek die ik doorgestuurd krijg van mensen die iets kennen van mijn behoeften bijv. Heel fijn. Of een goed gesprek met een vriend, wat regelmatig gebeurt. Maar mijn basishouding is dat ik de diensten bezoek in de gemeente waaraan ik mij verbonden heb en mijn predikant gedurig in mijn gebed gedenk. Ik geloof dat het bijbels is op deze manier lid te zijn van de gemeente.

Dat er een groot gemis is in het met elkaar beleven van het geloof maakt dat ik je analyse wel deel. Een soort gezelschapsleven 2.0 is welkom. Ik zie daaromtrent overigens soms wel lichtpuntjes in mijn eigen omgeving.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Job »

Maanenschijn schreef: 20 sep 2023, 13:56 Ik wil je bekennen dat de saaie, maar zeer inhoudsvolle en persoonlijke preken van ds. Van Gelder voor mij (achteraf bezien) en voor meerderen met mij tot eeuwige zegen zijn geweest.

Ik wens menig predikant veel toe van zijn theologisch evenwicht in lijn met de Puriteinen (waar hij een groot kenner van was) en nadere-reformatoren, rijke Christusprediking voor dode zondaren, zijn eigenheid en onafhankelijkheid.
Ik wens geen predikant toe de kritiek en minachting die hij kreeg, ook (en wel het meest) vanuit het kerkverband en de kerkleiders waar hij zich mee verbonden voelde.
Ontroerend mooi getuigenis Maanenschijn, bedankt. Ik hoor relatief zo vaak over vrucht op de prediking van ds. Van Gelder. Het geeft veel te denken, en hopelijk iedereen die daarvan hoort en leest. Een grote welsprekendheid bij de prediker en onze gevoeligheid daarvoor kan een grote sta-in-de-weg zijn of worden voor onze zaligheid, daar ben ik voor mezelf voor 100% van overtuigd. God zal Zijn eer aan geen ander geven, ook niet aan Zijn knechten.

Het gaat overigens niet over een levensbeschrijving van ds. Van Gelder.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Het nut van levensbeschrijvingen of: hoe om te gaan met populariteit

Bericht door Mannetje »

"Ik zal mij doen overhouden een arm en ellendig volk, maar ook, die zullen op de Naam des Heeren betrouwen."
Dat was een geliefde tekst van ds. van Gelder, die in bijna al zijn preken aan de orde kwam. De beide delen van de tekst, niet alleen de eerste helft, niet alleen de tweede helft.
-
Plaats reactie