Hoe was je zondag [2]?

Cornelia83
Berichten: 274
Lid geworden op: 24 okt 2020, 19:39

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Cornelia83 »

aggieoudje schreef: 09 sep 2023, 10:37 Ochtenddienst Prof. Dr. W.H. Th. Moehn, in deze dienst werd ds. v. Bart bevestigd.
Preek over Lukas 6: 12 t/m 26
Thema: Jezus biddend op de berg

Middagdienst Ds. J.W. v. Bart, intrededienst.
Preek over 2 Koningen 2: 14 en dan in het bijzonder de woorden: Waar is de Heere?
Schriftlezing 2 Koningen 2: 1 t/m 14
Toespraken van:
- Burgemeester J. Luteijn
- Dhr. G. Tissink(algemene kerkenraad)
- Scriba J. Rook
- Dankwoord ds. v. Bart
Bedankt aggieoudje, hopelijk heb je een goede zondag gehad. Een drukke week gehad dus dan staat refoforum onder aan de prioriteitenlijst ;) dus een verlaat bericht.
Wij zijn niet zo van de drukte van zo'n bevestigingsdienst en intrededienst dus wij kozen vorige week zondag voor de rust van ons andere kerkgebouw.
Daar ging in de ochtenddienst Ds. A. v. Vuuren voor.
Preek over Lukas 11: 20 t/m 23 Maar als Ik door de vinger van God de demonen uitdrijf, dan is het Koninkrijk van God bij u gekomen. Wanneer een sterke gewapende man zijn woning bewaakt, is alles wat hij heeft veilig. Maar als iemand die sterker is dan hij, op hem afkomt en hem overwint, neemt hij hem zijn hele wapenrusting, waarop hij vertrouwde, af en verdeelt zijn buit. Wie met Mij niet is, die is tegen Mij; wie met Mij niet verzamelt, die drijft uiteen.
Thema: De sterke en de sterkere
Schriftlezing Lukas 11: 14 t/m 26

In de avonddienst ging Ds. H.J. Lam voor.
Preek over Psalm 119: 94a Ik ben de Uwe, verlos mij
Schriftlezing Psalm 119: 89 t/m 96 en Mattheüs 14: 26 t/m 32
----
Afgelopen zondag weer in de Sionskerk, daar ging in de morgendienst Ds. J.W. van Bart voor, het was voorbereiding op het Heilig Avondmaal van dv volgende zondag.
Preek over 2 Koningen 5: 1 t/m 19 Naäman door Elisa genezen.
Thema: Als je je handen vol hebt kun je niks aanpakken
Schriftlezing 2 Koningen 5: 1 t/m 19 en Romeinen 3: 19 t/m 24

In de avonddienst ging Ds. M.P.D. Barth voor.
Preek over 2 Petrus 3: 9 De Heere vertraagt de belofte niet(zoals sommigen dat als traagheid beschouwen), maar Hij heeft geduld met ons en wil niet dat enigen verloren gaan, maar dat allen tot bekering komen.
Schriftlezing 2 Petrus 3: 1 t/m 13

In de afgelopen weken/maanden zijn er vele gemeenteleden ons voor gegaan, ook veel in onze ogen jonge mensen. Ook deze zondag werden er weer 2 namen genoemd van hen die overleden waren. Gisteren vond de begrafenis van één van hen plaats een 29 jarige jongen, gehandicapt maar nog steeds jong en ook heel plotseling gestorven. Dit was de 1e rouwdienst van Ds. J.W. van Bart als onze predikant en hij preekte over Psalm 139 in deze dienst. Die bekeken we gisterenavond nog achteraf na.
Laten wij de belijdenis van de hoop onwrikbaar vasthouden, want Hij Die het beloofd heeft, is getrouw. (Hebreeën 10: 23 HSV)
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Orchidee »


Cornelia83 schreef:

Afgelopen zondag weer in de Sionskerk, daar ging in de morgendienst Ds. J.W. van Bart voor,
Èn ben je ook welkom geheten door de nieuwe predikant?
Als je aan de voorkant naar binnen gaat ontkom je er bijna niet aan Afbeelding

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Cornelia83
Berichten: 274
Lid geworden op: 24 okt 2020, 19:39

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Cornelia83 »

Orchidee schreef: 12 sep 2023, 20:11
Cornelia83 schreef:

Afgelopen zondag weer in de Sionskerk, daar ging in de morgendienst Ds. J.W. van Bart voor,
Èn ben je ook welkom geheten door de nieuwe predikant?
Als je aan de voorkant naar binnen gaat ontkom je er bijna niet aan Afbeelding
Welkom geheten door de dominee? Nee niet gebeurt en we komen toch echt altijd door de hoofdingang binnen. Wij zaten al een tijdje in de kerk toen hij door de achteringang de hal binnenkwam(15 min. voor de dienst ofzo). Daar heeft hij kort(5 min.) staan praten en toen vertrok hij door de kerkzaal heen naar de consistorie.
Heb iemand wel eens horen vertellen dat hij in Harderwijk bij de deur stond inderdaad. Maar dan zal hij toch echt vroeger moeten komen, veel mensen zitten al vroeg bij ons. Kan hij in de Sionskerk beter bij de ingang van de kerkzaal gaan staan want bij de hoofdingang mist hij iedereen die via de achteringang binnenkomt en dat zijn er genoeg. Zijn denk ik ook een hoop meer handen dan in Harderwijk, het was zondagochtend volle bak.
Laten wij de belijdenis van de hoop onwrikbaar vasthouden, want Hij Die het beloofd heeft, is getrouw. (Hebreeën 10: 23 HSV)
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Orchidee »

Ow haha ik dacht dat hij die gewoonte wel zou voortzetten
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Carsten
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 sep 2017, 19:34

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Carsten »

Wij mochten o.a. stud. J. Kroon over Zondag 26 beluisteren, niet zonder stichting.
Gebruikersavatar
Opperzangmeester
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 sep 2023, 21:45
Locatie: Sliedrecht

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Opperzangmeester »

Zondag 18-09-2023

Ochtenddienst: 09:30

Predikant: Ds. G.J. van Aalst

Liturgie:

- Morgenz.: 5,7
- Ps. 119: 80
- Leviticus 9: 22 t/m 10: 7
- Ps. 132: 5,6,10
- Ps. 62: 1
- Ps. 68: 17

Tekst: Leviticus 10: 3a
Thema: Het vuur bij Gods altaar.

Punten:
1. Heilig vuur
2. Vreemd vuur
3. Liefdevuur

Middagdienst: 15:00

Predikant: Ds. J.M.D. de Heer

Liturgie:

- Ps. 53: 1
- Ps. 2: 7
- 1 Korinthe 8
- Ps. 104: 12,16
- Ps. 25: 6
- Ps. 111: 2

Tekst: HC. Z: 8 vr/antw. 24 en 25

Thema: God drie-enig.

Punten:
1. Een enig God
2. Een drie-enig God
3. De vele werken van God
Jesaja 53:10b
"Het welbehagen des HEEREN zal door Zijn hand gelukkiglijk voortgaan."
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Mannetje »

Carsten schreef: 18 sep 2023, 08:31 Wij mochten o.a. stud. J. Kroon over Zondag 26 beluisteren, niet zonder stichting.
Kun/wil je iets delen over hoe je gesticht werd?
-
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door -DIA- »

Morgendienst
JOHANNES 10:9
Ik ben de Deur; indien iemand door Mij ingaat, die zal behouden worden; en hij zal ingaan en uitgaan, en weide vinden.
CHRISTUS DE DEUR DER SCHAPEN
De prediking van die Deur
De ingang door die Deur
De zegen achter die Deur


Middagdienst
Leesdienst, preek van ds. E. Venema
RICHTEREN 13 5
Want zie, gij zult zwanger worden en een zoon baren, cop wiens hoofd geen scheermes zal komen; want dat knechtje zal een nazireeër Gods zijn, van moeders buik af; en hij zal beginnen Israël te verlossen uit der Filistijnen hand.
GODS BEMOEIENISSEN IN DONKERE DAGEN
1. Goddelijk bezoek
2. Goddelijk onderwijs
3. Goddelijke sterkte

Dit is de eerste preek van een serie preken over Simson

Avonddienst
ZONDAG 1 vr/antw. 2
Hoeveel stukken zijn u nodig te weten, opdat gij in deze troost zaliglijk leven en sterven moogt?
Drie stukken.
Ten eerste: hoe groot mijn zonden en ellende zijn.
Ten andere: hoe ik van al mijn zonden verlost worde.
En ten derde: hoe ik Gode voor zulke verlossing zal dankbaar zijn.

DE ENIGE TROOST EN DE DRIE STUKKEN
1. De noodzaak van deze stukken
2. De inhoud van deze stukken
3. De doorleving van deze stukken

Deze preek werd duidelijk en meer leerstellig behandeld. Om dit ook leerstellig te kennen is nodig om verder door de catechismus geleidt en onderwezen te worden.
Ik probeer met soms eigen woorden een korte samenvatting van deze preek te geven. Ik heb enkele puntjes opgetekend maar die vormen samen geen geheel, vandaar dat ik deze puntjes tot een eenheid probeer te maken door het verband ertussen te voegen in eigen woorden. Mocht ds. die onder ogen krijgen dan zou ik, indien ik iets misverstaan heb graag gecorrigeerd worden.
Korte samenvatting:
Drie stukken die de Heidelberger Catechismus noemt zijn Bijbels.
Voorbeeld: Psalm 130 of de brief van Paulus aan de Romeinen.
De brief aan de Romeinen kan een sleutel worden genoemd om geheel de Schrift recht te verstaan.
Voorbeeld:
Hoofdstuk 1-3: Hier wordt onze ongerechtigheid getekend.
Hoofdstuk 3-4 tekent het tekort van alle eigengerechtigheid.
Hoofdstuk 5 tekent ons Jezus’ Borggerechtigheid
Hoofdstuk 6 tekent ons de les van de heiligmaking
Hoofdstuk 7 Het leven van de heiligmaking
Hoofdstuk 8 is de slotsom, van wat in de hoofstukken 1 tot en met 7 is verhandeld.
Nu moet de vraag gesteld worden: Zijn we leerbaar?
Zijn we bang… Bang voor ontdekking? Hebben we onze eigen weg al vast gezet?
Geloven we, maar wat geloven we?
Jezus stuurt de rijke jongeling naar de wet, naar Mozes.
Wat was het doel van Mozes? Deze rijke jongeling zou eerst moeten leren dat hij de wet onmogelijk kon houden naar de eis van God.
Deed hij dat? Hij ging bedroefd weg.
De wet moet plaatsmaken voor Christus. Er kan geen plaats zijn voor Christus als ik door de werken van de wet aan Gods eis tracht te voldoen. Dan zullen we er achter komen dat we de wet nooit kunnen houden, maar dat de wet wel eist: Doe dat, en gij zult leven. Immers wil de mens door werken de zaligheid verdienen. Dat is wel de eis, maar erachter te komen dat dit nooit zal kunnen, en dat we de zonden enkel maar meer kunnen maken zal ons doen zien dat we nooit door de werken der wet zalig kunnen worden.
Willen we dit? Nu zijt wellekome? Nee, dat klopt niet, want Jezus is nooit welkom in een mens, dat past niet. Laten we dat lied dan ook nooit zingen.
Een mens is een vijand van genade. Een vijand om alleen uit vrije soevereine genade gezaligd te worden. Van zichzelf komt dan ook een mens nooit tot Jezus, die toch alleen de Weg, de Waarheid en het Leven is.
Was Jezus komst op de aarde niet voorbereid door Johannes? Om zich een toebereid volk te bereiden?
De prediking van Johannes was een scherpe wetspreding. De ploegschaar van de wet moet het hart openleggen. Dat is een pijnlijke les.
Drie stukken moeten gekend worden. Deze stukken moeten alle drie gekend worden en in dezelfde volgorde.
De catechismus leert de kenmerken. Er wordt wel eens schamper gedaan over een kenmerkenprediking.
Die verwekt ergernis en boosheid, en vooral bij de godsdienstige mens. Wat veroorzaakt deze afkeer en boosheid? Deze mensen horen dat er iets niet is zoals zij dit zeggen te hebben beleeft.
Als er dan doorgevraagd zou worden zouden ze ontdekt worden iets te missen. Daarom schuwen deze godsdienstige mensen een ontdekkende prediking.
Heel anders is dat bij hen die zichzelf wat kennen en er weet van hebben op weg en reis te zijn naar een grote eeuwigheid. Die mensen die iets kennen van de arglistigheid van hun eigen hart. Voor hen kan de prediking niet scherp genoeg zijn. Die weten immers dat zij zich maar eenmaal kunnen vergissen, en dat niet voor een tijd, maar voor een eeuwigheid.
Is de weg onvoorwaardelijk? Nee. Er is een weg van A naar B. Dat is de weg waarlangs God leidt.
Dit leidt tot ergernis van mensen die hieraan niet ontdekt zijn, die hun eigen hart niet kennen.
Deze mensen voelen wel dat ze iets missen als er naar die stukken gevraagd wordt. Dan komt openbaar dat ze ergens overheen zijn gesprongen maar die mensen geven dat niet zomaar toe, want die willen hun bekering ophouden. Of ze moesten toegeven dat ze ergens mis zijn geweest.

Het nut van de catechismus, dat is dat alles op z’n plek staat.
Een voorbeeld van de weg van de Kerk. Als je van de pastorie naar de kerk loopt kom je verschillende dingen tegen.
Die weg is beken in deze plaats. Herkenbaar als men die weg loopt: die winkel, die school, dat huis. Men kent het, en men zegt ziende de genoemde dingen: dit is toch de goede weg.
Maar als diezelfde weg getekend wordt in een andere plaats, ver van deze plaats, dan herkent die weg niet. Die winkel, die school, dat huis, het zegt hun niets, omdat hun die weg onbekend is.
In het eerste stuk zien we de herkenning van de weg die getekend is. Dat kan dus ter bemoediging zijn van wandelaars op die weg, als ze de zaken zien waarlangs ze geleid worden, en die hun geleerd zijn, en die hun getekend zijn.
Leert ieder dat dan in dezelfde orde? Ja, allemaal. Kent iemand geen ellende, waar moet die dan van verlost worden? Het begin is altijd de ellende waarin de mens zichzelf heeft gestort.
Die gezond zijn hebben immers de Medicijnmeester niet nodig?
Leert een ieder dit in dezelfde tijd en even diep?
Nee. Een kleine operatie als amandelen knippen daar hoeft een mens niet helemaal voor open worden gelegd, maar voor een grote operatie moet een mens wel een opengelegd worden, en dat is een meer pijnlijke zaak.
Niet allen even diep, maar in wel in hoofdzaken en in de volgorde, en verschillend in tijdsduur:
De moordenaar aan het kruis leerde deze zaken in een heel korte tijd, Paulus leerde dat in drie dagen, en anderen in een weg van vele jaren.
De zaken die geleerd worden zijn wel evenredig.
De diepte ervan vertaalt zich wel naar de dankbaarheid.
Iemand geeft 5 euro, of er iemand die je leven redt. Degene wiens leven wordt gered zal meer dankbaar zijn als die de 5 euro bezorgt.
Dankbaarheid en verlossing is daarom ook evenredig.
Is de ellendekennis dan een eenmalige tijd? Zo lees je vaak wel tussen de regels door. Eerst een korte tijd ellende, dan verlossing en dan dankbaarheid en dan is het af, men blijft dankbaar?
Nee dat is niet zo. Voor Gods kinderen is het een levensles. Een levenslange leerschool met maar drie vakken.
Waarom geeft de catechismus maar een beperkt aantal zondagen aan de ellende?
Een voorbeeld: De aardbeving in Marokko, daarvan hebben we allen wel gehoord. Hoe lang duurde die aardbeving? Hooguit enkele minuten. Maar de schade te herstellen duurt jarenlang. Zo is het ook met onze val, We vielen in één ogenblik, maar wat was er nodig om uit deze val te verlossen? Laten we zelf maar wat verder denken.
In grote lijnen was dit hoe ds. Zondag 1 vraag en antwoord 2 behandelde. Het was een heldere leerstellige uiteenzetting, maar tegelijk noodzakelijk om ook verder de bevindelijke zaken te leren kennen en herkennen als die gepredikt worden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Job »

-DIA- schreef: 18 sep 2023, 10:33 Morgendienst
JOHANNES 10:9
Ik ben de Deur; indien iemand door Mij ingaat, die zal behouden worden; en hij zal ingaan en uitgaan, en weide vinden.
CHRISTUS DE DEUR DER SCHAPEN
De prediking van die Deur
De ingang door die Deur
De zegen achter die Deur


Middagdienst
Leesdienst, preek van ds. E. Venema
RICHTEREN 13 5
Want zie, gij zult zwanger worden en een zoon baren, cop wiens hoofd geen scheermes zal komen; want dat knechtje zal een nazireeër Gods zijn, van moeders buik af; en hij zal beginnen Israël te verlossen uit der Filistijnen hand.
GODS BEMOEIENISSEN IN DONKERE DAGEN
1. Goddelijk bezoek
2. Goddelijk onderwijs
3. Goddelijke sterkte

Dit is de eerste preek van een serie preken over Simson

Avonddienst
ZONDAG 1 vr/antw. 2
Hoeveel stukken zijn u nodig te weten, opdat gij in deze troost zaliglijk leven en sterven moogt?
Drie stukken.
Ten eerste: hoe groot mijn zonden en ellende zijn.
Ten andere: hoe ik van al mijn zonden verlost worde.
En ten derde: hoe ik Gode voor zulke verlossing zal dankbaar zijn.

DE ENIGE TROOST EN DE DRIE STUKKEN
1. De noodzaak van deze stukken
2. De inhoud van deze stukken
3. De doorleving van deze stukken

Deze preek werd duidelijk en meer leerstellig behandeld. Om dit ook leerstellig te kennen is nodig om verder door de catechismus geleidt en onderwezen te worden.
Ik probeer met soms eigen woorden een korte samenvatting van deze preek te geven. Ik heb enkele puntjes opgetekend maar die vormen samen geen geheel, vandaar dat ik deze puntjes tot een eenheid probeer te maken door het verband ertussen te voegen in eigen woorden. Mocht ds. die onder ogen krijgen dan zou ik, indien ik iets misverstaan heb graag gecorrigeerd worden.
Korte samenvatting:
Drie stukken die de Heidelberger Catechismus noemt zijn Bijbels.
Voorbeeld: Psalm 130 of de brief van Paulus aan de Romeinen.
De brief aan de Romeinen kan een sleutel worden genoemd om geheel de Schrift recht te verstaan.
Voorbeeld:
Hoofdstuk 1-3: Hier wordt onze ongerechtigheid getekend.
Hoofdstuk 3-4 tekent het tekort van alle eigengerechtigheid.
Hoofdstuk 5 tekent ons Jezus’ Borggerechtigheid
Hoofdstuk 6 tekent ons de les van de heiligmaking
Hoofdstuk 7 Het leven van de heiligmaking
Hoofdstuk 8 is de slotsom, van wat in de hoofstukken 1 tot en met 7 is verhandeld.
Nu moet de vraag gesteld worden: Zijn we leerbaar?
Zijn we bang… Bang voor ontdekking? Hebben we onze eigen weg al vast gezet?
Geloven we, maar wat geloven we?
Jezus stuurt de rijke jongeling naar de wet, naar Mozes.
Wat was het doel van Mozes? Deze rijke jongeling zou eerst moeten leren dat hij de wet onmogelijk kon houden naar de eis van God.
Deed hij dat? Hij ging bedroefd weg.
De wet moet plaatsmaken voor Christus. Er kan geen plaats zijn voor Christus als ik door de werken van de wet aan Gods eis tracht te voldoen. Dan zullen we er achter komen dat we de wet nooit kunnen houden, maar dat de wet wel eist: Doe dat, en gij zult leven. Immers wil de mens door werken de zaligheid verdienen. Dat is wel de eis, maar erachter te komen dat dit nooit zal kunnen, en dat we de zonden enkel maar meer kunnen maken zal ons doen zien dat we nooit door de werken der wet zalig kunnen worden.
Willen we dit? Nu zijt wellekome? Nee, dat klopt niet, want Jezus is nooit welkom in een mens, dat past niet. Laten we dat lied dan ook nooit zingen.
Een mens is een vijand van genade. Een vijand om alleen uit vrije soevereine genade gezaligd te worden. Van zichzelf komt dan ook een mens nooit tot Jezus, die toch alleen de Weg, de Waarheid en het Leven is.
Was Jezus komst op de aarde niet voorbereid door Johannes? Om zich een toebereid volk te bereiden?
De prediking van Johannes was een scherpe wetspreding. De ploegschaar van de wet moet het hart openleggen. Dat is een pijnlijke les.
Drie stukken moeten gekend worden. Deze stukken moeten alle drie gekend worden en in dezelfde volgorde.
De catechismus leert de kenmerken. Er wordt wel eens schamper gedaan over een kenmerkenprediking.
Die verwekt ergernis en boosheid, en vooral bij de godsdienstige mens. Wat veroorzaakt deze afkeer en boosheid? Deze mensen horen dat er iets niet is zoals zij dit zeggen te hebben beleeft.
Als er dan doorgevraagd zou worden zouden ze ontdekt worden iets te missen. Daarom schuwen deze godsdienstige mensen een ontdekkende prediking.
Heel anders is dat bij hen die zichzelf wat kennen en er weet van hebben op weg en reis te zijn naar een grote eeuwigheid. Die mensen die iets kennen van de arglistigheid van hun eigen hart. Voor hen kan de prediking niet scherp genoeg zijn. Die weten immers dat zij zich maar eenmaal kunnen vergissen, en dat niet voor een tijd, maar voor een eeuwigheid.
Is de weg onvoorwaardelijk? Nee. Er is een weg van A naar B. Dat is de weg waarlangs God leidt.
Dit leidt tot ergernis van mensen die hieraan niet ontdekt zijn, die hun eigen hart niet kennen.
Deze mensen voelen wel dat ze iets missen als er naar die stukken gevraagd wordt. Dan komt openbaar dat ze ergens overheen zijn gesprongen maar die mensen geven dat niet zomaar toe, want die willen hun bekering ophouden. Of ze moesten toegeven dat ze ergens mis zijn geweest.

Het nut van de catechismus, dat is dat alles op z’n plek staat.
Een voorbeeld van de weg van de Kerk. Als je van de pastorie naar de kerk loopt kom je verschillende dingen tegen.
Die weg is beken in deze plaats. Herkenbaar als men die weg loopt: die winkel, die school, dat huis. Men kent het, en men zegt ziende de genoemde dingen: dit is toch de goede weg.
Maar als diezelfde weg getekend wordt in een andere plaats, ver van deze plaats, dan herkent die weg niet. Die winkel, die school, dat huis, het zegt hun niets, omdat hun die weg onbekend is.
In het eerste stuk zien we de herkenning van de weg die getekend is. Dat kan dus ter bemoediging zijn van wandelaars op die weg, als ze de zaken zien waarlangs ze geleid worden, en die hun geleerd zijn, en die hun getekend zijn.
Leert ieder dat dan in dezelfde orde? Ja, allemaal. Kent iemand geen ellende, waar moet die dan van verlost worden? Het begin is altijd de ellende waarin de mens zichzelf heeft gestort.
Die gezond zijn hebben immers de Medicijnmeester niet nodig?
Leert een ieder dit in dezelfde tijd en even diep?
Nee. Een kleine operatie als amandelen knippen daar hoeft een mens niet helemaal voor open worden gelegd, maar voor een grote operatie moet een mens wel een opengelegd worden, en dat is een meer pijnlijke zaak.
Niet allen even diep, maar in wel in hoofdzaken en in de volgorde, en verschillend in tijdsduur:
De moordenaar aan het kruis leerde deze zaken in een heel korte tijd, Paulus leerde dat in drie dagen, en anderen in een weg van vele jaren.
De zaken die geleerd worden zijn wel evenredig.
De diepte ervan vertaalt zich wel naar de dankbaarheid.
Iemand geeft 5 euro, of er iemand die je leven redt. Degene wiens leven wordt gered zal meer dankbaar zijn als die de 5 euro bezorgt.
Dankbaarheid en verlossing is daarom ook evenredig.
Is de ellendekennis dan een eenmalige tijd? Zo lees je vaak wel tussen de regels door. Eerst een korte tijd ellende, dan verlossing en dan dankbaarheid en dan is het af, men blijft dankbaar?
Nee dat is niet zo. Voor Gods kinderen is het een levensles. Een levenslange leerschool met maar drie vakken.
Waarom geeft de catechismus maar een beperkt aantal zondagen aan de ellende?
Een voorbeeld: De aardbeving in Marokko, daarvan hebben we allen wel gehoord. Hoe lang duurde die aardbeving? Hooguit enkele minuten. Maar de schade te herstellen duurt jarenlang. Zo is het ook met onze val, We vielen in één ogenblik, maar wat was er nodig om uit deze val te verlossen? Laten we zelf maar wat verder denken.
In grote lijnen was dit hoe ds. Zondag 1 vraag en antwoord 2 behandelde. Het was een heldere leerstellige uiteenzetting, maar tegelijk noodzakelijk om ook verder de bevindelijke zaken te leren kennen en herkennen als die gepredikt worden.
Leerzaam DIA, en treffende voorbeelden!
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Zeeuw »

Gisteren bediening van het Heilig Avondmaal. De tekst kwam uit Mattheus 9. Met als punten en thema:

Thema: De Heere Jezus ontvangt een onreine

1. Ze is ongeschikt om tot de Heere Jezus te gaan
2. Ze komt omdat alleen de Heere Jezus haar kan helpen
3. De Heere Jezus ontvangt haar en helpt haar

Heerlijk om weer met veel mensen aan Zijn tafel te mogen. Zeker na een voorbereidingsweek waarin weer alles erop af kwam, zo goed om Zijn genade te mogen ervaren.
Gerardus2
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 jun 2023, 19:26

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Gerardus2 »

Zeeuw schreef: 18 sep 2023, 14:03 Gisteren bediening van het Heilig Avondmaal. De tekst kwam uit Mattheus 9. Met als punten en thema:

Thema: De Heere Jezus ontvangt een onreine

1. Ze is ongeschikt om tot de Heere Jezus te gaan
2. Ze komt omdat alleen de Heere Jezus haar kan helpen
3. De Heere Jezus ontvangt haar en helpt haar

Heerlijk om weer met veel mensen aan Zijn tafel te mogen. Zeker na een voorbereidingsweek waarin weer alles erop af kwam, zo goed om Zijn genade te mogen ervaren.
Mooi om te lezen, geeft mij weer moed na een karige zondag.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Job »

Gerardus2 schreef: 18 sep 2023, 17:19
Zeeuw schreef: 18 sep 2023, 14:03 Gisteren bediening van het Heilig Avondmaal. De tekst kwam uit Mattheus 9. Met als punten en thema:

Thema: De Heere Jezus ontvangt een onreine

1. Ze is ongeschikt om tot de Heere Jezus te gaan
2. Ze komt omdat alleen de Heere Jezus haar kan helpen
3. De Heere Jezus ontvangt haar en helpt haar

Heerlijk om weer met veel mensen aan Zijn tafel te mogen. Zeker na een voorbereidingsweek waarin weer alles erop af kwam, zo goed om Zijn genade te mogen ervaren.
Mooi om te lezen, geeft mij weer moed na een karige zondag.
Ja? Had de Heere geen Woord voor je?
Gerardus2
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 jun 2023, 19:26

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Gerardus2 »

Job schreef: 18 sep 2023, 18:41
Gerardus2 schreef: 18 sep 2023, 17:19
Zeeuw schreef: 18 sep 2023, 14:03 Gisteren bediening van het Heilig Avondmaal. De tekst kwam uit Mattheus 9. Met als punten en thema:

Thema: De Heere Jezus ontvangt een onreine

1. Ze is ongeschikt om tot de Heere Jezus te gaan
2. Ze komt omdat alleen de Heere Jezus haar kan helpen
3. De Heere Jezus ontvangt haar en helpt haar

Heerlijk om weer met veel mensen aan Zijn tafel te mogen. Zeker na een voorbereidingsweek waarin weer alles erop af kwam, zo goed om Zijn genade te mogen ervaren.
Mooi om te lezen, geeft mij weer moed na een karige zondag.
Ja? Had de Heere geen Woord voor je?
Jammer maar de preken die ik hoorde leken meer op bijbelontleding, dan evangelieverkondiging. Heb gisteravond nog wel een mooie preek digitaal beluisterd over psalm 46 vers 2: God is ons een Toevlucht en Sterkte; Hij is krachtelijk bevonden een Hulp in benauwdheden. Kijk en dat geeft dan wel weer geestelijk voedsel voor de komende week.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Nasrani »

Soms heb je van die zondagen die er uit springen...
Aankomende zondag is het heilig avondmaal, in plaats van 1 hadden we 2 voorbereidingsdiensten:
1e dienst(gastpredikant):
Schriftlezing: Hooglied 2:8-17
Tekst: Hooglied 2: 15-17
Leven als Bruid van de hemelse Bruidegom
1. Verstoring van Zijn liefde (vers 15)
2. Verzekerd van Zijn liefde (vers 16)
3. Verlangen naar Zijn komst (vers 17)

2e dienst:
Schriftlezing: 1 Johannes 4
Tekst: 1 Johannes 4: 9
Thema: God is liefde

En met de eerste dienst van vorige week zondag hebben we 3 voorbereidingsdiensten gehad.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Arja »

Morgendienst refomatorische baptistengemeente
Avonddienst - Romeinen 6 : 11 ds. H. Russcher
https://www.youtube.com/watch?v=b3_dcMg4CgI

Ik vond vooral de avonddienst leerzaam.
En voor mezelf heb ik Psalm 121 gelezen van C.H. Spurgeon.
Heel mooi, ook de toevoeging van citaten van andere "oude vaders" achter zijn verhandeling.
Plaats reactie