Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18727
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door helma »

Over eenheid gesproken...
Predikanten samen in de goot.

https://www.rd.nl/artikel/1034572-twee- ... vallen-weg
Piet Puk
Berichten: 5459
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Piet Puk »

Hoopvol schreef: 15 sep 2023, 16:59
gallio schreef: 15 sep 2023, 16:57
Piet Puk schreef: 15 sep 2023, 16:31 4e/5e gebod. Het lijkt me dat wanneer je jezelf als lid aan een gemeente verbindt dat met het 'naarstig opkomen tot de gemeente' niet bedoeld word een andere gemeente. Ik denk dat je ook niets anders kan dan in te grijpen als kerkenraad. Als je het niet doet, kan iedereen dit onbelemmerd gaan doen en is dit schadelijk voor de kerkelijke gemeente.

Daarnaast begeef je jezelf niet onder het opzicht van degenen die over je gesteld zijn
Het lijkt me toch dat je niet te snel moet denken over censuur, ingrijpen, enz. Jij komt me behoorlijk 'trigger happy' over om het zo maar te zeggen; zo van je doet niet precies wat ik wil dus ik zal je wel even dwingen om naar mij te luisteren....
Eens, het censuur is geen straf maar geneesmiddel.
Jullie hebben beiden gelijk. Het kwam vanuit mij niet over als 'geneesmiddel'. In principe begint de censuur met vermanen, en die zal toegepast moeten worden. De kerkenraad kan hier niet blijven toekijken. Zeker wanneer dit zo openbaar word gemaakt
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Nasrani »

helma schreef: 15 sep 2023, 17:05 Over eenheid gesproken...
Predikanten samen in de goot.

https://www.rd.nl/artikel/1034572-twee- ... vallen-weg
Ja mooi. Ken ze allebei en zie het al helemaal voor me hoe dat is gegaan..
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Hoopvol
Berichten: 1306
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Hoopvol »

helma schreef: 15 sep 2023, 17:05 Over eenheid gesproken...
Predikanten samen in de goot.

https://www.rd.nl/artikel/1034572-twee- ... vallen-weg
Top, dit is geweldig!
HHR
Berichten: 988
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door HHR »

Erg leuk geschreven inderdaad.
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door CvdW »

Piet Puk schreef: 15 sep 2023, 17:31
Hoopvol schreef: 15 sep 2023, 16:59
gallio schreef: 15 sep 2023, 16:57
Piet Puk schreef: 15 sep 2023, 16:31 4e/5e gebod. Het lijkt me dat wanneer je jezelf als lid aan een gemeente verbindt dat met het 'naarstig opkomen tot de gemeente' niet bedoeld word een andere gemeente. Ik denk dat je ook niets anders kan dan in te grijpen als kerkenraad. Als je het niet doet, kan iedereen dit onbelemmerd gaan doen en is dit schadelijk voor de kerkelijke gemeente.

Daarnaast begeef je jezelf niet onder het opzicht van degenen die over je gesteld zijn
Het lijkt me toch dat je niet te snel moet denken over censuur, ingrijpen, enz. Jij komt me behoorlijk 'trigger happy' over om het zo maar te zeggen; zo van je doet niet precies wat ik wil dus ik zal je wel even dwingen om naar mij te luisteren....
Eens, het censuur is geen straf maar geneesmiddel.
Jullie hebben beiden gelijk. Het kwam vanuit mij niet over als 'geneesmiddel'. In principe begint de censuur met vermanen, en die zal toegepast moeten worden. De kerkenraad kan hier niet blijven toekijken. Zeker wanneer dit zo openbaar word gemaakt
Waar gaat het eigenlijk om? Betreffende persoon vertelt dat hij naar de kerk gaat. Als ik aangesproken zou worden, heb ik een vraag aan de kerkenraad. Wat hebt u gedaan met de woorden 'opdat zij een zijn'? Zo weet ik nog meer legitieme vragen te stellen.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Job »

Hoopvol schreef: 15 sep 2023, 15:40
Job schreef: 15 sep 2023, 13:43
MGG schreef: 15 sep 2023, 10:13
Simon0612 schreef: 15 sep 2023, 08:55
Precies dit ja. Zijn activistische manier van werken zou ook de mijne niet zijn. Daarnaast vind ik zijn ‘wegstreep’ tactiek ook heel erg kort door de bocht.
Het is wat kort door de bocht, maar hij benoemd wel terechte punten.
Zeker, maar een kerkelijke dwaaltocht rechtvaardigen door dat aan Gods leiding toe te schrijven, dat legt voor mij een schaduw over het geheel.
Je weet niet of hij echt geleid is. Je gelooft in ieder geval niet in de leiding zoals hij dit verwoord.
Stel dat hij echt geleid is, is het dan goed om die leiding in twijfel te trekken?
Ik geloof niet dat het bestaanbaar is om God voor ons kerkelijke wagentje te spannen wanneer we overstappen of shoppen. Vind dat de meest lelijke manier om zo'n stap te rechtvaardigen. Een soort vroom eind maken aan alle mogelijke tegenspraak. En nee, zoals je begrijpt geloof ik niet dat het Gods leiding is als je een gemeente verlaat waar Gods Woord getrouw gebracht wordt, zoals je van de GGiN zeker mag zeggen. Een ernstige zaak.
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door CvdW »

Hoeveel predikanten zijn er van kerkverband verwisseld?
HHR
Berichten: 988
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door HHR »

CvdW schreef: 15 sep 2023, 18:51 Hoeveel predikanten zijn er van kerkverband verwisseld?
Nou, inderdaad.
Moet je de serie Predikanten en Oefenaars eens lezen, of wat levensbeschrijvingen.
Er zijn er weinig die nooit van kerkverband zijn gewisseld.

Volgens mij zijn de OGG predikanten allemaal afkomstig vanuit een ander kerkverband.
Binnen de GG een heel fors aantal.
En binnen de HHK en CGK zijn het er ook niet weinig.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Tiberius »

Klopt. Bovendien krijg je nooit het hele plaatje van iemand in zo’n kort krantenartikel.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Job »

CvdW schreef: 15 sep 2023, 18:51 Hoeveel predikanten zijn er van kerkverband verwisseld?
Ja, dus?
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Psalm »

vriend-en-metgezel schreef: 14 sep 2023, 22:56
Psalm schreef: 14 sep 2023, 22:51 Ik heb ook gehoord dat het bezoeken van geloofstoerustingsavonden (in sommige gemeenten) sencurabel is geworden. Dat gaat wel erg ver.
Is dat geen broodje aap verhaal? Kerkrechtelijk kan dat toch helemaal niet? Voor censuur moet een van de geboden overtreden worden.
Ja, dat is een goede vraag. Persoon in kwestie vertelde mij dit. Hij wist te vertellen dat mensen dan niet meer aan het Heilig Avondmaal mochten.
Piet Puk
Berichten: 5459
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Piet Puk »

CvdW schreef: 15 sep 2023, 18:44
Piet Puk schreef: 15 sep 2023, 17:31
Hoopvol schreef: 15 sep 2023, 16:59
gallio schreef: 15 sep 2023, 16:57
Het lijkt me toch dat je niet te snel moet denken over censuur, ingrijpen, enz. Jij komt me behoorlijk 'trigger happy' over om het zo maar te zeggen; zo van je doet niet precies wat ik wil dus ik zal je wel even dwingen om naar mij te luisteren....
Eens, het censuur is geen straf maar geneesmiddel.
Jullie hebben beiden gelijk. Het kwam vanuit mij niet over als 'geneesmiddel'. In principe begint de censuur met vermanen, en die zal toegepast moeten worden. De kerkenraad kan hier niet blijven toekijken. Zeker wanneer dit zo openbaar word gemaakt
Waar gaat het eigenlijk om? Betreffende persoon vertelt dat hij naar de kerk gaat. Als ik aangesproken zou worden, heb ik een vraag aan de kerkenraad. Wat hebt u gedaan met de woorden 'opdat zij een zijn'? Zo weet ik nog meer legitieme vragen te stellen.
Volgens mij is juist zo'n vraag net niet wat verstaan word onder 'zich aan de terechtwijzing, vermaning en kerkelijke tucht wilt onderwerpen en onderworpen zult zijn'. Deze persoon verzuimt de diensten binnen de kerkelijke gemeente waar hij lid is, om elders te kerken. Als hij meent met de wolkkolom in Boskoop te zijn beland, is het zeker niet de weg van de Heere om lid te blijven in Gouda en te kerken in Boskoop
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door CvdW »

Ik begrijp dat het vastzit op het lidmaatschap. Iemand die geen lid is in Gouda kan kerken in Boskoop en in Boskoop ook geen lid zijn.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Orchidee »

Conclusie: overal en in elk kerkverband en/of gemeenten word 'gesjoemeld' met lidmaatschap van leden.
Net woord: perforatie word ruim en véél gebruikt.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie