Haha, hardcore? Hoe zijn die dan? Ik denk dat die categorie veel minder heeft met een forum en eindeloze discussies, en dat snap ik heel goed.Tiberius schreef: ↑08 sep 2023, 09:12Ik zeg niet dat men geen internet heeft, maar men gebruikt het wel anders.Simon0612 schreef: ↑08 sep 2023, 09:03Ik ken werkelijk geen OGG of GGiN gezin zonderTiberius schreef: ↑08 sep 2023, 08:39Ik ken die kerkverbanden van binnenuit.HHR schreef: ↑07 sep 2023, 23:22
Misschien dat GGiN en OGG minder serieus genomen worden in de rest van de geref gezindte?
En de GG is natuurlijk een bolwerk, die juist veel toe kan voegen in de breedte van de gezindte, maar dat vaak dus zelf niet wil.
Ik denk dat de discussie over leden aantallen niet zozeer over de aantallen gaan, maar meer om de achterliggende oorzaken.
De HHK is een verhaal apart idd. Maar als het gaat over verschillen, meningen en debatcultuur binnen een kerkverband gaat de HHK daar natuurlijk wel veel volwassener mee om.
Volgens mij komt dat omdat men in de GG meer kerkverbandgericht is en in de CGK en PKN meer gericht op de lokale gemeente/gemeenschap.
Veel GG'ers kennen hun kerkenraadsleden en minstens 50% van de predikanten (van hun kerkverband).
Bij de CGK en PKN weten velen niet eens wie er dit jaar in de kerkenraad zit, en ze kennen nauwelijks andere predikanten dan degenen die regelmatig bij hen voorgaan.
(Beide enigszins generaliserend gesproken natuurlijk).
Daardoor zijn CGK'ers en PKN'ers veel meer op lokale samenwerking gericht, waarbij het niet veel uitmaakt welke naambordje er op het kerkgebouw hangt.
Daaruit volgt ook wat jij (HHR) hierboven beschrijft, dat is het gevolg, niet de oorzaak m.i.
Neem bijvoorbeeld een discussie over een bijbelvertaling. In een CGK-gemeente wordt lokaal besloten welke bijbelvertaling men gaat gebruiken in de erediensten. Ze gaan echt niet eerst controleren wat men daar in Nunspeet van vindt. Terwijl dat in een GG-gemeente onbestaanbaar.
Hetzelfde zie je nu gebeuren bij de discussie over vrouwen in het ambt. Men voert in de CGK die discussie zelf wel, zonder zich veel van andere CGK-gemeenten aan te trekken. Hooguit wordt er hier en daar op de pauze-knop gedrukt, totdat de revisieverzoeken op de GS van 2024 zijn verwerkt, maar er zijn ook genoeg gemeenten die dat niet nodig vinden.
Wat de GGiN en de OGG betreft: die hebben dezelfde binding (of nog sterker) aan het kerkverband als bij de GG. Alleen hangt daar nog het beeld van 'internet is censurabel' rond, dus die gaan dat niet op een internet-forum bespreken (een enkeling daargelaten), maar op verjaardagen, enz.
internet. Misschien wat oudere mensen, maar dat lijkt me logisch. Als hebben velen ook een verbinding liggen tegenwoordig, al is het maar voor de kerktelefoon. Daarnaast over de transparantie, ik las een tijd geleden een artikel in het RD over transparantie tijdens de synode. Het viel me op dat de GGiN daarin transparanter was dan bijv. de GG en HHK. Ik moet het nog eens opzoeken.
Je ziet dat ook hier op het forum: er zijn nauwelijks GGiN'ers of OGG'ers; en die er zijn, zijn geen hardcore GGiN'ers of OGG'ers.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
-
- Verbannen
Het schijnt dat mensen zoals ik daar ook onder vallen. Het is me wel eens verweten, maar ik beschouw het sindsdien als een geuzennaam.Simon0612 schreef: ↑08 sep 2023, 09:19Haha, hardcore? Hoe zijn die dan? Ik denk dat die categorie veel minder heeft met een forum en eindeloze discussies, en dat snap ik heel goed.Tiberius schreef: ↑08 sep 2023, 09:12Ik zeg niet dat men geen internet heeft, maar men gebruikt het wel anders.Simon0612 schreef: ↑08 sep 2023, 09:03Ik ken werkelijk geen OGG of GGiN gezin zonderTiberius schreef: ↑08 sep 2023, 08:39
Ik ken die kerkverbanden van binnenuit.
Volgens mij komt dat omdat men in de GG meer kerkverbandgericht is en in de CGK en PKN meer gericht op de lokale gemeente/gemeenschap.
Veel GG'ers kennen hun kerkenraadsleden en minstens 50% van de predikanten (van hun kerkverband).
Bij de CGK en PKN weten velen niet eens wie er dit jaar in de kerkenraad zit, en ze kennen nauwelijks andere predikanten dan degenen die regelmatig bij hen voorgaan.
Daardoor zijn CGK'ers en PKN'ers veel meer op lokale samenwerking gericht, waarbij het niet veel uitmaakt welke naambordje er op het kerkgebouw hangt.
Daaruit volgt ook wat jij (HHR) hierboven beschrijft, dat is het gevolg, niet de oorzaak m.i.
Neem bijvoorbeeld een discussie over een bijbelvertaling. In een CGK-gemeente wordt lokaal besloten welke bijbelvertaling men gaat gebruiken in de erediensten. Ze gaan echt niet eerst controleren wat men daar in Nunspeet van vindt. Terwijl dat in een GG-gemeente onbestaanbaar.
Hetzelfde zie je nu gebeuren bij de discussie over vrouwen in het ambt. Men voert in de CGK die discussie zelf wel, zonder zich veel van andere CGK-gemeenten aan te trekken. Hooguit wordt er hier en daar op de pauze-knop gedrukt, totdat de revisieverzoeken op de GS van 2024 zijn verwerkt, maar er zijn ook genoeg gemeenten die dat niet nodig vinden.
Wat de GGiN en de OGG betreft: die hebben dezelfde binding (of nog sterker) aan het kerkverband als bij de GG. Alleen hangt daar nog het beeld van 'internet is censurabel' rond, dus die gaan dat niet op een internet-forum bespreken (een enkeling daargelaten), maar op verjaardagen, enz.
internet. Misschien wat oudere mensen, maar dat lijkt me logisch. Als hebben velen ook een verbinding liggen tegenwoordig, al is het maar voor de kerktelefoon. Daarnaast over de transparantie, ik las een tijd geleden een artikel in het RD over transparantie tijdens de synode. Het viel me op dat de GGiN daarin transparanter was dan bijv. de GG en HHK. Ik moet het nog eens opzoeken.
Je ziet dat ook hier op het forum: er zijn nauwelijks GGiN'ers of OGG'ers; en die er zijn, zijn geen hardcore GGiN'ers of OGG'ers.
Minder met een forum inderdaad, maar zeker niet met eindeloze discussies. Bezoeker maar eens een verjaardag van hardcorenden.Simon0612 schreef: ↑08 sep 2023, 09:19Haha, hardcore? Hoe zijn die dan? Ik denk dat die categorie veel minder heeft met een forum en eindeloze discussies, en dat snap ik heel goed.Tiberius schreef: ↑08 sep 2023, 09:12Ik zeg niet dat men geen internet heeft, maar men gebruikt het wel anders.Simon0612 schreef: ↑08 sep 2023, 09:03Ik ken werkelijk geen OGG of GGiN gezin zonderTiberius schreef: ↑08 sep 2023, 08:39
Ik ken die kerkverbanden van binnenuit.

Laten we het eens testen hier onder de gergemmers alhier: wie kent in één oogopslag deze predikant?

https://ibb.co/0rCMQKh
(Afbeeldingen plaatsen wil me maar niet lukken)
Edit: ik heb hem even voor je aangepast, Tib
Wat je moet doen is:
- met de rechtermuisknop op de afbeelding klikken
- kies dan 'Koppeling naar afbeelding' kopiëren.
- deze koppeling kan je tussen de img-code zetten.
Laatst gewijzigd door Job op 08 sep 2023, 09:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Moet ik eerst weten wat hardcorende zijn. Ik ben bang dat ik er geen (her)ken. Of ik moet er zelf een zijnTiberius schreef: ↑08 sep 2023, 09:24Minder met een forum inderdaad, maar zeker niet met eindeloze discussies. Bezoeker maar eens een verjaardag van hardcorenden.Simon0612 schreef: ↑08 sep 2023, 09:19Haha, hardcore? Hoe zijn die dan? Ik denk dat die categorie veel minder heeft met een forum en eindeloze discussies, en dat snap ik heel goed.Tiberius schreef: ↑08 sep 2023, 09:12Ik zeg niet dat men geen internet heeft, maar men gebruikt het wel anders.Simon0612 schreef: ↑08 sep 2023, 09:03
Ik ken werkelijk geen OGG of GGiN gezin zonder
Je ziet dat ook hier op het forum: er zijn nauwelijks GGiN'ers of OGG'ers; en die er zijn, zijn geen hardcore GGiN'ers of OGG'ers.![]()

Ds. C.G. van der StaaijJob schreef: ↑08 sep 2023, 09:29Laten we het eens testen hier onder de gergemmers alhier: wie kent in één oogopslag deze predikant?

Elon Musk
Dank!!Job schreef: ↑08 sep 2023, 09:29Laten we het eens testen hier onder de gergemmers alhier: wie kent in één oogopslag deze predikant?
Wat je moet doen is:
Ds. E. Musk?Job schreef: ↑08 sep 2023, 09:29Laten we het eens testen hier onder de gergemmers alhier: wie kent in één oogopslag deze predikant?
Wat je moet doen is:
Hoe je daarbij dat jij daaronder zou vallen;)?GerefGemeente-lid schreef: ↑08 sep 2023, 09:21Het schijnt dat mensen zoals ik daar ook onder vallen. Het is me wel eens verweten, maar ik beschouw het sindsdien als een geuzennaam.Simon0612 schreef: ↑08 sep 2023, 09:19Haha, hardcore? Hoe zijn die dan? Ik denk dat die categorie veel minder heeft met een forum en eindeloze discussies, en dat snap ik heel goed.Tiberius schreef: ↑08 sep 2023, 09:12Ik zeg niet dat men geen internet heeft, maar men gebruikt het wel anders.Simon0612 schreef: ↑08 sep 2023, 09:03
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Heeft dat ook niet te maken met een (compleet) verschillend en door de tijd en gebeurtenissen ontwikkeld denkmechanisme? Ik herken namelijk wel dergelijke verjaardagen al ga ik zelden naar verjaardagen. Bij mij overheerst de waardering voor het door mij verlaten kerkverband. Dat maakt mij voor de achterblijvers benaderbaar en ook nog enigzins prettig in de gesprekken.Tiberius schreef: ↑08 sep 2023, 09:24Minder met een forum inderdaad, maar zeker niet met eindeloze discussies. Bezoeker maar eens een verjaardag van hardcorenden.Simon0612 schreef: ↑08 sep 2023, 09:19Haha, hardcore? Hoe zijn die dan? Ik denk dat die categorie veel minder heeft met een forum en eindeloze discussies, en dat snap ik heel goed.Tiberius schreef: ↑08 sep 2023, 09:12Ik zeg niet dat men geen internet heeft, maar men gebruikt het wel anders.Simon0612 schreef: ↑08 sep 2023, 09:03
Je ziet dat ook hier op het forum: er zijn nauwelijks GGiN'ers of OGG'ers; en die er zijn, zijn geen hardcore GGiN'ers of OGG'ers.![]()
Jij bent dankbaar dat je niet bent zoals al die andere kerkverlaters? 

Wat betreft transparantie (kan HHK nog wat leren van GG en GGiN
):
P.s.: Ook de GGiN synode is open voor de mannelijke leden op comitézaken na.

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... pr18142319Protestantse Kerk in Nederland - PKN
Landelijke vergadering: generale synode.
Frequentie: twee keer per jaar meerdere dagen.
Laatste preses: ds. M. C. Batenburg.
Het moderamen (bestuur) geeft aan dat de scriba inhoudelijk leidinggeeft aan de PKN, dat is dr. R. de Reuver.
Openheid: open, op comitézaken na. De vergadering is te volgen via een livestream, er gelden geen voorwaarden voor verslaggeving, synodestukken staan online.
Hersteld Hervormde Kerk - HHK
Frequentie: meerdere keren per jaar.
Laatste preses: ds. R. W. Mulder.
Openheid: gesloten. Verslaggevers worden niet toegelaten. Na de vergadering verstuurt de scriba van de synode een persbericht met een samenvatting van de belangrijkste agendapunten, de opening en eventuele benoemingen.
Christelijke Gereformeerde Kerken - CGK
Frequentie: elke drie jaar meerdere dagen.
Laatste preses: ds. J. G. Schenau.
Openheid: open, op comitézaken na. Sinds de laatste synode zijn openbare zittingen te volgen via een livestream. Synodestukken worden voorafgaand aan de zittingen online geplaatst. Media kunnen accreditatie krijgen om vrij verslag te doen.
Gereformeerde Gemeenten - GG
Frequentie: elke drie jaar meerdere dagen.
Laatste preses: ds. P. Mulder.
Openheid: halfopen. Vergaderingen zijn openbaar voor leden van de Gereformeerde Gemeenten, comitézaken alleen voor ambtsdragers. RD-verslaggevers zijn na toestemming welkom, verslagen worden door het moderamen vooraf ingezien en eventueel aangepast.
Gereformeerde Gemeenten in Nederland - GGiN
Landelijke vergadering: synode.
Frequentie: eens per jaar.
Laatste preses: ds. A. van Voorden.
Openheid: halfopen, op comitézaken na. Een RD-verslaggever die lid is van het kerkverband, is na toestemming welkom. Het verslag wordt vooraf ingezien en eventueel aangepast door het moderamen.
Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland - OGGIN
Landelijke vergadering: synode.
Frequentie: elke twee jaar.
Laatste preses: ds. G. Gerritsen.
Openheid: gesloten. Verslaggevers zijn niet welkom. De algemeen secretaris van de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland verstuurt na de synodevergadering een verslag aan de pers.
P.s.: Ook de GGiN synode is open voor de mannelijke leden op comitézaken na.
Dat moet je er juist niet uit halen, kun je nog een ander soort vraag bedenken;)?
-
- Verbannen