Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Posthoorn »

Heb het boek ook ooit gelezen. Maar ik zag er echt niks in. :quoi
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door merel »

Posthoorn schreef: 29 aug 2023, 11:35 Heb het boek ook ooit gelezen. Maar ik zag er echt niks in. :quoi
Serieus? Onbegrijpelijk! Wat sprak jou niet aan?

Ik vind de boeken van Chaim Potok sowieso een aanrader, net zoals de boeken van Gabriel Garcia Marquez.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Anselmus »

merel schreef: 29 aug 2023, 21:51
Posthoorn schreef: 29 aug 2023, 11:35 Heb het boek ook ooit gelezen. Maar ik zag er echt niks in. :quoi
Serieus? Onbegrijpelijk! Wat sprak jou niet aan?

Ik vind de boeken van Chaim Potok sowieso een aanrader, net zoals de boeken van Gabriel Garcia Marquez.
Nou, ik heb Mijn naam is Ajer Lev jaren geleden eens gelezen, maar daar vond ik geen doorkomen aan. Misschien omdat kunst niet zo mijn interesse heeft? Door de enthousiaste reacties hier ben ik in Uitverkoren begonnen en die vind ik als een trein lezen terwijl ik ook weinig met sport heb. In dit boek zie ik het verhaal voor mijn ogen afspelen. Ik vind het boeiend geschreven tot nu toe. Geen idee waarom ik het eerdere boek niet mooi vond. Misschien toch nog eens een kans geven. Dus ik begrijp de opmerking van Posthoorn en van jou allebei.
Laatst gewijzigd door Anselmus op 29 aug 2023, 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Bonny »

Ik heb het ook gelezen (10-15 jaar terug?). Ik vond het geen aanrader. Beetje saai.
Nu bezig met een heel ander genre: De dag van de Jakhals van Frederick Forsythe. Toch maar eens meegenomen bij de kringloop.
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Posthoorn »

Aan het begin van het boek wordt er gesport, de rest van het boek alleen maar gepraat.
Laatst gewijzigd door Posthoorn op 30 aug 2023, 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door merel »

Anselmus schreef: 29 aug 2023, 22:22
merel schreef: 29 aug 2023, 21:51
Posthoorn schreef: 29 aug 2023, 11:35 Heb het boek ook ooit gelezen. Maar ik zag er echt niks in. :quoi
Serieus? Onbegrijpelijk! Wat sprak jou niet aan?

Ik vind de boeken van Chaim Potok sowieso een aanrader, net zoals de boeken van Gabriel Garcia Marquez.
Nou, ik heb Mijn naam is Ajer Lev jaren geleden eens gelezen, maar daar vond ik geen doorkomen aan. Misschien omdat kunst niet zo mijn interesse heeft? Door de enthousiaste reacties hier ben ik in Uitverkoren begonnen en die vind ik als een trein lezen terwijl ik ook weinig met sport heb. In dit boek zie ik het verhaal voor mijn ogen afspelen. Ik vind het boeiend geschreven tot nu toe. Geen idee waarom ik het eerdere boek niet mooi vond. Misschien toch nog eens een kans geven. Dus ik begrijp de opmerking van Posthoorn en van jou allebei.
Mijn naam is Ajer Lev is inderdaad de minst leuke, maar ik geniet van zijn schrijfstijl.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Jongere »

Posthoorn schreef: 30 aug 2023, 09:12 Aan het begin van het boek wordt er gesport, de rest van het boek alleen maar gepraat.
Zo lees je het boek wel heel oppervlakkig.
Het feit dat de vader ervoor kiest om te zwijgen tegen zijn zoon, en hem daardoor te leren wat lijden is, is een intrigerend en aangrijpend motief dat wel iets dieper gaat dan "alleen maar gepraat".
Zeker wanneer je het leest als een metafoor tegen de achtergrond van 'theologie na Auschwitz' en de Joodse worsteling daarmee: wat moet je als vader (lees: God) niet meer spreekt, maar zwijgt? Heeft Hij zijn kind (lees: volk) vergeten, opgegeven, of wil Hij in Zijn zwijgen een les leren?
De titel is dan ook niet voor niets "chosen": het Joodse volk is bij uitstek chosen, uitverkoren. Maar worstelt sinds de vorige eeuw in hevige mate met wat deze uitverkiezing betekent in het licht van de holocaust waarin God zweeg of leek te zwijgen.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door merel »

Jongere schreef: 30 aug 2023, 10:55
Posthoorn schreef: 30 aug 2023, 09:12 Aan het begin van het boek wordt er gesport, de rest van het boek alleen maar gepraat.
Zo lees je het boek wel heel oppervlakkig.
Het feit dat de vader ervoor kiest om te zwijgen tegen zijn zoon, en hem daardoor te leren wat lijden is, is een intrigerend en aangrijpend motief dat wel iets dieper gaat dan "alleen maar gepraat".
Zeker wanneer je het leest als een metafoor tegen de achtergrond van 'theologie na Auschwitz' en de Joodse worsteling daarmee: wat moet je als vader (lees: God) niet meer spreekt, maar zwijgt? Heeft Hij zijn kind (lees: volk) vergeten, opgegeven, of wil Hij in Zijn zwijgen een les leren?
De titel is dan ook niet voor niets "chosen": het Joodse volk is bij uitstek chosen, uitverkoren. Maar worstelt sinds de vorige eeuw in hevige mate met wat deze uitverkiezing betekent in het licht van de holocaust waarin God zweeg of leek te zwijgen.
Precies en met name het einde waarin de vader uitlegt waarom hij gekozen heeft voor deze opvoeding vond ik ontroerend om te lezen.

Ik ben op veler aanraden begonnen in de serie van de 7 zussen. Ik begrijp wel waarom deze serie zo'n hype geworden is, ze lezen erg makkelijk. je zit zo in het verhaal. De boeken hebben m.i. vrij weinig diepgang.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Anselmus »

merel schreef: 31 aug 2023, 07:46
Jongere schreef: 30 aug 2023, 10:55
Posthoorn schreef: 30 aug 2023, 09:12 Aan het begin van het boek wordt er gesport, de rest van het boek alleen maar gepraat.
Zo lees je het boek wel heel oppervlakkig.
Het feit dat de vader ervoor kiest om te zwijgen tegen zijn zoon, en hem daardoor te leren wat lijden is, is een intrigerend en aangrijpend motief dat wel iets dieper gaat dan "alleen maar gepraat".
Zeker wanneer je het leest als een metafoor tegen de achtergrond van 'theologie na Auschwitz' en de Joodse worsteling daarmee: wat moet je als vader (lees: God) niet meer spreekt, maar zwijgt? Heeft Hij zijn kind (lees: volk) vergeten, opgegeven, of wil Hij in Zijn zwijgen een les leren?
De titel is dan ook niet voor niets "chosen": het Joodse volk is bij uitstek chosen, uitverkoren. Maar worstelt sinds de vorige eeuw in hevige mate met wat deze uitverkiezing betekent in het licht van de holocaust waarin God zweeg of leek te zwijgen.
Precies en met name het einde waarin de vader uitlegt waarom hij gekozen heeft voor deze opvoeding vond ik ontroerend om te lezen.

Ik ben op veler aanraden begonnen in de serie van de 7 zussen. Ik begrijp wel waarom deze serie zo'n hype geworden is, ze lezen erg makkelijk. je zit zo in het verhaal. De boeken hebben m.i. vrij weinig diepgang.
Het boek heb ik trouwens uit. Ik vond het de moeite van het lezen waard en veel beter dan Asjer Lev. Ik ga nog een boek van Potok lezen, maar eerst even wat anders. Nog even kiezen wat ik van mijn stapeltje pak.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Brieven van Hieronymus (o. 347 - 420)
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Herman »

Het leven van Joannes Baptista Philibert. De titel komt uit Datheen, dus die kan ik niet onthouden.

Voor de geïnteresseerden onder ons. Koop het niet. Je mag het wel van mij lenen/hebben.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door -DIA- »

Herman schreef: 02 okt 2023, 09:51 Het leven van Joannes Baptista Philibert. De titel komt uit Datheen, dus die kan ik niet onthouden.

Voor de geïnteresseerden onder ons. Koop het niet. Je mag het wel van mij lenen/hebben.
Ik heb het boek ook. Maar ik begrijp uw reactie.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Herman »

-DIA- schreef: 02 okt 2023, 09:59
Herman schreef: 02 okt 2023, 09:51 Het leven van Joannes Baptista Philibert. De titel komt uit Datheen, dus die kan ik niet onthouden.

Voor de geïnteresseerden onder ons. Koop het niet. Je mag het wel van mij lenen/hebben.
Ik heb het boek ook. Maar ik begrijp uw rectie.
Er is heel fors in geknipt, begrijp ik. Dus de geestelijke zaken die ertoe doen, staan niet beschreven.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door -DIA- »

Herman schreef: 02 okt 2023, 10:04
-DIA- schreef: 02 okt 2023, 09:59
Herman schreef: 02 okt 2023, 09:51 Het leven van Joannes Baptista Philibert. De titel komt uit Datheen, dus die kan ik niet onthouden.

Voor de geïnteresseerden onder ons. Koop het niet. Je mag het wel van mij lenen/hebben.
Ik heb het boek ook. Maar ik begrijp uw rectie.
Er is heel fors in geknipt, begrijp ik. Dus de geestelijke zaken die ertoe doen, staan niet beschreven.
Daar heb ik niets van gemerkt. Kunt u zeggen wat er is geknipt? En mijn oprechte vraag is ook welke geestelijke zaken ertoe doen die niet beschreven staan? Kunt dat in het kort zeggen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Herman »

-DIA- schreef: 02 okt 2023, 10:46 Daar heb ik niets van gemerkt. Kunt u zeggen wat er is geknipt? En mijn oprechte vraag is ook welke geestelijke zaken ertoe doen die niet beschreven staan? Kunt dat in het kort zeggen?
Er staan drie dingen in. Ontdekking van dadelijke zonde, ontdekking aan de erfzonde, en een beleving van de mogelijkheid van zaligworden.

Voor de rest staat er weinig over het geestelijk leven van hemzelf in.
Plaats reactie