Ontwikkelingen HHK

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10612
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ad Anker »

refomart schreef:Stelling Ad: Ik beschouw de nadruk op de Evangeliekant niet als een grote zonde.
Antwoord: Niet gegeven, omdat er daarvoor te weinig ruimte op het forum is. Maar wat Wim hier stelt gaat echt heel ver. Het mag geen grote zonde zijn, maar de nadruk op de evangeliekant blijft in zijn woorden wel zonde. Geen grote, maar toch zonde.
Ik schrik hiervan! Ik reageer op Cyrillus die het over een zonde heeft en daar komt mijn reactie vandaan. Jij gaat met mijn opmerking een hele rare kant uit. Maar dat is aan jou. Waarom je me dan ook nog Wim gaat noemen is ook raadselachtig.
HersteldHervormd
Berichten: 6139
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door HersteldHervormd »

2e Hans schreef: 28 jul 2023, 18:18
HersteldHervormd schreef: 28 jul 2023, 16:54
2e Hans schreef: 28 jul 2023, 15:24
refomart schreef: 28 jul 2023, 13:57
Het verwijt dat ik zwart-wit zou denken werp ik ver van me. Naar mijn stellige overtuiging denk en schrijf ik heel genuanceerd. Soms zelfs iets teveel meegaand.
De Bijbel zelf is zwart - wit in haar openbaring. Het is behouden of niet behouden. Ik dacht dat een derde weg op dit forum altijd heeft gegolden als iets ketters.
Dat mij toch dit verwijt wordt gemaakt bevestigd mij dus in de opvatting dat ik in het Bijbelse spoor ga.
Hoe vaker ik deze tekst lees, hoe meer ik me verbaas. Het komt op mij geheel niet genuanceerd en meegaand over. Ik vind het niet heel christelijk qua toonzetting als iemand zo overtuigd is van zichzelf en het gaan in Bijbels spoor. Wellicht ook een kwestie van smaak, ik ben er nog niet uit. Iets minder hoogdravend leest voor mij prettiger.
Ik wil niet bijdehand doen, maar zo gaat het al eeuwen. En het zal door blijven gaan tot de jongste dag.
Dus gaan we er in berusten? 😀Moeten we het normaal gaan vinden? Ik weet meer zaken die door blijven gaan tot de jongste dag, maar wat kan/moet ik daarmee? Heeft u tips?
Het is confronterend dat de kerk op aarde continu in strijd is. Dat bedoel ik eigenlijk.
Ik heb geen tips, ik weet dat er geen oplossing is, de oplossing zal er zijn als de jongste dag aanbreekt, dan is er geen strijd meer. De Heere wil wel rust geven als je de strijd ervaart.

Ik heb regelmatig deze strijd gehad tijdens de onrust rondom dr. van den Brink. Ik werd daar zo verdrietig van. Even los van mijn persoonlijke visie in deze kwestie.

Oh ja, en zeg maar u, ik ben eerder het jongste lid hier dan de oudste.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Hoopvol
Berichten: 1308
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Hoopvol »

HersteldHervormd schreef: 28 jul 2023, 22:21
Oh ja, en zeg maar u, ik ben eerder het jongste lid hier dan de oudste.
Ik schat @Geytenbeekje jonger dan jou.
MGG
Berichten: 3584
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door MGG »

Hoopvol schreef: 28 jul 2023, 22:25
HersteldHervormd schreef: 28 jul 2023, 22:21
Oh ja, en zeg maar u, ik ben eerder het jongste lid hier dan de oudste.
Ik schat @Geytenbeekje jonger dan jou.
Ik schat Mauries06 als 16-17 in. (Mogelijk is mijn interpretatie van 06 fout.)
HersteldHervormd
Berichten: 6139
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door HersteldHervormd »

Hoopvol schreef: 28 jul 2023, 22:25
HersteldHervormd schreef: 28 jul 2023, 22:21
Oh ja, en zeg maar u, ik ben eerder het jongste lid hier dan de oudste.
Ik schat @Geytenbeekje jonger dan jou.
Even oud volgens mij.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
DDD
Berichten: 28834
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door DDD »

Zo heel jong is Geytenbeekje niet hoor. Maar hij behoort nog niet tot de middelbaren van leeftijd, laat staan tot de 45-plussers.
2e Hans
Berichten: 177
Lid geworden op: 12 aug 2022, 12:25

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door 2e Hans »

HersteldHervormd schreef: 28 jul 2023, 22:21
2e Hans schreef: 28 jul 2023, 18:18
HersteldHervormd schreef: 28 jul 2023, 16:54
2e Hans schreef: 28 jul 2023, 15:24

Hoe vaker ik deze tekst lees, hoe meer ik me verbaas. Het komt op mij geheel niet genuanceerd en meegaand over. Ik vind het niet heel christelijk qua toonzetting als iemand zo overtuigd is van zichzelf en het gaan in Bijbels spoor. Wellicht ook een kwestie van smaak, ik ben er nog niet uit. Iets minder hoogdravend leest voor mij prettiger.
Ik wil niet bijdehand doen, maar zo gaat het al eeuwen. En het zal door blijven gaan tot de jongste dag.
Dus gaan we er in berusten? 😀Moeten we het normaal gaan vinden? Ik weet meer zaken die door blijven gaan tot de jongste dag, maar wat kan/moet ik daarmee? Heeft u tips?
Het is confronterend dat de kerk op aarde continu in strijd is. Dat bedoel ik eigenlijk.
Ik heb geen tips, ik weet dat er geen oplossing is, de oplossing zal er zijn als de jongste dag aanbreekt, dan is er geen strijd meer. De Heere wil wel rust geven als je de strijd ervaart.

Ik heb regelmatig deze strijd gehad tijdens de onrust rondom dr. van den Brink. Ik werd daar zo verdrietig van. Even los van mijn persoonlijke visie in deze kwestie.

Oh ja, en zeg maar u, ik ben eerder het jongste lid hier dan de oudste.
Volgens mij is er altijd een oplossing: liefde!
En dat is er op de jongste dag volmaakt. Ondertussen moeten we hier op aarde het ook met elkaar zien uit te houden en liefst nog iets meer dan dat: liefhebben als jezelf.

Leeftijd interesseert me niet: in het licht van de eeuwigheid sowieso niet belangrijk. Daarnaast is dit een forum, dus zijn we behoorlijk anoniem. Mijn leeftijd zeg ik ook niet (volgens mij is dat voor de meeste onderwerpen niet van belang).
HersteldHervormd
Berichten: 6139
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door HersteldHervormd »

2e Hans schreef: 28 jul 2023, 22:59 Volgens mij is er altijd een oplossing: liefde!
En dat is er op de jongste dag volmaakt. Ondertussen moeten we hier op aarde het ook met elkaar zien uit te houden en liefst nog iets meer dan dat: liefhebben als jezelf.

Leeftijd interesseert me niet: in het licht van de eeuwigheid sowieso niet belangrijk. Daarnaast is dit een forum, dus zijn we behoorlijk anoniem. Mijn leeftijd zeg ik ook niet (volgens mij is dat voor de meeste onderwerpen niet van belang).
Ik zeg nergens dat het prima gaat hoor op aarde. Ik zeg ook nergens dat je je er maar bij neer moet leggen. Ik zeg wel dat in de 1e plaats de Bijbel ons leert dat wij alleen zondig en slecht zijn en in de 2e plaats hebben we de geschiedenis niet mee, de problematieken in de kerk zijn er al sinds de eerste christengemeentes. Geen idee waarom ik dit wil verduidelijken, misschien omdat je niet inhoudelijk reageert.

Anoniem is in deze relatief. Ik wilde alleen duidelijk maken dat je mij best met je aan mag spreken.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
2e Hans
Berichten: 177
Lid geworden op: 12 aug 2022, 12:25

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door 2e Hans »

HersteldHervormd schreef: 28 jul 2023, 23:16
2e Hans schreef: 28 jul 2023, 22:59 Volgens mij is er altijd een oplossing: liefde!
En dat is er op de jongste dag volmaakt. Ondertussen moeten we hier op aarde het ook met elkaar zien uit te houden en liefst nog iets meer dan dat: liefhebben als jezelf.

Leeftijd interesseert me niet: in het licht van de eeuwigheid sowieso niet belangrijk. Daarnaast is dit een forum, dus zijn we behoorlijk anoniem. Mijn leeftijd zeg ik ook niet (volgens mij is dat voor de meeste onderwerpen niet van belang).
Ik zeg nergens dat het prima gaat hoor op aarde. Ik zeg ook nergens dat je je er maar bij neer moet leggen. Ik zeg wel dat in de 1e plaats de Bijbel ons leert dat wij alleen zondig en slecht zijn en in de 2e plaats hebben we de geschiedenis niet mee, de problematieken in de kerk zijn er al sinds de eerste christengemeentes. Geen idee waarom ik dit wil verduidelijken, misschien omdat je niet inhoudelijk reageert.

Anoniem is in deze relatief. Ik wilde alleen duidelijk maken dat je mij best met je aan mag spreken.
Laten we teruggaan naar het onderwerp. Er staan nog wat berichten open voor refomart. Ik krijg geen reactie/antwoord van refomart.

Verder weet ik eigenlijk niet echt hoe de HHK zich ontwikkelt en of de ontwikkelingen positief zijn of juist niet… Iets minder breed dan de PKN, maar ook grote verschillen per gemeente volgens mij.
refomart
Inactief
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 dec 2022, 10:33

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door refomart »

2e Hans schreef: 29 jul 2023, 09:37 Laten we teruggaan naar het onderwerp. Er staan nog wat berichten open voor refomart. Ik krijg geen reactie/antwoord van refomart.
Is niet correct. Gisteren heb ik je een mail gestuurd.
Als ik een onderwerp op het forum niet wil bespreken, dan houd ik mij daaraan.

En het afbranden van mijn wijze denkwijze te verklaren als een gesprek met een ander vind ik echt heel apart.
Ik heb het in dit gesprek wel weer even gehad.
2e Hans
Berichten: 177
Lid geworden op: 12 aug 2022, 12:25

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door 2e Hans »

Beste refomart, Geen enkele mail of reactie heb ik van u ontvangen, niet op mijn opmerkingen over uw post en niet op mijn vraag om uitleg over:

“Omdat het op dit forum niet vrij staat te spreken over laat ik het nu ook aanduiden met de evangelische kant, zal ik daarop niet ingaan.”

Dat is jammer, maar gezien uw laatste reacties naar anderen neem ik er genoegen mee.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12083
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Herman »

Linkjes zonder toelichting of concrete vraag zijn niet erg behulpzaam op dit forum.
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ouddorp »

Fijn dat er een nieuwe gemeente wordt gesticht. Hopelijk gaat dit niet ten koste van bestaande gemeenten in het dorp.

https://www.rd.nl/artikel/1031542-nunsp ... e-gemeente
HersteldHervormd
Berichten: 6139
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door HersteldHervormd »

Ouddorp schreef: 22 aug 2023, 10:43 Fijn dat er een nieuwe gemeente wordt gesticht. Hopelijk gaat dit niet ten koste van bestaande gemeenten in het dorp.

https://www.rd.nl/artikel/1031542-nunsp ... e-gemeente
Natuurlijk gaat dat wel ten kosten van de andere gemeentes, maar is dat erg? Ik denk het niet.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie