Bidden om bekering

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Bidden om bekering

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bertiel schreef: 21 aug 2023, 14:41 als we enkel reageren zoals GG reageert, dan heb je een kerk vol mensen die met de armen over elkaar zitten af te wachten.
Als God tot je nadert zul je altijd in actie komen Of je gaat op zoek of je verhardt jezelf. En als je gaat zoeken kom je er achter dat God het was die het zoeken werkte...
Als we enkel de visie van @Lies en @Cyrillus volgen krijg je een kerk vol met activistische mensen die op on-Bijbelse gronden zich bedriegen voor de eeuwigheid, omdat ze zich zélf hebben bekeerd, zonder dat Christus ooit begonnen is én zonder dat er ooit sprake was van kennis van zonde en ongerechtigheid.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
tja
Berichten: 277
Lid geworden op: 14 feb 2023, 07:51

Re: Bidden om bekering

Bericht door tja »

GerefGemeente-lid schreef: 21 aug 2023, 14:32
Cyrillus schreef: 21 aug 2023, 14:28
GerefGemeente-lid schreef: 21 aug 2023, 14:06
Lies schreef: 21 aug 2023, 13:57 Het is actie van mijn kant. Ik sluit een verbond met God. Als ik aan Zijn voorwaarden voldoe, doet God het van Zijn kant en zegent Hij ons met kostbare beloften.
Wat een dwaling. Er is geen goed in de mens. Het is altijd vanuit het welbehagen Gods. Er kan geen nagelschrap van de mens bij.
Welkom Lies, ik hoop dat hier vindt wat je zoekt. En gergemlid: zij begrijp wellicht beter wat het actieve woord 'bekering' inhoudt dan jij.
Nogmaals: wij kunnen vanuit onszelf niets pakken en aangrijpen. Alleen het door Christus in het hart geschonken geloof kan dat. Dat is geen daad van de mens, maar het vrije en soevereine vanuit het welbehagen Gods.
Dan kan Lies achteraf concluderen dat het geschonken is. De kant van de medaille waar een mens tegenaan kijkt is dat hij simpelweg in beweging komt.

Net zoals met een waterkraan. Als je eraan draait gaat het water lopen. Daar zit inderdaad een hele techniek achter. Of je die techniek wel of nier kent is niet direct nodig om water te krijgen. Sommige zijn zo verwonderd over de techniek van het waternet dat ze niet aan de kraan durven te draaien. (Voorbeeld heb ik ergens geleend)

Hallo Lies. Welkom hier
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Bidden om bekering

Bericht door Cyrillus »

GerefGemeente-lid schreef: 21 aug 2023, 14:44
Bertiel schreef: 21 aug 2023, 14:41 als we enkel reageren zoals GG reageert, dan heb je een kerk vol mensen die met de armen over elkaar zitten af te wachten.
Als God tot je nadert zul je altijd in actie komen Of je gaat op zoek of je verhardt jezelf. En als je gaat zoeken kom je er achter dat God het was die het zoeken werkte...
Als we enkel de visie van @Lies en @Cyrillus volgen krijg je een kerk vol met activistische mensen die op on-Bijbelse gronden zich bedriegen voor de eeuwigheid, omdat ze zich zélf hebben bekeerd, zonder dat Christus ooit begonnen is én zonder dat er ooit sprake was van kennis van zonde en ongerechtigheid.
Laten we eens zien of de beweringen van gergemlid correct zijn:
1) @Lies laat zien dat Jezus moet beginnen, citaat
‘Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop. Indien iemand naar mijn stem hoort en de deur opent, Ik zal bij hem binnenkomen en maaltijd met hem houden en hij met Mij.’
‭‭Openbaring‬ ‭3‬:‭20‬ ‭NBG51‬‬
Het is aan mij om de deur open te doen als er geklopt wordt.
2) @Lies laat zien dat er zondebesef is, citaat
Daarna komt bijv. ‘Legt dan af alle kwaadwilligheid, alle bedrog, huichelarij, afgunst en alle kwaadsprekerij, en verlangt als pasgeboren kinderen naar de redelijke, onvervalste melk, opdat gij daardoor moogt opwassen tot zaligheid, indien gij geproefd hebt, dat de Here goedertieren is.’
‭‭1 Petrus‬ ‭2‬:‭1‬-‭3‬ ‭NBG51‬‬
3)@Lies heeft zich bekeert, zij heeft immers de deur opengedaan.

gergem-lid, Ik wil je dringend aanraden om eerst na te denken voor je onzinnige dingen zegt. Is dit ook zoals je nieuwe leden in je kerk 'verwelkomt'?
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Bidden om bekering

Bericht door Arja »

Welkom op het forum @Lies. Wat erg dat je man is overleden. En ja! Dat is zo waar: het werk van de Heilige Geest is alles veranderend (dit als reactie op dat je zegt dat je man "de meest liefdevolle man was, dank zij het werk van de Heilige Geest".

Ik wens je veel wijsheid toe hier op het forum. En mooie contacten natuurlijk :tilt
Lies
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 aug 2023, 12:48

Re: Bidden om bekering

Bericht door Lies »

Jezus klopt aan de deur. Dat is Zijn liefdevolle trekken aan mij. Maar alles is vrijwillig. Ik kan de deur open doen. Er staat dan dat God en Jezus maaltijd met mij houden.

En ja. Er was duidelijk zondebesef. Ik maakte ruzie met mijn broertje. En God gaf mij de kracht om dit niet meer te doen en we werden vanaf dat moment vriendjes. Ik herinner me dat ik vier jaar was en iets gedaan had wat niet goed was. Ik vouwde midden op straat (ik was aan het rolschaatsen) mijn handen en mijn ogen dicht en vroeg God om vergeving. En ik heb ongehoorzaamheid gezien bij mijzelf. Je bekeerd je niet alleen tot God, maar je bekeerd je ook van de zonden die je bij jezelf ontdekt. Er komt een nieuw leven.

Er staat: wie niet haat zijn vader of moeder enz. “En zelfs zijn eigen leven” kan mijn discipel niet zijn. Ik moet dus de zonde haten. (Zonde is eigen wil. Jezus zei, niet mijn wil, maar Uw wil geschiede)

Maar nu heb ik een vraag. Mijn broers en zussen zijn allemaal naar de kerk gegaan waar hun man of vrouw naartoe gingen. Er was dus een verscheidenheid aan geloof binnen ons gezin. Ik heb dus verschillende kerkdiensten meegemaakt. Bij huwelijken. Bij kinderdoop en volwassendoop enz.

Nu is er één tekst die voor mij zo belangrijk is. Maar ik hoor hier nooit ergens over spreken, behalve waar ik naartoe ga. En dat is:

‘Daar wij dan, broeders, volle vrijmoedigheid bezitten om in te gaan in het heiligdom door het bloed van Jezus, langs de nieuwe en levende weg, die Hij ons ingewijd heeft, door het voorhangsel, dat is, zijn vlees,’
‭‭Hebreeën‬ ‭10‬:‭19‬-‭20‬ ‭NBG51‬‬

Statenvertaling.

‘Dewijl wij dan, broeders, vrijmoedigheid hebben, om in te gaan in het heiligdom door het bloed van Jezus, Op een versen en levenden weg, welken Hij ons ingewijd heeft door het voorhangsel, dat is, door Zijn vlees;’
‭‭HEBREEËN‬ ‭10‬:‭19‬-‭20‬ ‭SV-RJ‬‬

Jezus heeft een nieuwe en levende weg ingewijd, waarop wij Hem na mogen volgen. Deze weg gaat door het voorhangsel (tussen het Heilige en het Heiligdom) de weg gaat dus tot in het Heiligdom. Door “het vlees” van Jezus.

‘Haar hebben wij als een anker der ziel, dat veilig en vast is, en dat reikt tot binnen het voorhangsel, waarheen Jezus voor ons als voorloper is binnengegaan naar de ordening van Melchisedek hogepriester geworden in eeuwigheid.’
‭‭Hebreeën‬ ‭6‬:‭19‬-‭20‬ ‭NBG51‬‬

‘Welke wij hebben als een anker der ziel, hetwelk zeker en vast is, en ingaat in het binnenste van het voorhangsel; Daar de Voorloper voor ons is ingegaan, namelijk Jezus, naar de ordening van Melchizédek, een Hogepriester geworden zijnde in der eeuwigheid.’
‭‭HEBREEËN‬ ‭6‬:‭19‬-‭20‬ ‭SV-RJ‬‬

Jezus was dus een voorloper. Daarom is het ook zo belangrijk om:

(Lees in context)

‘(Dit alles) om Hem te kennen en de kracht zijner opstanding en de gemeenschap aan zijn lijden, of ik, aan zijn dood gelijkvormig wordende, zou mogen komen tot de opstanding uit de doden. Niet, dat ik het reeds zou verkregen hebben of reeds volmaakt zou zijn, maar ik jaag ernaar, of ik het ook grijpen mocht, omdat ík ook door Christus Jezus gegrepen ben. Broeders, ik voor mij acht niet, dat ik het reeds gegrepen heb, maar één ding (doe ik): vergetende hetgeen achter mij ligt en mij uitstrekkende naar hetgeen vóór mij ligt, jaag ik naar het doel, om de prijs der roeping Gods, die van boven is, in Christus Jezus. “Laten wij dan allen, die volmaakt zijn, aldus gezind zijn.” En indien gij op enig punt anders gezind zijt, God zal u ook dat openbaren; maar hetgeen wij bereikt hebben, in dat spoor dan ook verder!’
‭‭Filippenzen‬ ‭3‬:‭10‬-‭16‬ ‭NBG51‬‬

‘Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.’
‭‭Matteüs‬ ‭22‬:‭14‬ ‭
Lies
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 aug 2023, 12:48

Re: Bidden om bekering

Bericht door Lies »

Bedankt voor het welkom. ☺️
Plaats reactie