Vraag 54

Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Vraag 54

Bericht door Bertiel »

duidelijke Valke, hartelijk dank!
andere vraag (nav vraag 54), leert de HC de verkiezing in de Zoon of in de Vader, of zit ik nu zaken uit elkaar te halen die ik bij elkaar moet houden?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Vraag 54

Bericht door Valcke »

Bertiel schreef: 21 aug 2023, 10:47 duidelijke Valke, hartelijk dank!
andere vraag (nav vraag 54), leert de HC de verkiezing in de Zoon of in de Vader, of zit ik nu zaken uit elkaar te halen die ik bij elkaar moet houden?
De drie-enige God verkiest, al worden Gods besluiten in het bijzonder toegeschreven aan de Vader.
De verkiezing is in Christus Jezus, omdat Christus het Hoofd en de Middelaar is van de uitverkorenen. De uitverkorenen worden alleen zalig in en door Hem.
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Vraag 54

Bericht door Valcke »

De uitverkiezing wordt niet alleen de Vader, maar ook de Zoon toegeschreven. Matth. 24:31: 'Zijn uitverkorenen'.
Gods eeuwige raad wordt niet alleen de Vader en de Zoon, maar ook de Heilige Geest toegeschreven. Jes. 40:13: 'Wie heeft den Geest des HEEREN bestierd, en wie heeft Hem als Zijn raadsman onderwezen?'
Gods wil en raad is ondeelbaar; deze behoort tot Zijn natuur, tot Zijn wezen.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Vraag 54

Bericht door Posthoorn »

Ik denk dat je het iets nauwkeuriger en minder 'dogmatisch' kunt zeggen: de Vader doet niets zonder de Zoon, dus ook als Hij verkiest, gebeurt dit niet zonder de Zoon. Dus zijn het ook de uitverkorenen van de Zoon. En natuurlijk is de Heilige Geest hier ook bij betrokken.
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Vraag 54

Bericht door Valcke »

Posthoorn schreef: 21 aug 2023, 11:36 Ik denk dat je het iets nauwkeuriger en minder 'dogmatisch' kunt zeggen: de Vader doet niets zonder de Zoon, dus ook als Hij verkiest, gebeurt dit niet zonder de Zoon. Dus zijn het ook de uitverkorenen van de Zoon. En natuurlijk is de Heilige Geest hier ook bij betrokken.
Dat vind ik niet nauwkeuriger, integendeel. Er is in God één wil; die behoort tot Zijn wezen.
De Vader, Zoon en Heilige Geest zijn alleen onderscheiden in hun wijze van bestaan en en in hun bijzondere ambt.
Als het gaat om de goddelijke eigenschappen met inbegrip van verstand en wil, zijn Zij Eén. Die behoren tot Zijn natuur en zijn niet onderscheiden in de Personen.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Vraag 54

Bericht door Posthoorn »

Valcke schreef: 21 aug 2023, 11:39
Posthoorn schreef: 21 aug 2023, 11:36 Ik denk dat je het iets nauwkeuriger en minder 'dogmatisch' kunt zeggen: de Vader doet niets zonder de Zoon, dus ook als Hij verkiest, gebeurt dit niet zonder de Zoon. Dus zijn het ook de uitverkorenen van de Zoon. En natuurlijk is de Heilige Geest hier ook bij betrokken.
Dat vind ik niet nauwkeuriger, integendeel. Er is in God één wil; die behoort tot Zijn wezen.
De Vader, Zoon en Heilige Geest zijn alleen onderscheiden in hun wijze van bestaan en en in hun bijzondere ambt.
Als het gaat om alle goddelijke eigenschappen met inbegrip van verstand en wil, zijn Zij Eén.
Dit vind ik een te 'wiskundige' manier van spreken over God. Ik hou het liever bij de Bijbelse manier.
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Vraag 54

Bericht door Valcke »

Posthoorn schreef: 21 aug 2023, 11:40Dit vind ik een te 'wiskundige' manier van spreken over God. Ik hou het liever bij de Bijbelse manier.
Ik citeerde uit Mattheüs en Jesaja waarin de verkiezing c.q. Gods raad ook aan de Zoon en de Heilige Geest worden toegeschreven. Dat is dus voluit Bijbels. Het is ook Bijbels dat God Eén is. Hij is één Geest (niet Drie). De Goddelijke eigenschappen behoren tot het wezen Gods. Dat vind ik essentieel in onze belijdenis, anders vervallen we tot een driegodenleer.

Overigens ben ik het met jouw formulering niet oneens, al zie ik er wel een gevaar in.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Vraag 54

Bericht door Arja »

Ik vind dit voor mezelf duidelijk: in het evangelie van Johannes vinden ik in iedergeval 8 keer het idee van de Vader die mensen aan de Zoon "geeft". Deze daad van de Vader om hen aan Jezus te "geven" is vergelijkbaar met wat ik lezen in Efeziërs 1:4-6, waar Paulus zegt: "...gelijk Hij (God) ons uitverkoren heeft in Hem, voor de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig zijn en onberispelijk voor Hem in de liefde; Die ons tevoren verordineerd heeft tot aanneming tot kinderen, door Jezus Christus, in Zichzelven, naar het welbehagen van Zijn wil; Tot prijs der heerlijkheid Zijner genade, door welke Hij ons begenadigd heeft in den Geliefde." (Efeziërs 1:4-6, Statenvertaling) (Efeziërs 1:4-6).

Net als in 2 Thessalonicenzen 2:13-14,
"Maar wij zijn schuldig God te allen tijd te danken over u, broeders, die van den Heere bemind zijt, dat u God van den beginne verkoren heeft tot zaligheid, in heiligmaking des Geestes en geloof der waarheid; Waartoe Hij u geroepen heeft door ons Evangelie, tot verkrijging der heerlijkheid van onzen Heere Jezus Christus" (2 Thessalonicenzen 2:13-14).
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Vraag 54

Bericht door Posthoorn »

Valcke schreef: 21 aug 2023, 11:44
Posthoorn schreef: 21 aug 2023, 11:40Dit vind ik een te 'wiskundige' manier van spreken over God. Ik hou het liever bij de Bijbelse manier.
Ik citeerde uit Mattheüs en Jesaja waarin de verkiezing c.q. Gods raad ook aan de Zoon en de Heilige Geest worden toegeschreven. Dat is dus voluit Bijbels. Het is ook Bijbels dat God Eén is. Hij is één Geest (niet Drie). De Goddelijke eigenschappen behoren tot het wezen Gods. Dat vind ik essentieel in onze belijdenis, anders vervallen we tot een driegodenleer.
Overigens ben ik het met jouw formulering niet oneens, al zie ik er wel een gevaar in.
God is één. Maar Hij heeft wel een Zoon. Dát is wat de Bijbel ons leert.
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Vraag 54

Bericht door Valcke »

Posthoorn schreef: 21 aug 2023, 18:51
Valcke schreef: 21 aug 2023, 11:44Ik citeerde uit Mattheüs en Jesaja waarin de verkiezing c.q. Gods raad ook aan de Zoon en de Heilige Geest worden toegeschreven. Dat is dus voluit Bijbels. Het is ook Bijbels dat God Eén is. Hij is één Geest (niet Drie). De Goddelijke eigenschappen behoren tot het wezen Gods. Dat vind ik essentieel in onze belijdenis, anders vervallen we tot een driegodenleer.
Overigens ben ik het met jouw formulering niet oneens, al zie ik er wel een gevaar in.
God is één. Maar Hij heeft wel een Zoon. Dát is wat de Bijbel ons leert.
Dat is zeker en hopelijk is dit niet in het geding in ons gesprek. Maar Gods Zoon is ook Zelf God, en eenswezens met de Vader en de Heilige Geest. Hopelijk zijn deze zaken hier niet in het geding. (Daarom begrijp ik deze reactie ook echt niet.)
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Vraag 54

Bericht door Posthoorn »

Valcke schreef: 21 aug 2023, 19:32
Posthoorn schreef: 21 aug 2023, 18:51
Dat is zeker en hopelijk is dit niet in het geding in ons gesprek. Maar Gods Zoon is ook Zelf God, en eenswezens met de Vader en de Heilige Geest. Hopelijk zijn deze zaken hier niet in het geding. (Daarom begrijp ik deze reactie ook echt niet.)
Gods Zoon is Zelf ook God. Zeker. Evenals de Heilige Geest.
refomart
Inactief
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 dec 2022, 10:33

Re: Vraag 54

Bericht door refomart »

Posthoorn schreef: 21 aug 2023, 19:48
Valcke schreef: 21 aug 2023, 19:32
Posthoorn schreef: 21 aug 2023, 18:51
Dat is zeker en hopelijk is dit niet in het geding in ons gesprek. Maar Gods Zoon is ook Zelf God, en eenswezens met de Vader en de Heilige Geest. Hopelijk zijn deze zaken hier niet in het geding. (Daarom begrijp ik deze reactie ook echt niet.)
Gods Zoon is Zelf ook God. Zeker. Evenals de Heilige Geest.
Dan lijkt maar één conclusie mogelijk: het 'eenswezens' is in het geding.
Plaats reactie