“Vraag er maar veel om.”

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23858
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: “Vraag er maar veel om.”

Bericht door refo »

-DIA- schreef: 19 aug 2023, 11:01
Thea schreef: 18 aug 2023, 10:42 Dat laatste heten volgens mij 'bevindelijke' preken.
Ik denk, uit vele reacties blijkt dat, dat velen niet meer weten wat een 'bevindelijke preek' is. Men denkt dan aan termen of uitdrukkingen maar het Godswerk in de bevinding lijken we niet meer te herkennen. Hopelijk mag dit opgemerkt worden. Het is immers God die in u werkt, beide het willen en het werken. Ook het gebed om bekering, als het waarachtig is, kan alleen door Gods Geest worden gewerkt. Want we kunnen weten dat uit de mens geen vrucht meer te verwachten is, maar alleen uit het soevereine werk van God.
Dat Godswerk leert zaken die de mens van nature niet weet, of enkel het verstand, een weten of toestemmen. Maar dit weten en toestemmen wordt werkzaam als de Geest gaat werken in een mens, die van nature nooit in waarheid naar God vraagt. Nu we deze preken bijna niet meer horen lijkt het of degenen die een bevindelijke leer voorstaan nu haast als een sekte worden gezien, een soort van uitwas aan de rechterzijde van wat men nu de 'gereformeerde gezindte' noemt.
Het probleem is alleen dat het niet te meten is.
Dan bedoel ik dat niet technisch, maar omdat het allemaal verhalen zijn, kun je nooit zeker zijn of het echt is.

En dan is er iets gebeurd, wat een beetje overeenstemming met de verhalen heeft en dan menen mensen ergens te zijn. Of juist niet, maar zelfs dat past er bij.

In de banken zitten dan 2 soorten mensen: zij die denken, nee dat ken ik niet. En zij die menen het wel te kennen.
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: “Vraag er maar veel om.”

Bericht door crossmountain »

helma schreef: 19 aug 2023, 12:11 Ik weet niet meer waar het gedeeld werd en volgens mij was het door Bezorgd.
Maar de serie van 4 preken van ds GJ Baan in Lisse (6 en 13 augustus) zijn de moeite waard (ook in het kader van dit topic) te luisteren.
https://kerkdienstgemist.nl/stations/20 ... kerk-Lisse

(Ik begrijp dat ze niet lang op de website blijven staan)
De preken staan ook op YT. Onder deze video de 4 linken.
https://youtu.be/oCldcNc1mgM
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: “Vraag er maar veel om.”

Bericht door Cyrillus »

refo schreef: 19 aug 2023, 13:00
-DIA- schreef: 19 aug 2023, 11:01
Thea schreef: 18 aug 2023, 10:42 Dat laatste heten volgens mij 'bevindelijke' preken.
Ik denk, uit vele reacties blijkt dat, dat velen niet meer weten wat een 'bevindelijke preek' is. Men denkt dan aan termen of uitdrukkingen maar het Godswerk in de bevinding lijken we niet meer te herkennen. Hopelijk mag dit opgemerkt worden. Het is immers God die in u werkt, beide het willen en het werken. Ook het gebed om bekering, als het waarachtig is, kan alleen door Gods Geest worden gewerkt. Want we kunnen weten dat uit de mens geen vrucht meer te verwachten is, maar alleen uit het soevereine werk van God.
Dat Godswerk leert zaken die de mens van nature niet weet, of enkel het verstand, een weten of toestemmen. Maar dit weten en toestemmen wordt werkzaam als de Geest gaat werken in een mens, die van nature nooit in waarheid naar God vraagt. Nu we deze preken bijna niet meer horen lijkt het of degenen die een bevindelijke leer voorstaan nu haast als een sekte worden gezien, een soort van uitwas aan de rechterzijde van wat men nu de 'gereformeerde gezindte' noemt.
Het probleem is alleen dat het niet te meten is.
Dan bedoel ik dat niet technisch, maar omdat het allemaal verhalen zijn, kun je nooit zeker zijn of het echt is.

En dan is er iets gebeurd, wat een beetje overeenstemming met de verhalen heeft en dan menen mensen ergens te zijn. Of juist niet, maar zelfs dat past er bij.

In de banken zitten dan 2 soorten mensen: zij die denken, nee dat ken ik niet. En zij die menen het wel te kennen.
Bevinding zou de ervaring moeten zijn ontstaan door het leven met God in de praktijk van alledag. Door het leven met God groeit een gelovige van een baby tot volwassene. Immers, hij leert dat hoe de golven ook mogen woeden dat God hem vasthoudt (de beproeving werkt lijdzaamheid en de lijdzaamheid bevinding). Zij weten dus ook zeker dat het echt is. Bevinding bij ons in de kerkbanken is dat babies in het geloof wachten tot ze van God vanzelf de ervaring in hun hart geschonken krijgen. Hierdoor zijn zij nooit zeker, immers het is geen gelouterd geloof, maar een geloof gebaseerd op tijdelijke gevoelens. De heilige omgang met God is niet het doel, maar de ervaring van het wonder. God wordt hierbij middel in plaats van doel.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3984
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: “Vraag er maar veel om.”

Bericht door Terri »

Cyrillus schreef: 19 aug 2023, 13:45
refo schreef: 19 aug 2023, 13:00
-DIA- schreef: 19 aug 2023, 11:01
Thea schreef: 18 aug 2023, 10:42 Dat laatste heten volgens mij 'bevindelijke' preken.
Ik denk, uit vele reacties blijkt dat, dat velen niet meer weten wat een 'bevindelijke preek' is. Men denkt dan aan termen of uitdrukkingen maar het Godswerk in de bevinding lijken we niet meer te herkennen. Hopelijk mag dit opgemerkt worden. Het is immers God die in u werkt, beide het willen en het werken. Ook het gebed om bekering, als het waarachtig is, kan alleen door Gods Geest worden gewerkt. Want we kunnen weten dat uit de mens geen vrucht meer te verwachten is, maar alleen uit het soevereine werk van God.
Dat Godswerk leert zaken die de mens van nature niet weet, of enkel het verstand, een weten of toestemmen. Maar dit weten en toestemmen wordt werkzaam als de Geest gaat werken in een mens, die van nature nooit in waarheid naar God vraagt. Nu we deze preken bijna niet meer horen lijkt het of degenen die een bevindelijke leer voorstaan nu haast als een sekte worden gezien, een soort van uitwas aan de rechterzijde van wat men nu de 'gereformeerde gezindte' noemt.
Het probleem is alleen dat het niet te meten is.
Dan bedoel ik dat niet technisch, maar omdat het allemaal verhalen zijn, kun je nooit zeker zijn of het echt is.

En dan is er iets gebeurd, wat een beetje overeenstemming met de verhalen heeft en dan menen mensen ergens te zijn. Of juist niet, maar zelfs dat past er bij.

In de banken zitten dan 2 soorten mensen: zij die denken, nee dat ken ik niet. En zij die menen het wel te kennen.
Bevinding zou de ervaring moeten zijn ontstaan door het leven met God in de praktijk van alledag. Door het leven met God groeit een gelovige van een baby tot volwassene. Immers, hij leert dat hoe de golven ook mogen woeden dat God hem vasthoudt (de beproeving werkt lijdzaamheid en de lijdzaamheid bevinding). Zij weten dus ook zeker dat het echt is. Bevinding bij ons in de kerkbanken is dat babies in het geloof wachten tot ze van God vanzelf de ervaring in hun hart geschonken krijgen. Hierdoor zijn zij nooit zeker, immers het is geen gelouterd geloof, maar een geloof gebaseerd op tijdelijke gevoelens. De heilige omgang met God is niet het doel, maar de ervaring van het wonder. God wordt hierbij middel in plaats van doel.
Ik heb me niet echt in de discussie gemengd, maar toch even een klein berichtje, het trof me nl. Met name de dikgedrukte regels.
Ze komen ook in andere denominaties voor, want wat je schrijft is absoluut waar. Maar daar wachten ze niet, maar ijveren soms met een Jehu's ijver.
Deze week een preek gehoord in een niet echt reformatorische kerk, waar de predikant zei: "gaat het om het werk van de Heer, of om de Heer van het werk".
Het is een valkuil voor menigeen.
Waar gaat het me werkelijk om.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1500
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Vraag er maar veel om. (Uit: Hoe was je zondag [2]?)

Bericht door Bourdon16 »

Cyrillus schreef: 18 aug 2023, 19:15
Arja schreef: 18 aug 2023, 18:00
Cyrillus schreef: 18 aug 2023, 17:58
Arja schreef: 18 aug 2023, 17:49

Je gaat denk ik uit van jouw gemeente? Eigenlijk is dat wel een beetje generaliserend toch?
Zeker is dat generaliserend, maar ik ben ervan overtuigd dat dit heel wat gemeentes betreft.
En voor welke gemeente ben jij verantwoordelijk dan? Hoe geef jij dat vorm? Of ben je nog geen belijdend lid #durftevragen
Laat ik daar maar niet op ingaan :-).
We zien je natuurlijk op de RF-meeting dus we moeten nog even geduld hebben..
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: “Vraag er maar veel om.”

Bericht door -DIA- »

Terri schreef: 19 aug 2023, 14:26
Cyrillus schreef: 19 aug 2023, 13:45
-DIA- schreef: 19 aug 2023, 11:01
Ik denk, uit vele reacties blijkt dat, dat velen niet meer weten wat een 'bevindelijke preek' is. Men denkt dan aan termen of uitdrukkingen maar het Godswerk in de bevinding lijken we niet meer te herkennen. Hopelijk mag dit opgemerkt worden. Het is immers God die in u werkt, beide het willen en het werken. Ook het gebed om bekering, als het waarachtig is, kan alleen door Gods Geest worden gewerkt. Want we kunnen weten dat uit de mens geen vrucht meer te verwachten is, maar alleen uit het soevereine werk van God.
Dat Godswerk leert zaken die de mens van nature niet weet, of enkel het verstand, een weten of toestemmen. Maar dit weten en toestemmen wordt werkzaam als de Geest gaat werken in een mens, die van nature nooit in waarheid naar God vraagt. Nu we deze preken bijna niet meer horen lijkt het of degenen die een bevindelijke leer voorstaan nu haast als een sekte worden gezien, een soort van uitwas aan de rechterzijde van wat men nu de 'gereformeerde gezindte' noemt.
Bevinding zou de ervaring moeten zijn ontstaan door het leven met God in de praktijk van alledag. Door het leven met God groeit een gelovige van een baby tot volwassene. Immers, hij leert dat hoe de golven ook mogen woeden dat God hem vasthoudt (de beproeving werkt lijdzaamheid en de lijdzaamheid bevinding). Zij weten dus ook zeker dat het echt is. Bevinding bij ons in de kerkbanken is dat babies in het geloof wachten tot ze van God vanzelf de ervaring in hun hart geschonken krijgen. Hierdoor zijn zij nooit zeker, immers het is geen gelouterd geloof, maar een geloof gebaseerd op tijdelijke gevoelens. De heilige omgang met God is niet het doel, maar de ervaring van het wonder. God wordt hierbij middel in plaats van doel.
Ik heb me niet echt in de discussie gemengd, maar toch even een klein berichtje, het trof me nl. Met name de dikgedrukte regels.
Ze komen ook in andere denominaties voor, want wat je schrijft is absoluut waar. Maar daar wachten ze niet, maar ijveren soms met een Jehu's ijver.
Deze week een preek gehoord in een niet echt reformatorische kerk, waar de predikant zei: "gaat het om het werk van de Heer, of om de Heer van het werk".
Het is een valkuil voor menigeen.
Waar gaat het me werkelijk om.
Filosoferen is toch niet wat het is. Van de kant van de natuurlijke mens gaat het nooit om God. Dat kan alleen door de liefde die wordt uitgestort in het hart van een levend gemaakt mens. Die mens heeft ook geen liefde, die was ook een vijand van God. Ik denk dat dit punt niet meer voldoende benadrukt wordt: De mens is een vijand van God. We krijgen zo een theologie van mensen die het goed menen en die niet met alles ondersteboven hoeven, en toch zeggen dat ze tot God bekeerd zijn. Hoe kan dit dan? Immers elk mens waarin God werkt zal toch iets kennen van de vijandschap van zijn natuurlijk bestaan. Bij de natuurlijke mens (laten we dit onderscheid vasthouden) is er geen liefde, is er alleen vijandschap, ja die is dood door de misdaden en de zonden. Als een mens iets van de liefde van God mag proeven is hij, zoals ik wel geloof ook bedorven voor de wereld, en ook voor alle gediscussieer. Als iets van die ongeveinsde liefde van nabij kent, dan gaat daar zoveel van uit, dat je niet anders kunt zeggen dan: Dit is Gods werk. Dan hoef je echt niet te vragen wat het is.
Maar nu zijn er ook mensen die zelfs hierdoor overeind blijven, en laten we daarvoor vrezen, want ik geloof dat dit een verharding is tegen God. Dan zijn zij die uit de midden van de christelijke kerk komen het meest vatbaar voor deze verharding, die tegen beter weten in doorgaan. Een heiden of iemand uit 'de wereld' kan niet zo zondigen dan iemand die ooit onder de zuivere waarheid heeft gezeten. Dat die schrik ons moge weerhouden om niet teveel te bedenken wat bevinding of niet is. Degene die het niet kent kan er uit de praktijk niets over zeggen en de het wel kunnen zullen daar doorgaans ook niet zo mee te koop lopen. Maar dat zijn wel mensen die het niet van zichzelf of uit een boekje weten.
U sprak ook over een Jehu's ijver. Ook dat is iets waar we met name als we de waarheid voorstaan wel beducht voor mogen zijn. Wat drijft mij? Daarom laten onze woorden dan maar weinig zijn. Ik heb de ellende dat ik wel eens veel te veel woorden gebruik. Dan moet ik ook bedenken dat in de veelheid van woorden de overtreding niet ontbreekt. Laten we dan altijd maar bij eigen hart beginnen, dan hebben we, zo denk ik toch, meer dan genoeg.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: “Vraag er maar veel om.”

Bericht door Posthoorn »

Cyrillus schreef: 19 aug 2023, 13:45 Bevinding bij ons in de kerkbanken is dat babies in het geloof wachten tot ze van God vanzelf de ervaring in hun hart geschonken krijgen. Hierdoor zijn zij nooit zeker, immers het is geen gelouterd geloof, maar een geloof gebaseerd op tijdelijke gevoelens. De heilige omgang met God is niet het doel, maar de ervaring van het wonder. God wordt hierbij middel in plaats van doel.
Hierbij een citaat van de zgn. Marrow-men over het Evangelie en het aannemen ervan:
Maar hoewel de roeping en aanbieding van het Evangelie, die werkelijk voor ieder in het bijzonder gelden, ook door ieder, zowel uit een oogpunt van verplichting als van belang voor zichzelf moet worden toegeëigend, zichzelf moet worden toegepast en aangenomen door te geloven, omdat men hiervoor een goede en voldoende grond en waarborg in het Woord heeft - evenwel wordt dit óf verwaarloosd en veracht, óf de waarheid en oprechtheid daarvan verdacht gehouden en in twijfel getrokken, totdat de Heilige Geest het woord des Evangelies aan het hart brengt met zulk een mate van klaarheid en kracht dat het doel treft, de overtuigde zondaar bevredigt, dat het met toepassing op onszelf "een getrouw woord en alle aanneming waardig is, dat Jezus Christus in de wereld gekomen is om zondaren zalig te maken", en hem zo in staat stelt om te geloven. Zo ontstaat de verzekering des geloofs, waarvan de sterkte evenredig is aan de mate van de klaarheid en kracht van boven, welke vrijmachtige genade behaagt te geven, als ze wordt gewerkt.
Dat is dus die 'ervaring in het hart', waar jij nogal laatdunkend over doet. Het gaat niet zonder.
tja
Berichten: 277
Lid geworden op: 14 feb 2023, 07:51

Re: “Vraag er maar veel om.”

Bericht door tja »

Posthoorn schreef: 19 aug 2023, 21:10
Cyrillus schreef: 19 aug 2023, 13:45 Bevinding bij ons in de kerkbanken is dat babies in het geloof wachten tot ze van God vanzelf de ervaring in hun hart geschonken krijgen. Hierdoor zijn zij nooit zeker, immers het is geen gelouterd geloof, maar een geloof gebaseerd op tijdelijke gevoelens. De heilige omgang met God is niet het doel, maar de ervaring van het wonder. God wordt hierbij middel in plaats van doel.
Hierbij een citaat van de zgn. Marrow-men over het Evangelie en het aannemen ervan:
Maar hoewel de roeping en aanbieding van het Evangelie, die werkelijk voor ieder in het bijzonder gelden, ook door ieder, zowel uit een oogpunt van verplichting als van belang voor zichzelf moet worden toegeëigend, zichzelf moet worden toegepast en aangenomen door te geloven, omdat men hiervoor een goede en voldoende grond en waarborg in het Woord heeft - evenwel wordt dit óf verwaarloosd en veracht, óf de waarheid en oprechtheid daarvan verdacht gehouden en in twijfel getrokken, totdat de Heilige Geest het woord des Evangelies aan het hart brengt met zulk een mate van klaarheid en kracht dat het doel treft, de overtuigde zondaar bevredigt, dat het met toepassing op onszelf "een getrouw woord en alle aanneming waardig is, dat Jezus Christus in de wereld gekomen is om zondaren zalig te maken", en hem zo in staat stelt om te geloven. Zo ontstaat de verzekering des geloofs, waarvan de sterkte evenredig is aan de mate van de klaarheid en kracht van boven, welke vrijmachtige genade behaagt te geven, als ze wordt gewerkt.
Dat is dus die 'ervaring in het hart', waar jij nogal laatdunkend over doet. Het gaat niet zonder.
1, wat voelt iemand van die ervaring?

2, zou je de heilige geest ook kunnen weerstaan?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: “Vraag er maar veel om.”

Bericht door Posthoorn »

tja schreef: 19 aug 2023, 21:21 1, wat voelt iemand van die ervaring?
Dat staat er toch?
2, zou je de Heilige Geest ook kunnen weerstaan?
Als de Heilige Geest het geloof in het hart werkt? Nee.
2e Hans
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 aug 2022, 12:25

Re: “Vraag er maar veel om.”

Bericht door 2e Hans »

-DIA- schreef: 19 aug 2023, 11:01
Thea schreef: 18 aug 2023, 10:42 Dat laatste heten volgens mij 'bevindelijke' preken.
Ik denk, uit vele reacties blijkt dat, dat velen niet meer weten wat een 'bevindelijke preek' is. Men denkt dan aan termen of uitdrukkingen maar het Godswerk in de bevinding lijken we niet meer te herkennen. Hopelijk mag dit opgemerkt worden. Het is immers God die in u werkt, beide het willen en het werken. Ook het gebed om bekering, als het waarachtig is, kan alleen door Gods Geest worden gewerkt. Want we kunnen weten dat uit de mens geen vrucht meer te verwachten is, maar alleen uit het soevereine werk van God.
Dat Godswerk leert zaken die de mens van nature niet weet, of enkel het verstand, een weten of toestemmen. Maar dit weten en toestemmen wordt werkzaam als de Geest gaat werken in een mens, die van nature nooit in waarheid naar God vraagt. Nu we deze preken bijna niet meer horen lijkt het of degenen die een bevindelijke leer voorstaan nu haast als een sekte worden gezien, een soort van uitwas aan de rechterzijde van wat men nu de 'gereformeerde gezindte' noemt.
Waarom denkt u zoveel over anderen en bent u van mening dat “ dat velen niet meer weten wat een 'bevindelijke preek' is.” Ik vind uw stellingnames niet gefundeerd en onderbouwd.
Wie dient u met deze opmerkingen? U stelt zich hiermee boven de rest van de forummers, die blijkbaar volgens uw normen niet bevindelijk genoeg onderwezen worden.

Ik word echt droevig van deze manier van anderen beoordelen.
tja
Berichten: 277
Lid geworden op: 14 feb 2023, 07:51

Re: “Vraag er maar veel om.”

Bericht door tja »

Posthoorn schreef: 19 aug 2023, 21:41
tja schreef: 19 aug 2023, 21:21 1, wat voelt iemand van die ervaring?
Dat staat er toch?
ik lees dat iemand dan gaat geloven. Maar jij sprak over een ervaring in het hart. Ik weet niet hoe je dat bedoelt?
2, zou je de Heilige Geest ook kunnen weerstaan?
Als de Heilige Geest het geloof in het hart werkt? Nee.
[/quote]

Bedankt voor de taalkundige aanvulling. En toch staat er in handelingen 7:51 een ernstige waarschuwing. Lees met name ook de kanttekening erbij.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: “Vraag er maar veel om.”

Bericht door -DIA- »

2e Hans schreef: 19 aug 2023, 21:59
-DIA- schreef: 19 aug 2023, 11:01
Thea schreef: 18 aug 2023, 10:42 Dat laatste heten volgens mij 'bevindelijke' preken.
Ik denk, uit vele reacties blijkt dat, dat velen niet meer weten wat een 'bevindelijke preek' is. Men denkt dan aan termen of uitdrukkingen maar het Godswerk in de bevinding lijken we niet meer te herkennen. Hopelijk mag dit opgemerkt worden. Het is immers God die in u werkt, beide het willen en het werken. Ook het gebed om bekering, als het waarachtig is, kan alleen door Gods Geest worden gewerkt. Want we kunnen weten dat uit de mens geen vrucht meer te verwachten is, maar alleen uit het soevereine werk van God.
Dat Godswerk leert zaken die de mens van nature niet weet, of enkel het verstand, een weten of toestemmen. Maar dit weten en toestemmen wordt werkzaam als de Geest gaat werken in een mens, die van nature nooit in waarheid naar God vraagt. Nu we deze preken bijna niet meer horen lijkt het of degenen die een bevindelijke leer voorstaan nu haast als een sekte worden gezien, een soort van uitwas aan de rechterzijde van wat men nu de 'gereformeerde gezindte' noemt.
Waarom denkt u zoveel over anderen en bent u van mening dat “ dat velen niet meer weten wat een 'bevindelijke preek' is.” Ik vind uw stellingnames niet gefundeerd en onderbouwd.
Wie dient u met deze opmerkingen? U stelt zich hiermee boven de rest van de forummers, die blijkbaar volgens uw normen niet bevindelijk genoeg onderwezen worden.

Ik word echt droevig van deze manier van anderen beoordelen.
Dat zeg ik ook niet alleen, dat hoor je bijna elke zondag toch ook in je kerk? Of niet? Dan moeten er toch andere accenten in de preek worden gelegd,
Het is ook heel makkelijk na te gaan, als berichtjes hier leest. Dan weet je soms echt niet waar dergelijke gedachten vandaan komen.
We zijn gewend aan een prediking zoals we ons hele leven bijna hebben gehoord. Ik kan wel namen noemen maar de meesten weten dat echt wel. Als ik nu iets zeg wat met de kerk (de oude bevindelijke leer) strijdt, dan kan iedereen dat nazien. Immers er zijn zoveel boeken die uit deze richting komen. Het lijkt soms wel of men dan denkt dat ik dit verzin, want dan blijkt wel uit vragen en reacties dat men die dingen niet weet of dat men er een karikatuur van maakt. Helaas ik kan het niet anders waarnemen. We zijn, dat is bij naluisteren van vele preken ook duidelijk, niet meer gewend aan een preek waarin dood en leven evenwichtig aan de orde komen. Sommige kerken die vanouds een 'gereformeerde' of 'reformatorische' prediking kenden, daar hoor je nu iets heel anders. Ik raad ieder dan ook aan, om nare toestanden hier te voorkomen, te lezen, voor men een reactie geeft, indien men iets niet weet. Dit is immers geen predikforum, of een forum om je eigen mening te propageren. Wel is het zo dat de christelijke kerk van zichzelf al iets heeft van 'missionair' zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: “Vraag er maar veel om.”

Bericht door Posthoorn »

tja schreef: 19 aug 2023, 22:05
Posthoorn schreef: 19 aug 2023, 21:41
tja schreef: 19 aug 2023, 21:21 1, wat voelt iemand van die ervaring?
Dat staat er toch?
ik lees dat iemand dan gaat geloven. Maar jij sprak over een ervaring in het hart. Ik weet niet hoe je dat bedoelt?
"....totdat de Heilige Geest het woord des Evangelies aan het hart brengt met zulk een mate van klaarheid en kracht dat het doel treft, de overtuigde zondaar bevredigt, etc."
Bedankt voor de taalkundige aanvulling. En toch staat er in handelingen 7:51 een ernstige waarschuwing. Lees met name ook de kanttekening erbij.
Dat is hier helemaal niet van toepassing en dat weet jij ook wel. Lees maar eens de DL in H. III-IV, verwerping der dwalingen 8. Daar lezen we dat de Synode verwerpt de dwaling dergenen
DL schreef:die leren: Dat God zulke krachten Zijner almogendheid in de wedergeboorte des mensen niet gebruikt, waardoor Hij diens wil krachtiglijk en onfeilbaar zou buigen tot geloof en bekering; maar dat, al de werkingen der genade volbracht zijnde, dewelke God gebruikt om den mens te bekeren, de mens nochtans Gode en den Heiligen Geest, wanneer Hij zijn wedergeboorte voorheeft en hem wederbaren wil, alzo kan wederstaan, en metterdaad ook dikwijls wederstaat, dat hij zijns zelfs wedergeboorte ganselijk belet; en dat het overzulks in zijn eigen macht blijft wedergeboren te worden of niet.
Want dit is anders niet dan al de kracht van de genade Gods in onze bekering wegnemen, en de werking des almachtigen Gods aan den wil des mensen onderwerpen; en dat tegen de apostelen, die leren: Dat wij geloven naar de werking der sterkte Zijner macht (Ef. 1:19). En: Dat God het welbehagen Zijner goedheid, en het werk des geloofs, in ons vervult met kracht (2 Thess. 1:11). En: Dat Zijn Goddelijke kracht ons alles wat tot het leven en de godzaligheid behoort, geschonken heeft (2 Petr. 1:3).
2e Hans
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 aug 2022, 12:25

Re: “Vraag er maar veel om.”

Bericht door 2e Hans »

-DIA- schreef: 19 aug 2023, 22:13
2e Hans schreef: 19 aug 2023, 21:59
-DIA- schreef: 19 aug 2023, 11:01
Thea schreef: 18 aug 2023, 10:42 Dat laatste heten volgens mij 'bevindelijke' preken.
Ik denk, uit vele reacties blijkt dat, dat velen niet meer weten wat een 'bevindelijke preek' is. Men denkt dan aan termen of uitdrukkingen maar het Godswerk in de bevinding lijken we niet meer te herkennen. Hopelijk mag dit opgemerkt worden. Het is immers God die in u werkt, beide het willen en het werken. Ook het gebed om bekering, als het waarachtig is, kan alleen door Gods Geest worden gewerkt. Want we kunnen weten dat uit de mens geen vrucht meer te verwachten is, maar alleen uit het soevereine werk van God.
Dat Godswerk leert zaken die de mens van nature niet weet, of enkel het verstand, een weten of toestemmen. Maar dit weten en toestemmen wordt werkzaam als de Geest gaat werken in een mens, die van nature nooit in waarheid naar God vraagt. Nu we deze preken bijna niet meer horen lijkt het of degenen die een bevindelijke leer voorstaan nu haast als een sekte worden gezien, een soort van uitwas aan de rechterzijde van wat men nu de 'gereformeerde gezindte' noemt.
Waarom denkt u zoveel over anderen en bent u van mening dat “ dat velen niet meer weten wat een 'bevindelijke preek' is.” Ik vind uw stellingnames niet gefundeerd en onderbouwd.
Wie dient u met deze opmerkingen? U stelt zich hiermee boven de rest van de forummers, die blijkbaar volgens uw normen niet bevindelijk genoeg onderwezen worden.

Ik word echt droevig van deze manier van anderen beoordelen.
Dat zeg ik ook niet alleen, dat hoor je bijna elke zondag toch ook in je kerk? Of niet? Dan moeten er toch andere accenten in de preek worden gelegd,
Het is ook heel makkelijk na te gaan, als berichtjes hier leest. Dan weet je soms echt niet waar dergelijke gedachten vandaan komen.
We zijn gewend aan een prediking zoals we ons hele leven bijna hebben gehoord. Ik kan wel namen noemen maar de meesten weten dat echt wel. Als ik nu iets zeg wat met de kerk (de oude bevindelijke leer) strijdt, dan kan iedereen dat nazien. Immers er zijn zoveel boeken die uit deze richting komen. Het lijkt soms wel of men dan denkt dat ik dit verzin, want dan blijkt wel uit vragen en reacties dat men die dingen niet weet of dat men er een karikatuur van maakt. Helaas ik kan het niet anders waarnemen. We zijn, dat is bij naluisteren van vele preken ook duidelijk, niet meer gewend aan een preek waarin dood en leven evenwichtig aan de orde komen. Sommige kerken die vanouds een 'gereformeerde' of 'reformatorische' prediking kenden, daar hoor je nu iets heel anders. Ik raad ieder dan ook aan, om nare toestanden hier te voorkomen, te lezen, voor men een reactie geeft, indien men iets niet weet. Dit is immers geen predikforum, of een forum om je eigen mening te propageren. Wel is het zo dat de christelijke kerk van zichzelf al iets heeft van 'missionair' zijn.
Dit vind ik echt te makkelijk, DIA, zeggen dat u niet de enige bent, die dit zegt en vervolgens opsommen wat er in het algemeen allemaal mis is. Het klinkt heel vroom, maar ik herhaal:

1) Waarom denkt u zoveel over anderen en bent u van mening dat “ dat velen niet meer weten wat een 'bevindelijke preek' is.” Ik vind uw stellingnames niet gefundeerd en onderbouwd.

2) Wie dient u met deze opmerkingen? U stelt zich hiermee boven de rest van de forummers, die blijkbaar volgens uw normen niet bevindelijk genoeg onderwezen worden.

Ik word echt droevig van deze manier van anderen beoordelen.
2e Hans
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 aug 2022, 12:25

Re: “Vraag er maar veel om.”

Bericht door 2e Hans »

helma schreef: 19 aug 2023, 12:11 Ik weet niet meer waar het gedeeld werd en volgens mij was het door Bezorgd.
Maar de serie van 4 preken van ds GJ Baan in Lisse (6 en 13 augustus) zijn de moeite waard (ook in het kader van dit topic) te luisteren.
https://kerkdienstgemist.nl/stations/20 ... kerk-Lisse

(Ik begrijp dat ze niet lang op de website blijven staan)
Erg mooi, Helma!
Dank.
Plaats reactie