Gelezen, gedacht, gehoord...

MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door MGG »

Wat in de kast staat is niet zo relevant. Menig metertje boeken staat al jaar en dag geduldig te wachten tot hun gelezen worden.
Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bertiel »

dat is ook zo.
Ik heb zondag het laatste boek uitgelezen. Zaterdag aanwezig bij een rommelmarkt, kijken of er nog wat leuks tussen zit.
Zo niet dan denk ik dat het "merg" opnieuw gelezen gaat worden.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3982
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Terri »

Gelezen, gedacht, gehoord...
Wat lezen jullie allemaal veel! :livre
Ik luister liever naar een preek, lezen is meestal een hele strijd.
Bij een preek horen, ervaar ik meer: "nu spreekt God " en bij lezen ben ik in m'n waarneming aan het studeren en is de afleiding er heel snel.
Is dit herkenbaar bij iemand?
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Nasrani »

Mistig schreef: 17 aug 2023, 09:22 Ik heb het zelf (helaas) ook meegemaakt vanaf de kansel, dat er gewaarschuwd werd tegen Dr. Van den Brink.
En hierbij werden lelijke dingen gezegd. Heel erg jammer.
Nou ben ik persoonlijk niet zo'n fan van zijn polemische bijdragen altijd, maar de vijandschap tegen hem (wat Vreugdenhil hier benoemd) is bizar.

Fijn dat dit ook gewoon eens gezegd wordt.
Omdat wat gezegd is na de lezing en de vijandschap die je ziet was voor mij wel de reden om dit te delen.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Nasrani »

Terri schreef: 17 aug 2023, 10:17 Gelezen, gedacht, gehoord...
Wat lezen jullie allemaal veel! :livre
Ik luister liever naar een preek, lezen is meestal een hele strijd.
Bij een preek horen, ervaar ik meer: "nu spreekt God " en bij lezen ben ik in m'n waarneming aan het studeren en is de afleiding er heel snel.
Is dit herkenbaar bij iemand?
Na een burnout en zware corona helaas wel.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8976
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

Nasrani schreef: 17 aug 2023, 10:31
Mistig schreef: 17 aug 2023, 09:22 Ik heb het zelf (helaas) ook meegemaakt vanaf de kansel, dat er gewaarschuwd werd tegen Dr. Van den Brink.
En hierbij werden lelijke dingen gezegd. Heel erg jammer.
Nou ben ik persoonlijk niet zo'n fan van zijn polemische bijdragen altijd, maar de vijandschap tegen hem (wat Vreugdenhil hier benoemd) is bizar.

Fijn dat dit ook gewoon eens gezegd wordt.
Omdat wat gezegd is na de lezing en de vijandschap die je ziet was voor mij wel de reden om dit te delen.
Het probleem is dat de woorden van ds. VdB en zijn aanhangers door de andere partij ook als vijandschap worden gezien. En gezien de verpakking van de boodschap kan ik dat ook begrijpen.

Elkaar vijandschap verwijten zorgt echter niet dat je veel verder komt in deze kwestie. Dat verergerd de situatie alleen maar.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18727
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door helma »

Wim Anker schreef:De GG'ers waar ik kom....
Hoeveelheid meters per ' categorie'....in de kast.
Kast zelf vrij smal...
Ik vond jouw boekenkast best verrassend Afbeelding
Online
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18727
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door helma »

Terri schreef:Gelezen, gedacht, gehoord...
Wat lezen jullie allemaal veel! :livre
Ik luister liever naar een preek, lezen is meestal een hele strijd.
Bij een preek horen, ervaar ik meer: "nu spreekt God " en bij lezen ben ik in m'n waarneming aan het studeren en is de afleiding er heel snel.
Is dit herkenbaar bij iemand?
Ja, helemaal. Sinds ik corona heb gehad kost het geconcentreerd lezen me veel moeite. Dus ik luister nu meer dan ik lees. Dat gaat veel beter maar ik merk dat ik niet alles meer opsla...
Refogast
Berichten: 1139
Lid geworden op: 19 feb 2013, 09:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Refogast »

Het artikel van ds. C.G. Vreugdenhil op cvandaag.nl, heeft mij gemengde gevoelens gegeven. Als ik zo in dit artikel lees, neemt ds. Vreugdenhil het op voor ds. G.A. van den Brink.
Mocht dit kloppen dat is dit verdrietig te noemen. Ik denk dat ds. G.H. Kersten totaal iets anders geleerd heeft (zie dogmatiek).
Mijn advies: pak de Bijbel en de dogmatiek van ds. G.H. Kersten erbij. Dit ontbreekt echter in het artikel van ds. Vreugdenhil.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8976
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

Terri schreef: 17 aug 2023, 10:17 Gelezen, gedacht, gehoord...
Wat lezen jullie allemaal veel! :livre
Ik luister liever naar een preek, lezen is meestal een hele strijd.
Bij een preek horen, ervaar ik meer: "nu spreekt God " en bij lezen ben ik in m'n waarneming aan het studeren en is de afleiding er heel snel.
Is dit herkenbaar bij iemand?
Ik hoor het vaker. Maar ik ken ook mensen die veel meer hebben aan de preken die ze lezen, dan aan die ze horen. Inhoudelijk, maar ook qua concentratie.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bertiel »

sinds ik vrouw en dochter heb ben ik ook wel minder gaan lezen.
maar ik kan nog altijd beter lezen dan luisteren
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Maanenschijn »

Tellen de GB's op een e-reader ook als meters boekenkast?

Ik zou Des Christens groot interest en Het Merg zeker aanbevelen. In ieder geval vele malen voor de dogmatiek van Kersten. Het is in ieder geval aan te bevelen ze eerder te lezen dan de dogmatiek.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Refogast schreef:Het artikel van ds. C.G. Vreugdenhil op cvandaag.nl, heeft mij gemengde gevoelens gegeven. Als ik zo in dit artikel lees, neemt ds. Vreugdenhil het op voor ds. G.A. van den Brink.
Mocht dit kloppen dat is dit verdrietig te noemen. Ik denk dat ds. G.H. Kersten totaal iets anders geleerd heeft (zie dogmatiek).
Mijn advies: pak de Bijbel en de dogmatiek van ds. G.H. Kersten erbij. Dit ontbreekt echter in het artikel van ds. Vreugdenhil.
Dat lijkt mij dan weer niet. Ik denk dat de ergernis over dr. Van den Brink wel degelijk een vorm is van vijandschap tegen het evangelie. Maar soms is een reactie ook mede gelegen in de toon die de muziek maakt.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5402
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door pierre27 »

Refogast schreef: 17 aug 2023, 10:49 Het artikel van ds. C.G. Vreugdenhil op cvandaag.nl, heeft mij gemengde gevoelens gegeven. Als ik zo in dit artikel lees, neemt ds. Vreugdenhil het op voor ds. G.A. van den Brink.
Mocht dit kloppen dat is dit verdrietig te noemen. Ik denk dat ds. G.H. Kersten totaal iets anders geleerd heeft (zie dogmatiek).
Mijn advies: pak de Bijbel en de dogmatiek van ds. G.H. Kersten erbij. Dit ontbreekt echter in het artikel van ds. Vreugdenhil.
Ik lees weinig anders dan wat ik gewend ben van ds. Vreugdenhil. Hij heeft gelijk dat er in kerkelijk rechtzinnige kringen vijandschap voorkomt. Alleen verschil ik met hem wat kerkelijke dwalingen zouden zijn.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Erskinees »

Refogast schreef: 17 aug 2023, 10:49 Het artikel van ds. C.G. Vreugdenhil op cvandaag.nl, heeft mij gemengde gevoelens gegeven. Als ik zo in dit artikel lees, neemt ds. Vreugdenhil het op voor ds. G.A. van den Brink.
Mocht dit kloppen dat is dit verdrietig te noemen. Ik denk dat ds. G.H. Kersten totaal iets anders geleerd heeft (zie dogmatiek).
Mijn advies: pak de Bijbel en de dogmatiek van ds. G.H. Kersten erbij. Dit ontbreekt echter in het artikel van ds. Vreugdenhil.
De prediking waar ds. VdB tegen waarschuwt is niet per definitie de prediking van ds. Kersten. Bovendien is de dogmatiek van ds. Kersten vrij zakelijk, dus ook daar zijn niet heel veel kleine lettertjes in te vinden en daar zal ds. VdB zich gewoon vaak ik kunnen vinden. Zie ook het boek van ds. VdB, het gaat om kleine letters en voorwaarden in de prediking.
Plaats reactie