In zijn laatste post.
“Vraag er maar veel om.”
Re: Vraag er maar veel om. (Uit: Hoe was je zondag [2]?)
Re: Vraag er maar veel om. (Uit: Hoe was je zondag [2]?)
-
- Berichten: 3553
- Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
- Locatie: Mgg2023rf@gmail.com
Re: Vraag er maar veel om. (Uit: Hoe was je zondag [2]?)
Omdat kerken vaak niet zo tolerant zijn naar mensen die van hun leer of gewoonte afwijken. Het positieve hiervan is dat mensen met dwalingen ook tegengesproken of uit de kerk uitgezet worden.Cyrillus schreef: ↑11 aug 2023, 08:23Ja, hoe zou dat nu komen? Wellicht trapte hij op wat zere tenen. Er zijn wel overeenkomsten met nu aan te wijzen.
Laatst gewijzigd door MGG op 11 aug 2023, 09:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Vraag er maar veel om. (Uit: Hoe was je zondag [2]?)
Het advies is om dit bespreekbaar te maken bij de kerkenraad, zonder terughoudendheid en met een deadline. Kerkelijke processen duren namelijk te lang. Waarom dit advies? Omdat kinderen recht hebben op een begrijpelijke Bijbels preek. Als de kerkenraad dit niet oppakt om een fatsoenlijke adequate wijze, dan de kerk verlaten. Reden hiervoor is dat je het je kinderen niet kunt aandoen om maanden, zo niet jaren aan te modderen.tja schreef: ↑11 aug 2023, 08:47Aan mensen die zorgen hebben gelijk aan die van bijv Vd Brink. Maar we raken van het onderwerp af lijkt me zo.
-
- Berichten: 3553
- Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
- Locatie: Mgg2023rf@gmail.com
Re: Vraag er maar veel om. (Uit: Hoe was je zondag [2]?)
Onderschrijf jij de NGB?Cyrillus schreef: ↑11 aug 2023, 09:08Het advies is om dit bespreekbaar te maken bij de kerkenraad, zonder terughoudendheid en met een deadline. Kerkelijke processen duren namelijk te lang. Waarom dit advies? Omdat kinderen recht hebben op een begrijpelijke Bijbels preek. Als de kerkenraad dit niet oppakt om een fatsoenlijke adequate wijze, dan de kerk verlaten. Reden hiervoor is dat je het je kinderen niet kunt aandoen om maanden, zo niet jaren aan te modderen.
-
- Berichten: 4621
- Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
- Locatie: bertiel1306@gmail.com
Re: Vraag er maar veel om. (Uit: Hoe was je zondag [2]?)
waarom is dit niet conform NGB?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Re: Vraag er maar veel om. (Uit: Hoe was je zondag [2]?)
Ja, maar niet zijnde onfeilbaar.MGG schreef: ↑11 aug 2023, 09:17Onderschrijf jij de NGB?Cyrillus schreef: ↑11 aug 2023, 09:08Het advies is om dit bespreekbaar te maken bij de kerkenraad, zonder terughoudendheid en met een deadline. Kerkelijke processen duren namelijk te lang. Waarom dit advies? Omdat kinderen recht hebben op een begrijpelijke Bijbels preek. Als de kerkenraad dit niet oppakt om een fatsoenlijke adequate wijze, dan de kerk verlaten. Reden hiervoor is dat je het je kinderen niet kunt aandoen om maanden, zo niet jaren aan te modderen.
-
- Berichten: 3553
- Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
- Locatie: Mgg2023rf@gmail.com
Re: Vraag er maar veel om. (Uit: Hoe was je zondag [2]?)
Dat bedoel ik met gekwebbel. De onderbouwing die ik voor mijn conclusie allang heb gegeven, sneeuwt onder in gepraat over SRA en dr. Van den Brink. Allemaal dingen die er totaal niet toe doen.
De vraag die aan de orde is, staat aangeduid in de titel van dit draadje, en is heel eenvoudig te beantwoorden. Maar omdat dat niet lukt, gaat het over SRA en dr. Van den Brink en zelfs over het tijdstip waarop ik mijn bijdrage aan het gesprek lever, maar niet over de inhoud.
Dat noem ik gekwebbel. En dat zorgt er mede voor dat het gesprek over relevante dingen zoals Joel 2 niet plaatsvindt.
Er is géén bijbelse grondslag voor het op deze wijze spreken tegen ongelovigen. Jezus heeft iets gedaan wat er op leek, maar dat was bij een vrouw met een groot geloof. Nog een aanvullend argument op mijn standpunt.
Als ik stel dat ergens géén bijbelse grondslag voor is, en Maanenschijn zegt dat hij dat in een uur nog niet heeft kunnen vinden, komt er het verwijt dat het wel een heel juridisch-technische benadering is.
Zowel de verwijzing naar het tijdstip van mijn bijdrage als een opmerking over de vermeende overdreven zorgvuldigheid zijn drogredenen. Ze leiden af van het punt waar het om gaat, dat er in bepaalde reformatorische kerken dominees zijn die uitspraken die in het gezelschapsleven heel passend zijn, gaan overplaatsen naar de context van een preek, waar in ze een totaal ander effect krijgen, dat volstrekt niet bijbels is.
Dat komt omdat éénzelfde zin, uitgesproken in een andere context, volkomen terecht én volkomen onjuist kan zijn.
Het zou mooi zijn als iemand over dit onderwerp eens 'onderwijs las' bij een oudvader. Ik ben benieuwd of daar de uitdrukking 'Vraag maar veel om een nieuw hart' ook al te vinden is.
Re: Vraag er maar veel om. (Uit: Hoe was je zondag [2]?)
Hallesby: Worden wij niet vermaand ons te bekeren? Hoe kan ik mij dan bekeren? Wij, zondige mensen kunnen ons hart niet veranderen.DDD schreef: Het zou mooi zijn als iemand over dit onderwerp eens 'onderwijs las' bij een oudvader. Ik ben benieuwd of daar de uitdrukking 'Vraag maar veel om een nieuw hart' ook al te vinden is.
Maar wat wij wel kunnen, is heel eenvoudig. Het is dit: wanneer de Geest van God ons begint te overtuigen van zonden, moeten wij ons laten overtuigen van zonden en de waarheid erkennen van hetgeen de Bijbel zegt in betrekking tot ons uiterlijk leven zowel als tot ons hart. Als dit gedaan wordt, vindt een grote verandering plaats; een verandering, die het gevolg is van onze eigen besliste keuze.
Brakel: God roept en nodigt niet alleen met de belofte tot zaligheid, maar Hij gebiedt het ook: Bekeert u en gelooft het Evangelie!
Gray: Ongeloof vertoont zich onder de schone schijn van de ene of andere deugd, als nederigheid en tederheid, hewel men er beter van zou kunnen zeggen, dat het hoogmoed en onwetendheid is onder de dekmantel van nederigheid.
McCheyne: U denkt altijd dat u zich moet bekeren en dat u uw leven moet beteren om uzelf het medelijden van de Zaligmaker waardig te maken. Leer toch dat de Zaligmaker kwam voor goddelozen, voor hen die zich niet bekeren en geloven.
Boston: In feite is het ‘vragen en bidden’ slechts een poging van de mens om vanuit zichzelf iets te bewerkstelligen dat God aangenaam zou zijn. Het zijn mensen die een hoge dunk hebben van hun plichten en de daarmee tot God gaan. Het is niets anders dan het zoeken van het heil in het verbond der werken.
Kohlbrugge: Zuchten om een verbrijzeld hart om genade is niets anders dan zuchten om de zonde in de hand te houden, een zalig willen worden zonder zichzelf te willen overgeven. De mens roept gewoonlijk om genade en verschuilt zich daarbij achter zijn niets-zijn, achter zijn machteloosheid.
Kohlbrugge: ik kan niet, ik heb niets, ik ben niets zeggen is de zwaarste zonde. Het is een teken dat wij ons niet aan het Woord willen onderwerpen.
Bonar: Ik moet wachten, mijzelf voorbereiden, de middelen gebruiken en bidden dat ik in staat mag worden om weer terug te keren (te geloven) Nee! Umoet niet wachten, u moet opstaan en tot uw Vader gaan, en niets anders doen dan geloven in het getuigenis dat God van Zijn Zoon getuigt.
Bonar: Zij willen niet rusten op iets, zonder al hun eigen werken in aanmerking te nemen, maar zij denken dat het een rechte en veilige weg is om op het biddende, werkende en vrome IK te rusten.
Calvijn: Wij moeten geloven eer wij bidden: want met bidden geven wij getuigenis van de genade die God ons belooft van Hem te verwachten. Wie de beloften niet geloofd die bidt geveinsdelijk.
Erskine: Het hoogmoedige en wettische hart kan er echter niet toe komen Christus en het eeuwige leven voor niets aan te nemen.
Erskine: Ongeloof is te herkennen aan dat het voortdurend -en dat onder de schone schijn van nederigheid- opkomt voor de zaak van het ongeloof.
Re: Vraag er maar veel om. (Uit: Hoe was je zondag [2]?)
Dit zijn citaten die onderstrepen wat ik zeg, maar het ging mij er nu juist om of er een voorbeeld was van de zin waarover ik het heb.
Als dat nou zo'n bijbelse zin is, dan moeten de gereformeerde vaderen dat toch ook al hebben gezegd, en zeker Smytegelt bijvoorbeeld.
Ik beweer niet dat het niet zo is. Ik heb geen idee. Vooralsnog vermoed ik dat het uit het gezelschapsleven komt, maar in ieder geval denk ik niet dat het een bijbelse manier van spreken is.
Als dat nou zo'n bijbelse zin is, dan moeten de gereformeerde vaderen dat toch ook al hebben gezegd, en zeker Smytegelt bijvoorbeeld.
Ik beweer niet dat het niet zo is. Ik heb geen idee. Vooralsnog vermoed ik dat het uit het gezelschapsleven komt, maar in ieder geval denk ik niet dat het een bijbelse manier van spreken is.
Re: Vraag er maar veel om. (Uit: Hoe was je zondag [2]?)
Het blijft gek dat al die forumleden die hun mond zo vol hebben van oudvaders en andere grootheden nooit deze citaten naar voren brengen...dank! Wat mij betreft kan de conclusie wel getrokken worden: 'bid maar veel om een nieuw hartje' klinkt vroom maar is het niet.Jeremiah schreef: ↑11 aug 2023, 09:44Hallesby: Worden wij niet vermaand ons te bekeren? Hoe kan ik mij dan bekeren? Wij, zondige mensen kunnen ons hart niet veranderen.DDD schreef: Het zou mooi zijn als iemand over dit onderwerp eens 'onderwijs las' bij een oudvader. Ik ben benieuwd of daar de uitdrukking 'Vraag maar veel om een nieuw hart' ook al te vinden is.
Maar wat wij wel kunnen, is heel eenvoudig. Het is dit: wanneer de Geest van God ons begint te overtuigen van zonden, moeten wij ons laten overtuigen van zonden en de waarheid erkennen van hetgeen de Bijbel zegt in betrekking tot ons uiterlijk leven zowel als tot ons hart. Als dit gedaan wordt, vindt een grote verandering plaats; een verandering, die het gevolg is van onze eigen besliste keuze.
Brakel: God roept en nodigt niet alleen met de belofte tot zaligheid, maar Hij gebiedt het ook: Bekeert u en gelooft het Evangelie!
Gray: Ongeloof vertoont zich onder de schone schijn van de ene of andere deugd, als nederigheid en tederheid, hewel men er beter van zou kunnen zeggen, dat het hoogmoed en onwetendheid is onder de dekmantel van nederigheid.
McCheyne: U denkt altijd dat u zich moet bekeren en dat u uw leven moet beteren om uzelf het medelijden van de Zaligmaker waardig te maken. Leer toch dat de Zaligmaker kwam voor goddelozen, voor hen die zich niet bekeren en geloven.
Boston: In feite is het ‘vragen en bidden’ slechts een poging van de mens om vanuit zichzelf iets te bewerkstelligen dat God aangenaam zou zijn. Het zijn mensen die een hoge dunk hebben van hun plichten en de daarmee tot God gaan. Het is niets anders dan het zoeken van het heil in het verbond der werken.
Kohlbrugge: Zuchten om een verbrijzeld hart om genade is niets anders dan zuchten om de zonde in de hand te houden, een zalig willen worden zonder zichzelf te willen overgeven. De mens roept gewoonlijk om genade en verschuilt zich daarbij achter zijn niets-zijn, achter zijn machteloosheid.
Kohlbrugge: ik kan niet, ik heb niets, ik ben niets zeggen is de zwaarste zonde. Het is een teken dat wij ons niet aan het Woord willen onderwerpen.
Bonar: Ik moet wachten, mijzelf voorbereiden, de middelen gebruiken en bidden dat ik in staat mag worden om weer terug te keren (te geloven) Nee! Umoet niet wachten, u moet opstaan en tot uw Vader gaan, en niets anders doen dan geloven in het getuigenis dat God van Zijn Zoon getuigt.
Bonar: Zij willen niet rusten op iets, zonder al hun eigen werken in aanmerking te nemen, maar zij denken dat het een rechte en veilige weg is om op het biddende, werkende en vrome IK te rusten.
Calvijn: Wij moeten geloven eer wij bidden: want met bidden geven wij getuigenis van de genade die God ons belooft van Hem te verwachten. Wie de beloften niet geloofd die bidt geveinsdelijk.
Erskine: Het hoogmoedige en wettische hart kan er echter niet toe komen Christus en het eeuwige leven voor niets aan te nemen.
Erskine: Ongeloof is te herkennen aan dat het voortdurend -en dat onder de schone schijn van nederigheid- opkomt voor de zaak van het ongeloof.
Re: Vraag er maar veel om. (Uit: Hoe was je zondag [2]?)
Wat een slordige formulering. Bidden is een uitermate vrome bezigheid, dus het aansporen ertoe daartoe ook. Zeker als het ingebed is in een bevindelijke gereformeerde omgeving, waar de vroomheid als het ware in de koffie te proeven is.
Re: Vraag er maar veel om. (Uit: Hoe was je zondag [2]?)
Mijn beeld is niet dat binnen de bevindelijk-gereformeerde kringen er nadruk wordt gelegd op geloof als eenzijdige actie van de mens. Ik deel dus niet je mening dat er sprake is van een golfbeweging.Maanenschijn schreef: ↑10 aug 2023, 20:45 Ik denk niet zo zeer dat er moedwillig barrières worden opgeworpen. Ik denk dat er een golfbeweging is van actie en reactie. Daarbij wordt soms enerzijds te veel nadruk gelegd op de onmogelijkheid van de mens, waarbij het gebod tot bekering en gewilligheid van Christus in het gedrang is (dit als reactie op mogelijk verondersteld geloof), anderzijds dat de nadruk op geloof als eenzijdige actie van de mens klinkt, als reactie op het lijdelijke of onwillige niet-geloven.
Als de prediking hierin geen goed evenwicht kent en daarbij zich bediend van taalgebruik wat niet wordt herkend, gaat het mis.
Dit beeld herken ik totaal niet als PKN-er. Zelfs in mijn jeugdjaren in een Veluws dorp waren er meestal 3 tafels in de NHK.En in reactie op tweede: geloof is in de aard van de zaak inderdaad exclusief voor een beperkt groep. Zij die daartoe van de Heere God geroepen worden en verkozen zijn. Maar dat is niet iets waar wij rekening mee moeten houden. Ik bedoel met die opmerking: Een levend geloof, wat ook kan onderwijzen en corrigeren als dat nodig id, wordt schaars. Ook in de kerken. Als voorbeeld: in een plaatselijke kerk in een naburig dorp gingen recent een drietal mensen aan het Heilig Avondmaal. Op ca. 500 mensen. Van de kerkenraad ging niemand. Objectief gezien trek ik dan de conclusie dat het aantal mensen met een levend en beoefend geloof klein is in die gemeente. Hoe moet daar dan worden toegezien (door de kerkenraad en gemeente) op de prediking en hoe moeten jongeren dan zich daaraan spiegelen?