De gemeentezang in post-coronatijd
-
De gemeentezang in post-coronatijd
Aangezien ik regelmatig om mij heen hoor dat de gemeentezang tijdens de lockdowns zijn veranderd (sneller / langzamer) start ik bij deze een poll.
Voor de begrijpelijkheid, ik onderscheid een drietal momenten:
Vóór corona
Tijdens corona
Ná corona (tegenwoordig)
Vóór corona
Tijdens corona
Ná corona (tegenwoordig)
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Re: De gemeentezang in post-coronatijd
Je poll focust uitsluitend op het tempo. Dat lijkt me een onvolledige benadering.HersteldHervormd schreef: ↑02 aug 2023, 22:54 Aangezien ik regelmatig om mij heen hoor dat de gemeentezang tijdens de lockdowns zijn veranderd (sneller / langzamer) start ik bij deze een poll.
Vóór corona
Tijdens corona
Ná corona (tegenwoordig)
Wat ik vaak hoor, is dat er het goede voorbeeld van de zanggroepen in coronatijd ertoe heeft bijgedragen dat de gemeente nu actiever inzet, niet meer wacht tot de organist het beginakkoord van de nieuwe regel heeft neergezet en dan eens adem gaat halen, maar gewoon op tijd -gelijk met de organist- inzet.
Ik zou dus nog een aantal opties toevoegen, zoals:
-sinds corona wordt er bij ons beter ingezet
-na corona werd er bij ons beter ingezet, maar intussen is dat weer verwaterd
-de zanggroepen in coronatijd zongen precies zoals we vóór corona ook al zongen, dus alles bleef zoals het was
~~Soli Deo Gloria~~
-
Ik mis de optie: tijdens Corona zong de voorzanger sneller dan er voor en na Corona zijn we een fractie langzamer gaan zingen dan voor Corona.
-
Is de een na laatste optie toch?GerefGemeente-lid schreef: ↑02 aug 2023, 23:29 Ik mis de optie: tijdens Corona zong de voorzanger sneller dan er voor en na Corona zijn we een fractie langzamer gaan zingen dan voor Corona.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
-
Inderdaad.HersteldHervormd schreef: ↑02 aug 2023, 23:39Is de een na laatste optie toch?GerefGemeente-lid schreef: ↑02 aug 2023, 23:29 Ik mis de optie: tijdens Corona zong de voorzanger sneller dan er voor en na Corona zijn we een fractie langzamer gaan zingen dan voor Corona.
Psalmen hebben een inhoud. Het tempo acht ik niet het belangrijkste.
Ik zou er ook bij willen zetten:
Wij zijn met meer aandacht en eerbied gaan zingen. Ik denk wel, als je echt eerbiedig, meditatief zingt, dat het dan niet heel snel zal zijn.
Ik zou er ook bij willen zetten:
Wij zijn met meer aandacht en eerbied gaan zingen. Ik denk wel, als je echt eerbiedig, meditatief zingt, dat het dan niet heel snel zal zijn.
© -DIA- 33.330 || 16 Years of Struggle (03.10.2008-31.10.2024)
We zijn in ieder geval meer gaan zingen vanwege onbeperkte aerosolenverspreding
- Maanenschijn
Wij zijn beter gaan zingen. Tempo is het zelfde gebleven, maar de inzet is zeker verbeterd. Ik heb ook liever een goede inzet dan een snel tempo.
Dit is niet zo zeer gekomen door de coronatijd, maar veel meer door het eens per maand zingen na de dienst, waar we met die groep de inzet gelijkt met het orgel laten vallen. In de diensten pakt die groep het ook op en neemt zo de gemeente mee met een goede inzet.
Dit is niet zo zeer gekomen door de coronatijd, maar veel meer door het eens per maand zingen na de dienst, waar we met die groep de inzet gelijkt met het orgel laten vallen. In de diensten pakt die groep het ook op en neemt zo de gemeente mee met een goede inzet.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Bij Calvijn zongen ze niet met eerbied en niet meditatief?
Je projecteert je eigen denkbeelden op iets dat historisch aantoonbaar door de makers heel anders was bedoeld, en ook zo werd toegepast.
Maar goed, dat heeft niks met gemeentezang in post-coronatijd te maken, dus off topic.
~~Soli Deo Gloria~~
De laatste is een beetje raar geformuleerd: "Het tempo is nooit veranderd en nog steeds niet". Als het tempo nooit veranderd is, is "en nog steeds niet" een overbodige toevoeging.HersteldHervormd schreef: ↑02 aug 2023, 23:39Is de een na laatste optie toch?GerefGemeente-lid schreef: ↑02 aug 2023, 23:29 Ik mis de optie: tijdens Corona zong de voorzanger sneller dan er voor en na Corona zijn we een fractie langzamer gaan zingen dan voor Corona.
~~Soli Deo Gloria~~
Tijdens de coronatijd zongen we heel goed in cadans.
Dit hebben we nog lange tijd volgehouden, maar inmiddels is er weer een vertraagde inzet.
Hoewel ons zangtempo niet vervelend is, is dit de laatste jaren naar mijn idee wel langzamer geworden.
Maar dat heeft denk ik dan weer niets met corona te maken.
Dit hebben we nog lange tijd volgehouden, maar inmiddels is er weer een vertraagde inzet.
Hoewel ons zangtempo niet vervelend is, is dit de laatste jaren naar mijn idee wel langzamer geworden.
Maar dat heeft denk ik dan weer niets met corona te maken.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Dat ligt mijns inziens allebei aan de organisten. Er zijn er die proberen de inzet van de gemeente te vertragen. Dan gebeurt dat ook.
Toch denk ik dat het daar niet alleen mee te maken heeft. Maar goed..
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Wat Calvijn deert me in dit geval niet, met alle hoogachting voor Calvijn, maar in de Psalmen gaat het allereerst om de inhoud, ten tweede om het dan zo te zingen, meer eerbied en aandacht, bedenkende wie uiteindelijk de Grote Auteur is van de Psalmen. Dat zijn niet de dichters uit de 18e eeuw, en ook Calvijn niet.Hendrikus schreef: ↑03 aug 2023, 08:20Bij Calvijn zongen ze niet met eerbied en niet meditatief?
Je projecteert je eigen denkbeelden op iets dat historisch aantoonbaar door de makers heel anders was bedoeld, en ook zo werd toegepast.
Maar goed, dat heeft niks met gemeentezang in post-coronatijd te maken, dus off topic.
En bedankt voor uw beschuldigingen aan mijn adres. Maat toch, is dit waar? Eerlijk waar?
Noemt u dat projecteren van mijn eigen denkbeelden op iets dat historisch aantoonbaar door de makers heel anders was bedoeld, en ook zo werd toegepast? Ik ga verder terug, niet oppervlakkig. Dan vallen de dichters weg, ook musici. Dan is de Auteur van het hoogste belang.
© -DIA- 33.330 || 16 Years of Struggle (03.10.2008-31.10.2024)
Vind je het voorlezen uit de bijbel dan ook vaak te snel gaan? Of het preken?-DIA- schreef: ↑03 aug 2023, 09:31Wat Calvijn deert me in dit geval niet, met alle hoogachting voor Calvijn, maar in de Psalmen gaat het allereerst om de inhoud, ten tweede om het dan zo te zingen, meer eerbied en aandacht, bedenkende wie uiteindelijk de Grote Auteur is van de Psalmen. Dat zijn niet de dichters uit de 18e eeuw, en ook Calvijn niet.Hendrikus schreef: ↑03 aug 2023, 08:20Bij Calvijn zongen ze niet met eerbied en niet meditatief?
En bedankt voor uw beschuldigingen aan mijn adres. Maat toch, is dit waar? Eerlijk waar?
Noemt u dat projecteren van mijn eigen denkbeelden op iets dat historisch aantoonbaar door de makers heel anders was bedoeld, en ook zo werd toegepast? Ik ga verder terug, niet oppervlakkig. Dan vallen de dichters weg, ook musici. Dan is de Auteur van het hoogste belang.