Spruyt en de aantrekkingskracht van de Rooms-Katholieke Kerk

CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Spruyt en de aantrekkingskracht van de Rooms-Katholieke Kerk

Bericht door CvdW »

HHR schreef: 28 jul 2023, 23:34 Er wordt in onze gezindte wel eens wat schamper gesproken over de RKK.
Bij 'geval' kwam ik dit onder ogen. https://dominicanen.nl/2023/07/diaken-e ... rotterdam/
Ik denk dat we wel kunnen stellen dat de gemiddelde priester of diaken meer gestudeerd heeft dan de gemiddelde predikant.
Op basis van twee mensen gaan we iets stellen voor het gehele kerkelijk gebeuren.
Zonder namen te noemen: in Gouda is er een ambtsdrager die theologie gestudeerd heeft. Op basis hiervan kunnen we stellen dat gemiddelde diaken en/of ouderling meer gestudeerd heeft dan de gemiddelde predikant van (O)(V)(GG)(iN)(bv). Lijkt mij een beetje onzin.
HHR
Berichten: 988
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Spruyt en de aantrekkingskracht van de Rooms-Katholieke Kerk

Bericht door HHR »

CvdW schreef: 29 jul 2023, 07:10
HHR schreef: 28 jul 2023, 23:34 Er wordt in onze gezindte wel eens wat schamper gesproken over de RKK.
Bij 'geval' kwam ik dit onder ogen. https://dominicanen.nl/2023/07/diaken-e ... rotterdam/
Ik denk dat we wel kunnen stellen dat de gemiddelde priester of diaken meer gestudeerd heeft dan de gemiddelde predikant.
Op basis van twee mensen gaan we iets stellen voor het gehele kerkelijk gebeuren.
Zonder namen te noemen: in Gouda is er een ambtsdrager die theologie gestudeerd heeft. Op basis hiervan kunnen we stellen dat gemiddelde diaken en/of ouderling meer gestudeerd heeft dan de gemiddelde predikant van (O)(V)(GG)(iN)(bv). Lijkt mij een beetje onzin.
Natuurlijk niet op basis van deze twee mannen. Dat is meer om te illustreren.
Dit geld voor heel veel geestelijken binnen de RKK.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33313
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Spruyt en de aantrekkingskracht van de Rooms-Katholieke Kerk

Bericht door Tiberius »

Het diakenambt in de RKK is beslist niet te vergelijken met het diakenambt in de protestantse en gereformeerde kerken.

Voor élk ambt in de RKK is een zware, meerjarige academische opleiding nodig. Het verschilt per bisdom, maar hier in het bisdom Breda duurt de opleiding tot diaken (in hiërarchie het laagste ambt binnen de RKK) zo'n 6 jaar.
Dus dat is inderdaad meer dan de gemiddelde 3 á 4 jaar van predikanten in het rijtje dat CvdW noemt.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8975
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Spruyt en de aantrekkingskracht van de Rooms-Katholieke Kerk

Bericht door J.C. Philpot »

Er zijn vast religies waar men nog meer gestudeerd heeft. Mij zegt dat niet zo veel.

De vraag is echter niet waar men het meest gestudeerd heeft, maar waar gebogen wordt voor Gods Woord. In leer en leven.

Dan is een bijbelgetrouwe studie (inclusief grondtalen) waardevol en wat mij betreft ook gewenst. Maar het kan geen vervanging zijn voor de waarachtige bekering, persoonlijke Godsvrucht en het geleid worden door de Geest van God. Dat de Heere Jezus eenvoudige vissers uitkoos, en in de praktijk onderwees, heeft wat dat betreft veel te zeggen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Spruyt en de aantrekkingskracht van de Rooms-Katholieke Kerk

Bericht door merel »

Een paar maanden geleden was op de KRO een prachtige documentaire over een jonge priester uit Indonesië die in Nederland priester zou worden. Hij kwam in huis bij een oude priester en deze begeleidde hem binnen de parochie. Parochianen leerden hem Nederlands en hij zat ook deel in het nabijgelegen klooster. Echt een aanrader om te kijken.
Plaats reactie