Gereformeerde Gemeenten

MGG
Berichten: 3575
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

helma schreef: 22 jul 2023, 20:08
MGG schreef:
helma schreef: 22 jul 2023, 12:37 Mijn schoonouders zijn in 1974 teruggekomen uit ZA omdat ze doorkregen dat het steeds minder veilig werd.
Als je nu hun huis ziet op GoogleStreetview staan er allemaal hekken omheen en hebben alle ramen tralies...

Zij waren lid van de NGkerk, daar kon je toen nog goed terecht.
Ook nu zijn er nog NG kerken met behoudende predikanten.
Hoe het bij lokale NG kerken is, weet ik niet. De leer van algemene verzoening en een burgerlijk leven lijkt binnen het kerkverband ver doorgedrongen. Ook het synode besluit uit 2015 waar besloten is dat homo's mogen trouwen roept meer vervreemding dan herkenning.
Mocht je een behoudende gemeente weten waarvan de diensten terug te luisteren zijn, dan hoor ik het graag.
Ik heb het even aan een digitale vriendin gevraagd, haar man is predikant.

Hier is omtrent 95 gemeentes van die NG Kerk wat "doleer" - sien
https://www.glodiebybel.co.za/lys-van-n ... at-doleer/

Verder het Tafelberg gemeente verlede maand äfgestig":- sien
https://www.glodiebybel.co.za/tafelberg ... 023-06-22/

Laasgenoemde is die gemeente van Dr Chris Saayman, wat daagliks (behalwe Sondae) die evangelie verkondig op verskillende plekke op straat in Kaapstad.
Hy het preke op hul website geplaas, maar hul is op die oomblik besig om nuwe website te maak.

Staan op youtube ook preken van Ds Chris Saayman
https://youtube.com/@VryeGemeenteTafelberg
Bedankt ik hoop ze te beluisteren. De lijst met dolerende gemeente kan goed van pas komen bij een bezoek aan Zuid-Afrika.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33324
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Silo schreef: 22 jul 2023, 19:53 Weet iemand waarom het bericht over terugkeer van ds Dekker is mede-ondertekend door het curatorium? Ds. Dekker is al een tijd predikant en het is de classis Gouda die hem beroepbaar kan stellen. Het curatorium heeft hierin toch geen rol?
Ik vermoed (!) dat dat te maken heeft met het in dat bericht genoemde repatriëringstraject. Waarschijnlijk heeft hij een stukje opleiding overgeslagen en gaat hij dat alsnog inhalen.
Ik zou anders ook niet weten waarom er überhaupt sprake zou zijn van een repatriëringstraject.
En als je het zeker wilt weten, moet je ds. Van Maanen even mailen.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

Tiberius schreef: 22 jul 2023, 21:18
Silo schreef: 22 jul 2023, 19:53 Weet iemand waarom het bericht over terugkeer van ds Dekker is mede-ondertekend door het curatorium? Ds. Dekker is al een tijd predikant en het is de classis Gouda die hem beroepbaar kan stellen. Het curatorium heeft hierin toch geen rol?
Ik vermoed (!) dat dat te maken heeft met het in dat bericht genoemde repatriëringstraject. Waarschijnlijk heeft hij een stukje opleiding overgeslagen en gaat hij dat alsnog inhalen.
Ik zou anders ook niet weten waarom er überhaupt sprake zou zijn van een repatriëringstraject.
En als je het zeker wilt weten, moet je ds. Van Maanen even mailen.
Dat zou ook de datum van beroepbaarstelling verklaren.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
KB_
Berichten: 260
Lid geworden op: 29 nov 2013, 15:42
Locatie: Canada

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door KB_ »

Erg opmerkelijk en verdrietig... De classis midwest van de NRC heeft een boze brief gestuurd aan ds vergunst van new zealand staat in de Banner of truth.

Eerder dit jaar heeft de Free Reformed Church van grand Rapids een interdenominational ambtsdragersconferentie georgansieerd. Deze heeft ze dus interkelijk georganiseerd. Om die reden zijn er ook uitnodigingen naar NRC gemeenten gestuurd in regio Grand Rapids. Nou mooi initiatief zou je zeggen.. Dominee vergunst is uitgenodigd en heeft daar een lezing gehouden.

Grand Rapids Covell heeft dit naar de classis gebracht.

"Classis besloot de kerkenraden te adviseren niet aan deze interkerkelijke conferenties deel te nemen. Er zou een brief gestuurd moeten worden naar de betrokken predikant waarin wordt uitgelegd hoe wanneer een predikant die verbonden is aan de NRC deelneemt aan een interkerkelijke conferentie als deze, er verwarring en verdeeldheid ontstaat onder onze leden.

Het raamwerk van deze brief werd goedgekeurd en de Moderamen kregen de verantwoordelijkheid om de brief af te ronden die aan deze specifieke predikant zou worden gericht, met een kopie van de brief die ook naar zijn kerkenraad zou worden gestuurd"


Ik ben hier erg verdrietig over..!! de NRC isoleert zich steeds verder (terwijl in NJ een school samen met FRC is). in nederland kan een GG predikant gerust spreken op een interkerkelijk evenement zonder vermaning en mogen kerkenraden hier ook heen. nu is bovenstaand wel de classis die ook video stream verboden heeft maar toch ben ik er verdrietig over

trouwens FRC grand Rapids is een van de zwaardere gemeenten in de FRC en is best vergelijkbaar met een Nederlandse GG
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
DDD
Berichten: 28767
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Wat vreemd. Hoe kan een classis nu een predikant van een andere classis vermanen?

Maar inderdaad ook treurig.
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Ander kerkverband zelfs. Ds. Vergunst is GG en geen NRC.

Al lijkt het geen vermaning, meer een brief. Wel heel vreemd natuurlijk. In NL worden interkerkelijke activiteiten zelfs best aanbevolen, soms zelfs in de Saambinder. Zowel aan HHK, BHP als GGIN. Nu is de NRC natuurlijk sowieso geen kopie van de GG.
MGG
Berichten: 3575
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Wordt het geen tijd voor een topic NRC
HHR
Berichten: 998
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HHR »

Als je alle ontwikkelingen ziet in de NRC, maak ik me wel zorgen. Een steeds verdergaande verstarring en verrechtsing zo lijkt het.
Jammer.
DDD
Berichten: 28767
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Dat kan gelukkig genezen. Het is in de GG ook een tijdje zo geweest, maar de ontwikkelingen zijn wel iets minder sterk de laatste jaren. Het probleem is vaak dat de kikkers er ter linkerzijde eerder uitspringen.

Het bevestigt mij in mijn standpunt dat de GG bij de Amerikaanse scheuring beter niet hadden kunnen kiezen tussen de twee kerkverbanden. Maar goed, dan had de zware versie zich misschien bij een andere kerk gevoegd.

Dat verwijt van verwarring vind ik ook altijd heel storend. Er zit een suggestie in dat de classis bepaalt wat goed is voor iedereen, en dat andere mensen niet hoeven na te denken. Maar misschien is dat ook wel het idee erachter.
Bauke
Berichten: 140
Lid geworden op: 10 jul 2019, 14:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bauke »

DDD schreef: 24 jul 2023, 09:59 Het probleem is vaak dat de kikkers er ter linkerzijde eerder uitspringen.
Is dat zo?
Met al die rechtsere dominees die in de week vaak/regelmatig in GGiN en OGG preken. Terwijl ik dat linksere dominee geheel niet zie doen in PKN en HHK.
Dus technisch gezien springen ze ter rechterzijde vaker uit de kruiwagen, dan ter linkerzijde.
MGG
Berichten: 3575
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Bauke schreef: 24 jul 2023, 10:29
DDD schreef: 24 jul 2023, 09:59 Het probleem is vaak dat de kikkers er ter linkerzijde eerder uitspringen.
Is dat zo?
Met al die rechtsere dominees die in de week vaak/regelmatig in GGiN en OGG preken. Terwijl ik dat linksere dominee geheel niet zie doen in PKN en HHK.
Dus technisch gezien springen ze ter rechterzijde vaker uit de kruiwagen, dan ter linkerzijde.
Ik neem aan dat DDD de leden bedoelt.
DDD
Berichten: 28767
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Dat was inderdaad mijn idee.

Maar als het gaat om dominees, is het inderdaad meestal andersom. Dat is een interessante observatie, waarvoor dan weer de vuistregel dat rechts altijd voorrang heeft, opgaat, en waar ik nog eens over na moet denken.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

KB_ schreef: 24 jul 2023, 09:34 Erg opmerkelijk en verdrietig... De classis midwest van de NRC heeft een boze brief gestuurd aan ds vergunst van new zealand staat in de Banner of truth.

Eerder dit jaar heeft de Free Reformed Church van grand Rapids een interdenominational ambtsdragersconferentie georgansieerd. Deze heeft ze dus interkelijk georganiseerd. Om die reden zijn er ook uitnodigingen naar NRC gemeenten gestuurd in regio Grand Rapids. Nou mooi initiatief zou je zeggen.. Dominee vergunst is uitgenodigd en heeft daar een lezing gehouden.

Grand Rapids Covell heeft dit naar de classis gebracht.

"Classis besloot de kerkenraden te adviseren niet aan deze interkerkelijke conferenties deel te nemen. Er zou een brief gestuurd moeten worden naar de betrokken predikant waarin wordt uitgelegd hoe wanneer een predikant die verbonden is aan de NRC deelneemt aan een interkerkelijke conferentie als deze, er verwarring en verdeeldheid ontstaat onder onze leden.

Het raamwerk van deze brief werd goedgekeurd en de Moderamen kregen de verantwoordelijkheid om de brief af te ronden die aan deze specifieke predikant zou worden gericht, met een kopie van de brief die ook naar zijn kerkenraad zou worden gestuurd"


Ik ben hier erg verdrietig over..!! de NRC isoleert zich steeds verder (terwijl in NJ een school samen met FRC is). in nederland kan een GG predikant gerust spreken op een interkerkelijk evenement zonder vermaning en mogen kerkenraden hier ook heen. nu is bovenstaand wel de classis die ook video stream verboden heeft maar toch ben ik er verdrietig over

trouwens FRC grand Rapids is een van de zwaardere gemeenten in de FRC en is best vergelijkbaar met een Nederlandse GG
Wat een beroerde gang van zaken weer. Soms schaam ik me voor de kerk.

Bovendien is ds. Vergunst werkzaam op dit moment in de Gereformeerde Gemeenten en niet in de Netherlands Reformed Church. Dus ze vermanen een broeder uit een ander (!) kerkverband. Wat is er nou verwarrend?
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

Verder opvallend omdat juist in deze classis ook een aantal gematigde gemeenten en predikanten aanwezig zijn. Weten die de boel niet een beetje te temmen?
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Piet Puk
Berichten: 5461
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Piet Puk »

Mistig schreef: 24 jul 2023, 10:52
KB_ schreef: 24 jul 2023, 09:34 Erg opmerkelijk en verdrietig... De classis midwest van de NRC heeft een boze brief gestuurd aan ds vergunst van new zealand staat in de Banner of truth.

Eerder dit jaar heeft de Free Reformed Church van grand Rapids een interdenominational ambtsdragersconferentie georgansieerd. Deze heeft ze dus interkelijk georganiseerd. Om die reden zijn er ook uitnodigingen naar NRC gemeenten gestuurd in regio Grand Rapids. Nou mooi initiatief zou je zeggen.. Dominee vergunst is uitgenodigd en heeft daar een lezing gehouden.

Grand Rapids Covell heeft dit naar de classis gebracht.

"Classis besloot de kerkenraden te adviseren niet aan deze interkerkelijke conferenties deel te nemen. Er zou een brief gestuurd moeten worden naar de betrokken predikant waarin wordt uitgelegd hoe wanneer een predikant die verbonden is aan de NRC deelneemt aan een interkerkelijke conferentie als deze, er verwarring en verdeeldheid ontstaat onder onze leden.

Het raamwerk van deze brief werd goedgekeurd en de Moderamen kregen de verantwoordelijkheid om de brief af te ronden die aan deze specifieke predikant zou worden gericht, met een kopie van de brief die ook naar zijn kerkenraad zou worden gestuurd"


Ik ben hier erg verdrietig over..!! de NRC isoleert zich steeds verder (terwijl in NJ een school samen met FRC is). in nederland kan een GG predikant gerust spreken op een interkerkelijk evenement zonder vermaning en mogen kerkenraden hier ook heen. nu is bovenstaand wel de classis die ook video stream verboden heeft maar toch ben ik er verdrietig over

trouwens FRC grand Rapids is een van de zwaardere gemeenten in de FRC en is best vergelijkbaar met een Nederlandse GG
Wat een beroerde gang van zaken weer. Soms schaam ik me voor de kerk.

Bovendien is ds. Vergunst werkzaam op dit moment in de Gereformeerde Gemeenten en niet in de Netherlands Reformed Church. Dus ze vermanen een broeder uit een ander (!) kerkverband. Wat is er nou verwarrend?
Dan hebben ze daar de Haamstede-conferentie gemist zeker? Ik heb de brief niet gezien
Plaats reactie