Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

wfloor schreef: 05 jul 2023, 13:12 Vandaag een klein zinnetje in het RD ter rectificatie. Per abuis is vermeld dat betreffende predikant schuldbelijdenis heeft gedaan...
Dat staat er niet. Er werd ten onrechte vermeld dat hij zondag schuldbelijdenis heeft gedaan.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3984
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Terri »

Job schreef: 04 jul 2023, 14:46
cwind schreef: 04 jul 2023, 12:04 Wie van al deze inzenders heeft er gisteren op de knieën gelegen om in de schuld te komen en voor deze dienstknecht te bidden?
Of wie durft de eerste steen te werpen?
Dag cwind,

Welkom op het forum! Bij pijnlijke gebeurtenissen in het kerkelijk leven voegen zich eigenlijk altijd wat nieuwelingen bij ons om het voor de ene danwel de andere kant op te nemen. Je staat daarmee in een traditie. Hopelijk mogen we meer van je horen! Ik meen uit je vraag wel op te merken dat je wel hoopt maar eigenlijk niet verwacht dat de 'inzenders' op hun knieën hebben gelegen. Jammer! Want er komt hier pluimage van allerlei vleugel maar daar zijn er velen onder die bovengemiddeld bewogen zijn met de kerk en die (vermoedelijk net als jij) met groot verdriet van deze gebeurtenis kennis hebben genomen. Naar hen is het net zo goed ongepast om een steen te werpen.

In je post verwijs je terecht naar de noodzaak van gebed voor de betreffende dominee. Ik wil nog de suggestie doen om zeker ook te bidden voor personen die, al dan niet door zijn toedoen, beschadigd zijn.

Hartelijke groet en een fijne tijd op het forum,

Job.
Hij/zij is al wel lid vanaf 31 mei 2022....
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 3000
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Terri schreef: 05 jul 2023, 15:44
Job schreef: 04 jul 2023, 14:46
cwind schreef: 04 jul 2023, 12:04 Wie van al deze inzenders heeft er gisteren op de knieën gelegen om in de schuld te komen en voor deze dienstknecht te bidden?
Of wie durft de eerste steen te werpen?
Dag cwind,

Welkom op het forum! Bij pijnlijke gebeurtenissen in het kerkelijk leven voegen zich eigenlijk altijd wat nieuwelingen bij ons om het voor de ene danwel de andere kant op te nemen. Je staat daarmee in een traditie. Hopelijk mogen we meer van je horen! Ik meen uit je vraag wel op te merken dat je wel hoopt maar eigenlijk niet verwacht dat de 'inzenders' op hun knieën hebben gelegen. Jammer! Want er komt hier pluimage van allerlei vleugel maar daar zijn er velen onder die bovengemiddeld bewogen zijn met de kerk en die (vermoedelijk net als jij) met groot verdriet van deze gebeurtenis kennis hebben genomen. Naar hen is het net zo goed ongepast om een steen te werpen.

In je post verwijs je terecht naar de noodzaak van gebed voor de betreffende dominee. Ik wil nog de suggestie doen om zeker ook te bidden voor personen die, al dan niet door zijn toedoen, beschadigd zijn.

Hartelijke groet en een fijne tijd op het forum,

Job.
Hij/zij is al wel lid vanaf 31 mei 2022....
Oei, dat had ik niet gezien. Bij deze dan vooral een hartelijk welkom aan z'n/haar eerste post 👍🏼
KB_
Berichten: 260
Lid geworden op: 29 nov 2013, 15:42
Locatie: Canada

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door KB_ »

refo schreef: 05 jul 2023, 13:24
wfloor schreef: 05 jul 2023, 13:12 Vandaag een klein zinnetje in het RD ter rectificatie. Per abuis is vermeld dat betreffende predikant schuldbelijdenis heeft gedaan...
Dat staat er niet. Er werd ten onrechte vermeld dat hij zondag schuldbelijdenis heeft gedaan.
ik vond het al erg niet-tactisch om de arme gemeente van Clifton zo plotseling mee te delen dat ze haar predikant is afgezet en vervolgens gelijk schuldbelijdenis zou gedaan zijn. In bijbels opzicht moet dat natuurlijk kunnen maar menselijk gezien moet je dat als gemeente even kunnen verwerken voordat alles weer afgesloten wordt met schuldbelijden. Dan is de verwarring nog groter lijkt mij
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
Zuidab
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 sep 2022, 03:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zuidab »

Staat een afgezette predikant, als hij nog geen schuldbelijdenis heeft gedaan, onder stille censuur?
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Zuidab schreef: 05 jul 2023, 17:53 Staat een afgezette predikant, als hij nog geen schuldbelijdenis heeft gedaan, onder stille censuur?
Als het goed is, is stille censuur stil, oftewel het is onbekend.
-
wfloor
Berichten: 142
Lid geworden op: 18 aug 2014, 17:49

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door wfloor »

refo schreef: 05 jul 2023, 13:24
wfloor schreef: 05 jul 2023, 13:12 Vandaag een klein zinnetje in het RD ter rectificatie. Per abuis is vermeld dat betreffende predikant schuldbelijdenis heeft gedaan...
Dat staat er niet. Er werd ten onrechte vermeld dat hij zondag schuldbelijdenis heeft gedaan.
Ja...dus... Als dat ten onrechte is vermeld, is het dus niet gedaan... Anderd was het terecht vermeld.... Hier hoef je geen hogere wiskunde voor te hebben gestudeerd.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

wfloor schreef: 05 jul 2023, 18:59
refo schreef: 05 jul 2023, 13:24
wfloor schreef: 05 jul 2023, 13:12 Vandaag een klein zinnetje in het RD ter rectificatie. Per abuis is vermeld dat betreffende predikant schuldbelijdenis heeft gedaan...
Dat staat er niet. Er werd ten onrechte vermeld dat hij zondag schuldbelijdenis heeft gedaan.
Ja...dus... Als dat ten onrechte is vermeld, is het dus niet gedaan... Anderd was het terecht vermeld.... Hier hoef je geen hogere wiskunde voor te hebben gestudeerd.
Het is niet op ZONDAG gedaan.
Overigens stond dat ook helemaal niet in de krant. Dus wat die rectificatie nu inhoudt?
GG-er
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 mei 2014, 14:12

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GG-er »

refo schreef: 05 jul 2023, 22:39
wfloor schreef: 05 jul 2023, 18:59
refo schreef: 05 jul 2023, 13:24
wfloor schreef: 05 jul 2023, 13:12 Vandaag een klein zinnetje in het RD ter rectificatie. Per abuis is vermeld dat betreffende predikant schuldbelijdenis heeft gedaan...
Dat staat er niet. Er werd ten onrechte vermeld dat hij zondag schuldbelijdenis heeft gedaan.
Ja...dus... Als dat ten onrechte is vermeld, is het dus niet gedaan... Anderd was het terecht vermeld.... Hier hoef je geen hogere wiskunde voor te hebben gestudeerd.
Het is niet op ZONDAG gedaan.
Overigens stond dat ook helemaal niet in de krant. Dus wat die rectificatie nu inhoudt?
Dat vraag ik me ook af. Ik heb bij het RD helemaal niets over schuldbelijdenis gelezen. Maar aangezien het RD wel deze rectificatie plaatst, denk ik dat er misschien eerder een bericht heeft gestaan waarin dat wel vermeld werd?
Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? ~ Romeinen 8:31b
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door windorgel »

In de papieren krant stond de zin maandag wel, in de digitale versie niet. Dat was me opgevallen. Blijkbaar was de digitale versie al aangepast toen ik deze las.

Verstuurd vanaf mijn SM-A546B met Tapatalk

GG-er
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 mei 2014, 14:12

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GG-er »

windorgel schreef: 05 jul 2023, 23:02 In de papieren krant stond de zin maandag wel, in de digitale versie niet. Dat was me opgevallen. Blijkbaar was de digitale versie al aangepast toen ik deze las.

Verstuurd vanaf mijn SM-A546B met Tapatalk
Ik heb alleen een digitaal abonnement. In de e-paper stond het niet toen ik het las. En in het artikel dat maandagochtend op rd.nl stond, stond het ook niet. Ik heb het nergens gelezen, alleen op RF. Maar dat klopt dus wel, als het alleen op papier stond, heb ik dat niet kunnen zien.
Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? ~ Romeinen 8:31b
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door merel »

De nieuwsgierigheid rondom dit onderwerp is mijns inziens stuitend. De beste man is afgezet als predikant. Dat is toch voldoende om te weten? Wel of geen openbare belijdenis doet niet toch niet ter zake?
GG-er
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 mei 2014, 14:12

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GG-er »

merel schreef: 05 jul 2023, 23:25 De nieuwsgierigheid rondom dit onderwerp is mijns inziens stuitend. De beste man is afgezet als predikant. Dat is toch voldoende om te weten? Wel of geen openbare belijdenis doet niet toch niet ter zake?
Het maakt voor de situatie wel degelijk uit of dat wel of niet gebeurd is. En verder hebben de verschillende berichtgevingen voor wat verwarring gezorgd en het is goed dat ook hier op RF nu duidelijk is hoe het zit.

Daarnaast weet ik niet of alles wat hier besproken wordt uit nieuwsgierigheid gebeurt. Ik denk het niet. Er is ook veel interesse vanuit oprechte betrokkenheid bij ons kerkverband. Dat zie je ook in de veelbesproken week in mei, als de bezoekersaantallen uitzonderlijk hoog zijn.
Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? ~ Romeinen 8:31b
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5405
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

merel schreef: 05 jul 2023, 23:25 De nieuwsgierigheid rondom dit onderwerp is mijns inziens stuitend. De beste man is afgezet als predikant. Dat is toch voldoende om te weten? Wel of geen openbare belijdenis doet niet toch niet ter zake?
Ik ben het niet altijd met je eens Merel maar nu van harte eens met je posting. Betrokkenheid en vervelende nieuwsgierigheid lopen soms in elkaar over.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Posthoorn »

pierre27 schreef: 06 jul 2023, 04:18
Ik ben het niet altijd met je eens Merel maar nu van harte eens met je posting. Betrokkenheid en vervelende nieuwsgierigheid lopen soms in elkaar over.
... ter beoordeling aan de forummers... :hum
Plaats reactie