Beroepingswerk discussie [7]

Piet Puk
Berichten: 5460
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Piet Puk »

Erskinees schreef: 26 jun 2023, 19:00
Piet Puk schreef: 26 jun 2023, 18:15
Bruna schreef: 26 jun 2023, 14:45
newton schreef: 26 jun 2023, 14:10 Een ruime maand geleden hebben ze nog een beroep uitgebracht.
Er stond een vergadering voor vanavond gepland met als tweetal de kandidaten die inmiddels een beroep hebben aangenomen.
Dus of de vergadering cancelen of een ander tweetal stellen.
Op GGinfo staat niets.
Voor mij kwam het tweetal over als 'beroepen met frisse tegenzin'. Als het nog kan doen we het, maar anders ....
Ik snap niet dat je als niet-GG'er zulke onzin verspreidt. Er zijn ieder jaar meerdere gemeenten die bewust geen kandidaat beroepen. Als de kerkenraad van Vlissingen tegenzin had, had men gewoon niet beroepen. Tot een aantal jaar geleden was het heel gebruikelijk om pas eens een week later te beroepen. Vanwege het snelle aannemen wordt dat minder.
Dat had ik pas ook toen niet GGiN-ers(en dat is niet persoonlijk bedoeld, weet niet eens of je jezelf in die discussie betrokken hebt) zich uitlieten over baarden en snorren. Zo zul je dat altijd hebben. Ik heb m'n gevoelen enkel uitgesproken hoe dit op me overkwam. Niet meer en niet minder.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door HersteldHervormd »

Apart dat 3 gemeentes een voordracht van beroep doen op dezelfde dominee. Volgens mij is dat niet zo gebruikelijk in de HHK?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
newton
Berichten: 681
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door newton »

Blijven er straks 3 met een kater achter
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door HersteldHervormd »

newton schreef: 03 jul 2023, 07:30 Blijven er straks 3 met een kater achter Afbeelding
Of twee :)
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Herman »

J. Verschoof is benoemd als evangelist voor Gent (B).
Ik kan zo snel niet vinden dat deze student beroepbaar is gesteld. Lijkt me een bijzonder om daar op vooruit te lopen.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Bezorgd »

Herman schreef: 03 jul 2023, 08:09
J. Verschoof is benoemd als evangelist voor Gent (B).
Ik kan zo snel niet vinden dat deze student beroepbaar is gesteld. Lijkt me een bijzonder om daar op vooruit te lopen.
Hij is ook nog niet beroepbaar gesteld, maar zag dit misschien als de weg?
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Henk J »

HersteldHervormd schreef: 03 jul 2023, 07:28 Apart dat 3 gemeentes een voordracht van beroep doen op dezelfde dominee. Volgens mij is dat niet zo gebruikelijk in de HHK?
Het is geen voordracht van beroep maar een beroep wat pas op een later moment in zal gaan. In alle drie de gemeentes wordt hierover niet gestemd.
Verder is ds. Kater sinds eind juni weer beroepbaar maar gaan de beroepen op zijn verzoek pas na de zomervakantie in. Alle drie de gemeentes hebben al verschillende predikanten beroepen en soms wordt de spoeling dan dun. Maar opvallend is het wel.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Herman »

Bezorgd schreef: 03 jul 2023, 08:22 Hij is ook nog niet beroepbaar gesteld, maar zag dit misschien als de weg?
Dat vind ik ook prima.

Maar de geschiedenis van Gent kennende, dan is het voor de hand liggend om daar een predikant aan te stellen met bevoegdheid tot de sacramentsbediening. We zullen het wel in de krant lezen binnenkort.
Bertiel
Berichten: 4622
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Bertiel »

fijn voor Gent!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Tiberius »

Herman schreef: 03 jul 2023, 08:28
Bezorgd schreef: 03 jul 2023, 08:22 Hij is ook nog niet beroepbaar gesteld, maar zag dit misschien als de weg?
Dat vind ik ook prima.

Maar de geschiedenis van Gent kennende, dan is het voor de hand liggend om daar een predikant aan te stellen met bevoegdheid tot de sacramentsbediening. We zullen het wel in de krant lezen binnenkort.
Dat klopt niet helemaal.
Henk Bor is geen predikant, nooit geweest ook.
En zijn opvolger, Dick van Luttikhuizen, is pas later predikant geworden, in de periode dat hij al een aantal jaren in Gent diende.

Bovendien hebben evangelisten wel sacramentsbevoegdheid. Sinds de laatste synode zijn evangelisten gelijkgesteld aan dienaar van het woord.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Herman »

Tiberius schreef: 03 jul 2023, 08:34
Herman schreef: 03 jul 2023, 08:28
Bezorgd schreef: 03 jul 2023, 08:22 Hij is ook nog niet beroepbaar gesteld, maar zag dit misschien als de weg?
Dat vind ik ook prima.

Maar de geschiedenis van Gent kennende, dan is het voor de hand liggend om daar een predikant aan te stellen met bevoegdheid tot de sacramentsbediening. We zullen het wel in de krant lezen binnenkort.
Dat klopt niet helemaal.
Henk Bor is geen predikant, nooit geweest ook.
En zijn opvolger, Dick van Luttikhuizen, is pas later predikant geworden, in de periode dat hij al een aantal jaren in Gent diende.

Bovendien hebben evangelisten wel sacramentsbevoegdheid. Sinds de laatste synode zijn evangelisten gelijkgesteld aan dienaar van het woord.
Ik doelde inderdaad op Van Luttikhuizen, toen is dat als argument genoemd (meen ik). Van het laatste was ik nog niet op de hoogte.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door helma »

Herman schreef:
J. Verschoof is benoemd als evangelist voor Gent (B).
Ik kan zo snel niet vinden dat deze student beroepbaar is gesteld. Lijkt me een bijzonder om daar op vooruit te lopen.
Als evangelist hoef je geen predikant te zijn toch?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Herman »

helma schreef: 03 jul 2023, 08:51
Herman schreef:
J. Verschoof is benoemd als evangelist voor Gent (B).
Ik kan zo snel niet vinden dat deze student beroepbaar is gesteld. Lijkt me een bijzonder om daar op vooruit te lopen.
Als evangelist hoef je geen predikant te zijn toch?
Klopt, maar als je admissiaal student bent, dan bereidt je je wel op het predikantschap voor.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Tiberius »

De vacature vroeg om een evangelist. Daar is nu in vervuld.
Wat hij later nog doet, staat daar los van; ook al zou dat 'later' binnen een jaar zijn.
Zo is het bij Van Luttikhuizen ook gegaan: eerst benoemd als evangelist, en later predikant. In de tijd van Dick was het inderdaad nog zo, dat evangelisten geen sacramentsbevoegdheid hadden (wat op zich vreemd was, maar recent dus is gecorrigeerd).
Bruna
Berichten: 1740
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Bruna »

Henk J schreef: 03 jul 2023, 08:26
HersteldHervormd schreef: 03 jul 2023, 07:28 Apart dat 3 gemeentes een voordracht van beroep doen op dezelfde dominee. Volgens mij is dat niet zo gebruikelijk in de HHK?
Het is geen voordracht van beroep maar een beroep wat pas op een later moment in zal gaan. In alle drie de gemeentes wordt hierover niet gestemd.
Verder is ds. Kater sinds eind juni weer beroepbaar maar gaan de beroepen op zijn verzoek pas na de zomervakantie in. Alle drie de gemeentes hebben al verschillende predikanten beroepen en soms wordt de spoeling dan dun. Maar opvallend is het wel.
Inderdaad, er zijn tientallen predikanten beroepbaar. Het is wel heeeeeeel vreemd dat dan 3 gemeenten deze predikanten beroepen.
Plaats reactie