Kerken in Rijssen

Gebruikersavatar
Job
Berichten: 3000
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Kerken in Rijssen

Bericht door Job »

newton schreef: 30 jun 2023, 18:32
Job schreef:
newton schreef: 30 jun 2023, 16:47 Welkom in Zuid. Kom op tijd als je met wat mee bent. Vooral ‘s morgens is het vaak erg vol. Als je graag bij elkaar wilt zitten zou ik zorgen dat je er om 9.10u wel bent.
Mooi om te lezen dat de diensten zo goed bezocht worden. Groeit de gemeente?
De getallen kun je op gergeminfo zien. Geen groei hier helaas. Maar met 2800 leden en een kleine 2000 zitplaatsen zouden ze er elke dienst ‘met de benen uit moeten hangen’
De cijfers ken ik, maar ik dacht: misschien veel extra toeloop onder ds. Janse vanuit de andere plaatselijke gereformeerde gemeenten ofzo. Dan is dat niet direct te zien in de ledentallen maar neemt de kerkbezoekende gemeente toch in omvang toe. Speelt shoppen überhaupt een rol in Rijssen?
Christen
Berichten: 773
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Kerken in Rijssen

Bericht door Christen »

Waar blijft Dia's advice? En zijn PKN broeder ;).

Canadeese begraafplaats is indrukwekkend vind ik. Zo voor even moment stilte. Holterberg.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kerken in Rijssen

Bericht door merel »

huisman schreef: 30 jun 2023, 16:33 Bedankt voor jullie bijdragen. Ik wacht nog op adviezen van onze bekende Rijssense RF’ers.

Wij gaan dan met enkele van onze kleinkinderen. Dit is tot nu toe ons plan (schiet er maar op :) )

Morgendienst: GG Zuid. Ds. S.W. Janse. (Als wij in Zeeland waren kerkten wij regelmatig bij hem in ‘s Gravenpolder en dat beviel goed.)

Avonddienst: GG Noord. Ds A.T. Huijser.

De preektoon van de predikant uit GG West is voor een CGK’er wat lastig. Inhoudelijk ken ik deze predikant verder niet.

De suggestie om 5 keer naar de kerk te gaan nemen wij niet over net zoals de suggestie om iets geheel anders op te zoeken. :)
Zijn jullie kleinkinderen ook gewend aan dergelijke diensten?
newton
Berichten: 681
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Kerken in Rijssen

Bericht door newton »

Tiberius schreef:
newton schreef: 30 jun 2023, 18:08 Zitplaatsen zijn vrij voor iedereen (zolang je maar niet op mijn plek gaat zitten Afbeelding )
Jij bent ouderling van dienst?
Ik denk niet dat ik heel erg geschikt ben als (geestelijk) leidsman.
newton
Berichten: 681
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Kerken in Rijssen

Bericht door newton »

Job schreef:
newton schreef: 30 jun 2023, 18:32
Job schreef:
newton schreef: 30 jun 2023, 16:47 Welkom in Zuid. Kom op tijd als je met wat mee bent. Vooral ‘s morgens is het vaak erg vol. Als je graag bij elkaar wilt zitten zou ik zorgen dat je er om 9.10u wel bent.
Mooi om te lezen dat de diensten zo goed bezocht worden. Groeit de gemeente?
De getallen kun je op gergeminfo zien. Geen groei hier helaas. Maar met 2800 leden en een kleine 2000 zitplaatsen zouden ze er elke dienst ‘met de benen uit moeten hangen’
De cijfers ken ik, maar ik dacht: misschien veel extra toeloop onder ds. Janse vanuit de andere plaatselijke gereformeerde gemeenten ofzo. Dan is dat niet direct te zien in de ledentallen maar neemt de kerkbezoekende gemeente toch in omvang toe. Speelt shoppen überhaupt een rol in Rijssen?
Ik weet niet of shoppen een groot ding is. Lidmaatschap overschrijven naar een andere gemeente gaat niet zomaar. Verhuizing naar het afgebakende voedingsgebied is volgens mij de enige geaccepteerde reden. Verhuizing buiten het afgebakende voedingsgebied is dan weer niet verplicht lid worden in een van de andere gemeenten.
Voor zover ik weet kerken er ook behoorlijke aantallen Rijssenaren in Enter, maar die krijgen hun attestatie ook niet zomaar mee.

Verder shoppen de jongeren hier in de avonddienst wel. Om beurten naar de gemeente van iemand uit de vriendengroep. Voor die jeugd bestaan er geen kerkmuren.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kerken in Rijssen

Bericht door Hendrikus »

Henk J schreef: 30 jun 2023, 19:39 Bij ons speelt ook nog de factor orgel mee als we moeten bepalen welke dienst we willen bezoeken op vakantie ;) . Maar je gaat naar de Noorderkerk dus dat zit wel goed :super
Alsof er in Noord maar één organist speelt.
Je kunt wel een fantastisch orgel hebben, maar als je een organist treft die daar niet mee overweg kan, word je echt niet blij :huhu
Laatst gewijzigd door Hendrikus op 30 jun 2023, 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.
~~Soli Deo Gloria~~
newton
Berichten: 681
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Kerken in Rijssen

Bericht door newton »

Hendrikus schreef:
Henk J schreef: 30 jun 2023, 19:39 Bij ons speelt ook nog de factor orgel mee als we moeten bepalen welke dienst we willen bezoeken op vakantie ;) . Maar je gaat naar de Noorderkerk dus dat zit wel goed :super
Alsof er in Noord maar éém organist speelt.
Je kunt wel een fantastisch orgel hebben, maar als je een organist treft die daar niet mee overweg kan, word je echt niet blij :huhu
We kunnen vragen of ze bij de liturgie op de website ook de dienstdoende organist willen vermelden. Ben benieuwd hoe zich dat vertolkt in de opkomst Afbeelding
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 3000
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Kerken in Rijssen

Bericht door Job »

Over orgels gesproken: de gergem van Kampen gaat tijdelijk kerken in...de Bovenkerk! Stel bofferds!!
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 3000
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Kerken in Rijssen

Bericht door Job »

newton schreef: 30 jun 2023, 22:51
Job schreef:
newton schreef: 30 jun 2023, 18:32
Job schreef:
Mooi om te lezen dat de diensten zo goed bezocht worden. Groeit de gemeente?
De getallen kun je op gergeminfo zien. Geen groei hier helaas. Maar met 2800 leden en een kleine 2000 zitplaatsen zouden ze er elke dienst ‘met de benen uit moeten hangen’
De cijfers ken ik, maar ik dacht: misschien veel extra toeloop onder ds. Janse vanuit de andere plaatselijke gereformeerde gemeenten ofzo. Dan is dat niet direct te zien in de ledentallen maar neemt de kerkbezoekende gemeente toch in omvang toe. Speelt shoppen überhaupt een rol in Rijssen?
Ik weet niet of shoppen een groot ding is. Lidmaatschap overschrijven naar een andere gemeente gaat niet zomaar. Verhuizing naar het afgebakende voedingsgebied is volgens mij de enige geaccepteerde reden. Verhuizing buiten het afgebakende voedingsgebied is dan weer niet verplicht lid worden in een van de andere gemeenten.
Voor zover ik weet kerken er ook behoorlijke aantallen Rijssenaren in Enter, maar die krijgen hun attestatie ook niet zomaar mee.

Verder shoppen de jongeren hier in de avonddienst wel. Om beurten naar de gemeente van iemand uit de vriendengroep. Voor die jeugd bestaan er geen kerkmuren.
Kan bijna ook niet anders he, vriendschappen over kerkelijke muren heen binnen zo'n relatief kleine plaats met zoveel kerken, alleen al van één kerkverband. Best mooi dat er zo een band blijft bestaan tussen de drie gemeenten.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kerken in Rijssen

Bericht door huisman »

merel schreef: 30 jun 2023, 22:08
huisman schreef: 30 jun 2023, 16:33 Bedankt voor jullie bijdragen. Ik wacht nog op adviezen van onze bekende Rijssense RF’ers.

Wij gaan dan met enkele van onze kleinkinderen. Dit is tot nu toe ons plan (schiet er maar op :) )

Morgendienst: GG Zuid. Ds. S.W. Janse. (Als wij in Zeeland waren kerkten wij regelmatig bij hem in ‘s Gravenpolder en dat beviel goed.)

Avonddienst: GG Noord. Ds A.T. Huijser.

De preektoon van de predikant uit GG West is voor een CGK’er wat lastig. Inhoudelijk ken ik deze predikant verder niet.

De suggestie om 5 keer naar de kerk te gaan nemen wij niet over net zoals de suggestie om iets geheel anders op te zoeken. :)
Zijn jullie kleinkinderen ook gewend aan dergelijke diensten?
Jazeker , allemaal kleine BhP'ertjes . :)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerken in Rijssen

Bericht door DDD »

newton schreef: 30 jun 2023, 22:59
Hendrikus schreef:
Henk J schreef: 30 jun 2023, 19:39 Bij ons speelt ook nog de factor orgel mee als we moeten bepalen welke dienst we willen bezoeken op vakantie ;) . Maar je gaat naar de Noorderkerk dus dat zit wel goed :super
Alsof er in Noord maar éém organist speelt.
Je kunt wel een fantastisch orgel hebben, maar als je een organist treft die daar niet mee overweg kan, word je echt niet blij :huhu
We kunnen vragen of ze bij de liturgie op de website ook de dienstdoende organist willen vermelden. Ben benieuwd hoe zich dat vertolkt in de opkomst Afbeelding
Ik kan me best gemeenten voorstellen waar dat van belang is. Ik weet ook wel gemeenten die de dienstdoende organist in de weekbrief vermelden. Ik zou het zelf ook wel leuk vinden om te weten. Dan kom ik vijf minuten eerder in de kerk, of juist niet.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5405
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Kerken in Rijssen

Bericht door pierre27 »

Hendrikus schreef: 30 jun 2023, 22:55
Henk J schreef: 30 jun 2023, 19:39 Bij ons speelt ook nog de factor orgel mee als we moeten bepalen welke dienst we willen bezoeken op vakantie ;) . Maar je gaat naar de Noorderkerk dus dat zit wel goed :super
Alsof er in Noord maar éém organist speelt.
Je kunt wel een fantastisch orgel hebben, maar als je een organist treft die daar niet mee overweg kan, word je echt niet blij :huhu
Dit is nieuwe info voor me...
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Kerken in Rijssen

Bericht door Henk J »

Hendrikus schreef: 30 jun 2023, 22:55
Henk J schreef: 30 jun 2023, 19:39 Bij ons speelt ook nog de factor orgel mee als we moeten bepalen welke dienst we willen bezoeken op vakantie ;) . Maar je gaat naar de Noorderkerk dus dat zit wel goed :super
Alsof er in Noord maar éém organist speelt.
Je kunt wel een fantastisch orgel hebben, maar als je een organist treft die daar niet mee overweg kan, word je echt niet blij :huhu
Door een slechte organist kun je heen luisteren, hoewel sommigen je dat knap lastig kunnen maken.
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Kerken in Rijssen

Bericht door Henk J »

Job schreef: 30 jun 2023, 23:00 Over orgels gesproken: de gergem van Kampen gaat tijdelijk kerken in...de Bovenkerk! Stel bofferds!!
Da's fraai ja, zal wel krapjes worden omdat de halve Bovenkerk vol steigers staat. Maar de organisten willen straks niet terug...
Fransman
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 jun 2018, 15:19

Re: Kerken in Rijssen

Bericht door Fransman »

wij gaan elk jaar met pasen of Pinksteren naar Rijssen. Afgelopen mei Noorderkerk en Westerkerk geweest. Altijd wel wennen aan het zangtempo in Rijssen.
Plaats reactie