Gereformeerde Gemeenten

Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Henk J »

Piet Puk schreef: 23 jun 2023, 23:04
Bruna schreef: 23 jun 2023, 22:19 Gaan er niet meer gemeenten beroepen?
Doel je op de 'afgevallen' gemeenten van kandidaat Hoogerbrug?

Als je het mij vraagt(en ik vind het ook geestelijker ook) wachten deze gemeenten nadat de andere kandidaten op hun beroepen hebben beslist. Dan is ook duidelijk dat ze niet naar deze gemeenten moeten gaan. Om nu als gemeenten nog een 2e maal kort achter elkaar te beroepen lijkt meer op 'prijsschieten'. En als de kandidaat naar een van die gemeenten moet gaan, blijft deze vacature ook open staan en heeft onnodig haast maken geen zin
Die laatste zin reageer ik even op, denk jij dat kandidaten c.q. predikanten zich ook kunnen vergissen in een beroep? Ik denk namelijk van wel.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Henk J schreef: 24 jun 2023, 00:38
Piet Puk schreef: 23 jun 2023, 23:04
Bruna schreef: 23 jun 2023, 22:19 Gaan er niet meer gemeenten beroepen?
Doel je op de 'afgevallen' gemeenten van kandidaat Hoogerbrug?

Als je het mij vraagt(en ik vind het ook geestelijker ook) wachten deze gemeenten nadat de andere kandidaten op hun beroepen hebben beslist. Dan is ook duidelijk dat ze niet naar deze gemeenten moeten gaan. Om nu als gemeenten nog een 2e maal kort achter elkaar te beroepen lijkt meer op 'prijsschieten'. En als de kandidaat naar een van die gemeenten moet gaan, blijft deze vacature ook open staan en heeft onnodig haast maken geen zin
Die laatste zin reageer ik even op, denk jij dat kandidaten c.q. predikanten zich ook kunnen vergissen in een beroep? Ik denk namelijk van wel.
Dat zal ongetwijfeld. Niets en niemand zo vergis-kundig als een mens. Van kandidaten weet ik zo geen voorbeelden; van enkele predikanten weet ik wel dat ze hun aanvankelijke besluit herzagen. Zowel bij bedanken als aannemen kan dat gebeuren. Geldt natuurlijk ook voor de andere ambten.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Erskinees schreef: 23 jun 2023, 23:11
De Heere werkt middellijk. Blijkbaar geeft deze consulent om zijn consulentgemeenten. Dat vind ik mooi. Bovendien zit er ook gewoon een menselijk element in beroepen. Daar kan dit ook een mooi voorbeeld van zijn en daar hoeven we m.i. niet krampachtig over te doen.
Piet Puk schreef: 23 jun 2023, 23:06
Ongepast. Je moet menselijke factoren zoveel mogelijk uitsluiten en deze consulent is in mijn ogen menselijk bezig. Als de Heere een gemeente op het hart bind is dat voldoende
Twee tegengestelde reacties waar ik in beide ver mee kan. Toch neig ik de invulling zoals Pieter Puk die beschrijft van alle kwaden binnen het beroepingswerk de beste te vinden. Het tussen God en jezelf houden. Als menselijke emoties en (vriendschappelijke) gevoelens, misschien zelfs gevoelens van ereschuld een rol gaan spelen, bewust of onbewust, dan krijg je voorkeuren. En vallen sommige gemeenten inderdaad steeds meer buiten het zichtveld. Die hebben immers niet van die gezaghebbende bepleiters tot hun beschikking. Een proces dat zichzelf versterkt.
Piet Puk
Berichten: 5459
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Piet Puk »

Henk J schreef: 24 jun 2023, 00:38
Piet Puk schreef: 23 jun 2023, 23:04
Bruna schreef: 23 jun 2023, 22:19 Gaan er niet meer gemeenten beroepen?
Doel je op de 'afgevallen' gemeenten van kandidaat Hoogerbrug?

Als je het mij vraagt(en ik vind het ook geestelijker ook) wachten deze gemeenten nadat de andere kandidaten op hun beroepen hebben beslist. Dan is ook duidelijk dat ze niet naar deze gemeenten moeten gaan. Om nu als gemeenten nog een 2e maal kort achter elkaar te beroepen lijkt meer op 'prijsschieten'. En als de kandidaat naar een van die gemeenten moet gaan, blijft deze vacature ook open staan en heeft onnodig haast maken geen zin
Die laatste zin reageer ik even op, denk jij dat kandidaten c.q. predikanten zich ook kunnen vergissen in een beroep? Ik denk namelijk van wel.[/b]
Een mens kan zich 'vergissen', maar zal dan zeker tijdig terecht worden gebracht. Dus een kandidaat zal gaan naar de door God bestemde plaats. Want wat God besloten heeft zal zonder hindering doorgaan.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Bezorgd schreef: 22 jun 2023, 18:40 Prachtig interview.

Dit is mooi gezegd:
Ds H Brons schreef:Een les is ook om als predikant niet in een kramp te schieten: waardoor allerlei dingen een plaats móéten krijgen in een preek. Dat hoeft niet altijd. Hellenbroek doet het ook niet. Verwacht veel van de Heere. Hij bedient.
Stond nog op m'n to-do-list om hierop te reageren. Want @Bezorgd, ik merk dat ik je begin te kennen man 🥳 Tijdens het lezen van deze alinea dacht ik: dit zal Bezorgd aanspreken. En ziehier ☺️
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Heb trouwens weleens gehoord of misschien hier gelezen dat op de Theologische School de term "metworstpreek" wordt gebezigd. Beginnende proponenten en wellicht ook predikanten schijnen geneigd te zijn die te houden. Alles moet dan in een preek zitten. Heilsorde, drie stukken, ambten, naturen, staten van Christus, doodstaat, vijandschap, onwil, geloof, verlossing, rechtvaardigmaking, heiligmaking, heerlijkmaking, ontdekking, separatie, voortleiding, de trappen van Christus' vernedering en verhoging, Vader, Zoon, Heilige Geest enzovoort, enzovoort. Een metworstpreek. Omdat in die vleeswaar ook een heel arsenaal aan vleessoorten wordt samengeperst. Vond het een leuke vondst. Ik denk dat je, wanneer je een eigen gemeente hebt, hier meer ontspannen mee leert omgaan. De ene keer mag dan het licht wat meer hierop vallen en een andere keer daarop.
Emma de Jong
Berichten: 166
Lid geworden op: 31 aug 2021, 17:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Emma de Jong »

Piet Puk schreef: 23 jun 2023, 22:58
Emma de Jong schreef: 23 jun 2023, 22:53
Geytenbeekje schreef: 23 jun 2023, 22:42
Evangelist schreef: 23 jun 2023, 22:40 Alleen Vlissingen maandag.
Alblasserdam en Sliedrecht slaan denk ik over.
Andere beroepende vacante gemeenten zijn er niet.
Mijdrecht ism Nieuwer ter Aa
Mijdrecht ism Nieuwer ter Aa hadden kand. Hoogerbrug beroepen.
Ik denk dat je mis bent met Meeuwen/Sprang-Capelle
Klopt!
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Job schreef: 24 jun 2023, 21:10
Bezorgd schreef: 22 jun 2023, 18:40 Prachtig interview.

Dit is mooi gezegd:
Ds H Brons schreef:Een les is ook om als predikant niet in een kramp te schieten: waardoor allerlei dingen een plaats móéten krijgen in een preek. Dat hoeft niet altijd. Hellenbroek doet het ook niet. Verwacht veel van de Heere. Hij bedient.
Stond nog op m'n to-do-list om hierop te reageren. Want @Bezorgd, ik merk dat ik je begin te kennen man 🥳 Tijdens het lezen van deze alinea dacht ik: dit zal Bezorgd aanspreken. En ziehier ☺️
Het is ook niet zo heel moeilijk :)
Maar zodra er rasters over Gods Woord gelegd worden, het evenwicht zo belangrijk wordt dat een preek kleurloos wordt, (Term metworstpreek kende ik niet, maar is een heel goede beschrijving) ,het 'eigene' belangrijker wordt dan onbevangen de Schrift te lezen en de prediker zich zo verantwoordelijk voelt voor wat hij zegt dat hij Gods Woord niet meer in alle ruimte durft te laten spreken, tja dan ben ik soms wat kritisch.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Bezorgd schreef: 26 jun 2023, 07:31
Het is ook niet zo heel moeilijk :)
Maar zodra er rasters over Gods Woord gelegd worden, het evenwicht zo belangrijk wordt dat een preek kleurloos wordt, (Term metworstpreek kende ik niet, maar is een heel goede beschrijving) ,het 'eigene' belangrijker wordt dan onbevangen de Schrift te lezen en de prediker zich zo verantwoordelijk voelt voor wat hij zegt dat hij Gods Woord niet meer in alle ruimte durft te laten spreken, tja dan ben ik soms wat kritisch.
Heb jij of iemand anders hier er zicht op in welke context deze samengebalde preken vooral worden gehouden? Ik kan me bijvoorbeeld de verleiding voor studenten erg voorstellen; ze reizen immers van plaats tot plaats en worden gewogen in de gemeenten en door hun leermeesters. Het is het begin van hun predik-loopbaan. Ook vacante gemeenten horen mogelijk vaker compacte preken? De voorgangers die langskomen hebben soms pas na twee of vier maanden weer de gelegenheid om een andere kant van de zaak te belichten. Terwijl een eigen predikant weet dat hij 's avonds en volgende week en die week erop volop gelegenheid heeft om de Schrift in al zijn veelkleurigheid te laten spreken.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Posthoorn »

Dat van die worst is al een 'klassieke', hoor. Werd dat niet al eens tegen ds. Kersten gezegd toen hij nog oefenaar was?
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Zou prima kunnen hoor :super
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5402
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Posthoorn schreef: 26 jun 2023, 09:44 Dat van die worst is al een 'klassieke', hoor. Werd dat niet al eens tegen ds. Kersten gezegd toen hij nog oefenaar was?
Zo zie je maar weer Bezorg, die worstenterm heeft oude papieren en ik vind nog goede papieren ook. Wellicht is je smaak ernstig verstoord:)
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

pierre27 schreef: 26 jun 2023, 10:48
Posthoorn schreef: 26 jun 2023, 09:44 Dat van die worst is al een 'klassieke', hoor. Werd dat niet al eens tegen ds. Kersten gezegd toen hij nog oefenaar was?
Zo zie je maar weer Bezorg, die worstenterm heeft oude papieren en ik vind nog goede papieren ook. Wellicht is je smaak ernstig verstoord:)
Haha zo kun je het terecht ook zien 😊
Bruna
Berichten: 1740
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bruna »

Piet Puk schreef: 23 jun 2023, 23:04
Bruna schreef: 23 jun 2023, 22:19 Gaan er niet meer gemeenten beroepen?
Doel je op de 'afgevallen' gemeenten van kandidaat Hoogerbrug?

Als je het mij vraagt(en ik vind het ook geestelijker ook) wachten deze gemeenten nadat de andere kandidaten op hun beroepen hebben beslist. Dan is ook duidelijk dat ze niet naar deze gemeenten moeten gaan. Om nu als gemeenten nog een 2e maal kort achter elkaar te beroepen lijkt meer op 'prijsschieten'. En als de kandidaat naar een van die gemeenten moet gaan, blijft deze vacature ook open staan en heeft onnodig haast maken geen zin
Ik had het idee dat er nog meer gemeenten waren die een beroep uitbrachten, maar dat blijkt niet zo te zijn.
HHR
Berichten: 988
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HHR »

Knip. Speculeren is niet handig.
Plaats reactie