Kerkgebouwen

GG-er
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 mei 2014, 14:12

Re: Kerkgebouwen

Bericht door GG-er »

Job schreef: 19 jun 2023, 03:40 Fijn dat de kerk als kerk gebruikt blijft worden. Hopelijk is de kerk aan de Zwaardslootseweg ook goed te verkopen. Het blijft voor mij wel de vraag wat het kostenverschil is tussen het onderhouden van een modern, te groot gebouw en een passend, monumentaal gebouw. Of biedt een monumentaal gebouw juist voordelen met behulp van subsidies?
Verkijk je niet op de bouwkundige staat van de Vredekerk. Je kunt het een modern gebouw noemen, en dat is het ook als je het vergelijkt met kerken die veel ouder zijn. Maar er is ontzettend veel en duur onderhoud nodig aan de Vredekerk. Dat is financieel zwaar voor de gemeente die steeds kleiner wordt.

Wat ik hier ook nog niet als argument heb gelezen, is de locatie van de Vredekerk. Toen hij gebouwd werd, lag hij ver weg van de bebouwde kom in de polder. Nu staat hij middenin het centrum van de stad, vlak naast het Stadshart en het Woonhart, die elke zondag geopend zijn. Dat heeft consequenties voor de bereikbaarheid en de parkeermogelijkheden. Dat speelt al jaren, maar de echte aanleiding om over de huisvesting na te gaan denken, was het feit dat de burgerlijke gemeente Zoetermeer in dat gebied ook nog een Outlet Centre wilde bouwen. Dan zou het kerkgebouw nog veel moeilijker bereikbaar worden. Uiteindelijk is dat Outlet Centre niet doorgegaan, maar de gemeente is wel doorgegaan met nadenken over de huisvesting.

Overigens is de Pelgrimskerk nog niet definitief gekocht. Het bod van de GG is geaccepteerd, maar het was een bod onder voorwaarden. Een belangrijke voorwaarde is dat er een koper gevonden zou worden voor de Vredekerk. Ik vind het bijzonder dat er overal in de media geschreven is dat de GG de Pelgrimskerk gekocht heeft. Dat is in die bewoordingen een beetje voorbarig.
Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? ~ Romeinen 8:31b
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Kerkgebouwen

Bericht door HersteldHervormd »

Ik vroeg me laatst af waarom kerkgebouwen met een Bijbelse naam erin vrijwel allemaal oudtestamentische namen zijn? Weet iemand dit?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Tiberius »

HersteldHervormd schreef: 01 jan 2024, 12:34 Ik vroeg me laatst af waarom kerkgebouwen met een Bijbelse naam erin vrijwel allemaal oudtestamentische namen zijn? Weet iemand dit?
Ik vraag me af of je waarneming klopt.
Hier in Breda hebben we de Mattheuskerk, Markuskerk, Lukaskerk en Johanneskerk. NT-namen dus.
De Roomse kerk vernoemt meestal heiligen.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Kerkgebouwen

Bericht door HersteldHervormd »

Maar zijn dat ook reformatorische kerken? Dat bedoelde ik eigenlijk.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Geytenbeekje »

HersteldHervormd schreef: 01 jan 2024, 13:44 Maar zijn dat ook reformatorische kerken? Dat bedoelde ik eigenlijk.
Je hebt in Goes de Koningskerk van de GGiN
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Tiberius »

HersteldHervormd schreef: 01 jan 2024, 13:44 Maar zijn dat ook reformatorische kerken? Dat bedoelde ik eigenlijk.
Ok. Eerder woonde ik in Hendrik-Ido-Ambacht. Daar heet de GG Petrakerk.
Piet Puk
Berichten: 5460
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Piet Puk »

Geytenbeekje schreef: 01 jan 2024, 13:48
HersteldHervormd schreef: 01 jan 2024, 13:44 Maar zijn dat ook reformatorische kerken? Dat bedoelde ik eigenlijk.
Je hebt in Goes de Koningskerk van de GGiN
Volgens mij is die naam gegeven door de kerkelijke gemeente die daarvoor zat. Maar dat weet ik niet helemaal zeker.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Geytenbeekje »

Piet Puk schreef: 01 jan 2024, 13:51
Geytenbeekje schreef: 01 jan 2024, 13:48
HersteldHervormd schreef: 01 jan 2024, 13:44 Maar zijn dat ook reformatorische kerken? Dat bedoelde ik eigenlijk.
Je hebt in Goes de Koningskerk van de GGiN
Volgens mij is die naam gegeven door de kerkelijke gemeente die daarvoor zat. Maar dat weet ik niet helemaal zeker.
Ze hebben de naam iig niet veranderd, dus zo erg zullen ze het niet vinden :huhu
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Tiberius »

Verder ken ik nog (zomaar wat namen die me te binnen schieten):
De Hoeksteen (GGiN Barneveld)
Mieraskerk (al weet ik niet zeker of dat een echte naam is)
Adventkerk (GG Veenendaal, dacht ik)
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Geytenbeekje »

Tiberius schreef: 01 jan 2024, 13:57 Verder ken ik nog (zomaar wat namen die me te binnen schieten):
De Hoeksteen (GGiN Barneveld)
Mieraskerk (al weet ik niet zeker of dat een echte naam is)
Adventkerk (GG Veenendaal, dacht ik)
Advent is meer OT dan NT :huhu
De Hoeksteen is wat dat betreft wel wat minder tijdsgebonden
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Tiberius »

Ja dat is zo. :)
Bovendien staan er ook gewoon veel meer namen in het OT, waarvan de betekenis bekend is.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3984
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Terri »

Geytenbeekje schreef: 01 jan 2024, 14:00
Tiberius schreef: 01 jan 2024, 13:57 Verder ken ik nog (zomaar wat namen die me te binnen schieten):
De Hoeksteen (GGiN Barneveld)
Mieraskerk (al weet ik niet zeker of dat een echte naam is)
Adventkerk (GG Veenendaal, dacht ik)
Advent is meer OT dan NT :huhu
De Hoeksteen is wat dat betreft wel wat minder tijdsgebonden
W.b. Advent klopt dat niet helemaal. Helaas heeft de toekomstverwachting vaak geen grote plek in onze kerken, alhoewel wij verrast waren door de insteek die onze predikant nam.


Wat is het verhaal achter advent?

De Advent is de tijd van voorbereiding op het kerstfeest; het is de liturgische periode waarin de verwachting van de komst en de wederkomst van Jezus Christus centraal staat.[/i]
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Mister »

HersteldHervormd schreef: 01 jan 2024, 13:44 Maar zijn dat ook reformatorische kerken? Dat bedoelde ik eigenlijk.
Immanuelkerk en Maranathakerk
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkgebouwen

Bericht door -DIA- »

De Tabernakel...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
JvW
Berichten: 761
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Kerkgebouwen

Bericht door JvW »

Marnixkerk in Vlissingen, Petrakerk in Kapelle
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Plaats reactie