Die gekomen zijnde

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Die gekomen zijnde

Bericht door Posthoorn »

Valcke schreef: 30 mei 2023, 18:33
Johann Gottfried Walther schreef: 29 mei 2023, 10:05 Ik vraag mij al jaren af, waarom wordt, vers 8 zo vaak geciteerd, maar wel ZONDER de uitleg/toepassing van de Heere Jezus?

Johannes 16:
8 En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel:
9 Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven;
10 En van gerechtigheid, omdat Ik tot Mijn Vader heen ga, en gij zult Mij niet meer zien;
11 En van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.
Van gerechtigheid omdat Ik tot mijn Vader heenga. Dit ziet zeer duidelijk op de door Christus verworven gerechtigheid. Daarom gaat het bij het overtuigen van gerechtigheid om de weldaad van de rechtvaardigmaking door het geloof alleen. Dat is ook de orde: eerst de overtuiging van de zonde van ongeloof, daarna de overtuiging cq de toepassing van Christus’ gerechtigheid door diezelfde Geest.

Van oordeel omdat de overste dezer wereld geoordeeld is. Dit wijst de overwinning van Christus aan, die ook de gelovigen ten deel valt in de weldaad van de heiligmaking en verheerlijking.

Daarom vinden we in deze drieslag het gehele werk van de Heilige Geest tot toepassing van de zaligheid beschreven.

Wie leerde dit al: Calvijn! Hoe komt het dat deze uitleg zo verduisterd is? Ik durf het niet te zeggen.
Het is een mooie verklaring, maar of die helemaal rechtdoet aan de tekst? De naam Calvijn staat daar niet per se garant voor.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Die gekomen zijnde

Bericht door Valcke »

Posthoorn schreef: 31 mei 2023, 08:49
Valcke schreef: 30 mei 2023, 18:33
Johann Gottfried Walther schreef: 29 mei 2023, 10:05 Ik vraag mij al jaren af, waarom wordt, vers 8 zo vaak geciteerd, maar wel ZONDER de uitleg/toepassing van de Heere Jezus?

Johannes 16:
8 En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel:
9 Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven;
10 En van gerechtigheid, omdat Ik tot Mijn Vader heen ga, en gij zult Mij niet meer zien;
11 En van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.
Van gerechtigheid omdat Ik tot mijn Vader heenga. Dit ziet zeer duidelijk op de door Christus verworven gerechtigheid. Daarom gaat het bij het overtuigen van gerechtigheid om de weldaad van de rechtvaardigmaking door het geloof alleen. Dat is ook de orde: eerst de overtuiging van de zonde van ongeloof, daarna de overtuiging cq de toepassing van Christus’ gerechtigheid door diezelfde Geest.

Van oordeel omdat de overste dezer wereld geoordeeld is. Dit wijst de overwinning van Christus aan, die ook de gelovigen ten deel valt in de weldaad van de heiligmaking en verheerlijking.

Daarom vinden we in deze drieslag het gehele werk van de Heilige Geest tot toepassing van de zaligheid beschreven.

Wie leerde dit al: Calvijn! Hoe komt het dat deze uitleg zo verduisterd is? Ik durf het niet te zeggen.
Het is een mooie verklaring, maar of die helemaal rechtdoet aan de tekst? De naam Calvijn staat daar niet per se garant voor.
Geen mens staat garant voor de juiste uitleg; wat voegt het toe om dit op te merken?
Het gaat erom of die uitleg Bijbels is. De 'omdat'-clausules worden in deze uitleg recht gedaan.
Het gaat in vs. 10 en 11 om de overtuiging van het werk van Christus, in beide opzichten: zoals Hij gerechtigheid heeft aangebracht en zoals Hij overwonnen heeft.
Wanneer de Heilige Geest de mens daartoe brengt en het geloof schenkt, ontvangt hij ook de vrucht van deze weldaden in Christus.
In vs. 10 en 11 gaat het dan ook om het zaligmakende werk van de Heilige Geest: de toepassing van Christus en Zijn weldaden.

Prof. Baars volgt overigens terecht dezelfde lijn (zie de link die Huisman gaf). Idem de preek in de link die ik plaatste.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Die gekomen zijnde

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ryle geeft aan dat het erg lastige verzen zijn,
De uitleg die Valcke en Ds. Baars heeft doet mijn inziens niet helemaal recht aan de teksten.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Die gekomen zijnde

Bericht door Valcke »

Johann Gottfried Walther schreef: 31 mei 2023, 18:10 Ryle geeft aan dat het erg lastige verzen zijn,
De uitleg die Valcke en Ds. Baars heeft doet mijn inziens niet helemaal recht aan de teksten.
Kun je dat motiveren?

Ik zou het wonderlijk vinden wanneer het werk van de Heilige Geest dat hier beschreven wordt, zou gaan over degenen die niet tot geloof komen. Dit kan een nevenuitleg zijn; echter de hoofduitleg zal toch zeker gaan over de Heilige Geest als Trooster en Zijn werk in de harten van de uitverkorenen, die ook tot de wereld behoren. Het woord ‘wereld’ wordt juist in het Johannesevangelie vaak (ook) gebruikt voor degenen voor wie Christus gekomen is, neem bv Joh. 1:29, 3:16 en andere plaatsen. En degenen die van zonde overtuigd worden, zijn op dat moment ook niet anders dan de wereld.

Het is waar dat het woord 'Trooster' ook de betekenis Advocaat (Parakleet) heeft. Echter, in de drie hoofdstukken Joh. 14, 15 en 16 gaat het steeds over de het zenden van deze Advocaat en Trooster tot nut voor Zijn discipelen en gemeente.

Daarnaast: worden degenen die niet tot geloof komen ooit waarlijk van de zonde van ongeloof overtuigd? Idem van Christus’ gerechtigheid? Dat geloof ik toch niet, dat is het werk van de Geest bij hen die tot geloof komen. Om deze redenen kan ik de uitleg van Ryle niet volgen.
Plaats reactie