Curatoriumvergaderingen Gereformeerde Gemeenten 2023

Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 522
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: Curatoriumvergaderingen Gereformeerde Gemeenten 2023

Bericht door Bona Fide »

GGG038 schreef:Inmiddels is nr. 3 toegelaten: H.R. Keurhorst uit Veenendaal (38). Hij is docent klassieke talen en godsdienst bij het Ichtuscollege te Veenendaal. Hij is getrouwd, samen hebben ze twee kinderen. De heer Keurhorst is ouderling in de gemeente Veenendaal.

Henri Keurhorst studeerde theologie aan de Theologische Universiteit te Apeldoorn en Griekse en Latijnse taal en cultuur aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Henri Keurhorst studeerde cum laude af aan de TU Apeldoorn.
Tevens schrijver van het boekje: de pijn van Job. ISBN 9789033629808.
Vanwege een afgeronde studie theologie niet uitgesloten dat hij dan maar 3 jaar in Rotterdam studeert.

Verstuurd vanaf mijn SM-S901B met Tapatalk

Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Curatoriumvergaderingen Gereformeerde Gemeenten 2023

Bericht door DDD »

Dat lijkt me sowieso een oefening in nederigheid voor alle betrokkenen. Als je eerst cum laude aan een universiteit afstudeert en dan les krijgt van mensen die niet zo ver zijn gekomen, maar ook andersom, als je een student hebt die veel meer weet dan jij op deelonderwerpen. Ga er maar aan staan.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Curatoriumvergaderingen Gereformeerde Gemeenten 2023

Bericht door Tiberius »

GerefGemeente-lid schreef: 23 mei 2023, 13:39
MGG schreef: 23 mei 2023, 13:25
Zeeuw schreef: 23 mei 2023, 13:16
MGG schreef: 23 mei 2023, 08:25

Wat dan? Ik heb mijn bericht nog een keer gelezen en ik zie geen gevaarlijk gebruik.
Misschien is gevaarlijk iets te overdreven van me. Ik bedoel er meer mee te zeggen dat we grotere dingen van de Heere zouden mogen verwachten dan 'er is er eentje die zich bekeert' ipv dat we 'tevreden' zijn met eentje.
Eens, we mogen grotere dingen verwachten en bidden. Tegelijkertijd mogen we blij zijn voor alles wat God uit Zijn rechterhand geeft
Laat dat 'rechter' maar weg. Daar kunnen wij niet over oordelen.
Wat ben je negatief deze week? Dat zijn we niet van je gewend.
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Curatoriumvergaderingen Gereformeerde Gemeenten 2023

Bericht door Hendrien »

DDD schreef: 23 mei 2023, 13:44 Dat lijkt me sowieso een oefening in nederigheid voor alle betrokkenen. Als je eerst cum laude aan een universiteit afstudeert en dan les krijgt van mensen die niet zo ver zijn gekomen, maar ook andersom, als je een student hebt die veel meer weet dan jij op deelonderwerpen. Ga er maar aan staan.
Lijkt me lastig. Waarom zou hij niet gewoon kunnen gaan preken?
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Curatoriumvergaderingen Gereformeerde Gemeenten 2023

Bericht door DDD »

Dingen afleren kost soms meer moeite dan dingen aanleren. Dat geldt in ieder geval voor mij. Los daarvan heeft hij mogelijk niet de kerkelijke opleiding gedaan, en zouden de kerkelijke vakken sowieso nog gevolgd moeten worden.

Zo'n opleiding is ook deels bedoeld voor de inculturatie in de Gereformeerde Gemeenten natuurlijk. Maar anderzijds kunnen predikanten uit de CGK bijvoorbeeld zo overkomen zonder aanvullende scholing (wat ik trouwens ook bijzonder vind). Maar in ieder geval: ik zou niet verrast zijn als hij na een jaar mag preken en ook niet als de opleiding vier jaar duurt. Ik heb altijd begrepen dat men streeft naar een opleiding op maat. Misschien krijgt iemand wel tijd om te promoveren. En verder heb ik er geen mening over, aangezien ik over deze concrete gevallen niet zoveel weet. Maar ik volg het met belangstelling natuurlijk :)

Maar ik weet wel dat je van ootmoed niet snel te veel hebt.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Curatoriumvergaderingen Gereformeerde Gemeenten 2023

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef: 23 mei 2023, 14:08 Dingen afleren kost soms meer moeite dan dingen aanleren. Dat geldt in ieder geval voor mij. Los daarvan heeft hij mogelijk niet de kerkelijke opleiding gedaan, en zouden de kerkelijke vakken sowieso nog gevolgd moeten worden.

Zo'n opleiding is ook deels bedoeld voor de inculturatie in de Gereformeerde Gemeenten natuurlijk. Maar anderzijds kunnen predikanten uit de CGK bijvoorbeeld zo overkomen zonder aanvullende scholing (wat ik trouwens ook bijzonder vind). Maar in ieder geval: ik zou niet verrast zijn als hij na een jaar mag preken en ook niet als de opleiding vier jaar duurt. Ik heb altijd begrepen dat men streeft naar een opleiding op maat. Misschien krijgt iemand wel tijd om te promoveren. En verder heb ik er geen mening over, aangezien ik over deze concrete gevallen niet zoveel weet. Maar ik volg het met belangstelling natuurlijk :)

Maar ik weet wel dat je van ootmoed niet snel te veel hebt.
Dat ze overkomen vanuit de CGK is al tientallen jaren niet meer zo. Ik denk dat ds Hakvoort de laatste is/was.
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Curatoriumvergaderingen Gereformeerde Gemeenten 2023

Bericht door CvdW »

Bona Fide schreef: 23 mei 2023, 13:40
GGG038 schreef:Inmiddels is nr. 3 toegelaten: H.R. Keurhorst uit Veenendaal (38). Hij is docent klassieke talen en godsdienst bij het Ichtuscollege te Veenendaal. Hij is getrouwd, samen hebben ze twee kinderen. De heer Keurhorst is ouderling in de gemeente Veenendaal.

Henri Keurhorst studeerde theologie aan de Theologische Universiteit te Apeldoorn en Griekse en Latijnse taal en cultuur aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Henri Keurhorst studeerde cum laude af aan de TU Apeldoorn.
Tevens schrijver van het boekje: de pijn van Job. ISBN 9789033629808.
Vanwege een afgeronde studie theologie niet uitgesloten dat hij dan maar 3 jaar in Rotterdam studeert.
Wat moet er in de drie jaar nog worden geleerd?
Piet Puk
Berichten: 5459
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Curatoriumvergaderingen Gereformeerde Gemeenten 2023

Bericht door Piet Puk »

Wat ik me wel afvraag bij degenen die een universitaire opleiding theologie hebben genoten, zit hier een andere gedachte achter om dit te doen? Waarom zou je dit doen? Zou in de gedachte kunnen meespelen: als ik niet binnen het eigen kerkverband word toegelaten, hebben we een 'escape' om bij een ander kerkverband predikant te kunnen worden?
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Curatoriumvergaderingen Gereformeerde Gemeenten 2023

Bericht door FlyingEagle »

Piet Puk schreef: 23 mei 2023, 14:27 Wat ik me wel afvraag bij degenen die een universitaire opleiding theologie hebben genoten, zit hier een andere gedachte achter om dit te doen? Waarom zou je dit doen? Zou in de gedachte kunnen meespelen: als ik niet binnen het eigen kerkverband word toegelaten, hebben we een 'escape' om bij een ander kerkverband predikant te kunnen worden?
Waarom duid je dit negatief?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Curatoriumvergaderingen Gereformeerde Gemeenten 2023

Bericht door Herman »

Als je na je VWO op je 18e theologie wilt studeren, dan kan dat gewoon niet aan de Boezemsingel. Dus kies je voor de VU, TUA of een andere hogeschool of universiteit.
Studeren op zichzelf kan je ook los doen van een specifieke roeping tot het predikantsambt, bijvoorbeeld als je graag kerkgeschiedenis wilt gaan doceren op latere leeftijd of pastoraal werker worden in een gevangenis.
Piet Puk
Berichten: 5459
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Curatoriumvergaderingen Gereformeerde Gemeenten 2023

Bericht door Piet Puk »

FlyingEagle schreef: 23 mei 2023, 14:29
Piet Puk schreef: 23 mei 2023, 14:27 Wat ik me wel afvraag bij degenen die een universitaire opleiding theologie hebben genoten, zit hier een andere gedachte achter om dit te doen? Waarom zou je dit doen? Zou in de gedachte kunnen meespelen: als ik niet binnen het eigen kerkverband word toegelaten, hebben we een 'escape' om bij een ander kerkverband predikant te kunnen worden?
Waarom duid je dit negatief?
Meer omdat nu al gesuggereerd word om de opleiding maar in te korten. Ik vind dat je dan ten opzichte van mede-studenten een precedent gaat scheppen.
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Curatoriumvergaderingen Gereformeerde Gemeenten 2023

Bericht door Henk J »

Piet Puk schreef: 23 mei 2023, 14:27 Wat ik me wel afvraag bij degenen die een universitaire opleiding theologie hebben genoten, zit hier een andere gedachte achter om dit te doen? Waarom zou je dit doen? Zou in de gedachte kunnen meespelen: als ik niet binnen het eigen kerkverband word toegelaten, hebben we een 'escape' om bij een ander kerkverband predikant te kunnen worden?
Een universitaire opleiding theologie aan de TUA gevolgd hebben betekend niet direct dat je dezelfde lessen hebt gehad als een predikant in de CGK. Er zijn nog wel specifieke vakken geloof ik die in principe alleen diegenen volgen die predikant hopen te worden.
Verder zijn er hele diverse redenen om een universitaire opleiding theologie te volgen, maar dat hebben anderen al benoemd.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Curatoriumvergaderingen Gereformeerde Gemeenten 2023

Bericht door Ad Anker »

Piet Puk schreef: 23 mei 2023, 14:40
FlyingEagle schreef: 23 mei 2023, 14:29
Piet Puk schreef: 23 mei 2023, 14:27 Wat ik me wel afvraag bij degenen die een universitaire opleiding theologie hebben genoten, zit hier een andere gedachte achter om dit te doen? Waarom zou je dit doen? Zou in de gedachte kunnen meespelen: als ik niet binnen het eigen kerkverband word toegelaten, hebben we een 'escape' om bij een ander kerkverband predikant te kunnen worden?
Waarom duid je dit negatief?
Meer omdat nu al gesuggereerd word om de opleiding maar in te korten. Ik vind dat je dan ten opzichte van mede-studenten een precedent gaat scheppen.
Er zijn toch meer voormalige studenten (de Heer, Terlouw bijv.) die een jaar korter studeerden omdat ze een theologische studie hadden gevolgd?
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Curatoriumvergaderingen Gereformeerde Gemeenten 2023

Bericht door Henk J »

Piet Puk schreef: 23 mei 2023, 14:40 Meer omdat nu al gesuggereerd word om de opleiding maar in te korten. Ik vind dat je dan ten opzichte van mede-studenten een precedent gaat scheppen.
De opleiding van ds. Zondag was ook ingekort toch? Het lijkt mij dat de heer Keurhorst qua theologische kennis een behoorlijke voorsprong heeft t.o.v. de andere toegelaten mannen. En omdat de opleiding toch grotendeels maatwerk is, is inkorten niet zo moeilijk.
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Curatoriumvergaderingen Gereformeerde Gemeenten 2023

Bericht door Erskinees »

Piet Puk schreef: 23 mei 2023, 14:40
FlyingEagle schreef: 23 mei 2023, 14:29
Piet Puk schreef: 23 mei 2023, 14:27 Wat ik me wel afvraag bij degenen die een universitaire opleiding theologie hebben genoten, zit hier een andere gedachte achter om dit te doen? Waarom zou je dit doen? Zou in de gedachte kunnen meespelen: als ik niet binnen het eigen kerkverband word toegelaten, hebben we een 'escape' om bij een ander kerkverband predikant te kunnen worden?
Waarom duid je dit negatief?
Meer omdat nu al gesuggereerd word om de opleiding maar in te korten. Ik vind dat je dan ten opzichte van mede-studenten een precedent gaat scheppen.
In de GG is dit ook gewoon een precedent. Over het algemeen wordt de studie ingekort bij een theologische vooropleiding. Wat is nou het probleem?
Gesloten