Ik ben nog bij 11.15 bij het terugkijken. Toen was het nog prins toch? :-). Goede reportage ook op NPO1. Veel duiding van allerhande symbolen.
Wat doen we vandaag?
Re: Wat doen we vandaag?
Kroning koning Charles en koningin Camilla gekeken.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Ik begreep inderdaad dat het de officiële kroning was. Ik ben weer een hoop wijzer geworden vandaag. Veel respect ook voor de mannen die met die berenmutsen op moeten lopen.
Afzien op de fiets.
Opvallend hoeveel religie er is in deze ceremonie. En dan niet eens in een hele moderne vorm. Tegelijk als ik dit beluister/bekijk vraag je je af hoeveel waarde heeft de lofprijzing en erkenning van de Koning van alle koningen.
Op de een of andere manier lag dat anders bij de begrafenis van de Queen.
Ik merk ook door het verleden van Charles en de onenigheid met zoon Harry dat ik het een 'gebroken' gebeuren vind. De regen paste wel......
Ik merk ook door het verleden van Charles en de onenigheid met zoon Harry dat ik het een 'gebroken' gebeuren vind. De regen paste wel......
Ik blijf het bijzonder vinden dat er zoveel lofprijzing is. Het opzeggen van de geloofsbelijdenis door een kerk vol met wereldleiders. Ja, het is gebroken, maar, het gebeurt wel.Terri schreef: ↑06 mei 2023, 15:50 Opvallend hoeveel religie er is in deze ceremonie. En dan niet eens in een hele moderne vorm. Tegelijk als ik dit beluister/bekijk vraag je je af hoeveel waarde heeft de lofprijzing en erkenning van de Koning van alle koningen.
Zeeuw schreef: ↑06 mei 2023, 16:05Ik blijf het bijzonder vinden dat er zoveel lofprijzing is. Het opzeggen van de geloofsbelijdenis door een kerk vol met wereldleiders. Ja, het is gebroken, maar, het gebeurt wel.Terri schreef: ↑06 mei 2023, 15:50 Opvallend hoeveel religie er is in deze ceremonie. En dan niet eens in een hele moderne vorm. Tegelijk als ik dit beluister/bekijk vraag je je af hoeveel waarde heeft de lofprijzing en erkenning van de Koning van alle koningen.
Eens, ben alleen bang dat veel kijkers de woorden net zo bij de folklore vinden horen als de kostuums. Iets uit een ver verleden. Toch dankbaar dat er zoveel te horen was. King Charles is immers nu ook hoofd van de Anglicaanse kerk.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Eens, ik vergat daar mee te beginnen, want het trof mij ook nu weer. Opnieuw kon de hele wereld horen waar verlossing, vrede en redding te verkrijgen is.huisman schreef: ↑06 mei 2023, 16:16Zeeuw schreef: ↑06 mei 2023, 16:05Ik blijf het bijzonder vinden dat er zoveel lofprijzing is. Het opzeggen van de geloofsbelijdenis door een kerk vol met wereldleiders. Ja, het is gebroken, maar, het gebeurt wel.Terri schreef: ↑06 mei 2023, 15:50 Opvallend hoeveel religie er is in deze ceremonie. En dan niet eens in een hele moderne vorm. Tegelijk als ik dit beluister/bekijk vraag je je af hoeveel waarde heeft de lofprijzing en erkenning van de Koning van alle koningen.
Eens, ben alleen bang dat veel kijkers de woorden net zo bij de folklore vinden horen als de kostuums. Iets uit een ver verleden. Toch dankbaar dat er zoveel te horen was. King Charles is immers nu ook hoofd van de Anglicaanse kerk.
Precies dit inderdaad.huisman schreef: ↑06 mei 2023, 16:16Zeeuw schreef: ↑06 mei 2023, 16:05Ik blijf het bijzonder vinden dat er zoveel lofprijzing is. Het opzeggen van de geloofsbelijdenis door een kerk vol met wereldleiders. Ja, het is gebroken, maar, het gebeurt wel.Terri schreef: ↑06 mei 2023, 15:50 Opvallend hoeveel religie er is in deze ceremonie. En dan niet eens in een hele moderne vorm. Tegelijk als ik dit beluister/bekijk vraag je je af hoeveel waarde heeft de lofprijzing en erkenning van de Koning van alle koningen.
Ik vond het heel indrukwekkend. Had het gevoel dat ik naar een oud testamentische zalving/ kroning zat te kijken. Afgezien van de personen en omstandigheden.
-
Dat idee had ik ook, David en Salomo werden niet met minder pracht en praal gekroond denk ik.
En mooi om allerlei gesproken en gezongen woorden te horen die toch het Evangelie brachten. Wat mag het uitwerken? Hier zie je toch wel dat de Anglicaanse kerk in haar grondslag protestants is, hoewel de diensten op een meer Roomse manier worden ingevuld.
Ik heb maar weinig gezien, maar ik heb hier heel andere gevoelens over.Henk J schreef: ↑06 mei 2023, 17:54Dat idee had ik ook, David en Salomo werden niet met minder pracht en praal gekroond denk ik.
En mooi om allerlei gesproken en gezongen woorden te horen die toch het Evangelie brachten. Wat mag het uitwerken? Hier zie je toch wel dat de Anglicaanse kerk in haar grondslag protestants is, hoewel de diensten op een meer Roomse manier worden ingevuld.
De ceremoniën zijn in het grotere geheel niet meer dan een lege huls (ik oordeel niet over individuen, maar heb het nu over het grotere geheel); woorden en praktijk staan haaks op elkaar.
Dan is de vergelijking van deze zalving en kroning met de zalving en kroning van Salomo en Christus naar mijn diepste overtuiging niets anders dan afgoderij en gruwelijke spot met de allerheiligste zaken.
Over welk groter geheel heb je het? Ik begrijp niet hoe je dit soort godslasterlijke dingen durft te zeggen. Hoe durf je een voluit christelijke (protestantse nog wel) kerkdienst afgoderij te noemen.Valcke schreef: ↑06 mei 2023, 18:12Ik heb maar weinig gezien, maar ik heb hier heel andere gevoelens over.Henk J schreef: ↑06 mei 2023, 17:54Dat idee had ik ook, David en Salomo werden niet met minder pracht en praal gekroond denk ik.
De ceremoniën zijn in het grotere geheel niet meer dan een lege huls (ik oordeel niet over individuen, maar heb het nu over het grotere geheel); woorden en praktijk staan haaks op elkaar.
Dan is de vergelijking van deze zalving en kroning met de zalving en kroning van Salomo en Christus naar mijn diepste overtuiging niets anders dan afgoderij en gruwelijke spot met de allerheiligste zaken.
De kerkdienst ging voor het overgrote deel niet over de koning, maar over de Koning. Precies zoals het hoort.
-
Dat woorden en praktijk helaas haaks op elkaar staan zie ik ook.Valcke schreef: ↑06 mei 2023, 18:12 Ik heb maar weinig gezien, maar ik heb hier heel andere gevoelens over.
Maak je nu uit mijn woorden op dat ik de zalving van Salomo en Christus vergelijk met die van Charles? Ik bedoel dat zeker niet in geestelijke zin.
Je kunt toch een lijn trekken vanuit Psalm 72 en andere gedeelten naar huidige koningen? Ik denk niet dat dit een verkeerde toepassing is, hoewel de diepste vervulling er is in Christus die de ware Koning is. Dit werd ook een aantal keren gezegd trouwens tijdens de dienst. Koningen werden/worden wereldwijd gezalfd dus ik zie ook niet in dat de zalving van Charles nu godslasterlijk is.