Beroepingswerk discussie [7]

Gebruikersavatar
Job
Berichten: 3000
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Job »

Zeeuw schreef: 06 apr 2023, 19:34
Job schreef: 06 apr 2023, 10:43 Een tijd geleden heb ik wel gebeden of, als het Gods wil zou zijn, de door ons beroepen predikant aan zijn eigen gemeente verbonden mocht blijven. Niet omdat hij niet welkom zou zijn - heel welkom - maar we weten van zorgen in zijn eigen gemeente waar hij een positieve rol in mag vervullen. Dan gun je hen dat van harte nog een langere tijd. Wij zijn zelf ook een buiten-paradijselijke gemeente die herderlijke leiding nodig heeft, maar (voor nu) minder urgent. Er is relatieve rust, al weet ik dat zoiets elk moment kan omslaan. En ik weet ook lang niet alles wat er speelt natuurlijk.

Wel menselijk beredeneerd, dit. Het is dubbel, zo'n gebed, en het tekent iets van het grote gebrek dat er is. Heb gelijk ook vergeving gevraagd voor mijn menselijke invullingen en blinde vlekken. Ik tast in mijn gebeden als een blinde naar de wand.
Dan vind ik dit zo een troostvolle woorden Job: 'En desgelijks komt ook de Geest onze zwakheden mede te hulp; want wij weten niet, wat wij bidden zullen, gelijk het behoort, maar de Geest Zelf bidt voor ons met onuitsprekelijke zuchtingen'.
Ja, een groot wonder. Dan mag mijn eigenwijze mond dicht, en dat is altijd zo een opluchting. Wat een wonder hè, dat er niets van ons meedoet. Daar ligt de ruimte. Alles van en uit Hem!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door refo »

Job schreef: 06 apr 2023, 23:04
Zeeuw schreef: 06 apr 2023, 19:34
Job schreef: 06 apr 2023, 10:43 Een tijd geleden heb ik wel gebeden of, als het Gods wil zou zijn, de door ons beroepen predikant aan zijn eigen gemeente verbonden mocht blijven. Niet omdat hij niet welkom zou zijn - heel welkom - maar we weten van zorgen in zijn eigen gemeente waar hij een positieve rol in mag vervullen. Dan gun je hen dat van harte nog een langere tijd. Wij zijn zelf ook een buiten-paradijselijke gemeente die herderlijke leiding nodig heeft, maar (voor nu) minder urgent. Er is relatieve rust, al weet ik dat zoiets elk moment kan omslaan. En ik weet ook lang niet alles wat er speelt natuurlijk.

Wel menselijk beredeneerd, dit. Het is dubbel, zo'n gebed, en het tekent iets van het grote gebrek dat er is. Heb gelijk ook vergeving gevraagd voor mijn menselijke invullingen en blinde vlekken. Ik tast in mijn gebeden als een blinde naar de wand.
Dan vind ik dit zo een troostvolle woorden Job: 'En desgelijks komt ook de Geest onze zwakheden mede te hulp; want wij weten niet, wat wij bidden zullen, gelijk het behoort, maar de Geest Zelf bidt voor ons met onuitsprekelijke zuchtingen'.
Ja, een groot wonder. Dan mag mijn eigenwijze mond dicht, en dat is altijd zo een opluchting. Wat een wonder hè, dat er niets van ons meedoet. Daar ligt de ruimte. Alles van en uit Hem!
Toch niet alles.
Het stellen van tweetallen, het stemmen in de vergadering en het versturen van het beroep zijn toch allemaal mensenwerk.
En daarin worden vergissingen gemaakt.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 3000
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Job »

refo schreef: 07 apr 2023, 12:31
Toch niet alles.
Het stellen van tweetallen, het stemmen in de vergadering en het versturen van het beroep zijn toch allemaal mensenwerk.
En daarin worden vergissingen gemaakt.
Dit ging even over hoe onwetend en diep-onkundig je jezelf in het gebedsleven kunt ervaren. "Heere, leidt mij, en bewaar voor eigen wegen", dat wordt steeds meer het gebed. Maar inderdaad, het ontslaat ons niet van verantwoord menselijk handelen. En juist dat gegeven zou nog meer naar de binnenkamers moeten drijven.

En yep, ik hoor het mezelf zeggen. Kan zo moe worden van mezelf: altijd maar bezig zijn, zorgen maken en de binnenkamer veel te laat en zo vol eigen wensen en voorwaarden betreden.

Echt lége handen tot de Heere opheffen, wat is dat een gave van Hemzelf.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5405
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door pierre27 »

Job schreef: 08 apr 2023, 03:48
refo schreef: 07 apr 2023, 12:31
Toch niet alles.
Het stellen van tweetallen, het stemmen in de vergadering en het versturen van het beroep zijn toch allemaal mensenwerk.
En daarin worden vergissingen gemaakt.
Dit ging even over hoe onwetend en diep-onkundig je jezelf in het gebedsleven kunt ervaren. "Heere, leidt mij, en bewaar voor eigen wegen", dat wordt steeds meer het gebed. Maar inderdaad, het ontslaat ons niet van verantwoord menselijk handelen. En juist dat gegeven zou nog meer naar de binnenkamers moeten drijven.

En yep, ik hoor het mezelf zeggen. Kan zo moe worden van mezelf: altijd maar bezig zijn, zorgen maken en de binnenkamer veel te laat en zo vol eigen wensen en voorwaarden betreden.

Echt lége handen tot de Heere opheffen, wat is dat een gave van Hemzelf.
Ik ben stil na het lezen van deze reacties van jou Job. Het fileert het dwaze menselijke geredeneer. Bedankt!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Zeeuw »

refo schreef: 07 apr 2023, 12:31
Job schreef: 06 apr 2023, 23:04
Zeeuw schreef: 06 apr 2023, 19:34
Job schreef: 06 apr 2023, 10:43 Een tijd geleden heb ik wel gebeden of, als het Gods wil zou zijn, de door ons beroepen predikant aan zijn eigen gemeente verbonden mocht blijven. Niet omdat hij niet welkom zou zijn - heel welkom - maar we weten van zorgen in zijn eigen gemeente waar hij een positieve rol in mag vervullen. Dan gun je hen dat van harte nog een langere tijd. Wij zijn zelf ook een buiten-paradijselijke gemeente die herderlijke leiding nodig heeft, maar (voor nu) minder urgent. Er is relatieve rust, al weet ik dat zoiets elk moment kan omslaan. En ik weet ook lang niet alles wat er speelt natuurlijk.

Wel menselijk beredeneerd, dit. Het is dubbel, zo'n gebed, en het tekent iets van het grote gebrek dat er is. Heb gelijk ook vergeving gevraagd voor mijn menselijke invullingen en blinde vlekken. Ik tast in mijn gebeden als een blinde naar de wand.
Dan vind ik dit zo een troostvolle woorden Job: 'En desgelijks komt ook de Geest onze zwakheden mede te hulp; want wij weten niet, wat wij bidden zullen, gelijk het behoort, maar de Geest Zelf bidt voor ons met onuitsprekelijke zuchtingen'.
Ja, een groot wonder. Dan mag mijn eigenwijze mond dicht, en dat is altijd zo een opluchting. Wat een wonder hè, dat er niets van ons meedoet. Daar ligt de ruimte. Alles van en uit Hem!
Toch niet alles.
Het stellen van tweetallen, het stemmen in de vergadering en het versturen van het beroep zijn toch allemaal mensenwerk.
En daarin worden vergissingen gemaakt.
Juist dan is het vers dat ik boven citeerde toch zo troostvol?
Refogast
Berichten: 1139
Lid geworden op: 19 feb 2013, 09:42

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Refogast »

Afgelopen februari werd ds. v/d Kieft (GGiN) beroepen te Monarch (Canada).
Weet iemand of hij al beslist heeft? Ik kan dit namelijk nergens terugvinden.
simonschenk
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 jun 2022, 22:07

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door simonschenk »

Refogast schreef: 13 apr 2023, 17:16 Afgelopen februari werd ds. v/d Kieft (GGiN) beroepen te Monarch (Canada).
Weet iemand of hij al beslist heeft? Ik kan dit namelijk nergens terugvinden.
Beslissing: Bedankt.

26-02-2023 Afgelezen.
Refogast
Berichten: 1139
Lid geworden op: 19 feb 2013, 09:42

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Refogast »

simonschenk schreef: 13 apr 2023, 18:37
Refogast schreef: 13 apr 2023, 17:16 Afgelopen februari werd ds. v/d Kieft (GGiN) beroepen te Monarch (Canada).
Weet iemand of hij al beslist heeft? Ik kan dit namelijk nergens terugvinden.
Beslissing: Bedankt.

26-02-2023 Afgelezen.
Jij bedankt voor de info!
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 3000
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Job »

Refogast schreef: 15 apr 2023, 23:25 Gereformeerde Gemeenten
Bedankt: voor Houten, ds. Wout Harinck te Utrecht.
:bobo
Refogast
Berichten: 1139
Lid geworden op: 19 feb 2013, 09:42

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Refogast »

Job schreef: 15 apr 2023, 23:26
Refogast schreef: 15 apr 2023, 23:25 Gereformeerde Gemeenten
Bedankt: voor Houten, ds. Wout Harinck te Utrecht.
:bobo
Aangepast. :haha
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 3000
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Job »

Refogast schreef: 15 apr 2023, 23:27
Job schreef: 15 apr 2023, 23:26
Refogast schreef: 15 apr 2023, 23:25 Gereformeerde Gemeenten
Bedankt: voor Houten, ds. Wout Harinck te Utrecht.
:bobo
Aangepast. :haha
:love
mulder
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door mulder »

Refogast schreef: 15 apr 2023, 11:18 Gereformeerde Gemeenten
Bedankt: voor Kalamazoo (VS), ds. E. Hakvoort te Norwich (Canada).
op gergeminfo staat bij deze gemeente de hele lijst met beroepen die ze hebben uitgebracht in het verleden maar dan is dit beroep wel heen anders opeens. Opvallend
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door MGG »

mulder schreef: 17 apr 2023, 12:16
Refogast schreef: 15 apr 2023, 11:18 Gereformeerde Gemeenten
Bedankt: voor Kalamazoo (VS), ds. E. Hakvoort te Norwich (Canada).
op gergeminfo staat bij deze gemeente de hele lijst met beroepen die ze hebben uitgebracht in het verleden maar dan is dit beroep wel heen anders opeens. Opvallend
Deze gemeente beroept al langere tijd erg breed. Ik denk dat weinig gemeente de afgelopen 25 jaar zo breed beroepen hebben.
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Erskinees »

Volgens mij is deze gemeente gescheurd toen ds. H. Hofman daar nog stond, dacht ik ooit ergens gelezen te hebben. Maar kan het niet meer terugvinden, RD lijkt er ook niet over bericht te hebben. Een en ander zal wel met jouw opmerking te maken hebben, Mulder.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Jongere »

Erskinees schreef: 17 apr 2023, 15:18 Volgens mij is deze gemeente gescheurd toen ds. H. Hofman daar nog stond, dacht ik ooit ergens gelezen te hebben. Maar kan het niet meer terugvinden, RD lijkt er ook niet over bericht te hebben. Een en ander zal wel met jouw opmerking te maken hebben, Mulder.
Zie op gergeminfo het verschil in de ledentallen tussen 2020 en 2022, er is inderdaad een behoorlijke uittocht geweest uit de NRC. Volgens mij heeft ds. B. Elshout recent een beroep aangenomen naar de (nieuwe?) HRC ter plaatse.
Als zo'n breuklijn door een gemeente loopt, is het niet verwonderlijk dat de groep die achterblijft nu anders 'ligt' dan de gehele gemeente voorheen.
Plaats reactie