Gereformeerde Gemeenten

Online
merel
Berichten: 9851
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door merel »

pierre27 schreef: 12 apr 2023, 09:50
Charles schreef: 12 apr 2023, 09:09
Bezorgd schreef: 11 apr 2023, 19:58 Ik begrijp Job wel.
Over het algemeen is het ND redelijk cynisch als het schrijft over de Gereformeerde gezindte.
Of het nu gaat over de CGK Synode, of kritische stukken over de GG of HHK ik proef altijd een beetje minachting.
En ondertussen schrijft men zich suf over het hele LHBTIQ gebeuren en gender geneuzel, vrouwelijke predikanten die naar Feijenoord gaan op zondagmiddag en over tatoeëerders die tatoeages inzegenen omdat ze christen geworden zijn.
Allemaal kritiekloos.
Ik heb hetzelfde. Kijk met enige regelmaat op nd.nl en dacht paar weken terug dat je als christen deze krant niet in huis kunt hebben. Dat wat Bezorgd hierboven zegt.
Het is een beetje dubbel, ik herken wat jullie schrijven maar soms staan er mooie artikelen in, en soms ook van betere kwaliteit dan het RD.
Dat een christen deze kranten niet zou mogen/kunnen hebben, deel ik niet. Wel herken ik in het ND ( en ook de Trouw en Volkskrant) de promotie van inclusie. Daar stoor ik mij best wel aan. In Trouw staat elke week de 10 geboden visie van een willkeurig iemand; afgelopen week met een dragqueen. Nooit met iemand na de rechterflank van de gezindte. Dat heeft voor mij 0 toegevoegde waarde.

Ons abonnement voor Trouw loopt binnenkort af. Waarschijnlijk gaan we weer terug naar NRC,
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

pierre27 schreef: 12 apr 2023, 09:50

Het is een beetje dubbel, ik herken wat jullie schrijven maar soms staan er mooie artikelen in, en soms ook van betere kwaliteit dan het RD.
Dit herken ik ook, daarom wil ik het ND toch lezen. Al irriteer ik me heel regelmatig.
Het is gewoon een verdienmodel. De volle breedte van kerkelijk NL willen bedienen. CVandaag doet precies hetzelfde.
Het kan in deze tijd ook niet anders denk ik als je geen heel specifieke doelgroep meer hebt.

Het RD zal hier vermoedelijk ook mee te maken krijgen.
Jongere generaties verbinden zich niet meer automatisch aan het RD.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Posthoorn »

merel schreef: 12 apr 2023, 10:03Ons abonnement voor Trouw loopt binnenkort af. Waarschijnlijk gaan we weer terug naar NRC,
Jammer dat je geen abonnement neemt op een (goede) christelijke krant.
Online
merel
Berichten: 9851
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door merel »

Posthoorn schreef: 12 apr 2023, 10:34
merel schreef: 12 apr 2023, 10:03Ons abonnement voor Trouw loopt binnenkort af. Waarschijnlijk gaan we weer terug naar NRC,
Jammer dat je geen abonnement neemt op een (goede) christelijke krant.
Waarom? Ik zie de meerwaarde niet van een christelijke krant. Het gaat mij om een objectieve weergave en achtergrond informatie van het nieuws. Daar voldoet het NRC m.i. aan
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door dennis »

merel schreef: 12 apr 2023, 11:21
Posthoorn schreef: 12 apr 2023, 10:34
merel schreef: 12 apr 2023, 10:03Ons abonnement voor Trouw loopt binnenkort af. Waarschijnlijk gaan we weer terug naar NRC,
Jammer dat je geen abonnement neemt op een (goede) christelijke krant.
Waarom? Ik zie de meerwaarde niet van een christelijke krant. Het gaat mij om een objectieve weergave en achtergrond informatie van het nieuws. Daar voldoet het NRC m.i. aan
Het is natuurlijk de vraag wat je onder objectiviteit verstaat. NRC heeft duidelijk een liberale agenda en doet vaak behoorlijk neerbuigend als het gaat om religie. (ik lees de krant regelmatig, naast het RD).
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Posthoorn schreef: 12 apr 2023, 10:34
merel schreef: 12 apr 2023, 10:03Ons abonnement voor Trouw loopt binnenkort af. Waarschijnlijk gaan we weer terug naar NRC,
Jammer dat je geen abonnement neemt op een (goede) christelijke krant.
Zo heel christelijk kan ik het ook niet meer noemen, wel een goede kwaliteitskrant, heb zelf ook een abbo op.
DHvdMeer
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 apr 2023, 22:36

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DHvdMeer »

Beste Refomart,

We geven toe dat het soms best moeilijk is om de Acta van Dordt te lezen en te begrijpen.
Maar als je het goed leest dan kan je er duidelijk uit opmaken dat Dordt leert:
Wij zijn verkoren van eeuwigheid maar wij worden gerechtvaardigd in de tijd.

Zie ook punt V11 (rechtse kant) Schriftmatige tegenstelling:
De besluiten der verkiezing en rechtvaardigmaking zijn NIET eenvormig en gelijkvormig.

De godzalige Rutherford leert in zijn werk 'Zegepraal des geloofs' blz. 320 t/m 324: Dat de leer dat we van eeuwigheid gerechtvaardigd zijn een der voornaamste valsche en verrotte stut is van alle vrijdenkerij zeer nuttig en leerzaam om te lezen. Hij zegt zelfs op blz. 321: Dat de antinomianan dit leren. Heel logisch leert hij dat er dan geen goddeloze gerechtvaardigd kunnen worden omdat ze al gerechtvaardigd zouden zijn.
Emma de Jong
Berichten: 166
Lid geworden op: 31 aug 2021, 17:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Emma de Jong »

DHvdMeer schreef: 12 apr 2023, 12:28 Beste Refomart,

We geven toe dat het soms best moeilijk is om de Acta van Dordt te lezen en te begrijpen.
Maar als je het goed leest dan kan je er duidelijk uit opmaken dat Dordt leert:
Wij zijn verkoren van eeuwigheid maar wij worden gerechtvaardigd in de tijd.

Zie ook punt V11 (rechtse kant) Schriftmatige tegenstelling:
De besluiten der verkiezing en rechtvaardigmaking zijn NIET eenvormig en gelijkvormig.

De godzalige Rutherford leert in zijn werk 'Zegepraal des geloofs' blz. 320 t/m 324: Dat de leer dat we van eeuwigheid gerechtvaardigd zijn een der voornaamste valsche en verrotte stut is van alle vrijdenkerij zeer nuttig en leerzaam om te lezen. Hij zegt zelfs op blz. 321: Dat de antinomianan dit leren. Heel logisch leert hij dat er dan geen goddeloze gerechtvaardigd kunnen worden omdat ze al gerechtvaardigd zouden zijn.
Het is schokkend dat sommigen hier toch aan vasthouden.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Het is vooral een theologische discussie die in de praktijk weinig nut heeft.
Ja een vorm van verlichtingsdenken, maar wel begrijpelijk.
Kan een uitverkoren ziel verloren gaan?
Vandaar uit doorredenerend zou je bij een rechtvaardiging van eeuwigheid uit kunnen komen.

Ik vraag me bij dit soort discussies altijd af of we op deze wijze niet teveel zitten te wroeten in Gods raadsbesluit.
Laten we het maar eenvoudig houden.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef: 12 apr 2023, 07:58
GerefGemeente-lid schreef: 12 apr 2023, 07:54
MGG schreef: 11 apr 2023, 23:47
Refogast schreef: 11 apr 2023, 23:31 Jammer dat het interview uit het ND met ds. Huijser achter een slotje staat. Ik zou het graag willen lezen.
Is het mogelijk dat iemand dit wil delen?
Vind je dat in overeenstemming met het 8e gebod?
(Een poosje terug is dit uitgebreid besproken.)
Iets met een stokpaardje?
Stokpaardje of niet: het is hier niet toegestaan. Daar ben ik streng in, om jou bekende reden.
Jaja, wrijf het er maar weer even in. ;)

Toch dank, dat houdt me scherp.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
rian
Berichten: 176
Lid geworden op: 14 nov 2019, 16:12

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door rian »

Refogast schreef: 11 apr 2023, 23:31 Jammer dat het interview uit het ND met ds. Huijser achter een slotje staat. Ik zou het graag willen lezen.
Is het mogelijk dat iemand dit wil delen?
Ik heb wel een abonnement, heb het artikel gelezen. Een erg kwetsbaar en open kijkje in het hart van ds. Huijser, als ik het zo eens mag verwoorden.
Hij beschrijft de geestelijke strijd die hij ervoer en hoe hevig die strijd is geworden rond de dood van zijn zoon.
Ook heeft hij kort iets genoemd over het aangenomen beroep.
'Al wat uit het geloof niet is, dat is zonde'
Romeinen 14:23
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33317
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

rian schreef: 12 apr 2023, 16:30
Refogast schreef: 11 apr 2023, 23:31 Jammer dat het interview uit het ND met ds. Huijser achter een slotje staat. Ik zou het graag willen lezen.
Is het mogelijk dat iemand dit wil delen?
Ik heb wel een abonnement, heb het artikel gelezen. Een erg kwetsbaar en open kijkje in het hart van ds. Huijser, als ik het zo eens mag verwoorden.
Hij beschrijft de geestelijke strijd die hij ervoer en hoe hevig die strijd is geworden rond de dood van zijn zoon.
Ook heeft hij kort iets genoemd over het aangenomen beroep.
Dat inderdaad, en ook vrij uitgebreid hoe hij tot geloof is gekomen.
KDD
Berichten: 1534
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door KDD »

Bezorgd schreef: 12 apr 2023, 15:13 Het is vooral een theologische discussie die in de praktijk weinig nut heeft.
Ja een vorm van verlichtingsdenken, maar wel begrijpelijk.
Kan een uitverkoren ziel verloren gaan?
Vandaar uit doorredenerend zou je bij een rechtvaardiging van eeuwigheid uit kunnen komen.

Ik vraag me bij dit soort discussies altijd af of we op deze wijze niet teveel zitten te wroeten in Gods raadsbesluit.
Laten we het maar eenvoudig houden.
Deze discussie komt ook niet tot zijn recht hier. Ds. Moerkerken heeft 7 artikelen erover in de Saambinder geschreven en daar zijn de gedachten en de standpunten heel duidelijk. Voor de liefhebber :livre


https://www.digibron.nl/zoeken/bron/De% ... eeuwigheid
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5406
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

KDD schreef: 12 apr 2023, 17:41
Bezorgd schreef: 12 apr 2023, 15:13 Het is vooral een theologische discussie die in de praktijk weinig nut heeft.
Ja een vorm van verlichtingsdenken, maar wel begrijpelijk.
Kan een uitverkoren ziel verloren gaan?
Vandaar uit doorredenerend zou je bij een rechtvaardiging van eeuwigheid uit kunnen komen.

Ik vraag me bij dit soort discussies altijd af of we op deze wijze niet teveel zitten te wroeten in Gods raadsbesluit.
Laten we het maar eenvoudig houden.
Deze discussie komt ook niet tot zijn recht hier. Ds. Moerkerken heeft 7 artikelen erover in de Saambinder geschreven en daar zijn de gedachten en de standpunten heel duidelijk. Voor de liefhebber :livre


https://www.digibron.nl/zoeken/bron/De% ... eeuwigheid
Eens hoor, en dan woorden als schokkend...
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
rian
Berichten: 176
Lid geworden op: 14 nov 2019, 16:12

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door rian »

Tiberius schreef: 12 apr 2023, 17:03
rian schreef: 12 apr 2023, 16:30
Refogast schreef: 11 apr 2023, 23:31 Jammer dat het interview uit het ND met ds. Huijser achter een slotje staat. Ik zou het graag willen lezen.
Is het mogelijk dat iemand dit wil delen?
Ik heb wel een abonnement, heb het artikel gelezen. Een erg kwetsbaar en open kijkje in het hart van ds. Huijser, als ik het zo eens mag verwoorden.
Hij beschrijft de geestelijke strijd die hij ervoer en hoe hevig die strijd is geworden rond de dood van zijn zoon.
Ook heeft hij kort iets genoemd over het aangenomen beroep.
Dat inderdaad, en ook vrij uitgebreid hoe hij tot geloof is gekomen.
Ja inderdaad. Mooi artikel!
'Al wat uit het geloof niet is, dat is zonde'
Romeinen 14:23
Plaats reactie