Vraag (algemeen)

Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Maanenschijn »

Er zijn ook predikanten die zijn losgemaakt van hun gemeente en andere taken vervullen.

Denk ook aan een predikant als ds. Blankers, die (als dat mogelijk is) evangeliseert en hulp verleent in Turkije en Syrië.

Ik denk dat het goed is te beseffen dat predikanten in de HHK niet zo’n ‘status aparte’ hebben dan in GG/GGIN/OGG. Het ruime aantal predikanten draagt daar ook aan bij, denk ik.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3022
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Lilian1975 »

Ook zijn er die nooit een eigen gemeente hebben gehad. Dus geen ds voor hun naam hebben. Maar wel dezelfde studie of zelfs meer.... volbracht hebben. Dat kan zijn omdat ze nooit een beroep hebben gehad. Of omdat ze zelf aangegeven hebben een beroep in overweging te nemen. Toch hebben of hadden zij een taak binnen de kerk. Deze mensen blijven kandidaat. Of indien ze gepromoveerd zijn hebben ze dr voor hun naam staan. Verlenen ze bijstand in pastoraat, leiden begrafenissen of huwelijksdiensten. Omdat ze nooit aan een gemeente zij verbonden geweest, mogen ze geen HA diensten leiden of doopdienst. Wel mogen ze tijdens zo'n doopdienst bijvoorbeeld preken. Maar de doophandeling moet dan door een collega ds gedaan worden. Zo was het althans in de oude hervormde situatie zo. En aanvankelijk ook zo binnen de HHK. Of dat in de loop van de tijd gewijzigd is weet ik niet.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door -DIA- »

Vraag:
Hoe verwijder je zo'n inklappijltje in Word?
Ik kan het in kladblok plakken, dan is ie weg, maar is er ook nog een andere manier?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Chrisje72 »

-DIA- schreef:Vraag:
Hoe verwijder je zo'n inklappijltje in Word?
Ik kan het in kladblok plakken, dan is ie weg, maar is er ook nog een andere manier?
Je hebt dan een kopstyle toegepast, bijvoorbeeld kop1 of kop2.
Gebruik een andere style dan kop(of heading in de Engelse versie)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door -DIA- »

Chrisje72 schreef: 03 apr 2023, 17:31
-DIA- schreef:Vraag:
Hoe verwijder je zo'n inklappijltje in Word?
Ik kan het in kladblok plakken, dan is ie weg, maar is er ook nog een andere manier?
Je hebt dan een kopstyle toegepast, bijvoorbeeld kop1 of kop2.
Gebruik een andere style dan kop(of heading in de Engelse versie)
Het is een gekopieerde tekst, normaal gebruik ik deze inklapmogelijkheid niet. Als ik het echt weg wil hebben plak ik het even in kladblok, dan is het weg, maar dan is ook tevens de hele opmaak weg. Ik zou dus, als ik het goed begrijp een andere voorgeprogrammeerde stijl kunnen gebruiken....
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Henk J »

MGG schreef: 29 mar 2023, 13:03 Hoe komt de HHK aan dominees zonder gemeente? Kan een dominee ervoor kiezen om tijdelijk geen gemeente te dienen?
Een dominee kan er niet voor kiezen om geen beroep in overweging te nemen overigens. Dit misverstand heerst nog weleens maar kerkrechtelijk is dit niet mogelijk. Prof. Van Vlastuin bijvoorbeeld is met emeritaat en kan zodoende niet beroepen worden. Andere dominees die geen beroep in overweging nemen, al staan ze niet in een gemeente of al staan ze meer dan vier jaar in een gemeente, kunnen beroepen worden. Zij moeten dit beroep dan in overweging nemen. Je kunt natuurlijk wel bedanken.
Soms zie je dat een predikant voor een bepaalde tijd aangeeft geen beroepen in overweging te willen nemen maar kerkrechtelijk gezien kan dit dus niet. Of je moet emeritaat aanvragen.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Dodo »

Heeft iemand een idee waar ik een lidmatenregister zou kunnen kopen voor de kerk? Dus zo'n mooi boek waar je de namen van degenen die belijdenis hebben gedaan inschrijft. Vaak mooie boekwerken, met gemarmerd papier en zo.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Dodo »

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Bourdon16 »

Dodo schreef: 04 apr 2023, 11:48 Heeft iemand een idee waar ik een lidmatenregister zou kunnen kopen voor de kerk? Dus zo'n mooi boek waar je de namen van degenen die belijdenis hebben gedaan inschrijft. Vaak mooie boekwerken, met gemarmerd papier en zo.
Ga je voor jezelf beginnen?:)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Tiberius »

Ik denk dat je dan op Marktplaats moet zoeken onder Antiek en curiosa.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Dodo »

De christelijke boekhandelaar kon me ook niet helpen. Ik zal de PKN eens mailen. We zijn verplicht een papieren administratie bij te houden, dus misschien weten ze wie zulke boeken verkoopt.
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door DDD »

https://www.kokboekencentrum.nl/ledenregister/

https://mijnvkb.kerkrentmeester.nl/kenn ... 1050/nl-nl

De christelijke boekhandelaar heeft dan ook nog wat bijscholing nodig. Maar dat terzijde.
Laatst gewijzigd door DDD op 04 apr 2023, 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Dodo »

Je bent geweldig! Dit lijkt er inderdaad op. Bedankt!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Tiberius »

Dodo schreef: 04 apr 2023, 15:00 De christelijke boekhandelaar kon me ook niet helpen. Ik zal de PKN eens mailen. We zijn verplicht een papieren administratie bij te houden, dus misschien weten ze wie zulke boeken verkoopt.
:)
Dat hebben ze je afgelopen zaterdag zeker gemaild?
Ik denk dat er iemand bij de PKN onder zijn bureau ligt van het lachen.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Dodo »

Heb je de tweede link van DDD bekeken?
In de PKN moet je papieren ledenadministratie gebben. Doopboek, huwelijksregister en register van belijdenis doen.
Plaats reactie