De kleine lettertjes van het Evangelie

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5402
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:Als je een smerige smaak in je mond krijgt van dit soort -toch relatief overzichtelijke- verschillen, dan zou ik psychotherapie aanraden. Dat zal je dan vast in meerdere opzichten van pas komen. Het kan sowieso meestal geen kwaad, zoiets.
Op wie je nu reageert is mij niet geheel duidelijk. Gemakshalve zal ik een reactie geven. Inleven is duidelijk niet een sterke kant van je. Hoewel ik het met je eens ben dat deze therapie meestal geen kwaad kan, is het in dit geval een nare manier van reactie geven. Denk je echt dat je met dit advies refomart helpt?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
JanRap
Berichten: 177
Lid geworden op: 04 nov 2021, 22:04

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door JanRap »

KDD schreef:Onderwijs:
ds. Smytegelt schreef: U zult zeggen: hoe komt het, dat er zoveel aan verbonden is, om behouden en zalig te worden?

Dat is, omdat er zoveel tegenstand is; en omdat er zovele boze en boze vijanden zijn, en omdat er zoveel verleiding van buiten, Ja, zulk een verdorven hart van binnen is, Rom. 7: 21, zegt Paulus: ik vind deze wet in mij, dat, als ik het goede wil, dan ligt het kwaad mij bij; ja, zovele verbergingen van Gods aangezicht zijn er; en zoveel druk en tegenheden, wanneer iemand zijn voet maar zet op de weg naar de hemel, en bovenal door al de klippen die er zijn, waartegen gewaakt moet worden, opdat men daar niet tegen de een of andere klip aanstoot en schipbreuk komt te lijden. Daarom moet men de goede streek houden, en men dient voorzichtig te wandelen. Op dat laatste moeten wij nog een weinig staan.
Wat zijn er al voor klippen, die men mijden moet?
Eerst. De klip van wanhoop. Ach! als men hoort prediken en als men leest in het Woord, daar zien wij het Wezen Gods , dat zulke ontzaglijke eigenschappen heeft. Bezien wij daartegen eens onszelf met het gehele schepsel, hoe ellendig wij allen zijn; hoe lichtelijk zou men stoten en schipbreuk lijden op de klip van wanhoop. Als wij onze grote zonden en onze kleine genade bezien, en dat het in onszelf buiten hoop is, om ooit terecht te komen, daar geraakt een Káin aan verzeild, een Saul, een Judas en meer dergelijke lijden er schipbreuk op.
Ten tweede. De klip van zorgeloosheid. De mens valt doorgaans tot het een uiterste of tot het andere: tot wanhoop vallen er weinigen; maar tot zorgeloosheid zeer velen, die zeggen: beroer mij niet voor de tijd, gelijk die vermeende Samuel eens zei: Waarom hebt u mij onrustig gemaakt? Zei hij tegen Saul, 1 Sam. 28: 15. En gelijk die weduw te Zarfath, zei: Man Gods, zegt ze tegen de profeet: wat heb ik met u te doen? Zijt gij bij mij gekomen, om mijn ongerechtigheid in gedachtenis te brengen? 1 Kon. 17: 18. Daar geraakt er menigeen aan zorgeloosheid verzeild; en zij blijven er aan vast, en gaan er zo mede naar het eeuwige verderf.
Dan is er ten derde de klip van algemene genade. Die daarop verzeilen, gaan bezwangerd met de gedachten, dat God een God is van alle mensen, en dat God niet alleen is een God der Joden, maar ook der Heidenen, die de dood des zondaars niet begeert, gelijk zij zeggen, maar zijn leven.
Ik doe er een vierde klip bij, en dat is de klip van eigen kracht. O, zeggen dezulken, dat iemand niet zalig wordt, dat schort aan Gods genade niet, noch aan de verdiensten van Christus. Hij kan, en wil alle mensen volkomen zalig maken; maar het ligt aan 't gebruik van 's mensen vrije wil. O, als men maar wilde, wij zouden allemaal zalig worden. De Zaligmaker zegt het: Gij wilt niet tot Mij komen, zegt Hij, opdat gij het leven hebt in Mijn Naam, Joh 5: 40.
Ten vijfde. Is er de klip van een vals geloof. O, de zondaar krijgt een gestadig begrip, dat hij geloven moet, en daar gaat hij bouwen op een dood geloof in plaats van te bouwen op een levend geloof, zijn geloof is een geloof met hetwelk hij verloren kan gaan, Jak. 2: 26, Want gelijk het lichaam zonder geest dood is, zo is ook het geloof zonder de werken dood.

De Onderwijzer als een groot Schriftgeleerde zulks ziende, geeft een verstandig bericht aan degenen, die graag naar de hemel zou gaan, en graag zouden zalig worden, ziet gij die klip van wanhoop wel? Zegt hij. U moet niet wanhopen met een kwade, maar met een goede wanhoop. Verslagen mens, o hier is uitkomst tegen de dood.
Dan, zegt hij, ziet gij de klip van zorgeloosheid wel? Daar is niemand ten hemel binnengekomen, of hij kende kommer, zodat hij moest uitschreeuwen, dat het zo bitter was, dat het hem aan het hart raakte.
Dan waarschuwt hij hen tegen de klip van algemene genade. Dan tegen de krachten van de vrije wil. Wij zijn krachteloos; wij kunnen niets doen, wij moeten 't opgeven voor onszelf, en voor alle schepselen; en hij waarschuwt tegen de algemene genade. In Adam zijn wij allemaal verdoemd; maar allen die in Adam verdoemd zijn, zullen niet allen in Christus levend gemaakt worden.
Dan gaat hij onderzoeken naar het waarachtig oprecht geloof. Daar nu staat wat tegenover, en dat gaat hij als een verstandig man ook ontdekken. Daar staat tegenover het vals geloof.
Bedankt voor citaat ds. Smytegelt. Daar kunnen we het mee doen voor vandaag. We moeten wel uitkijken voor een grote fout die we zouden kunnen maken. We zouden zomaar bijvoorbeeld die passage op de algemene genade gaan toepassen op de predikanten die aandringen op het geloof. Deze fout moeten we niet maken. We moeten een rechtvaardig oordeel vellen en ook meewegen waarom een predikant iets zegt. Ook qua prediking gebeurt er niets bij toeval. Niet in de tijd van Smytegelt en ook niet in de21e eeuw. Maar eerlijk is eerlijk: we hebben veel stof tot nadenken gekregen. Die ds. Smytegelt had een aangenaam talent.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Cyrillus »

Aangezien we nu in 2023 leven en niet rond 1700 is het toch wel de vraag wat Smytegelt nu opgeschreven zou hebben. Wellicht: Ten Zesde. Ik doe er een zesde klip bij, de klip van de kleine lettertjes. O, zeggen zulken, ik wilde wel ingaan, niets is mij liever, maar eerst dien ik weten of ik een uitverkorene ben. Eerst moet ik mijn verdorvenheid tot op het diepst doorleefd hebben. Eerder zal er geen toegang zijn. Jezus zegt: komt allen tot Mij die vermoeid en belast zijt en Ik zal u rust geven.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door huisman »

Cyrillus schreef: 01 mar 2023, 14:17 Aangezien we nu in 2023 leven en niet rond 1700 is het toch wel de vraag wat Smytegelt nu opgeschreven zou hebben. Wellicht: Ten Zesde. Ik doe er een zesde klip bij, de klip van de kleine lettertjes. O, zeggen zulken, ik wilde wel ingaan, niets is mij liever, maar eerst dien ik weten of ik een uitverkorene ben. Eerst moet ik mijn verdorvenheid tot op het diepst doorleefd hebben. Eerder zal er geen toegang zijn. Jezus zegt: komt allen tot Mij die vermoeid en belast zijt en Ik zal u rust geven.
Ben je het eens met de 5 klippen die benoemd worden?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Cyrillus »

huisman schreef: 01 mar 2023, 14:23
Cyrillus schreef: 01 mar 2023, 14:17 Aangezien we nu in 2023 leven en niet rond 1700 is het toch wel de vraag wat Smytegelt nu opgeschreven zou hebben. Wellicht: Ten Zesde. Ik doe er een zesde klip bij, de klip van de kleine lettertjes. O, zeggen zulken, ik wilde wel ingaan, niets is mij liever, maar eerst dien ik weten of ik een uitverkorene ben. Eerst moet ik mijn verdorvenheid tot op het diepst doorleefd hebben. Eerder zal er geen toegang zijn. Jezus zegt: komt allen tot Mij die vermoeid en belast zijt en Ik zal u rust geven.
Ben je het eens met de 5 klippen die benoemd worden?
Ja hoor.
Ben jij het eens met de 6e klip?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door huisman »

Cyrillus schreef: 01 mar 2023, 14:59
huisman schreef: 01 mar 2023, 14:23
Cyrillus schreef: 01 mar 2023, 14:17 Aangezien we nu in 2023 leven en niet rond 1700 is het toch wel de vraag wat Smytegelt nu opgeschreven zou hebben. Wellicht: Ten Zesde. Ik doe er een zesde klip bij, de klip van de kleine lettertjes. O, zeggen zulken, ik wilde wel ingaan, niets is mij liever, maar eerst dien ik weten of ik een uitverkorene ben. Eerst moet ik mijn verdorvenheid tot op het diepst doorleefd hebben. Eerder zal er geen toegang zijn. Jezus zegt: komt allen tot Mij die vermoeid en belast zijt en Ik zal u rust geven.
Ben je het eens met de 5 klippen die benoemd worden?
Ja hoor.
Ben jij het eens met de 6e klip?
Vind jij dan klip 3,4 en 5 geen gevaar in jouw opsteliing?

Ik ken echt geen mensen die eerst willen weten dat ze uitverkoren zijn. In al de jaren dat ik pastorale bezoeken doe ben ik dat nog nooit tegengekomen. Heb ook nog nooit een preek gehoord of gelezen waar dat als voorwaarde gesteld werd.
Het tweede kom ik wel tegen. De vraag: Is mijn ellende kennis wel diep genoeg?
Dat kan een klip zijn maar het kan ook een terechte vraag zijn. Ik gebruik dan wel eens de zin die ik las bij Richard Sibbes : Als je een verbroken hart hebt vlucht dan naar Jezus. Als je nu geen verbroken hart hebt vlucht dan naar Jezus en vraag om een verbroken hart.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bertiel
Berichten: 4621
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Bertiel »

Ik ken er anders zat die zeggen van: het is zo beschikt, of iets van gelijke strekking en daarmee zich achter de uitverkiezing verschuilen.
Weet alleen niet of dat volledig aan de prediking te wijten is.

Wat ik meer als kleine lettertjes ervaren heb, en dat in veel prediking die ik gehoord heb terugvond, is dat de vrucht van de wedergeboort erg beperkt bleef tot bijvoorbeeld een zondekennis, een bepaalde weg, etc. Bij kennis daarvan was er ruimte om tot Christus te vluchten.
Nogmaals, dat dit de (waarschiijnlijk) meest voortkomende weg is om bij Christus te komen, is ook iets wat dr. vd Brink letterlijk in zijn boek onderschrijft.
De kleine letters van het Evangelie zijn als dit als vereiste wordt opgeworpen (al dan niet bewust/rechtstreeks) voordat je tot Christus mag vluchten.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Ditbenik »

huisman schreef: 01 mar 2023, 15:12
Cyrillus schreef: 01 mar 2023, 14:59
huisman schreef: 01 mar 2023, 14:23
Cyrillus schreef: 01 mar 2023, 14:17 Aangezien we nu in 2023 leven en niet rond 1700 is het toch wel de vraag wat Smytegelt nu opgeschreven zou hebben. Wellicht: Ten Zesde. Ik doe er een zesde klip bij, de klip van de kleine lettertjes. O, zeggen zulken, ik wilde wel ingaan, niets is mij liever, maar eerst dien ik weten of ik een uitverkorene ben. Eerst moet ik mijn verdorvenheid tot op het diepst doorleefd hebben. Eerder zal er geen toegang zijn. Jezus zegt: komt allen tot Mij die vermoeid en belast zijt en Ik zal u rust geven.
Ben je het eens met de 5 klippen die benoemd worden?
Ja hoor.
Ben jij het eens met de 6e klip?
Vind jij dan klip 3,4 en 5 geen gevaar in jouw opsteliing?

Ik ken echt geen mensen die eerst willen weten dat ze uitverkoren zijn. In al de jaren dat ik pastorale bezoeken doe ben ik dat nog nooit tegengekomen. Heb ook nog nooit een preek gehoord of gelezen waar dat als voorwaarde gesteld werd.
Het tweede kom ik wel tegen. De vraag: Is mijn ellende kennis wel diep genoeg?
Dat kan een klip zijn maar het kan ook een terechte vraag zijn. Ik gebruik dan wel eens de zin die ik las bij Richard Sibbes : Als je een verbroken hart hebt vlucht dan naar Jezus. Als je nu geen verbroken hart hebt vlucht dan naar Jezus en vraag om een verbroken hart.
In de tijd dat ik nog les gaf heb ik het studenten regelmatig horen zeggen. "Meneer, als je niet uitverkoren bent maakt het allemaal niks uit. Je gaat toch verloren. En als je wel uitverkoren bent, kom je er toch wel." Dan is van het evangelie een loterij gemaakt en wordt God gezien als iemand die wel wat belooft in het evangelie maar dit slechts voor enkele mensen bedoeld. "Hoogstens een uit een stad en twee uit een geslacht. Dat staat echt in de Bijbel meneer."
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door huisman »

Bertiel schreef: 01 mar 2023, 15:25 Ik ken er anders zat die zeggen van: het is zo beschikt, of iets van gelijke strekking en daarmee zich achter de uitverkiezing verschuilen.
Weet alleen niet of dat volledig aan de prediking te wijten is.

Wat ik meer als kleine lettertjes ervaren heb, en dat in veel prediking die ik gehoord heb terugvond, is dat de vrucht van de wedergeboort erg beperkt bleef tot bijvoorbeeld een zondekennis, een bepaalde weg, etc. Bij kennis daarvan was er ruimte om tot Christus te vluchten.
Nogmaals, dat dit de (waarschiijnlijk) meest voortkomende weg is om bij Christus te komen, is ook iets wat dr. vd Brink letterlijk in zijn boek onderschrijft.
De kleine letters van het Evangelie zijn als dit als vereiste wordt opgeworpen (al dan niet bewust/rechtstreeks) voordat je tot Christus mag vluchten.

Verschuilen achter de uitverkiezing is natuurlijk iets anders dan zeggen dat je eerst moet weten uitverkoren te zijn. Dat stelde @Cyrillus en dat kom ik nooit tegen in pastoraat en prediking.

Het tweede wat jij stelt zit toch echt dichtbij de grote letters van het Evangelie. Het plaatsmakende werk van de Heilige Geest is voluit Bijbels. Daarom is de opbouw van onze catechismus ook zo Bijbels mooi. Vanaf vraag en antwoord drie tot de climax in vraag en antwoord 18. Jesaja 53 : 2 en 3 is ook in 2023 waar voor elk natuurlijk mens.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door GerefGemeente-lid »

Cyrillus schreef: 01 mar 2023, 14:59
huisman schreef: 01 mar 2023, 14:23
Cyrillus schreef: 01 mar 2023, 14:17 Aangezien we nu in 2023 leven en niet rond 1700 is het toch wel de vraag wat Smytegelt nu opgeschreven zou hebben. Wellicht: Ten Zesde. Ik doe er een zesde klip bij, de klip van de kleine lettertjes. O, zeggen zulken, ik wilde wel ingaan, niets is mij liever, maar eerst dien ik weten of ik een uitverkorene ben. Eerst moet ik mijn verdorvenheid tot op het diepst doorleefd hebben. Eerder zal er geen toegang zijn. Jezus zegt: komt allen tot Mij die vermoeid en belast zijt en Ik zal u rust geven.
Ben je het eens met de 5 klippen die benoemd worden?
Ja hoor.
Ben jij het eens met de 6e klip?
Nee. Die klip bestaat niet en is een karikatuur.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Bertiel
Berichten: 4621
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Bertiel »

huisman schreef: 01 mar 2023, 15:43
Bertiel schreef: 01 mar 2023, 15:25 Ik ken er anders zat die zeggen van: het is zo beschikt, of iets van gelijke strekking en daarmee zich achter de uitverkiezing verschuilen.
Weet alleen niet of dat volledig aan de prediking te wijten is.

Wat ik meer als kleine lettertjes ervaren heb, en dat in veel prediking die ik gehoord heb terugvond, is dat de vrucht van de wedergeboort erg beperkt bleef tot bijvoorbeeld een zondekennis, een bepaalde weg, etc. Bij kennis daarvan was er ruimte om tot Christus te vluchten.
Nogmaals, dat dit de (waarschiijnlijk) meest voortkomende weg is om bij Christus te komen, is ook iets wat dr. vd Brink letterlijk in zijn boek onderschrijft.
De kleine letters van het Evangelie zijn als dit als vereiste wordt opgeworpen (al dan niet bewust/rechtstreeks) voordat je tot Christus mag vluchten.

Verschuilen achter de uitverkiezing is natuurlijk iets anders dan zeggen dat je eerst moet weten uitverkoren te zijn. Dat stelde @Cyrillus en dat kom ik nooit tegen in pastoraat en prediking.

Het tweede wat jij stelt zit toch echt dichtbij de grote letters van het Evangelie. Het plaatsmakende werk van de Heilige Geest is voluit Bijbels. Daarom is de opbouw van onze catechismus ook zo Bijbels mooi. Vanaf vraag en antwoord drie tot de climax in vraag en antwoord 18. Jesaja 53 : 2 en 3 is ook in 2023 waar voor elk natuurlijk mens.
Zolang je de quote van Richard Sibbes daarbij voegt, dan is er geen enkel probleem.
Dat is wel het probleem bij Evangelie met klein letters waar dat niet gebeurt!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bertiel
Berichten: 4621
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Bertiel »

GerefGemeente-lid schreef: 01 mar 2023, 15:53 Nee. Die klip bestaat niet en is een karikatuur.
Kan je dit onderbouwen?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bertiel schreef: 01 mar 2023, 16:03
GerefGemeente-lid schreef: 01 mar 2023, 15:53 Nee. Die klip bestaat niet en is een karikatuur.
Kan je dit onderbouwen?
Het is misschien wel een klip, maar niet vanwege de prediking.

Dus de oorzaak van de klip ligt in het eigen hart.

Zie verder de opmerking van @huisman. Zijn berichten deel ik de laatste tijd volmondig.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Bertiel
Berichten: 4621
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Bertiel »

Ik zou niet weten waarom dit soort denkbeelden niet door prediking of pastoraat kan worden gevoed.
Dat het niet de conclusie is die de desbetreffende pastor zou willen bereiken is wat anders, maar om daarmee te zeggen dat de boodschap op deze manier wordt opgepikt en zo als klip kan worden gehaald uit de prediking niet voorkomt zou je toch iets beter moeten zijn qua onderbouwing.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door huisman »

Bertiel schreef: 01 mar 2023, 16:01
huisman schreef: 01 mar 2023, 15:43
Bertiel schreef: 01 mar 2023, 15:25 Ik ken er anders zat die zeggen van: het is zo beschikt, of iets van gelijke strekking en daarmee zich achter de uitverkiezing verschuilen.
Weet alleen niet of dat volledig aan de prediking te wijten is.

Wat ik meer als kleine lettertjes ervaren heb, en dat in veel prediking die ik gehoord heb terugvond, is dat de vrucht van de wedergeboort erg beperkt bleef tot bijvoorbeeld een zondekennis, een bepaalde weg, etc. Bij kennis daarvan was er ruimte om tot Christus te vluchten.
Nogmaals, dat dit de (waarschiijnlijk) meest voortkomende weg is om bij Christus te komen, is ook iets wat dr. vd Brink letterlijk in zijn boek onderschrijft.
De kleine letters van het Evangelie zijn als dit als vereiste wordt opgeworpen (al dan niet bewust/rechtstreeks) voordat je tot Christus mag vluchten.

Verschuilen achter de uitverkiezing is natuurlijk iets anders dan zeggen dat je eerst moet weten uitverkoren te zijn. Dat stelde @Cyrillus en dat kom ik nooit tegen in pastoraat en prediking.

Het tweede wat jij stelt zit toch echt dichtbij de grote letters van het Evangelie. Het plaatsmakende werk van de Heilige Geest is voluit Bijbels. Daarom is de opbouw van onze catechismus ook zo Bijbels mooi. Vanaf vraag en antwoord drie tot de climax in vraag en antwoord 18. Jesaja 53 : 2 en 3 is ook in 2023 waar voor elk natuurlijk mens.
Zolang je de quote van Richard Sibbes daarbij voegt, dan is er geen enkel probleem.
Dat is wel het probleem bij Evangelie met klein letters waar dat niet gebeurt!

Maar als je dat plaatsmakend werk onbesproken laat wordt het uiterst gevaarlijk. Paulus zegt. Wij prediken Christus, den gekruisigde, den Joden wel een ergernis, en den Grieken een dwaasheid.
In kerkmensen zit van nature dezelfde ergernis en vinden ten diepste het kruis een dwaasheid. Pas als de Heilige Geest onze verlorenheid laat zien krijgt de Gekruisigde oneindige waarde.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gesloten