Gereformeerde Gemeenten

Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Het is een prima verhaal van dr. M. Visser. Ik heb je nu al een tijdje zitten verbazen over wat je allemaal aanhaalt, met je ideeën stoelen nergens op. Je kunt andere argumenten aandragen die bij een andere invalshoek passen, maar dat weerspreekt de argumentatie van Visser toch niet?
Het meest logisch is overigens dat een theoloog theologische argumenten aandraagt voor de coherentie van een kerkelijke gemeenschap. Waarom zou je dat dan moeten psychologiseren. De schoenmaker houdt zich bij zijn leest, dat is prima. Een sociologische invalshoek is ook prima, maar het is terecht dat deze man zich niet op dat ijs begeeft.
Het kan zijn dat ik anders lees.

In de laatste alinea stelt dr. Visser dat de mensen blijven in de GG omdat ze weten dat elke week de belangrijkste vraag van het leven wordt gesteld, nl. wat je moet doen om gered te worden. Ik hoor die vraag ook wekelijks, maar dat terzijde.

Hij noemt als eerste dat het vermogen om mensen bij de kerk te betrekken van belang is. Nu ken ik niet de instroom- en uitstroomcijfers en het aantal nieuwe doopleden en aantal overleden leden. Volgens Wikipedia is het aantal leden vanaf 2015 ongeveer stabiel, 107.000 leden.

In relatie tot zijn stelling is het interessant om te weten hoeveel leden er jaarlijks instromen vanuit andere kerken, en hoeveel mensen hun lidmaatschap opzeggen. Daarnaast is het interessant om te weten hoeveel nieuwe doopleden er jaarlijks gemiddeld zijn en hoeveel leden er jaarlijks gemiddeld overlijden. @DDD zal dat vast wel weten. Geeft al een aardige indicatie in hoeverre mensen echt bij de GG blijven. Dr. Visser ontkent dit allemaal niet, maar vindt dit niet relevant. Het lijkt mij juist wel relevant, omdat dit zijn stelling deels kan ontkrachten.

Daarnaast is het de vraag waarom mensen bij de kerk blijven. Is dat enkel omdat die éne vraag elke week wordt gesteld? Of zijn daar sociologische en culturele redenen voor aan te voeren. Ik heb er geen onderzoek naar gedaan, maar het is zeer aannemelijk dit evenzeer reden is om te blijven. Vanuit mijn achtergrond weet ik het een en ander van cultuur, cultuurverandering, etc., en dit speelt natuurlijk wel degelijk een rol. Dr. Visser geeft aan deze redenen niet weg te willen schuiven, maar hij noemt ze toch maar niet, simpelweg omdat die waarschijnlijk zijn eigen stelling deels ontkrachten.

Verder noemt hij als reden dat mensen vanuit de GG in andere kerken vaak ambtsdrager worden. Hij voert als reden aan dat dit impliciet een sterk vertrouwen is t.a.v. de geestelijke vorming binnen de GG. Dat is wat mij betreft een slag in de lucht. In mijn eigen omgeving komt dit met name ook omdat ze kerkelijk heel actief zijn. Mijn eigen ervaring over die geestelijke vorming is wat minder. Mensen zijn, ik generaliseer, eenzijdig gevormd, dogmatisch en hebben moeite om de geloofsbeleving van anderen te begrijpen.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HersteldHervormd »

Normaal gesproken stroomt het reacties na kritiek op de GG. Nu is er iemand complimenteus en lijkt niemand er erg in te hebben.

Ik vind het echt een mooi compliment van dr. Visser.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ouderling »

Het is gewoon een feit. Heel mooi dat dat ingezien wordt
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Dat komt vooral omdat er hier op het forum veel frustratie heerst tegen de GG.

En degenen die dat voornamelijk uiten, kunnen weinig met de opinie van dr. M. Visser.
Blijkbaar is er geen goede tegenargumentie tegen zijn visie.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Ouderling schreef:Het is gewoon een feit. Heel mooi dat dat ingezien wordt
Het is een mening.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HersteldHervormd »

GerefGemeente-lid schreef:Dat komt vooral omdat er hier op het forum veel frustratie heerst tegen de GG.

En degenen die dat voornamelijk uiten, kunnen weinig met de opinie van dr. M. Visser.
Blijkbaar is er geen goede tegenargumentie tegen zijn visie.
Maar (o.a.) jij reageerde ook niet op het artikel in de zin van dat je het mooi vind ofzo.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

HersteldHervormd schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Dat komt vooral omdat er hier op het forum veel frustratie heerst tegen de GG.

En degenen die dat voornamelijk uiten, kunnen weinig met de opinie van dr. M. Visser.
Blijkbaar is er geen goede tegenargumentie tegen zijn visie.
Maar (o.a.) jij reageerde ook niet op het artikel in de zin van dat je het mooi vind ofzo.
Nee. Die eer laat ik met alle plezier over aan @DDD. Van nature ben ik toch al vrij positief over de GG.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Verrassend onderwerp ;)
De Saambinder schreef:STUDIEDAG PREDIKANTEN
2023
Vele broeders hebben zich inmiddels
opgegeven voor de komende studiedag, maandag 16 januari (10.00 tot
15.00 uur). In de morgenlezing hoopt
ds. A. Schot te spreken over ‘Over
geloof en geloven’, over de uitleg
van de Heidelberger (met name rond
de Zondagen 7 en 23).
’s Middags
zal ds. B. Labee spreken over de
catechese vanuit de werktitel ‘In het
binnenste van hun harten indrukken’.
Aanmelden kan nog deze week via
mbal@theologischeschool.nl
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door gallio »

Ambtenaar schreef:
Het kan zijn dat ik anders lees.

In de laatste alinea stelt dr. Visser dat de mensen blijven in de GG omdat ze weten dat elke week de belangrijkste vraag van het leven wordt gesteld, nl. wat je moet doen om gered te worden. Ik hoor die vraag ook wekelijks, maar dat terzijde.

Hij noemt als eerste dat het vermogen om mensen bij de kerk te betrekken van belang is. Nu ken ik niet de instroom- en uitstroomcijfers en het aantal nieuwe doopleden en aantal overleden leden. Volgens Wikipedia is het aantal leden vanaf 2015 ongeveer stabiel, 107.000 leden.

In relatie tot zijn stelling is het interessant om te weten hoeveel leden er jaarlijks instromen vanuit andere kerken, en hoeveel mensen hun lidmaatschap opzeggen. Daarnaast is het interessant om te weten hoeveel nieuwe doopleden er jaarlijks gemiddeld zijn en hoeveel leden er jaarlijks gemiddeld overlijden. @DDD zal dat vast wel weten. Geeft al een aardige indicatie in hoeverre mensen echt bij de GG blijven. Dr. Visser ontkent dit allemaal niet, maar vindt dit niet relevant. Het lijkt mij juist wel relevant, omdat dit zijn stelling deels kan ontkrachten.

Daarnaast is het de vraag waarom mensen bij de kerk blijven. Is dat enkel omdat die éne vraag elke week wordt gesteld? Of zijn daar sociologische en culturele redenen voor aan te voeren. Ik heb er geen onderzoek naar gedaan, maar het is zeer aannemelijk dit evenzeer reden is om te blijven. Vanuit mijn achtergrond weet ik het een en ander van cultuur, cultuurverandering, etc., en dit speelt natuurlijk wel degelijk een rol. Dr. Visser geeft aan deze redenen niet weg te willen schuiven, maar hij noemt ze toch maar niet, simpelweg omdat die waarschijnlijk zijn eigen stelling deels ontkrachten.

....
Ik zie het niet anders dan jij. Ik schat dat er elk jaar een geboorteoverschot is van ongeveer 1200 personen. Dat er elk jaar 1000 instromen van andere kerken. En dat elk jaar ongeveer 2000 vertrekken, waarvan een gedeelte die niet bij een andere kerk aansluit. Met als resultaat dus een netto groei per jaar ongeveer 200.

Dan kun je je wel blind staren op het feit dat er per jaar een groei is van 200 maar het zou beter zijn je te bezinnen op het feit dat er eigenlijk een groei van 2200 had moeten zijn.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Maar dat is niet het punt van het artikel, omdat de auteur ervan uitgaat dat het niet uitmaakt bij welke kerk gelovigen zich aansluiten.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Bezorgd schreef:Verrassend onderwerp ;)
De Saambinder schreef:STUDIEDAG PREDIKANTEN
2023
Vele broeders hebben zich inmiddels
opgegeven voor de komende studiedag, maandag 16 januari (10.00 tot
15.00 uur). In de morgenlezing hoopt
ds. A. Schot te spreken over ‘Over
geloof en geloven’, over de uitleg
van de Heidelberger (met name rond
de Zondagen 7 en 23).
’s Middags
zal ds. B. Labee spreken over de
catechese vanuit de werktitel ‘In het
binnenste van hun harten indrukken’.
Aanmelden kan nog deze week via
mbal@theologischeschool.nl
Een mooi onderwerp om over in discussie te gaan, inderdaad, want daar zie je nogal grote verschillen over in catechismusverklaringen. Ik mag niet hopen dat dit bedoeld is om de eenheid in gedachten te bevorderen, maar dat blijkt ook niet uit de tekst.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Thea »

Ik denk dat gg'ers bescheiden mensen zijn. Als ze een compliment krijgen, stoppen ze die in hun zak, maar gaan het niet overal rond toeteren. :hum
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Thea »

Ik ben dankbaar, zie ook dat netwerk waar Andries Knevel sprak, waar hij noemde dat bevindelijk kerken goud in handen hebben.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Thea »

Persoonlijk denk ik echt, dat waar de Geest werkt, de kerk zal blijven bestaan, wat voor naampje hij ook heeft.
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ouderling »

Ambtenaar schreef:
Ouderling schreef:Het is gewoon een feit. Heel mooi dat dat ingezien wordt
Het is een mening.
Gebaseerd op feiten, niet op eigen gevoelens of waarnemingen
Plaats reactie