Ontwikkelingen HHK

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door pierre27 »

Bezorgd schreef:
pierre27 schreef:[

In dit geval grotendeels eens Tiberius, een lastige situatie aldaar.
Verbazend deze reactie. :oO
Ik ken andere , vergelijkbare situaties waar je steeds vol tegen inging zonder ins en outs te kennen.
Ik lees dit nu pas:). Het is een veronderstelling van jouw kant dat ik in andere situaties niet op de hoogte was van ins en outs. Ik was het in jouw casus gewoon niet eens met jouw opstelling die overigens openlijk te lezen was. Daar ben ik om met jouw woorden te spreken vol tegen ingegaan. Verder ben ik benieuwd welke andere situatie je aan mij wil koppelen. Enfin, mijn familie kerkt in HIA, diversen zitten in kerkenraden in die buurt. Een goede vriendin van me kerkt er ook en al laatste ken ik de predikant al wat langer dan vandaag.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door pierre27 »

GerefGemeente-lid schreef:
Tiberius schreef:Maar jij weet niets van de onderhavige situatie af.
Onkunde en ongenuanceerdheid gaan hand in hand.
... meende Tiberius.
En Pierre meent dat ook!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door refo »

Tiberius schreef:
Tom schreef:Dat zal allemaal best kunnen maar in dit geval zit je totaal fout. De HGG trekt zowel links/midden/rechts uit die ene gemeente. De onvrede zit daar niet gekoppeld aan een flank of richting...
Klopt, dat zie je bij meer gemeenten. Destijds bij Ridderkerk ook, en nu dus in Hendrik-Ido-Ambacht en Zwijndrecht.
In de statistieken zie je het ledental eerst groeien. Nu is een daling ingezet, waardoor de stand op 1 januari weer gelijk is aan het moment voor de groei.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2959
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Job »

MGG schreef:
Tom schreef:Dat zal allemaal best kunnen maar in dit geval zit je totaal fout. De HGG trekt zowel links/midden/rechts uit die ene gemeente. De onvrede zit daar niet gekoppeld aan een flank of richting...
En de 'rechterflank' gaat niet maar de ggin? Ik vind de hele situatie erg merkwaardig. Hoeveel procent van een mega gemeente heeft nu (intensief) met de dominee te maken? Mijn ervaring is dat ouderlingen vaak het huisbezoek en een flink deel van de catechisatie voor hun rekening nemen.
Onderschat de leiding en invloed van een predikant niet. Al zou hij enkel preken en geen pastoraat doen, dan is zijn invloed al echt groot. In de preken wordt veel meer gedaan dan alleen het Woord uitleggen, het is ook moreel vormend en sturend voor de gemeente.

En verder in het algemeen, want ik weet het in deze specifieke situatie niet, denk ik dat er al snel een proces ontstaat van "één schaap over de dam". Zeker als het bij wijze van spreken dertig en meer schapen worden. Er zijn familie- en vriendenbanden, er wordt over gesproken en mensen gaan zich dan afvragen of zijzelf ook een keuze moeten maken. Het wordt dan iets "van iedereen". Iedereen moet er iets mee, voor z'n gevoel. Als je dan ook nog zo snel een predikantenwissel hebt gehad en de verschillen tussen de predikanten er dik bovenop liggen en er bovendien weinig beroepen komen, dan bevordert dat de rust niet.
Overigens vertrokken er onder ds. Silfhout ook velen.
MGG
Berichten: 3516
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: RE: Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door MGG »

Job schreef:
MGG schreef:
Tom schreef:Dat zal allemaal best kunnen maar in dit geval zit je totaal fout. De HGG trekt zowel links/midden/rechts uit die ene gemeente. De onvrede zit daar niet gekoppeld aan een flank of richting...
En de 'rechterflank' gaat niet maar de ggin? Ik vind de hele situatie erg merkwaardig. Hoeveel procent van een mega gemeente heeft nu (intensief) met de dominee te maken? Mijn ervaring is dat ouderlingen vaak het huisbezoek en een flink deel van de catechisatie voor hun rekening nemen.
Onderschat de leiding en invloed van een predikant niet. Al zou hij enkel preken en geen pastoraat doen, dan is zijn invloed al echt groot. In de preken wordt veel meer gedaan dan alleen het Woord uitleggen, het is ook moreel vormend en sturend voor de gemeente.

En verder in het algemeen, want ik weet het in deze specifieke situatie niet, denk ik dat er al snel een proces ontstaat van "één schaap over de dam". Zeker als het bij wijze van spreken dertig en meer schapen worden. Er zijn familie- en vriendenbanden, er wordt over gesproken en mensen gaan zich dan afvragen of zijzelf ook een keuze moeten maken. Het wordt dan iets "van iedereen". Iedereen moet er iets mee, voor z'n gevoel. Als je dan ook nog zo snel een predikantenwissel hebt gehad en de verschillen tussen de predikanten er dik bovenop liggen en er bovendien weinig beroepen komen, dan bevordert dat de rust niet.
Overigens vertrokken er onder ds. Silfhout ook velen.
Eens, en mede door het laatste is mijn overtuiging dat de inhoud een grote rol speelt. Het is makkelijk om alles af te schuiven op een karakter/persoonlijkheid. Ik heb vaak gezien dat zulke redenen als hoofdreden opgevoerd werden, terwijl de diepste reden onvrede over de prediking was. En dan krijg je vaak een negatieve spiraal, waarin je tegen steeds punten aanloopt.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2959
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: RE: Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Job »

MGG schreef:
Job schreef:
MGG schreef:
Tom schreef:Dat zal allemaal best kunnen maar in dit geval zit je totaal fout. De HGG trekt zowel links/midden/rechts uit die ene gemeente. De onvrede zit daar niet gekoppeld aan een flank of richting...
En de 'rechterflank' gaat niet maar de ggin? Ik vind de hele situatie erg merkwaardig. Hoeveel procent van een mega gemeente heeft nu (intensief) met de dominee te maken? Mijn ervaring is dat ouderlingen vaak het huisbezoek en een flink deel van de catechisatie voor hun rekening nemen.
Onderschat de leiding en invloed van een predikant niet. Al zou hij enkel preken en geen pastoraat doen, dan is zijn invloed al echt groot. In de preken wordt veel meer gedaan dan alleen het Woord uitleggen, het is ook moreel vormend en sturend voor de gemeente.

En verder in het algemeen, want ik weet het in deze specifieke situatie niet, denk ik dat er al snel een proces ontstaat van "één schaap over de dam". Zeker als het bij wijze van spreken dertig en meer schapen worden. Er zijn familie- en vriendenbanden, er wordt over gesproken en mensen gaan zich dan afvragen of zijzelf ook een keuze moeten maken. Het wordt dan iets "van iedereen". Iedereen moet er iets mee, voor z'n gevoel. Als je dan ook nog zo snel een predikantenwissel hebt gehad en de verschillen tussen de predikanten er dik bovenop liggen en er bovendien weinig beroepen komen, dan bevordert dat de rust niet.
Overigens vertrokken er onder ds. Silfhout ook velen.
Eens, en mede door het laatste is mijn overtuiging dat de inhoud een grote rol speelt. Het is makkelijk om alles af te schuiven op een karakter/persoonlijkheid. Ik heb vaak gezien dat zulke redenen als hoofdreden opgevoerd werden, terwijl de diepste reden onvrede over de prediking was. En dan krijg je vaak een negatieve spiraal, waarin je tegen steeds punten aanloopt.
Opzich leuk als mensen het met je eens zijn, maar toch betoog ik in mijn stuk vooral het tegenovergestelde van wat jij zegt. Het kan ook beide waar zijn. Wel weet ik dat er ten tijde van ds. Silfhout nogal grote en sterke flanken waren in de gemeente. Juist daardat de linkerflank toen overwegend vertrok, is HIA volgens mij juist veel egalistischer geworden. Maar ik kan het mis hebben. Ik kerk er niet, al heb ik er nauwe connecties. Maar al zou ik 5% vd gemeente kennen, dan is mijn beeld lang niet representatief natuurlijk.
MGG
Berichten: 3516
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: RE: Re: RE: Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door MGG »

Ik zag/zie overeenstemming in het punt dat een dominee invloed heeft op de kerkenraad (inhoudelijk). Dus zijn theologische invloed wordt veel sterker gemerkt, dan zijn persoonlijk karakter. En ik ben het eens met je punt van als er een schaap over de dam is er dan meer volgen. (Het wordt zo een gg topic ;).
Henk J
Berichten: 2589
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Henk J »

MGG schreef:
Tom schreef:Dat zal allemaal best kunnen maar in dit geval zit je totaal fout. De HGG trekt zowel links/midden/rechts uit die ene gemeente. De onvrede zit daar niet gekoppeld aan een flank of richting...
En de 'rechterflank' gaat niet maar de ggin? Ik vind de hele situatie erg merkwaardig. Hoeveel procent van een mega gemeente heeft nu (intensief) met de dominee te maken? Mijn ervaring is dat ouderlingen vaak het huisbezoek en een flink deel van de catechisatie voor hun rekening nemen.
Is het niet juist een onderdeel van het probleem als de dominee te druk is met andere taken waardoor hij nauwelijks aan catechese en 'gewone' bezoeken toe komt? Hoe weet de beste man dan wat er leeft in een gemeente en hoe kan die daar dan op ingaan in de prediking? Er kan dan verwijdering ontstaan tussen gemeente en predikant.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door GerefGemeente-lid »

MGG schreef:Eens, en mede door het laatste is mijn overtuiging dat de inhoud een grote rol speelt. Het is makkelijk om alles af te schuiven op een karakter/persoonlijkheid. Ik heb vaak gezien dat zulke redenen als hoofdreden opgevoerd werden, terwijl de diepste reden onvrede over de prediking was. En dan krijg je vaak een negatieve spiraal, waarin je tegen steeds punten aanloopt.
De beroepen die hij kreeg, kwamen uit midden- en linkse gemeenten. Dus het is mogelijk dat de persoonlijkheid een rol speelt. Maar dat dient de kerkenraad daarin sturend op te treden. En als dat niet gebeurt, dan vind ik het onredelijk om alle problemen op de dominee af te schuiven.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bruna »

Afgelopen jaren zijn er mensen vertrokken, momenteel speelt dit niet meer (aldus een lid van de GG HiA vandaag).
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Tiberius »

Ok, dan is jouw zegsman in ieder geval niet de vraagsteller waarmee deze discussie begon.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:Ok, dan is jouw zegsman in ieder geval niet de vraagsteller waarmee deze discussie begon.
Die conclusie kan een kind trekken. Dus deze reactie begrijp ik niet helemaal.

Ondertussen is de HHG te Ridderkerk nog steeds aan 't groeien. Dus blijkbaar speelt dat grensverkeer niet alleen in Hendrik-Ido-Ambacht, maar ook in andere GG's in die buurt.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Tom
Berichten: 433
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Tom »

Bruna schreef:Afgelopen jaren zijn er mensen vertrokken, momenteel speelt dit niet meer (aldus een lid van de GG HiA vandaag).
Dit is echt niet waar. De hedendaags uitstroom is helaas nog mega. En dat heb ik niet van horen zeggen. Kijk het kerkblad en maak een rekensom.
GerefGemeente-lid schreef:
Tiberius schreef:Ok, dan is jouw zegsman in ieder geval niet de vraagsteller waarmee deze discussie begon.
Die conclusie kan een kind trekken. Dus deze reactie begrijp ik niet helemaal.

Ondertussen is de HHG te Ridderkerk nog steeds aan 't groeien. Dus blijkbaar speelt dat grensverkeer niet alleen in Hendrik-Ido-Ambacht, maar ook in andere GG's in die buurt.
HHG Ambacht staat nog niet op zichzelf maar valt nog onder Ridderkerk. Dat Ridderkerk groeit als totale gemeente komt dus voor een groot deel helaas wel uit Ambacht. Zolang de ds daar niets doet met de feedback zal de uitstroom de komende jaren wel doorgaan.. Zo pijnlijk en jammer want in deze HHG word niet makkelijker gedacht over kleding of tv en je wordt ook niet makkelijker bekeerd.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tom schreef:Kijk het kerkblad en maak een rekensom.
In Zeeland wordt dat niet meer vermeld in verband met de AVG.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2959
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Job »

GerefGemeente-lid schreef:
Tom schreef:Kijk het kerkblad en maak een rekensom.
In Zeeland wordt dat niet meer vermeld in verband met de AVG.
Hoe weet je dan als er leden komen of vertrekken? Aflezen lijkt me niets, zou m'n hele dienst kunnen bederven.
Plaats reactie