Ontwikkelingen HHK

Valcke
Berichten: 7632
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Valcke »

Erik1960 schreef:Mijn Bijbelcitaat van de dag is vandaag uit Spreuken: ‘betweters maken ruzie, wie goede raad ter harte neemt is wijs’.
Dit is wat er staat in Spreuken 13:10 (vertaling uit het Hebreeuws):

"Door hoogmoed bewerkt men niets dan twist,
maar bij degenen die zich laten raden, is wijsheid."


(bewerkt. Lett. geeft.)
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Thea »

Geoefenden komt van het werkwoord 'oefenen'. Als je meer 'oefent', zul je ook meer 'meemaken'. Daar zie ik in mijn directe omgeving de voorbeelden van.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18749
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door helma »

Heb ooit een predikant (GG) horen zeggen: met bijzondere mensen moet je bijzonder oppassen.

Als mensen zelf bijzonder zijn of bijzonder gemaakt worden is dat nogal eens reden voor mensenverheerlijking.

Het is een voorrecht als van iemand gezegd wordt: en zij verheerlijkten God in mij.


In onze gemeente gelukkig geen bijzondere mensen. Ik vind dat weldadig. Wel gelukkig mensen waarin je Gods genade ziet schitteren. Al of niet op hun rug.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5461
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door pierre27 »

Simon0612 schreef:
merel schreef:Ik begrijp de post van Pierre heel goed, maar heb weinig met mythische verhalen rondom zondige mensen. Ik heb altijd de indruk dat de verhalen rondom deze mensen steeds groter worden. Ik zie Gods werk in diverse mensen om mij heen en dat is iets om dankbaar voor te zijn.
Wat een onzin. Die verhalen staan namelijk gewoon opgetekend in boekjes en levensbeschrijvingen die al jaren oud zijn. Ben benieuwd of je een voorbeeld kan noemen van een groter wordend verhaal.
Ik heb het helemaal niet over boekjes of levensbeschrijvingen gehad, dat daar deze en gene op los gaat is pas tekenend. Ik heb ook weinig met zulke boekjes alleen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
merel
Berichten: 9931
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door merel »

pierre27 schreef:
Simon0612 schreef:
merel schreef:Ik begrijp de post van Pierre heel goed, maar heb weinig met mythische verhalen rondom zondige mensen. Ik heb altijd de indruk dat de verhalen rondom deze mensen steeds groter worden. Ik zie Gods werk in diverse mensen om mij heen en dat is iets om dankbaar voor te zijn.
Wat een onzin. Die verhalen staan namelijk gewoon opgetekend in boekjes en levensbeschrijvingen die al jaren oud zijn. Ben benieuwd of je een voorbeeld kan noemen van een groter wordend verhaal.
Ik heb het helemaal niet over boekjes of levensbeschrijvingen gehad, dat daar deze en gene op los gaat is pas tekenend. Ik heb ook weinig met zulke boekjes alleen.
Dat klopt, jij hebt geen namen/boekjes genoemd. De verwarring is ontstaan doordat iemand anders diverse namen noemde.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33337
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Tiberius »

GerefGemeente-lid schreef:
Tiberius schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Erskinees schreef:Het is jammer dat het in zo'n grote gemeente zo fout loopt door het functioneren van een ds. Gelukkig stoppen de leden die weggaan niet met geloven en vormen ze een andere bijbelgetrouwe gemeente binnen de HHK, maar het blijft vervelend.
Wie zegt het dat het komt door het functioneren van de dominee?

Ik geloof er niets van. Tegenwoordig ligt alles aan de dominee: je functioneert niet goed; de prediking is te eenzijdig; als mensen in de lijdelijkheid komen, is er sprake van kleine lettertjes; en als het sterven daar is, is het straks nog de schuld van de dominee als mensen verloren gaan.

Ik vind het allemaal nogal wat. Volgens mij is het meer een teken des tijds. Wij willen zelf koning zijn en daarom hebben we de prediking die God door Zijn dienstknechten ons laat verkondigen ten diepste niet voor nodig.
Nou, dat zijn wel wat grote woorden. Die bovendien onjuist zijn.
Ik denk dat je de situatie daar niet kent. Als dat wel zo zou zijn, zou je de vraagsteller zeker begrijpen, evenals het antwoord.
Ik weet meer dan jij denkt. Hoewel ik dat eerder deze middag al schreef, verdriet het mij niet om dat nogmaals te vermelden.
Normaal gesproken geloof ik zonder meer dit soort beweringen van mensen op het forum.
Maar in dit geval niet, omdat het de feiten weerspreekt. Wellicht zit er familie van jou in de gemeente (de achternaam komt overeen) en denk je, dat je het dan wel weet. Maar dat klopt niet.
De gemeente loopt leeg daar: jongeren, ouderen, avondmaalgangers, niet-avondmaalgangers, meer of minder bekende oud-ambtsdragers, mensen die hun hele leven in die gemeente zaten.
Regelmatig denk ik: nu zal het wel stoppen met de uittocht, ik zou niet weten wie er nu nog zal weggaan.
Maar dan lees ik weer een halve pagina of meer met vertrekkers. Te triest gewoon.
GerefGemeente-lid schreef:Bovendien: ik begrijp het ook niet zo goed. Als je lid bent in zo'n grote gemeente is het toch niet logisch dat je de dominee elke dag spreekt? Dus wat er dan bedoelt wordt met dat de dominee niet geïnteresseerd is, begrijp ik niet zo.
Het is niet zo kies om dat hier op het forum uit te leggen. Dus laat maar.
GerefGemeente-lid schreef:Het is nu al ongeveer de vierde predikant binnen 5 jaar tijd, en dan weten wij nog niet eens alles. Ik geloof toch dat het een teken is van de eindtijd. 50 jaar geleden hoorde je nooit over zulk soort moeilijkheden.
Het zou kunnen dat we in de eindtijd leven, maar dit is er geen teken van.
Hierboven zijn al diverse boeken genoemd.
Maar denk bijvoorbeeld ook aan de tijd van de Reformatie, aan 1834, aan 1869, enz. Dat waren ook grote bewegingen; groter in ieder geval dan de enkele millimeters die men nu opschuift.
GerefGemeente-lid schreef:En ondertussen zit ik al 18 jaar in een herderloze gemeente. Sorry, maar dan word ik wel wat opstandig hoor, ook al is dat niet zoals het hoort.
Is verhuizen naar één van die gemeentes geen optie? Er zijn zitplaatsen genoeg tegenwoordig.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5461
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door pierre27 »

merel schreef:
pierre27 schreef:
Simon0612 schreef:
merel schreef:Ik begrijp de post van Pierre heel goed, maar heb weinig met mythische verhalen rondom zondige mensen. Ik heb altijd de indruk dat de verhalen rondom deze mensen steeds groter worden. Ik zie Gods werk in diverse mensen om mij heen en dat is iets om dankbaar voor te zijn.
Wat een onzin. Die verhalen staan namelijk gewoon opgetekend in boekjes en levensbeschrijvingen die al jaren oud zijn. Ben benieuwd of je een voorbeeld kan noemen van een groter wordend verhaal.
Ik heb het helemaal niet over boekjes of levensbeschrijvingen gehad, dat daar deze en gene op los gaat is pas tekenend. Ik heb ook weinig met zulke boekjes alleen.
Dat klopt, jij hebt geen namen/boekjes genoemd. De verwarring is ontstaan doordat iemand anders diverse namen noemde.
Het is juist gevaarlijk om met namen te gaan strooien op een forum, dat laat onverlet dat deze mensen voor sommigen van betekenis hebben kunnen zijn.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Thea »

Er is nog wel meer aan de hand dan het disfunctioneren van een predikant. Mensen zijn kittelachtig geworden van gehoor. Dat kun je zelfs op dit forum constateren...
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33337
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Tiberius »

Thea schreef:Er is nog wel meer aan de hand dan het disfunctioneren van een predikant. Mensen zijn kittelachtig geworden van gehoor. Dat kun je zelfs op dit forum constateren...
Blijkbaar maken sommige predikanten meer kittelachtig dan anderen, in een zelfde gemeente ...
GerefGemeente-lid
Berichten: 6659
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door GerefGemeente-lid »

@Tiberius, er zijn altijd twee kanten aan zo'n situatie. Zolang er ontkent wordt dat dit zo is, en alle schuld wordt direct bij de dominee gelegd, gaan bij mij de nekharen recht overeind staan.
Gebruikersavatar
mcgk
Berichten: 207
Lid geworden op: 31 okt 2015, 15:18

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door mcgk »

Ik gun de HHK van harte een nieuwe gemeente maar door zulke omstandigheden is dat wel wrang... Tegelijkertijd ligt dat niet aan de HHK maar aan de GG. In de CGK in Nunspeet is een conflict destijds opgelost door oprichten van een nieuwe gemeente. Dat is en was ook niet optimaal maar het kan wel lucht geven.

Als ik het ledental zo zie dalen dan had er van dat getal al een prima florerende tweede gemeente gebouwd kunnen worden. Ik las ergens dat de onvrede daar niet gebonden is aan zwaar/licht of links/rechts maar het leeft breed. De classis had dan ook niet bang hoeven te zijn voor een eenzijdige nieuwe gemeente.
Geytenbeekje
Berichten: 8303
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Geytenbeekje »

mcgk schreef:Ik gun de HHK van harte een nieuwe gemeente maar door zulke omstandigheden is dat wel wrang... Tegelijkertijd ligt dat niet aan de HHK maar aan de GG. In de CGK in Nunspeet is een conflict destijds opgelost door oprichten van een nieuwe gemeente. Dat is en was ook niet optimaal maar het kan wel lucht geven.

Als ik het ledental zo zie dalen dan had er van dat getal al een prima florerende tweede gemeente gebouwd kunnen worden. Ik las ergens dat de onvrede daar niet gebonden is aan zwaar/licht of links/rechts maar het leeft breed. De classis had dan ook niet bang hoeven te zijn voor een eenzijdige nieuwe gemeente.
Als zowel links als rechts ontevreden is dan komen er 2 nieuwe gemeenten lijkt me.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33337
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Tiberius »

GerefGemeente-lid schreef:@Tiberius, er zijn altijd twee kanten aan zo'n situatie. Zolang er ontkent wordt dat dit zo is, en alle schuld wordt direct bij de dominee gelegd, gaan bij mij de nekharen recht overeind staan.
Een Pavlov-reactie? ;)
merel
Berichten: 9931
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door merel »

GerefGemeente-lid schreef:@Tiberius, er zijn altijd twee kanten aan zo'n situatie. Zolang er ontkent wordt dat dit zo is, en alle schuld wordt direct bij de dominee gelegd, gaan bij mij de nekharen recht overeind staan.
Normaliter zitten daar inderdaad twee kanten aan zo'n situatie totdat het structureel is. Dan lijkt het mij dat de kerkenraad zich achter het oor moet gaan krabben en maatregelen moet nemen.
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Augustienus »

Is het voor de HHK wel zo'n zegen als er allerlei nieuwe gemeenten worden opgericht met ontevreden ex-Gergemmers?
Plaats reactie