De kleine lettertjes van het Evangelie

Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Zeeuw »

Simon0612 schreef:
Zeeuw schreef:
Herman schreef:
Geytenbeekje schreef:Als je vindt dat je op het juiste manier preekt, verkondiging doet, dan hoef je je toch niet aangesproken te worden toch ?
Natuurlijk wel, want mogelijk zitten zijn gemeenteleden onder andermans gehoor. Dat valt vaak in het vlees en hij weet natuurlijk ook wel hoe de hazen lopen. Het gaat hier echt om een aan elkaar tegengestelde leer, waarbij beiden een zodanig uiterste vormen, dat ik van beiden niet van onverdachte rechtzinnigheid overtuigt ben.
Dat laatste denk ik helaas ook.
Kun je dat uitleggen? Hoor graag wat voorbeelden!
Wel grappig, als ik kom met de lezing van van den Brink moet ik alles motiveren. Nu ben je de tweede die ongemotiveerd een oordeel vormt. Ik ben zeer benieuwd naar je bevindingen!
Is het nu echt zo moeilijk te zien dat deze dominees zich wat aan de uitersten van de leer bevinden? Sorry Simon, maar als je dat niet ziet of wil zien, dan moet je van beide wat preken naast elkaar zetten. Het is ook geen waardeoordeel van mij. Volgens mij zit er ook een hoop overgevoeligheid aan alle kanten.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door -DIA- »

Er staat nu een heel mooie hier goed op aansluitende meditatie van ds. Hoogerland in De Saambinder. De titel is: TEVOREN VERORDINEERD.
De tekst van de meditatie is Romeinen 8 vers 39:
Want die Hij tevoren gekend heeft, dien heeft Hij ook tevoren verordineerd den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te worden, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen.

Ook in het RD staat een leerrijk interview met ds. J. Roos.
Hier zien we iets van de strijd uit de praktijk van een levend gemaakt mens,
en tevens een dienaar des Woords.
Zeer de moeite waard om daar kennis van te nemen.
Dat wordt weinig meer gehoord.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Bezorgd »

-DIA- schreef:
Ook in het RD staat een leerrijk interview met ds. J. Roos.
Hier zien we iets van de strijd uit de praktijk van een levend gemaakt mens,
en tevens een dienaar des Woords.
Zeer de moeite waard om daar kennis van te nemen.
Dat wordt weinig meer gehoord.
Mooi interview inderdaad.
Al herken ik je opmerking niet dat dat weinig meer wordt gehoord.
Ook onderling is dit onderwerp vaak onderwerp van gesprek.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Simon0612 »

Zeeuw schreef:
Simon0612 schreef:
Zeeuw schreef:
Herman schreef:Natuurlijk wel, want mogelijk zitten zijn gemeenteleden onder andermans gehoor. Dat valt vaak in het vlees en hij weet natuurlijk ook wel hoe de hazen lopen. Het gaat hier echt om een aan elkaar tegengestelde leer, waarbij beiden een zodanig uiterste vormen, dat ik van beiden niet van onverdachte rechtzinnigheid overtuigt ben.
Dat laatste denk ik helaas ook.
Kun je dat uitleggen? Hoor graag wat voorbeelden!
Wel grappig, als ik kom met de lezing van van den Brink moet ik alles motiveren. Nu ben je de tweede die ongemotiveerd een oordeel vormt. Ik ben zeer benieuwd naar je bevindingen!
Is het nu echt zo moeilijk te zien dat deze dominees zich wat aan de uitersten van de leer bevinden? Sorry Simon, maar als je dat niet ziet of wil zien, dan moet je van beide wat preken naast elkaar zetten. Het is ook geen waardeoordeel van mij. Volgens mij zit er ook een hoop overgevoeligheid aan alle kanten.
Volgens mij is dit vetgedrukte uit het citaat van Herman een waardeoordeel, of zie ik dat verkeerd? Jij stemt daarmee in. Dus mijn vraag aan zowel Herman als jou: waarop baseer je dat. In deze laatste reactie zeg je dat je het ziet. Ik ben benieuwd hoe je dat dan ziet. Ten slotte zeer benieuwd wanneer je voor het laatst een preek van ds. Schultink hebt gehoord!
Laatst gewijzigd door Simon0612 op 28 jul 2022, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Simon0612 »

Bezorgd schreef: Die lezing heb ik nog niet beluisterd. Misschien zeg ik dan wel hetzelfde.
Ik vermoed dat beiden aan het overreageren zijn. Zoals je wel vaker zit in verhitte discussies.
Ik heb het gewraakte stuk van ds. Schultink gevonden. En ik kan je vertellen, in tegenstelling tot ds. van den Brink in zijn lezing houdt hij het zeer netjes. Zijn hoogste woorden zijn dat het remonstrantse opvattingen zijn. Nou volgens mij is dat geen gekke gedachte.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door -DIA- »

Bezorgd schreef:
-DIA- schreef:
Ook in het RD staat een leerrijk interview met ds. J. Roos.
Hier zien we iets van de strijd uit de praktijk van een levend gemaakt mens,
en tevens een dienaar des Woords.
Zeer de moeite waard om daar kennis van te nemen.
Dat wordt weinig meer gehoord.
Mooi interview inderdaad.
Al herken ik je opmerking niet dat dat weinig meer wordt gehoord.
Ook onderling is dit onderwerp vaak onderwerp van gesprek.
Als je me een paar adresjes kunt geven houdt ik me aanbevolen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvD
Berichten: 159
Lid geworden op: 26 jul 2022, 11:02

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door CvD »

Simon0612 schreef:
Bezorgd schreef: Die lezing heb ik nog niet beluisterd. Misschien zeg ik dan wel hetzelfde.
Ik vermoed dat beiden aan het overreageren zijn. Zoals je wel vaker zit in verhitte discussies.
Ik heb het gewraakte stuk van ds. Schultink gevonden. En ik kan je vertellen, in tegenstelling tot ds. van den Brink in zijn lezing houdt hij het zeer netjes. Zijn hoogste woorden zijn dat het remonstrantse opvattingen zijn. Nou volgens mij is dat geen gekke gedachte.
Ds Schultink houd het gewoon netjes. Ik heb de gehele preek beluisterd. Ik vindt het stuiten nu ds Schultink gewoon hier iets over zegt,als de boeman wordt weggezet.
mark1985
Berichten: 179
Lid geworden op: 10 jul 2017, 07:24

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door mark1985 »

Welk gewraakte stuk van ds. Schultink?
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Simon0612 »

mark1985 schreef:Welk gewraakte stuk van ds. Schultink?
Preek van afgelopen zondagmorgen. Maar wat betreft bewoording niet te vergelijken met wat in de lezing van ds. van den Brink wordt gezegd.
Laatst gewijzigd door Simon0612 op 28 jul 2022, 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Bertiel
Berichten: 4596
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Bertiel »

Inderdaad want staat niet openbaar
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
CvD
Berichten: 159
Lid geworden op: 26 jul 2022, 11:02

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door CvD »

Bertiel schreef:Inderdaad want staat niet openbaar
https://www.gginrhenen.nl/terugluisteren/ Een dan kan je zo op zondag morgen kijk halverwege zo ongeveer.
CvD
Berichten: 159
Lid geworden op: 26 jul 2022, 11:02

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door CvD »

mark1985 schreef:Welk gewraakte stuk van ds. Schultink?
https://www.gginrhenen.nl/terugluisteren/
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Zeeuw »

Simon0612 schreef: Volgens mij is dit vetgedrukte uit het citaat van Herman een waardeoordeel, of zie ik dat verkeerd? Jij stemt daarmee in. Dus mijn vraag aan zowel Herman als jou: waarop baseer je dat. In deze laatste reactie zeg je dat je het ziet. Ik ben benieuwd hoe je dat dan ziet. Ten slotte zeer benieuwd wanneer je voor het laatst een preek van ds. Schultink hebt gehoord!
Deze dag heb ik er een aantal geluisterd. En ik ben daarmee deze mening toegedaan. Die wil ik ook gerust via de mail onderbouwen. Het kerkverband an sich is mij niet vreemd en is qua leer niet zoveel veranderd sinds ik er best wat mee te maken had. En, dat is wellicht wat overgevoeligheid, ik heb helaas best wat heftige zaken in mijn omgeving gezien in relatie hiertoe. Dat zal ongetwijfeld elders anders zijn.
CvD
Berichten: 159
Lid geworden op: 26 jul 2022, 11:02

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door CvD »

Nu heb ik eens en andere vraag. Ds van den Brink zegt dat God wil dat alle mensen zalig worden. Een daar voor zijn Zoon naar deze aarde gestuurd zij Joh 3 vers 16. Waarom heeft God dan de van de mensen door onze eerste bondshoofd Adem toegestaan. Dat had hij dan toch niet hoeven als hij wil dat we allemaal weer bekeerd worden.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door -DIA- »

CvD schreef:Nu heb ik eens en andere vraag. Ds van den Brink zegt dat God wil dat alle mensen zalig worden. Een daar voor zijn Zoon naar deze aarde gestuurd zij Joh 3 vers 16. Waarom heeft God dan de van de mensen door onze eerste bondshoofd Adem toegestaan. Dat had hij dan toch niet hoeven als hij wil dat we allemaal weer bekeerd worden.
Ja dat is ook zoiets. De soevereiniteit van God. Ik heb al genoemd: wie zijt gij o mens, die tegen God antwoord! En dat beeld van de pottenbakker, die naar eigen believen het ene vat ter ere en het andere ter onere maakt. Dat mag de pottenbakker toch doen? En is de mens, ook de gevallen mens niet als leem in de hand van de Grote Pottenbakker?
We kunnen wel zeggen waarom, maar vraag is of het geaccepteerd wordt, want van nature accepteren we dat niet. God heeft de val van eeuwigheid voorzien, met het doel om Zichzelf door de diepe val te verheerlijken, zowel in het behouden van hen die Hij van eeuwigheid heeft gekend als in het verdoemen van degenen die Hij rechtvaardig laat in de staat waarin wij ons zelf hebben gebracht. Dit kunnen we toch allemaal wel weten als we de leer van de reformatorische kerken, gelijk in de grondslag van dit forum vermeld, onderschrijven. Wie hiervan afwijkt is bezig de oude reformatorische leer onderuit te halen. Dat mag dan scherp klinken maar we hebben wel de wacht bij de zuivere leer te houden.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 28 jul 2022, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gesloten