Psalm 42 Opvallend.........

Corydoras
Berichten: 965
Lid geworden op: 01 jun 2005, 13:59

Bericht door Corydoras »

Miscanthus schreef:Heeft iemand voor mij een psalmboekje met de berijming van 19973 van de gereformeerde kerken vrijgemaakt?
Ik vind het ene heel mooie berijming die over het algemeen goed te zingen is.
Vind het leuk om die in huis te hebben en om er uit te zingen bij de piano.
Hier kun je het eea downloaden.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

Misschien iets off-topic, maar psalm 1:4... berijmd... Vind ik ook altijd apart!

De Heer' toch slaat der mensen wegen gâ,
en wendt alom het oog van Zijn genâ,
op zulken, die, oprecht en rein van zeden,
Met vasten gang het pad der deugd betreden
...
Dit hele couplet is opgehangen aan psalm 1:6 (onberijmd) waar staat:
Want de Heere kent de weg der rechtvaardigen; maar de weg der goddelozen zal vergaan.

Rechtvaardigen = zij die 'Met vasten gang het pad der deugd betreden' ?

Vertaalt duidelijk onder invloed van oa. de Verlichting. Evenals in psalm 97 oa. Opperwezen wordt genoemd. En Opperheer. Bijzondere woorden. M.i. niet echt Bijbels.
timo

Bericht door timo »

quote]

Precies. En als ze vandaag alle originele handschriften van de bijbelschrijvers zouden vinden en die vertonen afwijkingen tov de SV, dan gaat de SV als 'ouder' voor.[/quote]

Is dat zo waarom al die vooroordelen. Sommige mensen zingen bv ook de berijming van Meeuwse en ik moet zeggen dat ik het een zinloze discussie opend die hier heel vaak word geveort en er met een sneer naar de "zware mensen" word gegeven. Ik wil op dit moment niemand gelijk geven maar ik veracht dat paulus overal waar hij kon of dat de berijming van calvijn was die uit 1773 van datheen op uit king james hij zou ze mee gezongen hebben
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Gian schreef:Ik heb hier een berijming '38
Van de hervormde kerk.
In 1938 is er geen berijming verschenen. Wel een uitgave van psalmen en gezangen, maar v.w.b. de psalmen betrof dit gewoon de berijming 1773.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

Ds Budding heeft een boek geschreven. "De band die nooit breekt" Speelt zich rond de tijd van keizer Nero af. Bijzonder vind ik dan altijd dat die mensen uit de berijming van 1773 zingen...
Corydoras
Berichten: 965
Lid geworden op: 01 jun 2005, 13:59

Bericht door Corydoras »

Corydoras schreef:
Miscanthus schreef:Heeft iemand voor mij een psalmboekje met de berijming van 19973 van de gereformeerde kerken vrijgemaakt?
Ik vind het ene heel mooie berijming die over het algemeen goed te zingen is.
Vind het leuk om die in huis te hebben en om er uit te zingen bij de piano.
Hier kun je het eea downloaden.
H'm, dat zijn progjes uit het jaar nul. Ongeregistreerd kun je 't alleen bekijken, niet kopieren oid.

Wel handig om 'ns wat op te kunnen zoeken.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Mister schreef:Ds Budding heeft een boek geschreven. "De band die nooit breekt" Speelt zich rond de tijd van keizer Nero af. Bijzonder vind ik dan altijd dat die mensen uit de berijming van 1773 zingen...
:lol: Statenberijming avant la lettre... :wink:
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Hendrikus schreef:
Mister schreef:Ds Budding heeft een boek geschreven. "De band die nooit breekt" Speelt zich rond de tijd van keizer Nero af. Bijzonder vind ik dan altijd dat die mensen uit de berijming van 1773 zingen...
:lol: Statenberijming avant la lettre... :wink:
Tja, je kunt ze ook moeilijk in het latijn laten zingen. Dat snapt geen mens.

Zo van: "Toen ze in de catacomben aankwamen, werd daar al zachtjes op de viool gespeeld. Nadat de deur zorgvuldig achter de laatste bezoeker was gesloten, stond de voorganger op. Het was de oude Democritus. Zijn zachte, vriendelijke stem klonk door het gewelf: "Goedemorgen broeders en zusters, welkom in deze eredienst. Er zijn geen mededelingen. Ons aanvangslied is lied 708 uit de bundel. Ecce per arbores luna lucet". De gemeente zingt, ontroerd, getoffen door de eenvoudige, doch treffende tekst. Uit volle borst zingt Karolus mee..."

Zeg nou zelf, dat klinkt toch niet?
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Miscanthus schreef:Heeft iemand voor mij een psalmboekje met de berijming van 19973 van de gereformeerde kerken vrijgemaakt?
Ik vind het ene heel mooie berijming die over het algemeen goed te zingen is.
Vind het leuk om die in huis te hebben en om er uit te zingen bij de piano.
:mrgreen: Missschien heb ik er binnenkort wel 1 over wanneer ik 200 jaar terug ga in de tijd.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Unionist schreef: Ons aanvangslied is lied 708 uit de bundel. Ecce per arbores luna lucet". De gemeente zingt, ontroerd, getoffen door de eenvoudige, doch treffende tekst. Uit volle borst zingt Karolus mee..."

Zeg nou zelf, dat klinkt toch niet?
Staak je wild geraas, makker! :lol: :wink: :lol:
Corydoras
Berichten: 965
Lid geworden op: 01 jun 2005, 13:59

Bericht door Corydoras »

Hendrikus schreef:
Unionist schreef: Ons aanvangslied is lied 708 uit de bundel. Ecce per arbores luna lucet". De gemeente zingt, ontroerd, getoffen door de eenvoudige, doch treffende tekst. Uit volle borst zingt Karolus mee..."

Zeg nou zelf, dat klinkt toch niet?
Staak je wild geraas, makker! :lol: :wink: :lol:
't Heerlijk avondje moet nog komen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

:mrgreen: Tja, 't was het enige latijnse lied dat zo in mijn gedachten kwam...
Plaats reactie