getuigenissen van ouderen

Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
voorzichtigheid is wel geboden denk ik.
Ik begrijp het ook niet helemaal. Openbaring van Christus aan je ziel (gebeurt alleen door het Evangelie Woord en niet door visioenen!, mp) en dan toch nog zovele jaren een leegte in je.

En wat is de liefde van de Heilige Geest? Wat is dat voor een liefde?
(ik schrijf dit niet spottend bedoeld, maar meen het bloed serieus)
Schijnt dat ds C Harinck in een zijn nieuwste boeken daar over schrijft. Zie deze topic: http://www.omsionswil.nl/forum2/viewthread.php?tid=6502
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
gravo
Berichten: 588
Lid geworden op: 10 jun 2004, 00:30
Locatie: : De grote stad

Bericht door gravo »

We moeten denk ik eerlijk zijn ten aanzien van de genoemde getuigenissen. Al eerder heb ik ze authentiek genoemd, maar wel bepaald door omgeving, tijd en omstandigheden.

Wanneer we het theologisch beoordelen, zullen we naar mijn mening niet anders kunnen oordelen, dan dat deze getuigenissen aan alle kanten rammelen. Er wordt een chronologische structuur gesuggereerd, die geheel en al onbijbels is en ook aanwijsbaar gekoppeld moet worden met pietistische invloeden van de 18e > 19e eeuw die erin doorwerken.

Het is volstrekt gekunsteld, strikt particularistisch enz. Broddelwerk, waarmee het christelijk geloof ernstig wordt tekortgedaan.

Je voelt direkt hoe moeilijk zo'n oordeel is, wanneer je de getuigenissen toch waardeert als oprechte verwoordingen van een waar geloof. Of wanneer je de mensen bijvoorbeeld persoonlijk zou kennen en de waarachtigheid van hun woorden zou hebben geproefd.

Maar volgens mij móeten we de moed hebben om die beide zaken tegelijk te zeggen. Een waar geloof in de jas van een ernstig misvormde en eenzijdige taal en theologie.

Wanneer we het zo benaderen kunnen we geloof gewoon geloof blijven noemen en theologie theologie. De vermenging zorgt voor al die persoonlijke, scherpe emoties. Waarbij de waarheid van iemands geloof afhankelijk wordt gemaakt van de zuiverheid van zijn theologie.

Wel vind ik, dat we scherp moeten zijn tegen de verantwoordelijken toen en nu, die mensen hebben opgezadeld met het gebrekkige en incomplete taalveld, dat ze van hen in handen kregen om over het werk van God te spreken en om Gods werk te ervaren en te verklaren.

Het is niet zo, dat we de evenwichtigheid van onze theologie maar moeten laten sloffen en ons tevreden moeten stellen met doorwoekerende verwrongen denkbeelden, hoezeer mensen daar emotioneel ook aan verbonden zijn.

Eenzijdige prediking treft uiteraard niet alleen de prediker, maar ook vele anderen.

gravo
Plaats reactie