Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

s1051952
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 okt 2012, 13:04

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door s1051952 »

Refojongere schreef:Wat is het midden van de CGK? De lijn van de Westerinks of die van de Velema's?

Ds. C. Westerink noemt zich een echte verbinder uit het midden van de CGK. Maar wil die de flanken bij elkaar houden op het punt van vrouw en ambt? Geen compromis zegt hij:

https://www.rd.nl/artikel/952063-ds-c-w ... -verbinden

Dus ja, een echte midden CGK-er?

Overigens stelt de Nationale Synode niet zoveel voor hoor. Het betreft een vagere versie van de twaalf artikelen. En dit terwijl we in Nederland vanaf de Reformatie al een grotere geloofseenheid hadden bereikt gaan we er nu weer achter terug naar een smallere basis.
Ik ben zelf lid geweest van de cgk en ik heb niet het gevoel dat ds Westerink een midden CGK-er is. Ik denk dan veel eerder aan ds Velema idd. Ik zie ds Westerink als een predikant die duidelijk rechts van het midden zit iig.
s1051952
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 okt 2012, 13:04

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door s1051952 »

Het beste wat we nu kunnen doen is gehoor geven aan wat Vergunst voorstelde voorafgaand aan de synode.

https://www.rd.nl/artikel/958526-gerefo ... d-voor-cgk
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Herman »

s1051952 schreef:
Refojongere schreef:Wat is het midden van de CGK? De lijn van de Westerinks of die van de Velema's?
Ik ben zelf lid geweest van de cgk en ik heb niet het gevoel dat ds Westerink een midden CGK-er is. Ik denk dan veel eerder aan ds Velema idd. Ik zie ds Westerink als een predikant die duidelijk rechts van het midden zit iig.
Dit zijn namen die belangrijk waren tussen 1950 en 2000. Die tijden zijn voorbij. Er is dus ook een ander midden.
Louis2
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:04

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Louis2 »

Wie zijn dan nu belangrijk? De predikanten Huygen, Kater en Uitslag?
Ik vind deze synode een blamage. Lijkt te gaan tussen romantici en starre refo's. Enig begrip en verplaatsing in elkaar situatie, van een dialoog lijkt geen sprake.
Ik bedoel, ik kerk ook in de CGK, ook wel in de PKN en de GG, maar toch. De meeste CGKers zitten in het gat tussen de PKN en de GG. Zelfs de bewaar het pand gemeenten zijn kwa toe-eigening en avondsmaalsgang niet te vergelijken met de meeste GG's. Het kerkverband heeft tevens een zeer degelijke predikantenopleiding. Zonde om dat te verkwanselen aan discussies over een raad van kerken.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Herman »

Daar doe ik geen uitspraken over, gewoon omdat ik het niet weet. Enkele belangrijke leidinggevenden zitten wel in het moderamen, zoals ds. Schenau en ds. Buijs.
Verder speelt vandaag, morgen en vrijdag de kernvraag voer de verdeeldheid van de kerk en dat is of de Bijbel op meerdere manieren uitlegbaar is. Dat wordt door velen als een tamelijk diepgaand probleem gezien. De gesprekken wijzen wat mij betreft niet op starheid, wel op het eerlijk vasthouden aan eigen opvattingen. Maar die gaan helaas niet samen, maar sluiten elkaar uit.
s1051952
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 okt 2012, 13:04

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door s1051952 »

Herman schreef:
s1051952 schreef:
Refojongere schreef:Wat is het midden van de CGK? De lijn van de Westerinks of die van de Velema's?
Ik ben zelf lid geweest van de cgk en ik heb niet het gevoel dat ds Westerink een midden CGK-er is. Ik denk dan veel eerder aan ds Velema idd. Ik zie ds Westerink als een predikant die duidelijk rechts van het midden zit iig.
Dit zijn namen die belangrijk waren tussen 1950 en 2000. Die tijden zijn voorbij. Er is dus ook een ander midden.
Klopt. Nu zou ik zeggen ds Van der Wal en ds Van den Os.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Erik1960 »

GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Daar is natuurlijk niets op tegen.

Maar dat zegt weinig over de discussiepunten. Enkele van de belangrijkste Christelijke Gereformeerde Kerken herkennen zich niet in deze besluitvorming. Dat mag best enige zorgen baren.

Ik denk dat veel echte cgk-ers van het midden alle flanken er graag bij houden.
Als het goed is niet buiten het Woord om. En dat biedt nergens ruimte voor vrouwelijke ambtsdragers. Hoe graag je de flanken er ook bij houdt. En de belangrijkste CGK's zijn niet afhankelijk van grootte hoor. Dus dat is geen gegrond argument.
laten ze daarover nu net van mening verschillen..
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1793
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ararat »

Ik houd m'n hart vast voor de kerk van m'n jeugd. Het doet me meer dan ik vooraf dacht.

Wat moet er - naast gebed- nog meer gebeuren om dit nog goed te laten komen?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Erik1960 »

Ararat schreef:Ik houd m'n hart vast voor de kerk van m'n jeugd. Het doet me meer dan ik vooraf dacht.

Wat moet er - naast gebed- nog meer gebeuren om dit nog goed te laten komen?
Dat hangt er nogal vanaf wat je als ‘goed’ ervaart. Hoe zit je daar in?
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
merel
Berichten: 9859
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door merel »

s1051952 schreef:
Herman schreef:
s1051952 schreef:
Refojongere schreef:Wat is het midden van de CGK? De lijn van de Westerinks of die van de Velema's?
Ik ben zelf lid geweest van de cgk en ik heb niet het gevoel dat ds Westerink een midden CGK-er is. Ik denk dan veel eerder aan ds Velema idd. Ik zie ds Westerink als een predikant die duidelijk rechts van het midden zit iig.
Dit zijn namen die belangrijk waren tussen 1950 en 2000. Die tijden zijn voorbij. Er is dus ook een ander midden.
Klopt. Nu zou ik zeggen ds Van der Wal en ds Van den Os.
Nee, dat lijk mij niet verstandig. Zij zijn beiden nog relatief jong. De namen die @ Herman noemt; Buijs en Schenau lijken mij meer geschikt voor bemiddeling. Zij hebben ook bemiddeld in Nunspeet tijdens de scheuring en hebben inmiddels beide gemeenten weer zover dat kanselruil mogelijk is.
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Erskinees »

Ik heb overigens het idee dat wanneer de synode besluit om vrouw in het ambt af te wijzen en voorgoed af te sluiten, er best weer wat leegloop uit mijn gemeente (niet-CGK) richting de CGK zullen gaan. Ik denk dat best wat twijfelaars deze synode aan het afwachten zijn.
Refojongere
Berichten: 383
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Refojongere »

De hoogleraren die de eenheid roemen zoals Peels en Huijgen zijn gewoon pro vrouw ambt. Dat is echt een verschil met de vroegere hoogleraren zoals Kremer, Velema, Van 't Spijker. Die spraken zich tenminste nog duidelijk uit. En de hoogleraren zijn vaak redelijk in het midden over het algemeen.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1793
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ararat »

Erik1960 schreef:
Ararat schreef:Ik houd m'n hart vast voor de kerk van m'n jeugd. Het doet me meer dan ik vooraf dacht.

Wat moet er - naast gebed- nog meer gebeuren om dit nog goed te laten komen?
Dat hangt er nogal vanaf wat je als ‘goed’ ervaart. Hoe zit je daar in?
Nadenkend over je vraag ontdek ik bij mezelf vooral een nostalgische lading bij 'goed': Dat er sprake blijft van een band tussen allerlei plaatselijke kerken, ondanks dat er tussen die plaatselijke kerken verschil bestaat in geloofsbeleving en dit tot spanningen leidt.
Ik zeg er eerlijk bij dat deze gedachten bij 'goed' bij nader inzien horizontaal zijn.
Ik nodig jou en ieder die dit leest dus uit om me bij te spijkeren :)
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Herman »

Overigens meld CIP dat prof. Huijgen waarschuwt tegen sektarisme vanwege het niet ondertekenen van de Nationale Synode. Volgens mij heb je dan je eigen kerkleden niet meer helder op het netvlies.
Plaats reactie