Hoeveel verdient de RF'er

Wat is je bruto jaarsalaris?

€00.000 - €10.000
10
10%
€10.000 - €20.000
7
7%
€20.000 - €30.000
13
13%
€30.000 - €40.000
15
15%
€40.000 - €50.000
11
11%
€50.000 - €60.000
9
9%
€60.000 - €80.000
15
15%
€80.000 - €100.000
10
10%
€100.000 - ...........
8
8%
 
Totaal aantal stemmen: 98

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: RE: Re: Hoeveel verdient de RF'er

Bericht door huisman »

Erik1960 schreef:
huisman schreef:
Erik1960 schreef:
huisman schreef:Wij zitten nu in een echte streekgemeente maar ook hier doen wij het Pro Deo. Ik ga ook naar elke classisvergadering en de PS maar dat gaat ook op eigen kosten. Ik zou mij zeer ongemakkelijk voelen om dit te declareren.
En over welk ongemak heb je het dan?
Dat ik gelden zou gebruiken die de gemeenteleden hebben opgebracht. Soms letterlijk het penningske van de weduwe.
I
Zie je het dan als een extra vrijwillige bijdrage aan de kerk? En zou de vermogenspositie van de kerk nog verschil kunnen maken? In mijn tijd als ambtsdrager heb ik een enkele keer wat gedeclareerd bij een gemeente waar het geld over de plinten klotste.

Ik ken ook wel de situatie dat mensen voor hun activiteiten tbv de kerk (schoonmaak, techniek) een vrijwiligersvergoeding krijgen, waarna het gebruikelijk is dat die als gift (fiscaal aftrekbaar) weer retour gaat.
Ik zie het werk als Pro Deo. Niet alles hoeft betaald te worden toch?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Hoeveel verdient de RF'er

Bericht door Erik1960 »

merel schreef:En voor de meeste vrouwen een groot genoegen ;)
Voor veel mannen ook hoor. Zeker in de tijd van alleen thuiswerken vond ik het soms heerlijk dat mijn vrouw in de zorg werkt ;-)
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoeveel verdient de RF'er

Bericht door merel »

@ Huisman dat ben ik met je eens. Het grote verschil is misschien dat jij het kan missen en een keer extra tanken niet merkt. Je hoeft er geen boek minder om te kopen ;). Dat geldt niet voor iedereen. Daarnaast declareert een predikant elke kilometer. Waarom zou een ouderling het niet mogen doen?
Laatst gewijzigd door merel op 06 apr 2022, 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: RE: Re: Hoeveel verdient de RF'er

Bericht door Erik1960 »

huisman schreef:Ik zie het werk als Pro Deo. Niet alles hoeft betaald te worden toch?
Het werk als ambtsdrager zag/zie ik zeker als Pro Deo. Voor het vergoeden van daadwerkelijke onkosten vind ik dat anders.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: RE: Re: RE: Re: Hoeveel verdient de RF'er

Bericht door Bezorgd »

Job schreef:[

Waarom zouden we een dominee bijna over de top faciliteren (oa ook met penningskens van weduwen) en een ouderling of diaken niet? Het is niet hetzelfde als loon opstrijken, hè?
Helemaal eens. Een ds kan ook alles indienen, en dat wordt dan niet als een probleem gezien.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: RE: Re: RE: Re: Hoeveel verdient de RF'er

Bericht door huisman »

Job schreef:
huisman schreef:
Erik1960 schreef:
huisman schreef:Wij zitten nu in een echte streekgemeente maar ook hier doen wij het Pro Deo. Ik ga ook naar elke classisvergadering en de PS maar dat gaat ook op eigen kosten. Ik zou mij zeer ongemakkelijk voelen om dit te declareren.
En over welk ongemak heb je het dan?
Dat ik gelden zou gebruiken die de gemeenteleden hebben opgebracht. Soms letterlijk het penningske van de weduwe.

I
Persoonlijk mag jij dat uiteraard vinden en ik vind het fijn om te begrijpen dat jij het blijkbaar kunt ophoesten.

Toch hoop ik dat een willekeurige ouderling in den lande, die met veel schroom een minimale bijdrage accepteert omdat in zijn gezin elke maand de eindjes aan elkaar geknoopt moeten worden, dit niet leest.

Waarom zouden we een dominee bijna over de top faciliteren (oa ook met penningskens van weduwen) en een ouderling of diaken niet? Het is niet hetzelfde als loon opstrijken, hè?
Een dominee in de CGK verdiend geen top salaris. Een beginnend predikant in een gemeente onder de 500 verdiend nog geen €3000,- bruto en na 20 dienstjaren zit hij op zo’n €4000,- bruto. Dat is bij een fulltime aanstelling.

Natuurlijk komen daar nog wat voordelen bovenop maar het zijn echt geen top salarissen.

Ik ken geen academisch geschoolde banen die zo matig verdienen
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: RE: Re: RE: Re: Hoeveel verdient de RF'er

Bericht door huisman »

Bezorgd schreef:
Job schreef:[

Waarom zouden we een dominee bijna over de top faciliteren (oa ook met penningskens van weduwen) en een ouderling of diaken niet? Het is niet hetzelfde als loon opstrijken, hè?
Helemaal eens. Een ds kan ook alles indienen, en dat wordt dan niet als een probleem gezien.
Logisch toch dat een dominee dat mag? Dat mag ik op mijn werk ook. Elke kilometer mag/moet ik daar declareren.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoeveel verdient de RF'er

Bericht door merel »

Pas maar op, straks komt @DDD met z'n staafdiagrammen dat een bepaalde beroepsgroep in de advocatuur nog minder verdient.

Daarnaast geldt ook in de CGK dat predikanten veelal gratis wonen of iig een forse tegemoetkoming in woonlasten krijgen. Daarnaast weet ik een predikant die naast de tegemoetkoming in de woonlasten een pleegkind in huis nam, vervolgens stelde dat hij nu geen studeerruimte meer had en vanuit de kr ook nog een vergoeding kreeg om die te huren ( terwijl de kerk de hele week leeg was) .Zo slecht is het allemaal niet.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Hoeveel verdient de RF'er

Bericht door Nathanaël »

merel schreef:Pas maar op, straks komt @DDD met z'n staafdiagrammen dat een bepaalde beroepsgroep in de advocatuur nog minder verdient.

Daarnaast geldt ook in de CGK dat predikanten veelal gratis wonen of iig een forse tegemoetkoming in woonlasten krijgen. Daarnaast weet ik een predikant die naast de tegemoetkoming in de woonlasten een pleegkind in huis nam, vervolgens stelde dat hij nu geen studeerruimte meer had en vanuit de kr ook nog een vergoeding kreeg om die te huren ( terwijl de kerk de hele week leeg was) .Zo slecht is het allemaal niet.
Dat ´vrij wonen´ zou inhouden dat predikanten gratis wonen is een hardnekkige mythe. Wij betalen op dit moment een vrij normale huur, maar zullen straks, als we in een pastorie wonen, een stuk meer per maand kwijt zijn. Hoeveel dat is hangt af van de WOZ-waarde van de pastorie. Dat betekent voor ons dat mijn vrouw, zelfs als ik een beroep voor 100% zou krijgen, zal moeten blijven werken.
Niet dat daarmee predikanten zielig zijn, maar het is echt niet altijd zo gemakkelijk als soms wordt voorgesteld. Ik ken verschillende situaties waarbij (met name jonge) predikantsgezinnen echt zuinig aan moeten doen om rond te komen.
(En uiteraard weet ik dat dat voor veel meer mensen geldt, dus het gaat niet om zielig doen, maar wel om een correct beeld te geven.)
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoeveel verdient de RF'er

Bericht door merel »

Erik1960 schreef:
merel schreef:En voor de meeste vrouwen een groot genoegen ;)
Voor veel mannen ook hoor. Zeker in de tijd van alleen thuiswerken vond ik het soms heerlijk dat mijn vrouw in de zorg werkt ;-)
Vond je het fijn dat ze werkte of vond je het fijn dat ze niet thuis was :D ?
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Hoeveel verdient de RF'er

Bericht door Erik1960 »

merel schreef:
Erik1960 schreef:
merel schreef:En voor de meeste vrouwen een groot genoegen ;)
Voor veel mannen ook hoor. Zeker in de tijd van alleen thuiswerken vond ik het soms heerlijk dat mijn vrouw in de zorg werkt ;-)
Vond je het fijn dat ze werkte of vond je het fijn dat ze niet thuis was :D ?
allebei! Het is voor onze relatie (inmiddels 44 jaar onderweg) zeer heilzaam dat we niet als een ANWB-stelletje door het leven gaan.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: RE: Re: Hoeveel verdient de RF'er

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef:
Bezorgd schreef:
Job schreef:[

Waarom zouden we een dominee bijna over de top faciliteren (oa ook met penningskens van weduwen) en een ouderling of diaken niet? Het is niet hetzelfde als loon opstrijken, hè?
Helemaal eens. Een ds kan ook alles indienen, en dat wordt dan niet als een probleem gezien.
Logisch toch dat een dominee dat mag? Dat mag ik op mijn werk ook. Elke kilometer mag/moet ik daar declareren.
Je zou bijna de discussie kunnen opwerpen waarom je voor je Goddelijk beroep wel iedere kilometer moet declareren en het als ambt volledig pro Deo moet zijn, maar ach.
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoeveel verdient de RF'er

Bericht door Zeeuw »

Erik1960 schreef:
merel schreef:
Erik1960 schreef:
merel schreef:En voor de meeste vrouwen een groot genoegen ;)
Voor veel mannen ook hoor. Zeker in de tijd van alleen thuiswerken vond ik het soms heerlijk dat mijn vrouw in de zorg werkt ;-)
Vond je het fijn dat ze werkte of vond je het fijn dat ze niet thuis was :D ?
allebei! Het is voor onze relatie (inmiddels 44 jaar onderweg) zeer heilzaam dat we niet als een ANWB-stelletje door het leven gaan.
Eén van de laatste taboes lijkt dat soms. Dat je het soms ook gewoon even heerlijk vindt dat de wederhelft even er niet is.
KDD
Berichten: 1534
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: RE: Re: RE: Re: Hoeveel verdient de RF'er

Bericht door KDD »

Zeeuw schreef:
huisman schreef:
Bezorgd schreef:
Job schreef:[

Waarom zouden we een dominee bijna over de top faciliteren (oa ook met penningskens van weduwen) en een ouderling of diaken niet? Het is niet hetzelfde als loon opstrijken, hè?
Helemaal eens. Een ds kan ook alles indienen, en dat wordt dan niet als een probleem gezien.
Logisch toch dat een dominee dat mag? Dat mag ik op mijn werk ook. Elke kilometer mag/moet ik daar declareren.
Je zou bijna de discussie kunnen opwerpen waarom je voor je Goddelijk beroep wel iedere kilometer moet declareren en het als ambt volledig pro Deo moet zijn, maar ach.
Zo gaat dat soms in het leven. Hier kun je als ambtsdrager op een avond meer als een honderd kilometer gereden hebben als je thuis komt. En dan heb je maar 2 huisbezoeken gedaan. Ik denk soms aan de woorden uit Lukas 22 vers 35: En Hij zeide tot hen: Als Ik u uitzond, zonder buidel, en male, en schoenen, heeft u ook iets ontbroken? En zij zeiden: Niets.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 3000
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Hoeveel verdient de RF'er

Bericht door Job »

KDD schreef:
Zeeuw schreef:
huisman schreef:
Bezorgd schreef: Helemaal eens. Een ds kan ook alles indienen, en dat wordt dan niet als een probleem gezien.
Logisch toch dat een dominee dat mag? Dat mag ik op mijn werk ook. Elke kilometer mag/moet ik daar declareren.
Je zou bijna de discussie kunnen opwerpen waarom je voor je Goddelijk beroep wel iedere kilometer moet declareren en het als ambt volledig pro Deo moet zijn, maar ach.
Zo gaat dat soms in het leven. Hier kun je als ambtsdrager op een avond meer als een honderd kilometer gereden hebben als je thuis komt. En dan heb je maar 2 huisbezoeken gedaan. Ik denk soms aan de woorden uit Lukas 22 vers 35: En Hij zeide tot hen: Als Ik u uitzond, zonder buidel, en male, en schoenen, heeft u ook iets ontbroken? En zij zeiden: Niets.
Hallo KDD,
als je bedoelt: de zaak van de Heere mag gerust wat kosten en: de Heere zorgt bovenmate goed voor Zijn ambtsdragers, dan ben ik dat erg met je eens.

Wat mij betreft sluit dat alleen niet uit dat er, net als voor predikers, van onze kant goed in het oog wordt gehouden of het praktisch allemaal mogelijk is en waar mogelijk wat te ontzorgen. Niet om de afhankelijkheid van de Heere weg te nemen, maar om de ambtsdragers de gelegenheid te geven zich bezig te kunnen houden met hun taak.

Mocht je (ook) bedoelen dat (gebrek aan) financiën ook een zaak is die ons afhankelijk houdt, dan ben ik het ook daarmee eens. Een financiële tegemoetkoming mag niet tussen de Heere en ons in komen te staan.
Plaats reactie